AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klappa:

AMD har gjort en Nvidia blunder.

Mantle vore trevligt om det fungerade på alla spel men det gör det inte utan det funkar bara på P12 och Call of Dusty spelet BF4 och några spel till har jag för mig. Ja det är nytt men kommer inte bli så mycket bättre än så. Mantle kommer i bästa fall stödjas i ett väldigt fåtal AMD stödda AAA-titlar och resten sunkspel som ingen bryr sig om. Lite som PhysX alltså.

Så länge det inte finns en öppen standard så kommer det inte bli något av Mantle, se igen PhysX.
Som sagt är det bara P12or som skriker högljutt av detta då deras älsklingsspel BF4 få några fps mer. Wow säger jag bara! Mantle är ungefär som att titta på en halvtaskig techdemo från AMD utan kunna integrera något i den för en funktion som marknaden aldrig kommer ta till sig och det omöjliggörs av den anledningen till att det exklusivt bara stöder AMD-kort.

Mantle är som sagt bra i teorin men så länge AMD står bakom den kommer det inte bli så mycket mer än så. Det finns en anledning till att DirectX finns till och det är att för att kunna stöda så många olika hårdvarukonfigurationer som möjligt. Nej DirectX är inte snabbt men det är ett nödvändigt ont.

Mantle åter igen i likhet med PhysX, är bra i både i teorin och lite sämre i praktiken men fullständigt totalt katastrof när det kommer till marknadsanpassning.

Jag hatar stängda produktinriktade funktioner. Det behövs en gemensam standard till Mantle men tyvärr kommer det aldrig bli av då havet av olika hårdvarukonfigurationer gör det omöjligt. En öppen standard av Mantle i form av en pseudoform av något slag skulle vara gött men jag vet inte hur det kommer bli med det. Mycket av problematiken av det slag Mantle bygger på stod i en artikel från Techreport som jag tyvärr inte kan hitta just nu.

Kortfattat är Mantle en exotisk funktion för AMD-kort som bara kommer implementeras på mediokra till tråkiga konsollportade "quick time event" spel. BF4 räknas inte som ett roligt spel.

vad pratar du om ? mycket rant och lite verkstad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Om mantle ger "+45% prestanda" äter jag upp mitt skägg.

Så jävla typiskt att de använder sånt överdrivet marknadsförings-bullshit.

"upp till 45%" knappast något ovanligt att säga så.

Det gäller dessutom kombinationen a10-7850k + R9 290x. Sen hur folk tolkar det vidare det är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

"Upp till" är ganska tillintetsägande speciellt om man inte kan återskapa testet då metoden för hur de testat inte är känd för att uppnå dessa 45%. Corsair hade en nyhet i höstas där de hävdade att prestandan ökade med upp till 22%. Men swec testade och gav nära till ingen skillnad alls med deras metoder (mindre än en procent vill jag minnas) (nyheten http://www.sweclockers.com/nyhet/17773-corsair-battlefield-4-alskar-snabba-minnen). Jag är orolig för att de kan bli samma visa här, här är steget dessutom större, inte bara klockfrekvensen som höjs utan nu byter vi API så prestandan skulle kunna bli sämre än innan (kanske inte troligt men möjligt). Är ingen DX idol så hoppas på en Hitt ändå

Skickades från m.sweclockers.com

här har vi ett ledord, "återskapa". Kan de återskapa samma test där de fick +45%, som de rent faktiskt fick i ett test även om det var av dem själva, så gäller "upp till 45%" rätt bra. Detta oavsett om det inte blir så för andra spel. Min gissning är att om de kunde se en 45% förbättring i tidigt teststadie så kan de nog göra det efter release också. Så länge de inte behövt strypa någon del i första releasen för att den delen inte är stabil än el. dyl.

Folk verkar inte riktigt förstå hur mantle kommer påverka vad. Som t.ex. huruvida det kommer kräva mer eller mindre av ens processor. Detta beror helt på hur ett spel i fråga fungerar nu, och till vilken nivå de kommer kunna supporta mantle.
Huvudskillnaden med mantle är att mantle+mantledrivrutin har mkt mkt lägre API overhead än vad DirectX/OpenGL+drivrutin idagsläget har, till en kostnad av att drivrutinen och mantle gör mindre åt en. Denna kostnad *kan* vara en fördel om spelmotorskaparna vill och har förmåga att göra detta på deras eget sätt. För programmerare på riktigt hög nivå, så kommer detta ge en riktigt stor fördel, men för de som inte riktigt nått så långt än så kommer nog OpenGL/DirectX fungera bättre.
Detta innebär också att det går att sköta grafiken på ett annat sätt än som det antas att man ska göra det i dagsläget, och arkitekturen i dagsläget har en väldigt stor API overhead som gör att det är omöjligt att ha ett väldigt stort antal "objekt", även om dessa objekt bara skulle vara en polygon per objekt. Så generellt sätt, i de fall där spelmotorskaparna har bra koll, så kommer det bli mögligt att skapa spel som inte GÅR att skapa nu. Eller gör att man slipper göra något skummt för att få det att funka, som t.ex. rita ut flera objekt med samma API call, som om de vore samma objekt, vilket görs till viss del nu.

Detta gör inte nödvändigtvis att Mantle kräver mer av CPUn, eftersom det i vanliga fall hade gjorts i CPUn ändå(innuti DirectX/OpenGL).

Men framförallt! Eftersom man kan göra som vill, så finns det större potential att göra saker medans man väntar på att APIt ska göra sitt. Det som i dagsläget gör att 4770k har någon som helst nytta i spel är att man inte kan utnyttja CPUn hela tiden. Det finns en viss mängd kod som måste exekveras mellan det att en frame är klar och nästa ska börjas, med snabbare processor så kommer denna kod exekveras snabbare och lägga till mindre ms till "time per frame". Med mantle kan man (iaf potentiellt, och potentiellt som i: om spelmakarna är tillräckligt bra programmerare) använda CPUn samtidigt. Så istället för att ha 16ms per frame för 60FPS, och det består av 3ms CPU + 13ms GPU varav 1ms exekveras samtidigt, så kan man ha 16ms CPU + 16ms GPU beräkningar per frame. Vilket alla bör enas om är en fördel.

Det finns så klart fall då CPUn redan används fullt ut, och det inte "behövs" fler objekt än vad man begränsas till av APIt, detta rätt beroende på vad för typ av spel det är, och i de fallen så kommer inte mantle ha någon som helst fördel. Å andra sidan så är det kanske inte direkt mantles målgrupp av spel heller.

Sen så ska ju folk inte vänta sig några jävla under, vänta er beta a'la beta, BETA spelmotor, BETA mantle, BETA mantledrivrutin. Hela jävla grafikstacken är ny, så folk som kallar mantle vaporware eftersom det tagit "så lång tid" kanske ska tänka igenom hur lång tid nuvarande grafikstacken haft på sig att mogna(även om ingen kanske sagt det i denna tråd). Funkar det felfritt så är ju det alltid bra, men då de knappast har haft så mkt tid det behövs så är det inte så troligt att det kommer funka helt perfekt än på ett tag.

TL;DR:
Mantle kommer vara bra för:
Spel som gör en massa komplicerade saker för att komma omkring API call begränsningar.
Framtida spel som vill ha fler API calls.
Spel som inte kan använda CPUn helt ut för de måste vänta på att APIt är klart med sitt.

Mantle kommer i ideal form aldrig kräva mer CPU än DX/OGL+drivrutiner, eftersom de gör samma sak i CPU som spel med mantle kommer behöva göra.
Mantle kommer i ideal form i många fall göra att det krävs mindre av CPUn eftersom den kan ta sig den tid den behöver medans GPU gör sitt.

Vänta er inga undervärk från en helt ny grafikstack som fortfarande var i experiementellt stadie mindre än ett år sedan.

EDIT: massa stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du har ju uppenbarligen en avsaknad av kunskaper inom branschen.

Att ta amd's mantle api och sätta på nvidia's grafikkort är som att ta chassit från en audi och sätta på en bmw, testa, tror inte du lyckas. Läs på lite innan du bara "tycker till".

Skillnaden är väl att Audi inte säger "du kan sätta vårt chassi på en BMW", medan AMD säger att Mantle ska kunna vara en öppen standard. Sen kan det ju vara skitsnack för att få det att framstå som om konkurrenterna som inte hoppar på är bakåtsträvare, medan det i själva verket skulle fungera rätt dåligt på andra arkitekturer än GCN.

Jag hoppas verkligen att någon neutral part som fått ta sig en närmare titt på mantles baksida snart får uttala sig om hur öppet det verkligen kan vara.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

vad pratar du om ? mycket rant och lite verkstad.

Agree. Dessutom är väl PhysX inget gränssnitt som DX Glide m.m vilket gör det helt orellevant i sammanhangnet.
Rätta mig om jag har fel =P

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ingen skulle låta snickarna börja på ett hus innan ritningarrna var klara men det är snarare regel än undantag inom programering.

Bra jävla tur det. Så man åtmistone får veta vad som händer och vara deltagare istället för att hela tiden bara bli född färdiga produkter.
Om man bara vill ha färdiga produkter så kan man ju skita i att vara med i beta versioner av saker och ting. Därimot så antar jag att ni snackar saker som är släppta som färdiga. Och det är ju klart, är det inte klart ska man ju iaf kalla det early access eller beta. Tycker man att early access är för buggigt kan man vänta tills release.

Permalänk
Medlem

En till synergi med Mantle för AMD, om de nu orkar bry sig om att göra en linuxversion, är att deras linuxversion av catalyst är ren dynga. Eftersom mantle inte kräver en lika extensiv drivrutin så borde det vara lättare för dem att fixa en bra mantledrivrutin än att styra upp catalyst för linux.

Permalänk
Medlem

Det som är spännande enl mig är just hur stor prestandaboosten blir.
Tittar man på höstens tester så är det ganska mycket som 290X behöver kliva upp för att nå 780ti.
Sen är det givetvis roligt att se vad APU presterar med Mantle.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk Visa inlägg
Ingen skulle låta snickarna börja på ett hus innan ritningarrna var klara men det är snarare regel än undantag inom programering.

Du anar inte hur ofta hus ritas samtidigt som de byggs
Jobbar i byggbranschen

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Datavetare

Ska bli intressant att se vad resultatet blir i praktiken. Det som i min mening är riktigt dunkelt just är vilken typ av konfiguration som borde tjäna mest Mantle, många tror att low-end skulle vinna mest men läser man de mer tekniska beskrivningarna kring Mantle så pratas det om att det finns massa potential som inte kan användas i high-end korten...

Konsensus verkar i alla fall vara att den största vinsten är att kostnaden för anrop mot GPUn minskar, något som är en fördel i fallet svag CPU med stark GPU och de "upp till 45% förbättring" verkar vara just med en sådan kombination. Frågan är hur representativt det är för den genomsnittliga spelmaskinen? Det borde knappast göra Intel speciellt upphetsade då deras CPUer är precis motsatsen, väldigt stark CPU-del med relativt svag GPU.

Den andra egenskapen man trycker på är att Mantle ska möjliggöra bättre användning av flera CPU-kärnor, men det är ju något som även DX11 lade till stöd för. Problemet med sådana förändringar är att de kräver förändringar i relativt grundläggande designaspekter av en spelmotor, så det kommer ta många år innan man ser resultatet av detta. Majoriteten av alla PC-spel som planeras släppas under 2014 stödjer fortfarande DX9.0c och/eller DX10.

Hur många spel finns det idag som är DX11 exklusiva? Civ V pekas ut som en av de ytterst få spel som designats från grunden för DX11 och det är också ett av de spel som är absolut bäst på att utnyttja många CPU-kärnor. Ingen linjär skalning, men både i fallet i3->i7 och fallet FX-4xxx->FX8xxx så får man runt 50% bättre FPS i detta spel förutsatt att GPUn är riktigt stark (d.v.s inte flaskhalsen). Så frågan är hur mycket bättre Mantle är än DX11 i denna aspekt när väl spelmotorer som från grunden förutsätter stöd för ett multtråd-kapabel rendering API (innan DX11 fick bara en tråd utföra sådant).

Även om det visar sig att Mantle ger relativt god utdelning så måste AMD överlämna kontrollen till Khronos eller en liknande grupp, innan det händer vore nVidia/Intel galna om de hoppar på tåget. Utan dessa tillverkare så är Mantle en extrem nischprodukt, varken PS4 eller XBO stödjer ju Mantle så draghjälpen därifrån kan ifrågasättas. Skulle däremot vara väldigt trevligt om detta blev något som stöds både på Windows/Linux och eventuellt även på OSX samt blev något som kontrolleras av en organisation != AMD, nVidia & Intel. Skulle kunna bli "OpenGL done right!".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Battlefield:

Du anar inte hur ofta hus ritas samtidigt som de byggs
Jobbar i byggbranschen

:cry:
Hoppas bara att det finns någon from av ritning av stommen och att man planerat för hur många våningar det blir.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Men den goda nyheten är ju att alla spel med Frostbite 3 motorn stöd. Så det verkar ju inte vara en per titel grej exakt, utan per motor.

Hittills vet vi Star Wars Battlefront, Dragon Age: Inquisition, nästa Mirrors Edge, nästa Mass Effect, Thief, nästa Need For Speed, Plants vs. Zombies, Star Citizen.

Nu har vi säkert inte samma smak i spel, men det är väldigt stora titlar. Och jag blir hård av samtliga förutom Need for Speed och Plants vs. Zombies

Det är ju bra, och till skillnad från ndividas physx så gör det inte grafiken ful eller annorlunda på icke physx kort.

Skrivet av Teddis:

Skillnaden är väl att Audi inte säger "du kan sätta vårt chassi på en BMW", medan AMD säger att Mantle ska kunna vara en öppen standard. Sen kan det ju vara skitsnack för att få det att framstå som om konkurrenterna som inte hoppar på är bakåtsträvare, medan det i själva verket skulle fungera rätt dåligt på andra arkitekturer än GCN.

Jag hoppas verkligen att någon neutral part som fått ta sig en närmare titt på mantles baksida snart får uttala sig om hur öppet det verkligen kan vara.

Nu börjar diskussionen om detta ämne komma någonstans!

Vilka rutiner som finns och hur man ropar på dem och talar med firmware osv skiljer sig mellan nvidia och amd och arkitekturen lika så. Api't amd byggt är anpassat efter hur deras kort ser ut och deras firmware etc. Det är löjeväckande när vissa på detta forum tycker att nvidia rakt av skall använda det. Det är som att tro att en amd cpu går att stoppa in i ett moderkort för intel utan att intel måste omarbeta hela sin arkitektur och cup'ns rutiner. Det är som att säga åt sun att ändra java så det följer c# syntax utan eftertanke på komplikationerna det skulle ge.

Det har varit på tok för många som uppenbarligen saknar förståelse för programmering och hårdvarunära programmering som yttrat sig i ämnen de saknat baskunskaperna.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Du har ju uppenbarligen en avsaknad av kunskaper inom branschen.

Att ta amd's mantle api och sätta på nvidia's grafikkort är som att ta chassit från en audi och sätta på en bmw, testa, tror inte du lyckas. Läs på lite innan du bara "tycker till".

Läste du igenom hela det jag skrev? Om BWM får två eller tre år att designa om sina bilmodeller så ska du nog se att de kan använda ett chassi från en Audi också. Det var därför jag specifikt skrev att det skulle dröja till tidigast Volta innan Nvidia kan få en arkitektur som har mer inbyggt stöd för Mantle. Detta för att det är för sent att designa om Maxwell nu. Intel ligger i ett annat läge men vi har inte hört ett ord från dem så antar att de mest väntar och ser.

Skrivet av Yoshman:

Ska bli intressant att se vad resultatet blir i praktiken. Det som i min mening är riktigt dunkelt just är vilken typ av konfiguration som borde tjäna mest Mantle, många tror att low-end skulle vinna mest men läser man de mer tekniska beskrivningarna kring Mantle så pratas det om att det finns massa potential som inte kan användas i high-end korten...

Konsensus verkar i alla fall vara att den största vinsten är att kostnaden för anrop mot GPUn minskar, något som är en fördel i fallet svag CPU med stark GPU och de "upp till 45% förbättring" verkar vara just med en sådan kombination. Frågan är hur representativt det är för den genomsnittliga spelmaskinen? Det borde knappast göra Intel speciellt upphetsade då deras CPUer är precis motsatsen, väldigt stark CPU-del med relativt svag GPU.

Den andra egenskapen man trycker på är att Mantle ska möjliggöra bättre användning av flera CPU-kärnor, men det är ju något som även DX11 lade till stöd för. Problemet med sådana förändringar är att de kräver förändringar i relativt grundläggande designaspekter av en spelmotor, så det kommer ta många år innan man ser resultatet av detta. Majoriteten av alla PC-spel som planeras släppas under 2014 stödjer fortfarande DX9.0c och/eller DX10.

Hur många spel finns det idag som är DX11 exklusiva? Civ V pekas ut som en av de ytterst få spel som designats från grunden för DX11 och det är också ett av de spel som är absolut bäst på att utnyttja många CPU-kärnor. Ingen linjär skalning, men både i fallet i3->i7 och fallet FX-4xxx->FX8xxx så får man runt 50% bättre FPS i detta spel förutsatt att GPUn är riktigt stark (d.v.s inte flaskhalsen). Så frågan är hur mycket bättre Mantle är än DX11 i denna aspekt när väl spelmotorer som från grunden förutsätter stöd för ett multtråd-kapabel rendering API (innan DX11 fick bara en tråd utföra sådant).

Även om det visar sig att Mantle ger relativt god utdelning så måste AMD överlämna kontrollen till Khronos eller en liknande grupp, innan det händer vore nVidia/Intel galna om de hoppar på tåget. Utan dessa tillverkare så är Mantle en extrem nischprodukt, varken PS4 eller XBO stödjer ju Mantle så draghjälpen därifrån kan ifrågasättas. Skulle däremot vara väldigt trevligt om detta blev något som stöds både på Windows/Linux och eventuellt även på OSX samt blev något som kontrolleras av en organisation != AMD, nVidia & Intel. Skulle kunna bli "OpenGL done right!".

Angående Intels processorer så är det något som jag gissar på att de kommer ändra på. Det där med att grafiken skalar med prestandan så man måste skaffa en 4770K för att få Iris Pro kommer de nog få ändra på eftersom det ger omotiverat dyra produkter. Det var ju billigare att integrera en 650M än att köpa Iris Pro vilket är en av anledningarna att vi inte ser så många implementationer av just Iris Pro. Vill Intel på allvar visa att deras integrerade grafik går att spela med så kommer de behöva balansera om pris/prestanda lite och integrera mer avancerade grafikkretsar på enklare processorer.

Det verkar som om åtminstone lågnivå-API för Xbox är hyfsat likt Mantle. Det är inte exakt men rykten säger att det är väldigt likt vilket bådar gott för framtida portar. Playstation verkade köra vidare på något som liknade deras gamla APIer, det vill säga någon sorts modifierad OpenGL.

Sen är frågan om Khronos kan eller vill ta hand om Mantle.

Sen är ju ett stort problem att vi fortfarande inte vet så mycket om Mantle. AMD har släppt blandad information och ibland verkar de säga emot sig själva med diverse uttalanden.

Men jag håller med, om inte AMD kan få med sig fler så är Mantle dömt att misslyckas. Men något bra måste det ju vara med tanke på att de lyckats sälja in det till en del stora projekt som Frostbite-motorn, Star Citizen och så verkar det dyka upp en multiplattformsmotor som heter Nitrous som utvecklas av en del veteraner i branschen. Fast det kanske bara gjort som Nvidia och kastar pengar och en egen ingenjör på utvecklarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nu börjar diskussionen om detta ämne komma någonstans!

Vilka rutiner som finns och hur man ropar på dem och talar med firmware osv skiljer sig mellan nvidia och amd och arkitekturen lika så. Api't amd byggt är anpassat efter hur deras kort ser ut och deras firmware etc. Det är löjeväckande när vissa på detta forum tycker att nvidia rakt av skall använda det. Det är som att tro att en amd cpu går att stoppa in i ett moderkort för intel utan att intel måste omarbeta hela sin arkitektur och cup'ns rutiner. Det är som att säga åt sun att ändra java så det följer c# syntax utan eftertanke på komplikationerna det skulle ge.

Det har varit på tok för många som uppenbarligen saknar förståelse för programmering och hårdvarunära programmering som yttrat sig i ämnen de saknat baskunskaperna.

Det är så klart stora skillnader, och även om Nvidia skulle vilja har de troligen ingen större möjlighet att stöda mantle hårdvarumessigt förren nästnästa arkitektur. Men, detta antar att AMD har *låst* Mantles specifikation totalt, och att endast AMD kan ändra på den. Högst troligen är specifikationen inte helt spikad, och om AMD verkligen vill göra något av Mantle så gäller det ju att AMD låter Nvidia lägga till det de vill till mantle för att det ska fungera på deras kort också, vilket inte är omöjligt.
En grafikstack ÄR sinnessjukt komplicerad, men jag tror du malplacerar vilka delar som är komplicerade på vilket sätt.
Huruvida det kommer vara möjligt för nVidia att stöda mantle som det är nu beror heeelt på vilken nivå Mantle jobbar på, är det liknande OpenGL/DX fast man måste göra mkt mer själv så handlar det bara om att det krävs en annan typ av drivrutin, som inte borde vara svårare för nVidia att fixa fram än för AMD. De små skillnader nVidia troligen behöver göra hårdvarumessigt som det pratas om är troligen att det måste finnas ett sätt att ta större kontroll över GPUn från CPU. HUR man får den kontrollen gör inte nödvändigtvis någon större skillnad, så länge det görs i en drivrutin som ligger mellan hårdvaran och mantle. Problemet är ju bara ifall nVidia inte har något stöd för att exponera GPU hårdvaran till CPU, vilket är troligt eftersom det vanliga idag är att GPUn leker lite sitt eget liv. Förhoppningsvis har nVidia redan stöd för det, eller åtminstone planer att stöda det, och har de stöd för sånt så gäller det att hoppas att det finns något slags ramverk att ge den typen av kontroll som mantle vill ha.

På en helt annan not kan nog mantle, speciellt i tidigt stadie, vara en säkerhetsrisk. Många kanske inte tänker på det de första de gör, men med mantle och bättre kontroll av gpu från cpu så kan vi nog vänta oss att någon smartskalle listar ut något finurligt sätt att överbelasta grafikdelen för att få mer befogenheter i CPU och dyl.
Om jag inte förstått helt fel så utnyttjade man väl någon grafikbugg för att ta kontroll över de senare versionerna av PSP t.ex.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Angående Intels processorer så är det något som jag gissar på att de kommer ändra på. Det där med att grafiken skalar med prestandan så man måste skaffa en 4770K för att få Iris Pro kommer de nog få ändra på eftersom det ger omotiverat dyra produkter. Det var ju billigare att integrera en 650M än att köpa Iris Pro vilket är en av anledningarna att vi inte ser så många implementationer av just Iris Pro. Vill Intel på allvar visa att deras integrerade grafik går att spela med så kommer de behöva balansera om pris/prestanda lite och integrera mer avancerade grafikkretsar på enklare processorer.

Det verkar som om åtminstone lågnivå-API för Xbox är hyfsat likt Mantle. Det är inte exakt men rykten säger att det är väldigt likt vilket bådar gott för framtida portar. Playstation verkade köra vidare på något som liknade deras gamla APIer, det vill säga någon sorts modifierad OpenGL.

Sen är frågan om Khronos kan eller vill ta hand om Mantle.

Sen är ju ett stort problem att vi fortfarande inte vet så mycket om Mantle. AMD har släppt blandad information och ibland verkar de säga emot sig själva med diverse uttalanden.

Men jag håller med, om inte AMD kan få med sig fler så är Mantle dömt att misslyckas. Men något bra måste det ju vara med tanke på att de lyckats sälja in det till en del stora projekt som Frostbite-motorn, Star Citizen och så verkar det dyka upp en multiplattformsmotor som heter Nitrous som utvecklas av en del veteraner i branschen. Fast det kanske bara gjort som Nvidia och kastar pengar och en egen ingenjör på utvecklarna.

Dold text

Vad det gäller Iris Pro så verkar alla bara titta på 4770R och 4950HQ som båda är dyra, men det är också värstingmodellen i resp. segment. 4570R/4670R kostar bara hälften av 4770R.

Och den stora vinsten mot 650M/750M är att CPU+GPU har en TDP på <47W mer Iris Pro medan enbart GPU-delen har en TDP på 45W med 650M/750M, i.e. du kan stoppa in Iris Pro i betydligt mindre/lättare laptops än 650M/750M. Sedan är Iris Pro, i de flesta fall, faktiskt den snabbaste IGP lösning som finns idag (definitivt den snabbaste om man begränsar TDP <50W), så man kan nog ta lite premium.

Har själv precis köpt en ny laptop och efter att tittat på laptops med IGP så föll tillslut valet på en laptop med just 750M helt enkelt då det inte skiljer något i pris + att en 750M (GDDR5 versionen) är långt snabbare än någon existerande IGP-lösning.

Och har svårt att se hur entusiasmen skulle kunna hålla i sig för något som kanske får 15-25% av marknaden för GPUer, men vem vet hur det går.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilssab:

Det är så klart stora skillnader, och även om Nvidia skulle vilja har de troligen ingen större möjlighet att stöda mantle hårdvarumessigt förren nästnästa arkitektur. Men, detta antar att AMD har *låst* Mantles specifikation totalt, och att endast AMD kan ändra på den. Högst troligen är specifikationen inte helt spikad, och om AMD verkligen vill göra något av Mantle så gäller det ju att AMD låter Nvidia lägga till det de vill till mantle för att det ska fungera på deras kort också, vilket inte är omöjligt.

Fast mantle är ju öppet för nvidia om dom vill. "Enligt AMD är Mantle ett öppet gränssnitt, vilket innebär att exempelvis Intel och Nvidia åtminstone i teorin kan lägga till stöd för tekniken." http://www.sweclockers.com/nyhet/17655-amd-introducerar-mantl...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Det är ju bra, och till skillnad från ndividas physx så gör det inte grafiken ful eller annorlunda på icke physx kort.

Nu börjar diskussionen om detta ämne komma någonstans!

Vilka rutiner som finns och hur man ropar på dem och talar med firmware osv skiljer sig mellan nvidia och amd och arkitekturen lika så. Api't amd byggt är anpassat efter hur deras kort ser ut och deras firmware etc. Det är löjeväckande när vissa på detta forum tycker att nvidia rakt av skall använda det. Det är som att tro att en amd cpu går att stoppa in i ett moderkort för intel utan att intel måste omarbeta hela sin arkitektur och cup'ns rutiner. Det är som att säga åt sun att ändra java så det följer c# syntax utan eftertanke på komplikationerna det skulle ge.

Dold text

Det har varit på tok för många som uppenbarligen saknar förståelse för programmering och hårdvarunära programmering som yttrat sig i ämnen de saknat baskunskaperna.

Hur kan du få det till att Mantle handlar om hårdvarunära programmering?
Det är ju fortfarande ett API.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Hur kan du få det till att Mantle handlar om hårdvarunära programmering?
Det är ju fortfarande ett API.

Det är ett API som vi i.o.f.s. vet väldigt lite om, men vi vet tillräckligt mycket om det för att veta att det inte är lämpligt för tidigare AMD GPUer och givet de uttalande om att nVidia skulle ganska lätt kunna lägga till det HW-stöd som behövs för Mantle så verkar inte heller nVidias nuvarande GPUer kunna stödja Mantle.

Är ju ganska rimligt att anta att man jobbar på rätt låg nivå då endast en av alla dagens GPU-designer fixar Mantle stöd.

Tycker Mantle låter väldigt mycket som de SDKer som i princip alla systemkretstillverkare tillhandahåller för sina plattformar samt även Intel tillhandahåller för sina värsting nätverkskort. Använder man dessa kan man få ganska stora prestandavinster, men nackdelen är att man låser fast sitt program till en viss HW. Än så länge har ingen av dessa SDKer fått någon större genomslagskraft just p.g.a. de flesta vill undvika fastlåsning och då kan ändå prestandavinsterna vara många 100-tals %...

Finns en del försök att göra något motsvarande "OpenGL" även för dessa saker, i.e. skapa en API som styrs av en organisation där HW-tillverkarna är medlemmar men där inget enskild företag kan styra agendan. Tycker Mantle är en väldigt bra idé i grunden, men ser inte hur det kan lyckas innan nVidia och Intel kommer med och de kommer inte vara med så länge som AMD själva kontrollerar Mantle.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur kan du få det till att Mantle handlar om hårdvarunära programmering?
Det är ju fortfarande ett API.

Om du bygger en bil som bara har två växlar och jag bygger en bil med sex växlar, tror du växellådans api som du använder då skulle passa mig? Det var inte så att amd hittade på mantle och sen byggde grafikkortet utefter det, mantle är framtaget för amd av amd.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller Iris Pro så verkar alla bara titta på 4770R och 4950HQ som båda är dyra, men det är också värstingmodellen i resp. segment. 4570R/4670R kostar bara hälften av 4770R.

Och den stora vinsten mot 650M/750M är att CPU+GPU har en TDP på <47W mer Iris Pro medan enbart GPU-delen har en TDP på 45W med 650M/750M, i.e. du kan stoppa in Iris Pro i betydligt mindre/lättare laptops än 650M/750M. Sedan är Iris Pro, i de flesta fall, faktiskt den snabbaste IGP lösning som finns idag (definitivt den snabbaste om man begränsar TDP <50W), så man kan nog ta lite premium.

Har själv precis köpt en ny laptop och efter att tittat på laptops med IGP så föll tillslut valet på en laptop med just 750M helt enkelt då det inte skiljer något i pris + att en 750M (GDDR5 versionen) är långt snabbare än någon existerande IGP-lösning.

Och har svårt att se hur entusiasmen skulle kunna hålla i sig för något som kanske får 15-25% av marknaden för GPUer, men vem vet hur det går.

Fast de har fortfarande låst den snabbaste grafiken till topsegmentet av CPUer utan någon egentlig vettig anledning annat än deras vanliga produktdiffrentiering. Vill de konkurrera med AMD så kommer de behöva släppa enheter med mer balanserad prestanda mellan GPU och CPU till ett lägre pris.

Det är ju just det som är poängen, det är inte entusiaster som är ute efter en integrerad GPU. Entusiaster är ute efter mycket prestanda. De som tittar mest på integrerad grafik är billigaste system och där är toppsegmentet av intels processorer överkurs. En 4570R kostar fortfarande $288 från Intel. Det är fortfarande en dyr processor. Så de har begränsat sig till ett system där man behöver väldigt mycket CPU-prestanda och en del GPU. Många tittade på Gigabytes Brix Steam Machine med 4770R och undrade vad de håller på med. Det är en väldigt konstig produkt ur spelsynpunkt eftersom den har en väldigt väldigt kraftig CPU men bara en i sammanhanget halvbra GPU. Vad ska man med så mycket CPU-kraft till i en dator för spel om man inte har ett grafikkort som matchar?

Jag försöker illustrera det jag försöker säga i ett venndiagram.

En i3 med Iris Pro känns mer logiskt om man tittar på den typen av implementationer. Lägre pris, ännu lägre TDP och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Om du bygger en bil som bara har två växlar och jag bygger en bil med sex växlar, tror du växellådans api som du använder då skulle passa mig? Det var inte så att amd hittade på mantle och sen byggde grafikkortet utefter det, mantle är framtaget för amd av amd.

Men hur kan du få det till att detta har något med hårdvarunära programmering att göra?
edit
Även om det ligger närmare hårdvaran är det absolut inte fråga om hårdvarunära programmering, du jobbar forfarande mot ett API, som forfarande abstraherar hårdvaran.
Hur abstrakt API:et är vet vi inte, men AMD vill knappast bakbinda sig så mycket att de inte kan ändra sin egen arkitektur på grafikkorten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men hur kan du få det till att detta har något med hårdvarunära programmering att göra?

Jag försöker göra en simpel illustration för dig som inte har kunskap i ämnet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Jag försöker göra en simpel illustration för dig som inte har kunskap i ämnet.

Det skriver du till en som faktiskt har jobbat med hårdvarunära programmering.
Läs också det jag editerade in i min kommentar ovan.

Citat:

Även om det ligger närmare hårdvaran är det absolut inte fråga om hårdvarunära programmering, du jobbar forfarande mot ett API, som forfarande abstraherar hårdvaran.
Hur abstrakt API:et är vet vi inte, men AMD vill knappast bakbinda sig så mycket att de inte kan ändra sin egen arkitektur på grafikkorten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Fast de har fortfarande låst den snabbaste grafiken till topsegmentet av CPUer utan någon egentlig vettig anledning annat än deras vanliga produktdiffrentiering. Vill de konkurrera med AMD så kommer de behöva släppa enheter med mer balanserad prestanda mellan GPU och CPU till ett lägre pris.

Det är ju just det som är poängen, det är inte entusiaster som är ute efter en integrerad GPU. Entusiaster är ute efter mycket prestanda. De som tittar mest på integrerad grafik är billigaste system och där är toppsegmentet av intels processorer överkurs. En 4570R kostar fortfarande $288 från Intel. Det är fortfarande en dyr processor. Så de har begränsat sig till ett system där man behöver väldigt mycket CPU-prestanda och en del GPU. Många tittade på Gigabytes Brix Steam Machine med 4770R och undrade vad de håller på med. Det är en väldigt konstig produkt ur spelsynpunkt eftersom den har en väldigt väldigt kraftig CPU men bara en i sammanhanget halvbra GPU. Vad ska man med så mycket CPU-kraft till i en dator för spel om man inte har ett grafikkort som matchar?

Jag försöker illustrera det jag försöker säga i ett venndiagram.

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/Swec/Venn.png

En i3 med Iris Pro känns mer logiskt om man tittar på den typen av implementationer. Lägre pris, ännu lägre TDP och så vidare.

Dold text

Den bilden stämmer väl om vi tittar på den genomsnittlige SweC personen kanske, men IGP på i5/i7 används främst av företagsanvändare och där spelar priset mindre roll. I laptops är som sagt den störa fördelen med Iris Pro låg total TDP. Med tanke på att Intel står för >60% av GPU-marknadend så kan inte den genomsnittlige datoranvändare behöva speciellt mycket GPU-kraft, högupplösta skärmar gör däremot att även "vanlig" användning kommer stressa GPUn en hel del, lyftet mellan 13" rMBP med och utan Iris Pro var ganska stort för normal användning. Högupplöst skärm kommer inte finnas i budgetmodeller så i3 kommer inte vara CPU-valet.

Sedan är Iris Pro baserad på eDRAM, 128MB eDRAM resulterar i ett chip som inte ens är billigt/enkelt för Intel att tillverka på 22nm. Att XBO bara har 32MB eSRAM är nog en bra hint på hur pass dyrt/komplicerat det är, 32MB är för lite för trippel-buffering i 1080p så man skulle ha stoppat i mer om det varit tekniskt/ekonomiskt möjligt.

Så precis som att saker som AC, GPS och Bluetooth var dyra tillval till billtillverkarnas toppmodeller initialt så är det idag utrusning som endera ingår eller är relativt billiga tillägg till standardmodeller. Tyckte jag läste något rykte att Iris Pro kommer vara standard i alla Broadwell i5/i7-modeller med "K" suffix, vilket antyder att extrakostnaden för eDRAM är tillräckligt liten på 14nm för att det ska vara vettigt att göra det till en standardlösning.

Skulle sedan GPGPU/HSA någonsin ta fart så visar ju benchmarks att eDRAM i Iris Pro ger en rejäl knuff i prestanda, det om något är något som borde tilltala de som väljer i7 mer än de som väljer i3 då den senare gruppen knappast kör något där OpenCL och liknande är relevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det skriver du till en som faktiskt har jobbat med hårdvarunära programmering.
Läs också det jag editerade in i min kommentar ovan.

Då har du inte förstått hur i princip alla tar fram och bygger sina API'er. AMD har tagit fram ett api utefter sin produkt, hur kan du då tro att detta api skulle passa nvidia? Det är ju som att tro att du kan köra en motorcykel för att du kan köra en bil.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av IceDread:

Jag försöker göra en simpel illustration för dig som inte har kunskap i ämnet.

Än så länge har du inte heller visat någon djupare kunskap i ämnet utan bara skrivit massa arroganta och dryga bilanalogier. Du verkar heller inte ha koll på Mantle vilket kanske inte är så konstigt då AMD själva inte verkar ha full koll med tanke på vad det är med tanke på deras uttalanden.

Ett av alla förvirrade och motsägelsefulla uttalanden från AMD är att Nvidia behöver ändra väldigt lite för att använda Mantle. Andra uttalanden pekar på att de skulle kunna använda det direkt men det måste ju innebära någon sorts extra mjukvarulager så känns tveksamt om det kommer vara användbart i praktiken.

Sen än en gång, om Nvidia vill bygga in hårdvarustöd för Mantle så kan de göra det fast realistiskt tidigast i Volta. Frågan är om de vill det men det är något helt annat.

Jag har inte sett någon som påstått att Nvidia skulle lägga in fullt stöd i Kepler eller för den delen Maxwell. Det har hela tiden varit en diskussion om framtida arkitekturer och nackdelen av att AMD då har ett teknologiskt övertag i flera år. Fast du kanske missat tidsaspekten igen precis som du gjorde i mitt första inlägg?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänk på tonen gott folk!

Permalänk

Tror det kommer bli bra om det fungerar samt att det kommer komma med ett så stort spel som Star Citizen, Som jag iallafall tror kommer sätta en ny standard för pc-spel. om nu allt de har lovat kommer med spelet

Visa signatur

CPU: AMD Atlhon x4 860k 4,2 Ghz Chassi: Jonsbo Cooltek C2
GPU: Sapphire Nitro RX460 4GB Kylare: Noctua NH-D14
MoBo: Gigabyte F2A88XM-D3HP
Internet: 7/1 mbit ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Då har du inte förstått hur i princip alla tar fram och bygger sina API'er. AMD har tagit fram ett api utefter sin produkt, hur kan du då tro att detta api skulle passa nvidia? Det är ju som att tro att du kan köra en motorcykel för att du kan köra en bil.

De flesta som tar fram API.er mot en produkt som det planerar att ändra i framtiden målar inte in sig i ett hörn i onödan.
Jag har inte heller skrivit att Mantle kommer att passa Nvidia helt utan ändringar, jag har skrivit att dessa ändringar inte behöver bli så stora som en del tenderar att tro.

Du får försöka ha lite mer på fötterna, innan du försöker idiotförklara alla som inte håller med dig, nu blir resultetet ganska patetiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De flesta som tar fram API.er mot en produkt som det planerar att ändra i framtiden målar inte in sig i ett hörn i onödan.
Jag har inte heller skrivit att Mantle kommer att passa Nvidia helt utan ändringar, jag har skrivit att dessa ändringar inte behöver bli så stora som en del tenderar att tro.

Du får försöka ha lite mer på fötterna, innan du försöker idiotförklara alla som inte håller med dig, nu blir resultetet ganska patetiskt.

Sannolikheten för att det skulle passa nvidia berömmer jag som otroligt små, det gör inte du?
Varför tror du amd byggde Mantle och dess api själva utan att ta med nvidia?

Amd kommer med mantel eventuellt att få en konkurrensfördel på marknaden, om nvidia bedömer att den blir för stor lär de göra något åt saken. Det blir då intressant att se om de lanserar till eget api eller väljer att bruka mantle, jag tror uppenbarligen på det föregående eftersom det inte togs fram tillsammans.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!