Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av iksvo:

Skulle du kunna utveckla "med rätt inställningar"...
Menar du att det hackar och fryser out of box?

Inte p.g.a NUC'en utan för att XBMC har en del inställningar som inte fungerar bra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte p.g.a NUC'en utan för att XBMC har en del inställningar som inte fungerar bra med den.

Jag förstod nästan det på de tidigare svaren. Finns det fler inställningar än 'display refresh rate':en som spökar till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iksvo:

Inte? Vad vill du kalla den då?

Ska man hårddra det så är ju NUC Intels skapelse och BRIX är Gigabytes.
Om du vill ha ett samlingsnamn så tror jag det är SFF (Small form factor) som gäller.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ska man hårddra det så är ju NUC Intels skapelse och BRIX är Gigabytes.
Om du vill ha ett samlingsnamn så tror jag det är SFF (Small form factor) som gäller.

Formfaktorn heter UCFF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iksvo:

Jag förstod nästan det på de tidigare svaren. Finns det fler inställningar än 'display refresh rate':en som spökar till det?

"Use a fullscreen window rather then true fullscreen" kan ställa till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Formfaktorn heter UCFF.

Se där, låter ju t.o.m lite tuffare.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer själv köra på Akasa Newton H när detta chassit kommer. Dock är det dåligt med bundles så blir till att sätta ihop chassit själv. Tycker chassit är grymt snyggt

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kommer själv köra på Akasa Newton H när detta chassit kommer. Dock är det dåligt med bundles så blir till att sätta ihop chassit själv. Tycker chassit är grymt snyggt

Snyggt?! Det ser ju ut som ett gammalt slutsteg man hade på baslådan i bilen på den gamla goda tiden!
Designmässigt tycker jag att Gigabyte Brix är den stilrenaste "NUC":en/"UCFF":en (kalla den vad du vill)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iksvo:

Snyggt?! Det ser ju ut som ett gammalt slutsteg man hade på baslådan i bilen på den gamla goda tiden!
Designmässigt tycker jag att Gigabyte Brix är den stilrenaste "NUC":en/"UCFF":en (kalla den vad du vill)

Tycker att Brix ser ut som en random plastlåda, som vilken som helst. Design? Finns ingen design.

Men smaken är olika och tur är väl det.

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

En tysk sida hade ett jämförande test av olika passiva chassin till haswell nucen för ett tag sedan, hittar doc inte testet nu.

Impactics lådan toppade testet så jag tänkte slå till på ett sådant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BoardBum:

En tysk sida hade ett jämförande test av olika passiva chassin till haswell nucen för ett tag sedan, hittar doc inte testet nu.

Impactics lådan toppade testet så jag tänkte slå till på ett sådant.

Posta länken om du hittar den. Alltid intressant att lära mer.

Permalänk

Kommer det att gå att köpa själva NUC-kortet utan original-lådan någon gång i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Kommer det att gå att köpa själva NUC-kortet utan original-lådan någon gång i framtiden?

Det går redan. Men man måste fortfarande montera bort kylaren.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Det går redan. Men man måste fortfarande montera bort kylaren.

Ahh, jag ser det nu ja. Synd att kortet inte är billigare då

http://www.inet.se/produkt/1902589/moderkort-intel-blkd54250w...
http://www.inet.se/produkt/1406914/intel-nuc-i5-4250u-haswell...

Permalänk
Medlem

Ja, man kan säga att man får chassit gratis till NUC

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Posta länken om du hittar den. Alltid intressant att lära mer.

Är tydligen en Tjecisk sida.
http://extrahardware.cnews.cz/recenze/velky-test-skriniek-k-i...

Permalänk
Inaktiv

Tackar. Får köra lite Google translate Kan bli kul.

Permalänk

NUC:en finns nu i teorin.

http://www.minhembio.com/e_kjellgren/345389/

Kommentarer?

Om jag tänker mig att jag vill ha 8GB i NUC:en, ska jag ta 1x8GB eller 2x4GB för bästa prestanda?
2x4 GB låser ju upp mig för framtida uppgradering...

Dom flesta verkar rekommendera dubbla kretsar, kör nog på 2x4GB då. Vad använder ni allt minne till, ni som sätter i 16GB? I min stationära burk här hemma ligger jag på 8-900MB utnyttjande med Firefox, Torrent, Plex Server igång.

Permalänk
Medlem

Hittar inte mSata

Hej,

Finns det någon här som har en NUC med en KingSpec mSATA-disk?
Jag köpte en nuc (DC3217BY) för att jag hade ett ram och en mSATA disk liggandes. Ramminnet fungerar men datorn hittar inte
mSATA disken.

Jag tror att disken inte är kompatibel med datorn (Jag har uppdaterat bios till nyaste)
Anledningen till att jag vill köra med KingSpec disken är 1. Jag har en sån över. 2. Den har windows 8 installerat på den 3. den är på 128gb.

Jag vill av dessa anledningar slippa att köpa en ny disk och ev OS, (Det är en uppgraderad variant från win XP-licens, så jag är osäker på om jag kan göra en clean install på en annan dator/disk än den jag redan har)

Ha ni någon idé/erfarenhet på vad jag kan göra så mottages dessa tips varmt

//Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hink:

Hej,

Jag köpte en nuc (DC3217BY) för att jag hade ett ram och en mSATA disk liggandes. Ramminnet fungerar men datorn hittar inte
mSATA disken.

Jag tror att disken inte är kompatibel med datorn (Jag har uppdaterat bios till nyaste)
Anledningen till att jag vill köra med KingSpec disken är 1. Jag har en sån över. 2. Den har windows 8 installerat på den 3. den är på 128gb.

Jag vill av dessa anledningar slippa att köpa en ny disk och ev OS, (Det är en uppgraderad variant från win XP-licens, så jag är osäker på om jag kan göra en clean install på en annan dator/disk än den jag redan har)

//Alexander

Shit, jag har beställt en sådan men inte fått den ännu, förvisso bara 8 Gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hink:

Hej,

mSATA disken.

//Alexander

Har du satt den i rätt slot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vad tror man ungefärlig prisbild på ett sådant? När kan den tänkas komma? Köper man en vanlig NUC då och bara byter chassi?

Permalänk
Medlem

Ja (plus att den passar bara i en av de två slotarna, den närmast moderkortet är för kort)

Jag har googlat en massa och hittat liknande problem som beror på att mSATA-disken blir för varm, men jag har ställt min dator i fönstret för att säkerställa att värme inte är problemet.

Permalänk
Medlem

Några NUC frågor

Lurar lite på köpa en Intel D34010WYK att ha som HTPC med XBMC genom OpenElec.
Men har några frågor innan köp.

1. Hurpass mycket låter den?
2. Brinner den upp om jag ställer den i tvbänk med stängd dörr?
3. Kan jag styra XBMC med min Harmony 900 kontroll?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Finns lite info om OpenElec och Harmony One här : http://wiki.openelec.tv/index.php?title=OpenELEC_Configuratio...
Kör min med en Harmony Touch under Win8.1, har bara orkat få igång basic navigation än med den.

Jag kör min D54250WYK i ett skåp med en Pioneer VSX-LX55 och Viasat digitalbox, inga problem alls trots att det är lite varmare än rumstemp i skåpen.

Ljudvolymen vill jag inte riktigt uttala mig om för den har bara stått i skåpen sen jag köpte den

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Vad tror man ungefärlig prisbild på ett sådant? När kan den tänkas komma? Köper man en vanlig NUC då och bara byter chassi?

Akasa Newton V ligger på runt 400-500:- i Sverige tror jag. Newton H borde ligga på ungefär samma när den kommer. Borde komma när som helst.

Ja antingen köper man en NUC och tar bort chassit eller så köper man ett löst moderkort+processor+fläkt. Bland annat fläkten måste man montera bort i vilket fall. Finns videos på youtube hur man gör. Visserligen över Newton V, men utförandet måste ju vara i det närmaste identiskt.

Visa signatur

Permalänk

Ingen som kommer utnyttja 2.5" disken i det högre chassit (D54250WYKH)?

Tänker att man kan klämma i en sån här rackare:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2108244

Borde väl funka att ha OS på mSATA-disken och ha 2.5" disken som data-disk?

Detta chassi verkar lovande:
http://www.tranquilpcshop.co.uk/abel-h2-custom-build/

Permalänk