Knäppande ljud från högtalare

Permalänk
Medlem

Knäppande ljud från högtalare

Formaterade om stationära datorn igår och har fått problem med ljudet. Man skulle kunna beskriva ljudet om knäppande, sprakande eller poppande. Det är typ samma ljud som man får om man kopplar in tex en telefon som redan spelar musik till en receiver som redan är på (alltså det ljudet som uppstår när man ska plugga in 3,5mm kontakten).
Men tillbaka till problemet. Ljudet fungerade alltså utmärkt innan jag formaterade datorn och bytte OS från vista x86 till win7 x64. Ljudet går från ett gtx 460 i sli till en receiver(pioneer vsx322) med hdmi. Det jag har testat hittills:

- Fungerar utmärkt om jag kopplar på samma sätt fast med min laptop.
- Har bytt drivrutin till en från ett år tillbaka (ren installation).
- Testat med moderkortets inbyggda ljudkort och det fungerar utan problem.
- Testat koppla hörlurar till receivern för att utesluta högtalarna.
- Inaktiverat SLI.
- Testat med olika källor (film, YouTube, spotify osv).
- Ändrat inställningar för ljudkortet från kontrollpanelen och ingen fungerar (dom där 16bit 44100hz osv).
- Har installerat alla Windowsuppdateringar utan resultat.

Sen var det slut på idéer. Nu är jag tvungen att spela på laptopen och det är ju inte så kul hehe..
Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

Uppdatering:
Testade med koaxialkabel nu och det fungerar utan problem. Fungerar ju som nödlösning men skulle vara skönt att slippa fler kablar än jag behöver.
Vad är skillnaden i ljudkvalitet mellan koaxialkabel och hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anden55:

Formaterade om stationära datorn igår och har fått problem med ljudet. Man skulle kunna beskriva ljudet om knäppande, sprakande eller poppande. Det är typ samma ljud som man får om man kopplar in tex en telefon som redan spelar musik till en receiver som redan är på (alltså det ljudet som uppstår när man ska plugga in 3,5mm kontakten).
Men tillbaka till problemet. Ljudet fungerade alltså utmärkt innan jag formaterade datorn och bytte OS från vista x86 till win7 x64. Ljudet går från ett gtx 460 i sli till en receiver(pioneer vsx322) med hdmi. Det jag har testat hittills:

- Fungerar utmärkt om jag kopplar på samma sätt fast med min laptop.
- Har bytt drivrutin till en från ett år tillbaka (ren installation).
- Testat med moderkortets inbyggda ljudkort och det fungerar utan problem.
- Testat koppla hörlurar till receivern för att utesluta högtalarna.
- Inaktiverat SLI.
- Testat med olika källor (film, YouTube, spotify osv).
- Ändrat inställningar för ljudkortet från kontrollpanelen och ingen fungerar (dom där 16bit 44100hz osv).
- Har installerat alla Windowsuppdateringar utan resultat.

Sen var det slut på idéer. Nu är jag tvungen att spela på laptopen och det är ju inte så kul hehe..
Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

Uppdatering:
Testade med koaxialkabel nu och det fungerar utan problem. Fungerar ju som nödlösning men skulle vara skönt att slippa fler kablar än jag behöver.
Vad är skillnaden i ljudkvalitet mellan koaxialkabel och hdmi?

Skickades från m.sweclockers.com

du har ju felsökt så långt att man kan dra slutsatsen att antingen gtx 460 / datorn eller kompatibiliteten mellan gtx 460 & stereon inte funkar.. ?

nästa vore väl testa gtx 460 alt hela datorn hos nån polare som har helt annat ljudsystem..
har du nån hdd kvar så installera vista / linux / annat os kolla om skiten är kvar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

du har ju felsökt så långt att man kan dra slutsatsen att antingen gtx 460 / datorn eller kompatibiliteten mellan gtx 460 & stereon inte funkar.. ?

nästa vore väl testa gtx 460 alt hela datorn hos nån polare som har helt annat ljudsystem..
har du nån hdd kvar så installera vista / linux / annat os kolla om skiten är kvar

Smart, laddar ner win8 nu så får hoppas att det funkar bättre.

Permalänk
Medlem

Har nu installerat win8 och fortfarande samma problem. Antar att det är något som är trasigt i datorn eller något som har dålig kompatibilitet med receivern. Nu har det börjat knastra även om man använder koaxial också. Verkar som jag får nöja mig med att köra analogt tills jag uppgraderar datorn helt enkelt..

Edit: Var trådlösa nätverkskortet det var fel på.

Skickades från m.sweclockers.com