NAS eller USB 3 disk i routern?

Permalänk

NAS eller USB 3 disk i routern?

Vilket är att föredra för ett rent fileshare? Är inte ute efter några extrafunktioner, vill bara ha så snabb access som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En disk i routern är betydligt billigare. Hur bra det fungerar beror på routern.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

vill bara ha så snabb access som möjligt.

NAS i så fall.. beror dock väldigt mycket på vad du har för router

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

ja, jag kan väl inte göra mer än att repetera. det beror helt och hållet på vilken router du har om det kommer funka bra med en USB HDD.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Ska införskaffa en ny så jag är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Sitter själv o kollar på ny router nu, och har fått för mig att ASUS gör bra skit
ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
denna ska jag troligtvis köpa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Vad ska du ha lagringen till?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Mestadels film. Tänker att foton blir för trögt att browsa över nätet när man är van att ha det i en intern disk. Tänkte skaffa en Intel NUC så det är lite begränsat med diskplats.

Permalänk
Medlem

Överväg att titta WD my book live!

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/W...

Provat dem nu, Riktigt riktigt fina.

Super kalas enkel mjukvara, blev chockad. Speciellt för backup. Den skannar av å kopierar de filer som ändrats lagts till när du vill 1/dag 2/dag osv.

Otroligt smidigt att koppla upp å sätta igång.

Så den kan jag rekommendera STARKT! plug and play in i mjukvaran i datorn, ett par klick att välja mapp, sen klart

Permalänk
Skrivet av e_kjellgren:

Vilket är att föredra för ett rent fileshare? Är inte ute efter några extrafunktioner, vill bara ha så snabb access som möjligt.

All filserverfunktion jsg sett hos routers är riktigt riktigt långsamt. Kanske nån av de nyare, men leta tester först...

Permalänk

Om jag jämför Synology DS213j + 1st WD RED 3TB med en WD My Cloud 3TB så skiljer det över 1100kr till WD fördel.
Är det funktionalitet som jag inte behöver i Synologyn som jag betalar extra för? Kanske är disken i WD sämre också?
Visst finns det möjlighet att bygga ut till två diskar i DS213j, men jag ska nog mest ha den som ett filshare och ser inte att jag kommer att behöva två diskar.
Då är kanske WD My Cloud ett vettigare alternativ rent ekonomiskt?
Vad är det för disk som sitter i WD-burken? Är den utbytbar?

Permalänk
Medlem

SOm enkel nas tisk räcker den gott och väl.

Men vill du ha ännu mer funktioner och komma åt allt som e på servern otroligt smidigt från en telefon tex ska du ha Synology.
Har en ds414 med 4 diskar i, men jag kör också raid på dem, synologys egna hybrid raid. Fungerar riktigt bra. + den är otroligt snabb. krypterar mitt nätverk genom den också tex.

men denna lösning kostar betydligt mer

Ska du ha en smidig filserver så kör på en my book.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Om du ska ha bra fart på USB3 och en konsumentrouter, så är förslaget Netgear R7000 eller R6300v2.

Permalänk
Medlem

Tänk på att NAT/QoS/brandvägg använder mycket CPU-kraft och lätt överbelastar dagens routrar som de är. Att dessutom kräva att den ska hantera snabba filöverföringar samtidigt är orimligt.

Separera router och nas för att få vettig stabilitet och hastighet.

Permalänk
Medlem

Hoppar in och vill tillägga en grej. Jag har en USB 3.0 2TB hdd som jag försökte koppla till Telia's thomson tg789vn det resulterade i att routern crashade och hamnat i en tillsynes oändlig bootcykel. Den fick säkert stå och boota i 30 minuter utan att den verkligen startade upp.

Försökte en gång senare och lyckades då få det att fungera - men så fort jag försökte tanka föra över ett av mina shadowplay-klipp på 2.5GB så crashade routern.

Jag tror att det kan vara begränsningar i RAM-minnet som inte tillåter större lagringar. Precis som att kameror och telefoner inte kan hantera allt för stora minneskort!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

Om du ska ha bra fart på USB3 och en konsumentrouter, så är förslaget Netgear R7000 eller R6300v2.

Funkar 4G via USB-modem?

Permalänk
Medlem

Jag provade detta igår med en Asus n56u och en usb3-disk, att ladda ner i någon vettig hastighet gick ej, fick disk överlastad direkt. Jag ska nu köpa NAS för detta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Funkar 4G via USB-modem?

Har inte testat så jag vet tyvärr inte.