Permalänk
Medlem

r9 290 överhettning

halloj, jag är en noob när det gäller hårdvara men jag har just byggt min nya pc. Den har funkat bra tills jag började köra bf4 på den. Jag fick blue screen på den efter typ 2 timmars spelande. Efter ungefär 4 blue screens så kom jag på att det antagligen var temperaturen som var problemet. Jag kollade och mycket riktigt va den uppe i cirka 80-90c. Nu har jag bestämt mig för att köpa ny kylare men min fråga är om kortet kan ha skadats av dom fyra gånger det överhetats, är bara lite nojig. Tack i förväg, och förlåt för stavfelen, har dyslexi.

Mina specs: i5 3570k 4,5ghz med h80i
asus maximus v formula
sapphire r9 290 stock
ocz silencer mkiii 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxxi:

halloj, jag är en noob när det gäller hårdvara men jag har just byggt min nya pc. Den har funkat bra tills jag började köra bf4 på den. Jag fick blue screen på den efter typ 2 timmars spelande. Efter ungefär 4 blue screens så kom jag på att det antagligen var temperaturen som var problemet. Jag kollade och mycket riktigt va den uppe i cirka 80-90c. Nu har jag bestämt mig för att köpa ny kylare men min fråga är om kortet kan ha skadats av dom fyra gånger det överhetats, är bara lite nojig. Tack i förväg, och förlåt för stavfelen, har dyslexi.

Mina specs: i5 3570k 4,5ghz med h80i
asus maximus v formula
sapphire r9 290 stock
ocz silencer mkiii 750w

Deras nya R9 290 0ch 290X är gjorda för att köra i 95 grader. Så det är inget konstigt.
Men du behöver inte vara orolig att GPU:n går upp mot 90 grader.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

okej skönt att höra, skulle det kunna vara problem med drivers. jag kör med senaste, 13.12.

Permalänk
Skrivet av Moxxi:

halloj, jag är en noob när det gäller hårdvara men jag har just byggt min nya pc. Den har funkat bra tills jag började köra bf4 på den. Jag fick blue screen på den efter typ 2 timmars spelande. Efter ungefär 4 blue screens så kom jag på att det antagligen var temperaturen som var problemet. Jag kollade och mycket riktigt va den uppe i cirka 80-90c. Nu har jag bestämt mig för att köpa ny kylare men min fråga är om kortet kan ha skadats av dom fyra gånger det överhetats, är bara lite nojig. Tack i förväg, och förlåt för stavfelen, har dyslexi.

Mina specs: i5 3570k 4,5ghz med h80i
asus maximus v formula
sapphire r9 290 stock
ocz silencer mkiii 750w

Kan det inte vara processorn som överhettas? Annars kan det ju vara fel på någon komponent. Kolla tempen på processorn Edit: Och kolla också så att klocken är stabil i "Prime 95"

Permalänk

Jag gissar på att det är din överklockning som orsakar BSOD, sänk multipeln ett steg eller 2 och se om det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxxi:

halloj, jag är en noob när det gäller hårdvara men jag har just byggt min nya pc. Den har funkat bra tills jag började köra bf4 på den. Jag fick blue screen på den efter typ 2 timmars spelande. Efter ungefär 4 blue screens så kom jag på att det antagligen var temperaturen som var problemet. Jag kollade och mycket riktigt va den uppe i cirka 80-90c. Nu har jag bestämt mig för att köpa ny kylare men min fråga är om kortet kan ha skadats av dom fyra gånger det överhetats, är bara lite nojig. Tack i förväg, och förlåt för stavfelen, har dyslexi.

Mina specs: i5 3570k 4,5ghz med h80i
asus maximus v formula
sapphire r9 290 stock
ocz silencer mkiii 750w

Tänk på att din processor kan vara stabil i prime95 utan att vara stabil i BF4.

Prova att köra Prime95 samtidigt som du kör Furmark (grafik-stresstest) och se om du överklockar eller krashar något då. I så fall behövs det mer volt till processorn.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxxi:

okej skönt att höra, skulle det kunna vara problem med drivers. jag kör med senaste, 13.12.

Troligen är inte din överklockning helt stabil om du blåskärmar

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, jag körde prime95 och furmark i 10 min, cpun kom upp i 65c och gpun 93c. inget krashade.

Permalänk
Medlem

glömde skriva, cpun får 1.25 volt

Permalänk
Medlem

bf4 är inte stabilt så prova helst ett annat spel du kan ju aldrig vara 100 om klocken/datorn är ostabil eller om det är spelet...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

kan du skriva felkoden som kommer upp när du får blåskärm?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Säker på att fläktarna på grafikkortet snurrar?
Du kanske helt enkelt fått en trasig kylare.

Permalänk
Skrivet av Moxxi:

tack för svaren, jag körde prime95 och furmark i 10 min, cpun kom upp i 65c och gpun 93c. inget krashade.

Kör prime95 i 2-3 timmar innan du kan kalla det stabilt. Furmark är i övrigt inget bra test för R9 290 då den klockar ner sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Säker på att fläktarna på grafikkortet snurrar?
Du kanske helt enkelt fått en trasig kylare.

fläktarna snurrar, så dålig är jag inte på hårdvara

Permalänk

Sapphire R9 290 med Elpida minnen har jag fått utbytt 2 ggr pga en batch från första tillverkningen hade problem med minnen, finns flera trådar/forum med folk som har detta problem, temporär lösning för mig och många var/har varit att underklocka minnena 100 Mhz till 1150 istället för standard 1250.
Efter sista returneringen av kortet så fick jag byta till annan tillverkare för att det fanns inga 290 Sapphire att tillgå.

Så kolla om det fungerar med att underklocka minnena, om det är det, kontakta affären och gör en RMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Sapphire R9 290 med Elpida minnen har jag fått utbytt 2 ggr pga en batch från första tillverkningen hade problem med minnen, finns flera trådar/forum med folk som har detta problem, temporär lösning för mig och många var/har varit att underklocka minnena 100 Mhz till 1150 istället för standard 1250.
Efter sista returneringen av kortet så fick jag byta till annan tillverkare för att det fanns inga 290 Sapphire att tillgå.

Så kolla om det fungerar med att underklocka minnena, om det är det, kontakta affären och gör en RMA.

jag har lämnat in kortet på lagning en gång pga andra problem, dom fixa det och kolla så det funkade så egentligen har det nog inte med kortet att göra

Permalänk
Medlem

jag har nu kört prime95 och furmark i ca 1,5 tim, allt funkar som det ska.

Permalänk

BF4 har förresten fått en hel del problem sedan den senaste patchen så felet kan även ligga i själva spelet

Permalänk
Medlem

som sagt, tack för alla svar:D jag klockade ner processorn lite, nu har jag inte fått någon mer bluescreen.