Hur mycket prestanda tappar jag med en extraskärm?

Permalänk
Medlem

Hur mycket prestanda tappar jag med en extraskärm?

Kör Crossfire 7970 och R280x just nu så tror inte jag har några problem varken nu eller innan med det ensamma 7970.
vore kul att veta hur mycket man tappar i ca % om någon vet?

Har 1680x1050 på rätta skärmen som jag även har i spelen som upplösning, och 1024x768 på en mindre skärm brevid, för att se lite temps eller nått annat spännande..

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Tänker du spela på bägge skärmarna? om inte så tappar du ingen prestanda, förutom lite videominne som går åt men det är inget problem för din del.

Permalänk
Medlem

okej. tänkte bara ifall man skall lira seriöst någon gång så kanske jag tänkte koppla bort den skärmen. men är det som du säger så känar det ju inget till.

spelar inte alls på den skärmen. kör alla spel rakt av på den större.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Tänker du spela på bägge skärmarna? om inte så tappar du ingen prestanda, förutom lite videominne som går åt men det är inget problem för din del.

Jo jag tror att man tappar lite ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jo jag tror att man tappar lite ändå.

Sålänge man inte sitter med en jädrans massa youtubefönster eller liknande så ska det inte märkas av, dock brukar amd ha lite problem med drivrutiner då man har fler än en skärm, korrupt muspekare eller diverse hängningar om man har videospelare på flera skärmar...

Permalänk
Medlem

Det blir ingen märkbar prestandaförlust att ha en extra skärm med ett temperaturprogram igång på. Spelet körs på EN skärm, inte två. Alltså, spelet bedrivs på en skärm i 1680x1050, that's it. Precis som om den andra skärmen inte ens fanns.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Man tappar ingen som helst prestanda som är märkbar för någon. Det enda negativa är att kortet kommer gå på en något högre idle clock och därför vara lite varmare och förbruka lite mera el.

Sen tycker jag verkligen att du bör investera i nya skärmar. I 1650x1080 används bara hälften av ett av dina kort i spel. Med crossfire kan du köra i typ, 8 gånger så hög upplösning utan prestandaproblem.

Oftast när man kör crossfire eller SLI är det ju för att man behöver driva en hel vägg med skärmar, sen kommer du med en pytteliten gulle snutte skitbammal gumma till skärm.

Det gör ont i själen! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jo jag tror att man tappar lite ändå.

Har en i princip identisk setup (förutom att min primära skärm är 1080p) och jag har inte märkt någon skillnad från innan. (Förutom att jag aldrig kommer kunna köra med en ensam skärm igen )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man tappar ingen som helst prestanda som är märkbar för någon. Det enda negativa är att kortet kommer gå på en något högre idle clock och därför vara lite varmare och förbruka lite mera el.

Sen tycker jag verkligen att du bör investera i nya skärmar. I 1650x1080 används bara hälften av ett av dina kort i spel. Med crossfire kan du köra i typ, 8 gånger så hög upplösning utan prestandaproblem.

Oftast när man kör crossfire eller SLI är det ju för att man behöver driva en hel vägg med skärmar, sen kommer du med en pytteliten gulle snutte skitbammal gumma till skärm.

Det gör ont i själen! )

jo de är lite därför jag frågar också. tänkte inverstera i en ny 22tummare (annars passar den inte i min bänk). Alternativt att jag får möblera om och sätta den lilla skärmen en bit bort på sidan. kanske inte är några jättebekymmer när jag tänker efter.

Men det är ju som med allt annat. har inte en aning om va man ska köpa som hakar på i spel. har inte hängt med alls på ca 2 år.. så allt är nytt för mig..

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |