Permalänk
Medlem

Ska man uppgradera? (Processor)

Hej SweC!

Jag har en i5 2500k tillsammans med ett Sapphire r9 280x Vapor-X, ett Silver Power 500w 80+, Något random MSI moderkort (Fungerar) och 8gb ram.

Alla delar är ungefär 2,3 år gammla förutom mitt nya grafikkort ^ . Just nu har jag inga PROBLEM, men jag skulle gärna vilja klämma ut lite mer prestanda ur min burk, genom att uppgradera min processor.

Min fråga är; Ifall jag uppgraderar från 2500k till 4670k, köper ny PSU + riktig kylare (kör stock just nu) och överklockar, kommer jag få lite, mycket eller väldigt mycket mer prestanda?

För det mesta spelar jag Skyrim, BF4 och andra väldigt mainstream spel

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om det nu är "kris" tycker jag ändå du bara ska satsa på kylare och överklocka din 2500k...Processorn är fortfarande bra

För just Battlefield 4 kan du få märkbara förbättringar när Mantle släpps, vilket ska ske i januari (finns dock risk för att det skjuts upp igen). Mantle förväntas ge stora förbättringar i CPU-prestanda

Permalänk
Medlem

Överklocka din 2500K, end of story.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Du kan nog inte använda ditt moderkort med en Haswell processor, utan då måste du köpa ett nytt sådant som passar processorn!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om det nu är "kris" tycker jag ändå du bara ska satsa på kylare och överklocka din 2500k...Processorn är fortfarande bra

För just Battlefield 4 kan du få märkbara förbättringar när Mantle släpps, vilket ska ske i januari (finns dock risk för att det skjuts upp igen). Mantle förväntas ge stora förbättringar i CPU-prestanda

Skrivet av matte56:

Överklocka din 2500K, end of story.

Som sagt har jag bara 500w PSU, räcker det för en överklockning? Jag var osäker att uppgradering av GPU inte skulle fungera alls.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska behålla din 2500k, om det nu helt enkelt inte brinner i plånboken.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Skaffa en vettig kylare och överklocka vad du redan har istället. Du kan säkert komma upp i 4.5 GHz utan problem, vilket är en förbättring med 35%. Det finns i stort sett ingen anledning att uppgradera från Sandy Bridge till Haswell om du bara är ute efter mer prestanda.

Skrivet av Lejkahh:

Som sagt har jag bara 500w PSU, räcker det för en överklockning? Jag var osäker att uppgradering av GPU inte skulle fungera alls.

Absolut inga problem.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk

Skillnaden mellan 2500k och 4670k är för liten för att motivera kostnaden. Hade köpt valfri tornkylare eller sluten vatten och klockat så har du en cpu som håller flera år till

Ditt nätagg kommer räcka och bli över dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Du kan nog inte använda ditt moderkort med en Haswell processor, utan då måste du köpa ett nytt sådant som passar processorn!

Tydligen så hade mitt moderkort 1155 socket Men är faktiskt mer sugen på att overklocka och vänta ett par år till

Permalänk
Medlem

Försök hellre fynda en i7- 2600K/2700K!, att byta till en likvärdig haswell processor ser jag ingen prestanda ökning i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle vilja fråga om nättaget då märket inte är något jag har hört talats om!
Han kanske skulle byta det och prolle Kylare.
Sen är det ju bara att clocka för kung och fosterland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiJr:

Skulle vilja fråga om nättaget då märket inte är något jag har hört talats om!
Han kanske skulle byta det och prolle Kylare.
Sen är det ju bara att clocka för kung och fosterland.

Silver Power är i själva verket Seasonic. Folk har tidigare sagt att dem är av yttersta kvallitet, men mer vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

Hej SweC!

Jag har en i5 2500k tillsammans med ett Sapphire r9 280x Vapor-X, ett Silver Power 500w 80+, Något random MSI moderkort (Fungerar) och 8gb ram.

Alla delar är ungefär 2,3 år gammla förutom mitt nya grafikkort ^ . Just nu har jag inga PROBLEM, men jag skulle gärna vilja klämma ut lite mer prestanda ur min burk, genom att uppgradera min processor.

Min fråga är; Ifall jag uppgraderar från 2500k till 4670k, köper ny PSU + riktig kylare (kör stock just nu) och överklockar, kommer jag få lite, mycket eller väldigt mycket mer prestanda?

För det mesta spelar jag Skyrim, BF4 och andra väldigt mainstream spel

Tack på förhand!

Svaret på din fråga kan du delvis finna här.
Spoiler:

Med ett grafikkort i 1080p: knappt märkbar prestandaskillnad.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiJr:

Skulle vilja fråga om nättaget då märket inte är något jag har hört talats om!
Han kanske skulle byta det och prolle Kylare.
Sen är det ju bara att clocka för kung och fosterland.

Skrivet av SuperFlugan:

Skillnaden mellan 2500k och 4670k är för liten för att motivera kostnaden. Hade köpt valfri tornkylare eller sluten vatten och klockat så har du en cpu som håller flera år till

Ditt nätagg kommer räcka och bli över dessutom.

Skrivet av occe94:

Skaffa en vettig kylare och överklocka vad du redan har istället. Du kan säkert komma upp i 4.5 GHz utan problem, vilket är en förbättring med 35%. Det finns i stort sett ingen anledning att uppgradera från Sandy Bridge till Haswell om du bara är ute efter mer prestanda.

Absolut inga problem.

Skrivet av matte56:

Överklocka din 2500K, end of story.

Skrivet av dunis90:

Om det nu är "kris" tycker jag ändå du bara ska satsa på kylare och överklocka din 2500k...Processorn är fortfarande bra

För just Battlefield 4 kan du få märkbara förbättringar när Mantle släpps, vilket ska ske i januari (finns dock risk för att det skjuts upp igen). Mantle förväntas ge stora förbättringar i CPU-prestanda

Jag har kollat på några hemsidor och har räknat ut att vill full belastning, vilket jag kommer stöta på någon gång, så drar mitt kort 335w och en överklockad 2500k (4.5ghz) 154w för en total effekt av 489. Eftersom mitt nätagg bara erbjuder 500w, och endast 80% av dessa, så har jag totalt 400w. Sedan måste jag också räkna ut alla andra komponenter som säker lägger sig på 50-100w själva. Många säger att det inte är några problem, men jag kan ju säga att jag inte är helt övertygad. Hjälp?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lejkahh:

Jag har kollat på några hemsidor och har räknat ut att vill full belastning, vilket jag kommer stöta på någon gång, så drar mitt kort 335w och en överklockad 2500k (4.5ghz) 154w för en total effekt av 489. Eftersom mitt nätagg bara erbjuder 500w, och endast 80% av dessa, så har jag totalt 400w. Sedan måste jag också räkna ut alla andra komponenter som säker lägger sig på 50-100w själva. Många säger att det inte är några problem, men jag kan ju säga att jag inte är helt övertygad. Hjälp?

Det är hela riggen som tar 335W inte graffet, alltså 154W är inbakade i denna summa. Det finns inte många grafikkort som kräver mer än 250W ensamma. Så ditt nätagg bör klara detta med överklock väl. Kolla gärna på SC egna tester och beräkningar då de ju kör överklockat på CPU:sidan och då med en CPU som är rätt strömkrävande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)