Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

290 Tri-X värt 1600:- mer?

Permalänk

290 Tri-X värt 1600:- mer?

Slog till på ett Gigabyte R9 280x OC för ett tag sedan men nu när 290-korten med eftermarknadskylare börjat dyka upp så rycker det i köptarmen.
Jag gav 2199:- för mitt 280x, är det värt att lägga 1600:- extra på ett Sapphire 290 Tri-X? Vad tycker ni?

De spelen jag spelar för tillfället funkar utmärkt med mitt nuvarande kort, men "mycket vill ha mer"-förbannelsen vilar över mig :/

Permalänk

Om man pratar prestanda per krona så är det inte värt det. Det är dock ~25% bättre än 280x.

Mest prisvärt vore ett till 280x

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med dina nuvarande prestanda ? Behöver du mer ? Är helt upp till dig.

Sapphire R9 290 Tri-X är dock ett grymt bra grafikkort för pengarna. Dock är det väl som H4nsson säger, det mest prisvärda är ett till 280X om du har plats, nätaggregatet och orken för CF.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Är du inte kräsen kan du annars hålla utkik efter demokort.
Gav 2970:- för mitt 290 Ref. dock får man köpa en annan kylare...

Men i ditt specifika fall hade jag köpt ett till 280x, hade gjort det själv om det gått ner mer än två kort i mobot.. Men börjar om på nya kretsar istället för o köra på samma, kändes dumt o köpa en 2 år gammal krets med nytt namn

Permalänk

Jag hade aldrig igen kört crossfire/Sli. Det fungerar verkligen inte bra oavsett vad fpsjägarna säger. Kör alltid ett kort vad du än gör det är pengar helt åt helvete enligt mig.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

290 är sjukt värt pris/prestanda, sen om du behöver prestandan kan bara du svara på
Hade skippat CF iaf. CF/Sli är för extrema upplösningar och när 1st av dem bästa singel korten inte räcker till imo.

Permalänk
Medlem

Nu är ju 280x mycket bättre pris/prestanda dock. Det är just nu den bästa pris/prestanda för en gamer utan tvekan. Att byta från 280x till 290 är att mata grisen med havskräftor. Det är dyrt och grisen kommer bli sjuk.

Permalänk
Skrivet av SuperFlugan:

290 är sjukt värt pris/prestanda, sen om du behöver prestandan kan bara du svara på
Hade skippat CF iaf. CF/Sli är för extrema upplösningar och när 1st av dem bästa singel korten inte räcker till imo.

I nuläget räcker mitt kort till för det jag spelar. Sen vill man ju alltid vara framtidssäker. Det är väl dock ett dilemma som alltid kommer finnas. Lägger man lite mer pengar så finns det alltid något bättre. På det sättet är konsolerna vänligare mot plånboken, man har liksom det man har

Permalänk
Medlem

Man kan ALDRIG vara framtidssäker. Repetera det på tavlan som Bart Simpson. När framtiden kommer, finns det nya kort ute som är bättre och billigare (prestandamässigt).

Köpter du dyraste idag, måste du köpa dyraste imorgon.

Det där är lite fällan med crossfire också - Man har superduper prisvärt kort, köper ett till, presterar bättre än bästa korten för hälften av pengarna - Men sen måste du ju uppgradera, kan ta två generationer, dina två kort kommer du vara lika bra, eller nästan lika bra som framtidens absolut bästa monster kort som kostar 8000. Vad göra då? Jo, man får ta sig i kragen och köpa TVÅ monsterkort, annars är det ju ingen mening att uppgradera.

Cirkeln fortsätter sedan i en spiral ned mot vattenkylning och hem-lappade och deliddade processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Man kan ALDRIG vara framtidssäker. Repetera det på tavlan som Bart Simpson. När framtiden kommer, finns det nya kort ute som är bättre och billigare (prestandamässigt).

Köpter du dyraste idag, måste du köpa dyraste imorgon.

Det där är lite fällan med crossfire också - Man har superduper prisvärt kort, köper ett till, presterar bättre än bästa korten för hälften av pengarna - Men sen måste du ju uppgradera, kan ta två generationer, dina två kort kommer du vara lika bra, eller nästan lika bra som framtidens absolut bästa monster kort som kostar 8000. Vad göra då? Jo, man får ta sig i kragen och köpa TVÅ monsterkort, annars är det ju ingen mening att uppgradera.

Cirkeln fortsätter sedan i en spiral ned mot vattenkylning och hem-lappade och deliddade processorer.

Nu framhäver ju detta som att det skulle vara negativt att vara Entusiast
Men jag förstår upplägget. Uppdaterat med ett 290, men lär inte börja gamea på det innan jag mineat ihop till ett till. Två 7950Cfx kör ju över ett ensamt 290.

Permalänk
Skrivet av blackroundpirelli:

I nuläget räcker mitt kort till för det jag spelar. Sen vill man ju alltid vara framtidssäker. Det är väl dock ett dilemma som alltid kommer finnas. Lägger man lite mer pengar så finns det alltid något bättre. På det sättet är konsolerna vänligare mot plånboken, man har liksom det man har

Att bygga en dator för framtiden är aldrig smart rent ekonomiskt, Isf är det bättre att spara pengarna och köpa ett nytt grafikkort när du behöver det.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Musketör:

Jag hade aldrig igen kört crossfire/Sli. Det fungerar verkligen inte bra oavsett vad fpsjägarna säger. Kör alltid ett kort vad du än gör det är pengar helt åt helvete enligt mig.

Vissa har problem med CFX/SLI, Men för dom flesta fungerar det bra, Jag har aldrig haft några problem med 280x CF och inte heller GTX 570 SLI som jag kör i min HTPC, Skulle det bli några problem så löser jag dom. Men visst, Är man typen som gruvar sig för att installera nya drivrutiner och inte har någon koll öht så ska man nog hålla sig borta från CFX/SLI

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av blackroundpirelli:

I nuläget räcker mitt kort till för det jag spelar. Sen vill man ju alltid vara framtidssäker. Det är väl dock ett dilemma som alltid kommer finnas. Lägger man lite mer pengar så finns det alltid något bättre. På det sättet är konsolerna vänligare mot plånboken, man har liksom det man har

Ja så är det ju. Går aldrig att framtidssäkra en dator. Att vänta mer än en månad på något nytt är sällan lönt i en bransch där varje ny generation av hårdvara är en liten evolution framåt snarare än en revolution. Behöver man uppgradera/ny dator så gör man det helt enkelt. Det är svårt att vara logisk och rationell dock när det släpps något nytt och prylnörden inom en väcks till liv