Permalänk
Medlem

Minnesbrist vid spel och surf

Hej alla!

Det är så att sedan en tid tillbaka har min laptop börjat uppträda konstigt.
Vid så simpla saker som att bara surfa runt och ha uppe 5-10 flikar så får jag en notering runt 30 minuter efter påbörjad session att jag har för lite tillgängligt minne och därefter stängs applikationerna tvärt ner.
Jag kan inte heller spela mer än några få minuter innan samma sak händer där.

Enligt aktivitetshanteraren använder jag knappt 1 GB RAM vid spel, men procentuellt så står det att jag totalt använder 50-70% trots att inga andra processer drar någonting. Enligt Speccy och lite andra program så lokaliseras samtliga 8 GB RAM.

Vad som har provats är:
- Minnestester så memtest och diverse från Hirens boot cd (inga errors).
- Ändra inställningarna i växlingsfilen
- Ren ominstallation av operativsystemet.

Laptopens spec är:
- Core i5, 3337U 1,8 - 2,7 Ghz
- 8 GB DDR3 1600Mhz
- 500 GB HDD 5400 rpm
- GeForce GT 740M
- Windows 8.1 pro 64-bit.

Finns det någon här inne som har kännedom kring hur man kan lösa detta så uppskattas det enormt.

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt uppdaterat system? Kollat att den inte blir för varm? När du kollade med hirens boot cd testade du även din HDD? Har du ändrat något i bios angående grafikkortet eller annat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kan ju vara malware, dra hem och installera http://www.malwarebytes.org/ . Starta om i felsäkert läge och scanna datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Fullt uppdaterat system? Kollat att den inte blir för varm? När du kollade med hirens boot cd testade du även din HDD? Har du ändrat något i bios angående grafikkortet eller annat?

Allting är för nuvarande av senaste version.
Max temp på cpu vid spel: 79 grader celsius, Max temp cpu vid surf: 60 grader (50 grader idle). Kylplattor har jag testat med fast samma resultat.
Det var ett tag sen jag kollade hårddisken så det är väl dags nu, något program du själv rekommenderar?
Ingenting i BIOS är ändrat för övrigt.

Skrivet av kerbo:

Kan ju vara malware, dra hem och installera http://www.malwarebytes.org/ . Starta om i felsäkert läge och scanna datorn.

Will do!

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Medlem

Lät skumt att minnet tar slut vid så relativt enkla saker.

Dock det kan hända att man får meddelande om att minnet är slut, oavsett hur mycket RAM man än har..
Så länge ett program är 32bitars så kan det inte adressera mer än 4Gb minne, även om OS kan det.
Kallas VAS eller "virtual address space”
Man kan tanka ner Process Explorer så kan man se om det är ett VAS problem man har eller man ska leta någon annanstans.

Troligen är problemet inte VAS, lite väl simpla saker för att det ska vara det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eimil:

Allting är för nuvarande av senaste version.
Max temp på cpu vid spel: 79 grader celsius, Max temp cpu vid surf: 60 grader (50 grader idle). Kylplattor har jag testat med fast samma resultat.
Det var ett tag sen jag kollade hårddisken så det är väl dags nu, något program du själv rekommenderar?
Ingenting i BIOS är ändrat för övrigt.

Will do!

På Ultimate Boot CD finns en hel del verktyg för olika HDD-tillverkare, men på Hirens vet jag inte om detta också är fallet, du kan ju läsa om det som finns på denna och se om det står om något hårddisksrelaterat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lät skumt att minnet tar slut vid så relativt enkla saker.

Dock det kan hända att man får meddelande om att minnet är slut, oavsett hur mycket RAM man än har..
Så länge ett program är 32bitars så kan det inte adressera mer än 4Gb minne, även om OS kan det.
Kallas VAS eller "virtual address space”
Man kan tanka ner Process Explorer så kan man se om det är ett VAS problem man har eller man ska leta någon annanstans.

Troligen är problemet inte VAS, lite väl simpla saker för att det ska vara det.

Jag undersaken och försöker återkomma med resultat så fort som möjligt. tack så mycket för tipset!

Skrivet av Jalle64:

På Ultimate Boot CD finns en hel del verktyg för olika HDD-tillverkare, men på Hirens vet jag inte om detta också är fallet, du kan ju läsa om det som finns på denna och se om det står om något hårddisksrelaterat.

Uppfattat! Jag gör lite testar och återkopplar snarast möjligt, många tack.

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Avstängd

har fått liknande problem efter jag bytte från HD6970 till ett Gtx 780.. inget annat ändrat, när jag spelar COD ghost stängs det ner efter 60-90 minuters spelande och windows klagar på för lite tillgängligt minne, hände aldrig när jag körde med hd6970.
scannat med AVG antivirus, Malwarebytes Anti-Malware Pro, Malwarebytes Anti-Rootkit, när jag börjar spela så har jag ca 3GB ram användning och detta stiger långsamt hela tiden tills det till slut är närmare 7,5-8GB ram användning och det är då det stängs ner...mysko! Ej testat annat spel sedan jag uppgraderade till gtx 780.

windows 64 ultimate
8GB ram
2500k@4300Mhz
intel 120GB SSD
Kör med 5500MB Växlingsfil på C:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eimil:

Hej alla!

Det är så att sedan en tid tillbaka har min laptop börjat uppträda konstigt.
Vid så simpla saker som att bara surfa runt och ha uppe 5-10 flikar så får jag en notering runt 30 minuter efter påbörjad session att jag har för lite tillgängligt minne och därefter stängs applikationerna tvärt ner.
Jag kan inte heller spela mer än några få minuter innan samma sak händer där.

Enligt aktivitetshanteraren använder jag knappt 1 GB RAM vid spel, men procentuellt så står det att jag totalt använder 50-70% trots att inga andra processer drar någonting. Enligt Speccy och lite andra program så lokaliseras samtliga 8 GB RAM.

Vad som har provats är:
- Minnestester så memtest och diverse från Hirens boot cd (inga errors).
- Ändra inställningarna i växlingsfilen
- Ren ominstallation av operativsystemet.

Laptopens spec är:
- Core i5, 3337U 1,8 - 2,7 Ghz
- 8 GB DDR3 1600Mhz
- 500 GB HDD 5400 rpm
- GeForce GT 740M
- Windows 8.1 pro 64-bit.

Finns det någon här inne som har kännedom kring hur man kan lösa detta så uppskattas det enormt.

Skrivet av WhiteOnyx:

har fått liknande problem efter jag bytte från HD6970 till ett Gtx 780.. inget annat ändrat, när jag spelar COD ghost stängs det ner efter 60-90 minuters spelande och windows klagar på för lite tillgängligt minne, hände aldrig när jag körde med hd6970.
scannat med AVG antivirus, Malwarebytes Anti-Malware Pro, Malwarebytes Anti-Rootkit, när jag börjar spela så har jag ca 3GB ram användning och detta stiger långsamt hela tiden tills det till slut är närmare 7,5-8GB ram användning och det är då det stängs ner...mysko! Ej testat annat spel sedan jag uppgraderade till gtx 780.

windows 64 ultimate
8GB ram
2500k@4300Mhz
intel 120GB SSD
Kör med 5500MB Växlingsfil på C:

Det kanske är ett fel relaterat till drivrutinerna från nätverket: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1273830-vaeldigt-ho...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

har fått liknande problem efter jag bytte från HD6970 till ett Gtx 780.. inget annat ändrat, när jag spelar COD ghost stängs det ner efter 60-90 minuters spelande och windows klagar på för lite tillgängligt minne, hände aldrig när jag körde med hd6970.
scannat med AVG antivirus, Malwarebytes Anti-Malware Pro, Malwarebytes Anti-Rootkit, när jag börjar spela så har jag ca 3GB ram användning och detta stiger långsamt hela tiden tills det till slut är närmare 7,5-8GB ram användning och det är då det stängs ner...mysko! Ej testat annat spel sedan jag uppgraderade till gtx 780.

windows 64 ultimate
8GB ram
2500k@4300Mhz
intel 120GB SSD
Kör med 5500MB Växlingsfil på C:

Jag har nu kört fullständig genomsökning med Malwarebytes & AVG vilket inte heller gav mig någonting.
Jag instämmer med att det är väldigt konstigt!

Skrivet av Jalle64:

Det kanske är ett fel relaterat till drivrutinerna från nätverket: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1273830-vaeldigt-ho...

Testade kommandot som angavs längst ner i tråden och det kördes felfritt, problemet kvarstår dock fortfarande.
25 % använt minne direkt vid uppstart.

Efter lite googlande verkar det som att det finns rätt mycket folk som tyvärr också lider av detta.

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eimil:

Jag har nu kört fullständig genomsökning med Malwarebytes & AVG vilket inte heller gav mig någonting.
Jag instämmer med att det är väldigt konstigt!

Testade kommandot som angavs längst ner i tråden och det kördes felfritt, problemet kvarstår dock fortfarande.
25 % använt minne direkt vid uppstart.

Efter lite googlande verkar det som att det finns rätt mycket folk som tyvärr också lider av detta.

Att du har 25% vid start är inget ovanligt och heller inget problem. Det är om detta stiger även när du "bara" använder burken till surf som det är värre, gör din det? Minne gör ingen nytta om det inte används.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Att du har 25% vid start är inget ovanligt och heller inget problem. Det är om detta stiger även när du "bara" använder burken till surf som det är värre, gör din det? Minne gör ingen nytta om det inte används.

Väl talat, min paranoia tog och övergick det egna förståndet ett tag där haha.
Med spel,youtube och skype igång så ligger jag stabilt på 35-40%
Många tack för hjälpen och ha en fortsatt trevlig vinterkväll!

Visa signatur

Q : 0 is false and 1 is true, right?
A : 1