Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Det absolut TYSTASTE chassit jag kan få tag på [Budget: 1800 kr]

Permalänk
Medlem

Det absolut TYSTASTE chassit jag kan få tag på [Budget: 1800 kr]

Hej! Jag har köpt en helt ny dator nyligen men chassit är ett gammalt Cooler Master som är 5 år gammalt. Fläktarna börjar flagna, och även om jag kan byta ut fläktarna så är chassit's ljuddämpning inte den bästa.

Det jag letar efter är framförallt ett exceptionellt tyst chassi. Allt annat har sekundär betydelse. Jag har en GPU i det nuvarande chassit som har en längd på dryga 30.5 cm så jag behöver ett relativt rymligt chassi(men jag letar inte efter några monster). Vikten vore det bra om det var relativt lätt men inget måste på något sätt. Om jag måste offra vikten för tystheten så gör jag det alla dagar i veckan. Men om det finns två chassin med relativt likartad ljuddämpning så blir vikten en av de faktorer som tas i åtanke när det gäller vilken av dem jag väljer.

När det gäller kabeldragning etc så bryr jag mig inte extremt mycket förutom över det elementära som ska täckas. (Med andra ord, det får inte vara en mardröm, men prioriteten på hur lätt det är, är relativt låg).

Budgeten ligger på 1800 kr. Jag kan max gå upp kanske en hundralapp i bästa fall.

Permalänk
Medlem

fractal design R4 ?

http://www.inet.se/produkt/5322026/be-quiet-shadowwings-120mm... sen byta ut en eller två fläktar mot dessa som insug ?

Då har du en del pengar kvar för en till ssd eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket snyggt chassi!
Ska jag köpa nytt någon gång så ligger det där chassit bra till.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jäklar vilket snyggt chassi!
Ska jag köpa nytt någon gång så ligger det där chassit bra till.

Dess lillebror H440 kan ju också vara ett alternativ, se TTL kärleksförklaring här:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Fractals r4 är ljuddämpat likväl som CM silencio och några till. Något som dock kan kan göra under i alla chassin är att kustomisera fläktar och skaffa någon slags fläktstyrning. Fläktstyrningen är skön att ha vid låg belastning, då kylning inte behövs, och är då nödvändig för att få datorn ljudlös. En fläkt som marknadsförs som tyst är ofta en högljudd fläkt med ett motstånd på kabeln som sänker spänningen och hastigheten, och därför är det oftast bäst att istället skaffa en bra, mer högljudd fläkt, och justera hastigheten manuellt.
Vid belastning kommer din gpu höras mest och det är då skönt att kunna klämma ur lite mer ventilation ur chassit.

Ett ljuddämpat chassi är i regel sämre ventilerat och för att behålla samma temperatur behöver fläktar oftast köras starkare. Ett roligt exempel är ett test av två olika silverstone systerchassin på spcr.com. Det ena är entusiastinriktat och har öppet galler i fronten och stora öppna intag medan det andra har samma stomme men stängd front och skyddade intag/utblås. Det "öppna" visade sig förvånansvärt nog tystare då man utgick från att hålla en "lagom" temperatur.

SPCR har mycket tester på olika kylare chassin och fläktar. Inte bara ren statistik utan också sådant som man inte direkt skulle se i specifikationerna.

Ett ljuddämpat chassi har i regel mer finesser än bara ljuddämpningsmattor i väggar och tak. De har ofta insug från sidan eller botten, stängd front, och utblås i bak. Det blir mycket skillnad men vill man ha riktigt tyst är det mycket tweaking som gäller.

Permalänk
Medlem

Chassin låter inte från början, så dom kan inte bli mycket tystare. Det är tysta fläktar (~800rpm Noctua/Scythe tex), fast rpm på CPU fläkt och ett bra grafikkort med 3:e parts kylare (tex Gigabytes eller Asus dubbel/trippelfläktare) som gör din dator tyst. Glöm inte att slänga på vsync för att låsa fps också, då går grafikkortet på lågvarv istället för att vråla när du plötsligt får 200+ fps.

Dämpning i lådan hjälper väldigt lite i min erfarenhet (det ändrar mest karaktären på ljudet) och stängda vattenkylare är inte lika bra som riktiga kvalitets fläktar du tweakar rpm på själv med fläktcontroller. Corsairs prisade "tysta" fläktar på deras vattenkylare låter som skrikande grisar jämfört med Noctua.

Vill du blocka ljudet på riktigt behöver du en dämpad låda runt din datorlåda med typ 2-3cm ljudisolering. Gör dock ofta att det blir ruskigt varmt, vilket kan ge uppenbara problem. Gäller att balansera det.

Annars, köp whateverr. Nzxt chassit såg faktiskt riktigt nice ut. Fractals chassin är nog dom billigaste.