AMD Mantle för BF4 redo innan månadsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Om mantle ger "+45% prestanda" äter jag upp mitt skägg.

Så jävla typiskt att de använder sånt överdrivet marknadsförings-bullshit.

Hur ska man presentera det om inte med "upp till"?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hur ska man presentera det om inte med "upp till"?

Frågan är: kommer det bli 45% mer FPS eller kommer CPUn´s belastning gå ner 45%?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinboson:

Om mantle ger "+45% prestanda" äter jag upp mitt skägg.

Så jävla typiskt att de använder sånt överdrivet marknadsförings-bullshit.

Upp till 45% prestanda, vill du fortfarande tugga skägg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Finns antagligen en hel del generella rutiner i Mantle som inte är speciellt för GCN.
Det som inte är AMD specifikt kan ju tex vara minnesaccess och hur kommandon köas.
Att det behövs en utökning av Mantle för att passa Nvidia är nog ganska troligt men det är mycket möjligt att det inte behövs speciellt mycket.
Jämför OpenCL som fungerar på både Nvidia och AMD.

Naivt tyvärr för branchen. Olika arkitekturer ger totalt olika api'er om du skall nära hårdvaran. Detta är framtaget av amd för amd. Skulle de haft någon form av chans att lyckas som standard så skulle det tagits fram tillsammans med nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Häftigt, ska bli kul att se hur det funkar. Kanske missat detta, men står det vilken serie av korten som kommer stödja detta? Minst rekommenderat, typ som Nvidias Shadowplay och endast 600-Serien+.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Upp till 45% prestanda, vill du fortfarande tugga skägg?

"Upp till" måste inkludera "till". Dvs, de måste visa en instans där det är 45% bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

"Upp till" måste inkludera "till". Dvs, de måste visa en instans där det är 45% bättre.

Det är nog inte så svårt, det svåra är att bibehålla prestandan i dom nivåerna i en längre period.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devil May Cry:

Detta är underbart. Grejen är väl lite som någon tidigare skrev.
BF4 har inte dålig prestanda utan det är själva spelet som är buggat.

Det jag försöker säga är att om Mantle ger mer prestanda i spel som majoriteten kan "maxa" syftar inte nödvändigtvis på BF4 utan generellt spel som kommer levereras med Mantle. Ja vad är då poängen med Mantle? Det återstår att se om det blir så eller ej men det JAG vill se är ett spel som Crysis eller dylikt som går från ospelbart BAM +45% prestanda, spelbart.

Du missar en rätt viktig sak och det är att de som sitter på datorer som kan maxa de flesta spelen är i klar minoritet. Tittar vi globalt så lägger folk inte många tusen på grafikkort. Det som säljer är mellanklassen 1000-2000 kr och där finns mycket att hämta. Vidare satsar ju AMD hårt på sina APUer och där är varje liten procent extra prestanda väldigt viktig eftersom den absoluta prestandan är låg.

Skrivet av IceDread:

Naivt tyvärr för branchen. Olika arkitekturer ger totalt olika api'er om du skall nära hårdvaran. Detta är framtaget av amd för amd. Skulle de haft någon form av chans att lyckas som standard så skulle det tagits fram tillsammans med nvidia.

Det kan nog räcka med att de får med sig Intel på tåget. Intel har ju trots allt typ halva marknaden för GPUer och de satsar stenhårt på det segmentet. Kan de skryta med ~20 % högre prestanda helt gratis utan att behöva göra några större ändringar i arkitekturen så tror jag de kan vara intresserade av att göra det. Intel har ju samma problem som AMD när det kommer till integrerade GPUer. Väldigt snål budget så varje procent extra prestanda räknas. Nvidia har antagligen noll intresse eftersom de realistiskt inte kommer kunna vara med på tåget innan Volta vilket betyder 2015-2016. Tror inte de känner för att designa om Maxwell nu. Därför är det ju enklare och smidigare om de bara tiger och hoppas på att Mantle försvinner av sig själv.

Skrivet av martinboson:

"Upp till" måste inkludera "till". Dvs, de måste visa en instans där det är 45% bättre.

I deras pressmaterial har de visat ett syntetiskt benchmark där Mantle gav ett par hundra procent högre bildfrekvens än DirectX på en Kaveri APU så det är nog inga problem att trolla fram ett speciellt fall där de får minst 45 % mer prestanda. De hade inte skrivit så om de inte kunde referera till ett specifikt fall där det gäller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Det är samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte en bugg när saker och ting inte fungerar trots att man har gjort allting "rätt"; men när folk har programmet kasst så funkar det inte, men det är för att man har skrivit in fel/dålig kod.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Frågan är: kommer det bli 45% mer FPS eller kommer CPUn´s belastning gå ner 45%?

I de slides där "upp till 45%" angavs så var det i FPS siffrorna presenterades.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Till dig och alla andra som klagar på DICE.

Hur vet ni att koden är taskig? ett det finns buggar i ett sådant här stort spel är nämligen inte konstigt, inte med tanke på hur mycket DICE gjort på så pass kort tid.
Spelet är ju också betydligt stabilare nu så de buggar som finns rättas i en god fart.
Själv är jag imponerade över de som jobbar på DICE, att påstå att man skulle kunna göra det bättre själv, är rent ut sagt korkat och inget annat än storhetsvansinne.
Måste också vara otacksamt när man jobbar skiten av sig för att fixa dessa buggar, för att få barnsligt gnäll trots detta.

Ni som har problem och inte testar med originalklock och/eller sitter med en krackad skitversion av windows, era åsikter räknas heller inte, de går bort.
Till er andra, tråkigt att ni har problem hoppas att de fixas sig snart.

Barnsligt gnäll? Hade andra branscher släppt så illa utprovade produkter så hade det blivit ett sjuherrans liv. Men IT-folk är dels vana att kunna mjölka ordentligt från sina kunder och dessutom utföra sina tjänster lite efter sina egna standarder. Patetiskt.

IT-konsulterna som jag hyr in tycker jag är skitjobbig som ställer krav och ifrågasätter deras arbete. De är inte vana att deras kunder ställer reella krav och vet vad som ska utföras och hur man ska göra det på bästa sätt.
Det är i princip samma sak med många mjukvaru/spelutvecklare. Många av de anställda har egentligen inget att förlora för går Dice omkull så hittar de alltid sysselsättning någon annanstans. De är väldigt låg lojalitet och ansvar för vad man faktiskt utför och vilken kvalitet det utförda arbetet håller. Däri har troligtvis Dice brustit då de inte verkar ha haft kontroll på sina anställda och vad de faktiskt presterat.

Permalänk
Inaktiv

AMD har gjort en Nvidia blunder.

Mantle vore trevligt om det fungerade på alla spel men det gör det inte utan det funkar bara på P12 och Call of Dusty spelet BF4 och några spel till har jag för mig. Ja det är nytt men kommer inte bli så mycket bättre än så. Mantle kommer i bästa fall stödjas i ett väldigt fåtal AMD stödda AAA-titlar och resten sunkspel som ingen bryr sig om. Lite som PhysX alltså.

Så länge det inte finns en öppen standard så kommer det inte bli något av Mantle, se igen PhysX.
Som sagt är det bara P12or som skriker högljutt av detta då deras älsklingsspel BF4 få några fps mer. Wow säger jag bara! Mantle är ungefär som att titta på en halvtaskig techdemo från AMD utan kunna integrera något i den för en funktion som marknaden aldrig kommer ta till sig och det omöjliggörs av den anledningen till att det exklusivt bara stöder AMD-kort.

Mantle är som sagt bra i teorin men så länge AMD står bakom den kommer det inte bli så mycket mer än så. Det finns en anledning till att DirectX finns till och det är att för att kunna stöda så många olika hårdvarukonfigurationer som möjligt. Nej DirectX är inte snabbt men det är ett nödvändigt ont.

Mantle åter igen i likhet med PhysX, är bra i både i teorin och lite sämre i praktiken men fullständigt totalt katastrof när det kommer till marknadsanpassning.

Jag hatar stängda produktinriktade funktioner. Det behövs en gemensam standard till Mantle men tyvärr kommer det aldrig bli av då havet av olika hårdvarukonfigurationer gör det omöjligt. En öppen standard av Mantle i form av en pseudoform av något slag skulle vara gött men jag vet inte hur det kommer bli med det. Mycket av problematiken av det slag Mantle bygger på stod i en artikel från Techreport som jag tyvärr inte kan hitta just nu.

Kortfattat är Mantle en exotisk funktion för AMD-kort som bara kommer implementeras på mediokra till tråkiga konsollportade "quick time event" spel. BF4 räknas inte som ett roligt spel.

Permalänk
Skrivet av Layon:

Är inte en bugg när saker och ting inte fungerar trots att man har gjort allting "rätt"; men när folk har programmet kasst så funkar det inte, men det är för att man har skrivit in fel/dålig kod.

Hur definierar du en bugg då..? Menar du dansen bugg?
Man har inte gjort allting "rätt" om det inte fungerar som det är tänkt. Punkt slut.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Kortfattat är Mantle en exotisk funktion för AMD-kort som bara kommer implementeras på mediokra till tråkiga konsollportade "quick time event" spel. BF4 räknas inte som ett roligt spel.

Star Citizen ska använda Mantle. Inte direkt ett konsollportat QTE-spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av betan:

Star Citizen ska använda Mantle. Inte direkt ett konsollportat QTE-spel.

Ett undantag kanske men är ju inte helt säkert att det bli bra bara för att det är finansierat av fans, får vänta och se. Mantle är alldeles för hypat. Som mest kommer det ge 10-20% mer fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ett undantag kanske men är ju inte helt säkert att det bli bra bara för att det är finansierat av fans, får vänta och se. Mantle är alldeles för hypat. Som mest kommer det ge 10-20% mer fps.

Tycker nog du är lite väl irriterad och pessimistisk nu, har du måne inte fått ordning på grannarnas invasion av 5GHz bandet än?;)
Även om det skulle bli 10-20% så är det inget att fnysa åt då det är gratis prestanda som inte kostar något hårdvarumässigt, 20% skulle tex leda till en klar ledning prestandamässigt rakt över produktlinjen till AMD's fördel om man jämför produkter i samma prisklass.
Har inte 100% koll på hur många titlar som kommer stödja Mantle men det borde röra sig i storleksordningen 20 spel i nuläget och visar det sig att resultatet är positivt så kommer garanterat fler haka på.

Lägg till detta att freesync ser ut att vara en klar möjlighet i en kommande VESA standard, ett förslag gällande detta lämnades tydligen in av AMD den 25:e nov så framtiden ser faktiskt rätt positiv ut för AMD.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det finns en anledning till att DirectX finns till och det är att för att kunna stöda så många olika hårdvarukonfigurationer som möjligt. Nej DirectX är inte snabbt men det är ett nödvändigt ont.

Vi är i en annan sits idag än för fem år sen där AMD faktiskt har en uniform arkitektur över sina plattformar som dessutom finns i både Playstation och Xbox. Visst kommer det finnas ett behov av abstraktion även i framtiden, men Mantle utesluter inte att det används och Mantle kan inte användas helt utan andra APIs.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Ett undantag kanske men är ju inte helt säkert att det bli bra bara för att det är finansierat av fans, får vänta och se. Mantle är alldeles för hypat. Som mest kommer det ge 10-20% mer fps.

Ditt inlägg du skrev stämmer ju inte, Mantle är ju helt öppet för alla tillverkare att använda och även dom som gör spel! det är helt fritt och är tänkt som en ersättare till DX som har sätt sina bättre dagar!

Så din kritik är inte direkt befogad på den punkten. PhysX var ju när nVidia lagt vantarna det helt stängt till nVidia produkter! AMD har ju gått ut med att det är öppet för alla tillverkare att använda

Som mest har dom ju sagt att det är 45% men i dom flesta fall hade jag gissat runt 20%

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

Ditt inlägg du skrev stämmer ju inte, Mantle är ju helt öppet för alla tillverkare att använda och även dom som gör spel! det är helt fritt och är tänkt som en ersättare till DX som har sätt sina bättre dagar!

Så din kritik är inte direkt befogad på den punkten. PhysX var ju när nVidia lagt vantarna det helt stängt till nVidia produkter! AMD har ju gått ut med att det är öppet för alla tillverkare att använda

Som mest har dom ju sagt att det är 45% men i dom flesta fall hade jag gissat runt 20%

Jag tror ändå koden i Mantle är gjord på så sätt att de kommer prestera bättre på AMD-kort.

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Jag tror ändå koden i Mantle är gjord på så sätt att de kommer prestera bättre på AMD-kort.

No shit!

nVidia får ju ta och fixa sin del på Mantle så det lirar på dom korten med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Nog kommer Mantle att ge boost. Hur mkt är bara att se. Det ser bra ut på papper och i det test som visats.

Jag tror inte AMD eller Dice (eller övriga spelhus) skulle lägga ned tid och pengar på något som inte skulle fungera bättre än directx. För att sedan släppa det till allmänheten! De trollar oss knappast.

Märkligt att ett framsteg inom något område jämt lockar fram pessimister, tveksamma bakåtsträvare, och avundsjuka fanboys.
Det är ju med spänning vi bör sitta och vänta på en release och tester. Det här kan ju bli bra för alla.

Skönt att några inom branchen tänker lite i andra banor och vågar testa något nytt eller utveckla och förbättra.
De pushar ju varandra att bli bättre, hitta bättre sätt och produkter. Ju tightare race mellan märkena, ju bättre för oss.

Själv är jag absolut ingen fanboy. När det är dags att uppgradera en komponent så skiter jag i märket. Jag tittar på 1: Prestanda 2: Pris. Tror jag ligger rätt nära 50/50 fördelat på AMD(ATI) & Nvidia under alla åren jag köpt grafikkort.

Det enda jag själv är pessimistisk över är att de ska hinna släppa Mantle innan månaden är slut

Permalänk
Medlem

Alla dessa moderniteter, jag vill ha bättre stöd för Glide. Jodå jag har en burk med 3Dfx kort.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

"Upp till" är ganska tillintetsägande speciellt om man inte kan återskapa testet då metoden för hur de testat inte är känd för att uppnå dessa 45%. Corsair hade en nyhet i höstas där de hävdade att prestandan ökade med upp till 22%. Men swec testade och gav nära till ingen skillnad alls med deras metoder (mindre än en procent vill jag minnas) (nyheten http://www.sweclockers.com/nyhet/17773-corsair-battlefield-4-alskar-snabba-minnen). Jag är orolig för att de kan bli samma visa här, här är steget dessutom större, inte bara klockfrekvensen som höjs utan nu byter vi API så prestandan skulle kunna bli sämre än innan (kanske inte troligt men möjligt). Är ingen DX idol så hoppas på en Hitt ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Barnsligt gnäll? Hade andra branscher släppt så illa utprovade produkter så hade det blivit ett sjuherrans liv. Men IT-folk är dels vana att kunna mjölka ordentligt från sina kunder och dessutom utföra sina tjänster lite efter sina egna standarder. Patetiskt.

IT-konsulterna som jag hyr in tycker jag är skitjobbig som ställer krav och ifrågasätter deras arbete. De är inte vana att deras kunder ställer reella krav och vet vad som ska utföras och hur man ska göra det på bästa sätt.
Det är i princip samma sak med många mjukvaru/spelutvecklare. Många av de anställda har egentligen inget att förlora för går Dice omkull så hittar de alltid sysselsättning någon annanstans. De är väldigt låg lojalitet och ansvar för vad man faktiskt utför och vilken kvalitet det utförda arbetet håller. Däri har troligtvis Dice brustit då de inte verkar ha haft kontroll på sina anställda och vad de faktiskt presterat.

[Off topic]
Jo, vår chef tycker också att han kan göra det jobb som var och en av oss anställda gör, men att han inte har tid bara. Jag förstår på ditt inlägg att det är en rätt vanlig missuppfattning. Du är uppenbarligen en person som vet hur du vill ha det och är väldigt bestämd och jag respekterar det, men att gå in och detaljstyra på det viset ger dig inte bättre kontroll, även om det känns så. Frågan är bara vad det är för frågor som du inte tittar på när du gör det?
[/off topic]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kan nog räcka med att de får med sig Intel på tåget. Intel har ju trots allt typ halva marknaden för GPUer och de satsar stenhårt på det segmentet. Kan de skryta med ~20 % högre prestanda helt gratis utan att behöva göra några större ändringar i arkitekturen så tror jag de kan vara intresserade av att göra det. Intel har ju samma problem som AMD när det kommer till integrerade GPUer. Väldigt snål budget så varje procent extra prestanda räknas. Nvidia har antagligen noll intresse eftersom de realistiskt inte kommer kunna vara med på tåget innan Volta vilket betyder 2015-2016. Tror inte de känner för att designa om Maxwell nu. Därför är det ju enklare och smidigare om de bara tiger och hoppas på att Mantle försvinner av sig själv.

Du har ju uppenbarligen en avsaknad av kunskaper inom branschen.

Att ta amd's mantle api och sätta på nvidia's grafikkort är som att ta chassit från en audi och sätta på en bmw, testa, tror inte du lyckas. Läs på lite innan du bara "tycker till".

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Det är en kvalificerad gissning.
Mantle är optimerat för CGN
Nvidia har inte CGN
Mantle kommer funka bättre på AMD kort än Nvidia, och är det bara några % ökning från DX kan det ge lite sämre prestanda med Mantle på Nvidia än DX.

Ja, därför är det upp till Nvidia att komma med drivrutiner för Mantle och optimera det dem själva. Du förväntar dig väl inte att AMD ska göra det åt dem hoppas jag...

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

Barnsligt gnäll? Hade andra branscher släppt så illa utprovade produkter så hade det blivit ett sjuherrans liv. Men IT-folk är dels vana att kunna mjölka ordentligt från sina kunder och dessutom utföra sina tjänster lite efter sina egna standarder. Patetiskt.

IT-konsulterna som jag hyr in tycker jag är skitjobbig som ställer krav och ifrågasätter deras arbete. De är inte vana att deras kunder ställer reella krav och vet vad som ska utföras och hur man ska göra det på bästa sätt.
Det är i princip samma sak med många mjukvaru/spelutvecklare. Många av de anställda har egentligen inget att förlora för går Dice omkull så hittar de alltid sysselsättning någon annanstans. De är väldigt låg lojalitet och ansvar för vad man faktiskt utför och vilken kvalitet det utförda arbetet håller. Däri har troligtvis Dice brustit då de inte verkar ha haft kontroll på sina anställda och vad de faktiskt presterat.

Jag måste fan delvis hålla med dig, även om jag fortfarande tycker att DICE verkar göra saker bättre än de flesta.

Orsaken till problemen är iaf delvis att det är så jädra mycket flum i branchen, sättet som det skall utvecklas på byts ut stup i kvarten och många struntar i de sätt som finns.

Ett annat problem, är krav från betällarna att snabbt se någon form av resultat, vilket försvårar planering och skapande av ramverk, de snabba resultaten kommer ofta via några hack, men om man bygger vidare på hack får man det man kan förvänta sig.

Ingen skulle låta snickarna börja på ett hus innan ritningarrna var klara men det är snarare regel än undantag inom programering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Inte hört om något annat lir än bf4 som jag är intresserad av där mantle kommer användas. Vi får la se om det blir som med nivdias physx det här eller om det faktiskt får en spridning.

Men den goda nyheten är ju att alla spel med Frostbite 3 motorn stöd. Så det verkar ju inte vara en per titel grej exakt, utan per motor.

Hittills vet vi Star Wars Battlefront, Dragon Age: Inquisition, nästa Mirrors Edge, nästa Mass Effect, Thief, nästa Need For Speed, Plants vs. Zombies, Star Citizen.

Nu har vi säkert inte samma smak i spel, men det är väldigt stora titlar. Och jag blir hård av samtliga förutom Need for Speed och Plants vs. Zombies

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björnen92:

Ja, därför är det upp till Nvidia att komma med drivrutiner för Mantle och optimera det dem själva. Du förväntar dig väl inte att AMD ska göra det åt dem hoppas jag...

Ja Ofc.
Men då tekniken kommer från konkurrenten lär de inte göra det förrän de absolut måste.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket snack fram och tillbaka om hur väl nvidia kommer kunna nyttja fördelarna med mantle. Jag kan tycka att det är mindre intressant fråga faktiskt. Dels för att mantle är i ett så tidigt stadium och dels för att det finns en viktigare aspekt (tycker jag iaf).

Hur bra mantle än fungerar för nvidia så kommer de sitta i knät på amd om de anammar denna teknik och mantle tränger undan dx.
Amd kan välja att vara snåla med releaseinforamtion om mantle inför kommande versioner, släppa uppdateringar precis för sent i ett kritiskt skede för nvidia innan lansering eller... ja. Använda sin maktposition mot nvidia på diverse sätt.

Det finns ingenting säger att amd faktiskt kommer utnyttja sin position på det sättet om nu mantle tar över dx roll. Tvärt om tror jag att amd är måna om att få med alla på tåget och sådana "elaka" handlingar skulle förstöra för plattformen. Men beslutsfattarna på nvidia bör undvika att sätta företaget i en sådan position att denna risk ens finns. Inte minst om man blickar lite längre fram än bara etableringsfasen för mantle.
Ingen konkurrent bör ha så stort inflytande över kritisk mjukvara för ett företags produkter. Det har säkerligen även nvidias beslutsfattare listat ut.

Så en högst logisk utveckling är att nvidia inte alls vill vara med på det här tåget, även om nvidiakorten också kan leverera fler fps med mantle. Låter för mig rimligare att nvidia tiger eller motarberar mantle så att de inte tvingas gå med i det maktspelet.

Så jag håller tyvärr med Klappa till stor del. Tekniken må vara öppen att användas av alla, men ur nvidias perspektiv ser det nog mer ut som en farlig återvändsgränd.

Jättekul med nya tekniker som pressar upp prestandan, men när lösningen är framtagen av ena konkurrenten som i detta fallet så ser jag inte varför den andra konkurrenten skulle vilja gå med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled