Permalänk
Medlem

Okänd enhet i routern

Hej!

Har precis installerat min nya D-Link.
Gjorde en hårdvaru reset för säkerhets skull innan installationen.
Ser att det finn 2 LAN anslutna, har bara 1 LAN kabel ansluten.
Den andra okända enheten slutar på 2.
Det är en enhet som inte finns i våran ägo. Det står att det är en iPhone kallad Gunillas iPhone.....

Vad kan felet vara?
Har gjort en hårdvaru reset, så om det är en annan person som ägt routern innan så bör dennes upggifter försvunnit tycker jag.

Med vänlig hälsning
Putte333

Permalänk
Medlem

Kör du med öppet wlan blir det så. Varenda trådlös enhet i trakten kan ansluta sig. Sätt lösen på ditt wan,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

När du gjorde reseten startade troligen ditt trådlösa nät utan lösenord. Gå in i routern och ändra till WPA eller WPA2 kryptering och sätt lösenord. Då lär du nog bli av med "Gunilla".

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Någon är inne på erat nätverk. Byt/sätt ett lösenord så kommer hon inte tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tack

Hej!

Tack för alla svaren.
Det förklarar saken.
Så under tiden jag gjorde installationen så var mitt närverk öppet.
Under tiden jag säkrade upp mitt nätverk med långt WPA2, 35 tecken, stängde av WPS så var det en iPhone som anslöt sig?
Jag stängde av routern, därefter så fanns inte Gunilla kvar....är det så att Gunillas iPhone anslöt sig utan att hon visste om det?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för alla svaren.
Det förklarar saken.
Så under tiden jag gjorde installationen så var mitt närverk öppet.
Under tiden jag säkrade upp mitt nätverk med långt WPA2, 35 tecken, stängde av WPS så var det en iPhone som anslöt sig?
Jag stängde av routern, därefter så fanns inte Gunilla kvar....är det så att Gunillas iPhone anslöt sig utan att hon visste om det?

Med vänlig hälsning

Putte333

Min spontana första tanke är att Gunilla tidigare har varit uppkopplad mot ett annat, oskyddat nätverk med samma namn, och att telefonen därför anslöt sig mot nätverket som dök upp när du först startade routern.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för alla svaren.
Det förklarar saken.
Så under tiden jag gjorde installationen så var mitt närverk öppet.
Under tiden jag säkrade upp mitt nätverk med långt WPA2, 35 tecken, stängde av WPS så var det en iPhone som anslöt sig?
Jag stängde av routern, därefter så fanns inte Gunilla kvar....är det så att Gunillas iPhone anslöt sig utan att hon visste om det?

Med vänlig hälsning

Putte333

Wifienheter söker normalt sett efter alla nät inom radioräckvidd så ja en telefon kan kommunicera med din router utan att nån aktivt försöker göra ett intrång.
Det kan tex innebära att man får minnes/adressbrist i routern om man bor på fel ställe tex nära en plats mycket folk passerar, kortast möjliga räckvidd på wifit är alltid en bra ide och en del routrar har en styrning av det så att de skiter i enheter som är längre bort än ett visst avstånd (tid) även om de är inom räckvidd för radiosignalerna.
Vid det rödmarkerade på Tomatobilden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack

Hej!

Tack för alla svaren.
Kanske Gunilla tidigare anslutit sig till ett öppet nätverk med deafault SSID som D-Link har.
Nu har jag ett SSID som troligtvis ingen annan på denna planet har.
En fråga till som jag skulle vara mycket tacksam om ni kan svara på.

Har nu firmware 1.01 finns en 1.02.
Har h/w version D1.
Kan det ställa till med trassel om man uppdaterar?
Gjorde en uppdatering för några år sedan på en router, då blev det bara strul.
Försökt hitta information vad skillnaden är med 1.02.
Har en DSL-2750B. Finns en 2.02, den kan inte användas till min h/w version.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

Tack för alla svaren.
Kanske Gunilla tidigare anslutit sig till ett öppet nätverk med deafault SSID som D-Link har.
Nu har jag ett SSID som troligtvis ingen annan på denna planet har.
En fråga till som jag skulle vara mycket tacksam om ni kan svara på.

Har nu firmware 1.01 finns en 1.02.
Har h/w version D1.
Kan det ställa till med trassel om man uppdaterar?
Gjorde en uppdatering för några år sedan på en router, då blev det bara strul.
Försökt hitta information vad skillnaden är med 1.02.
Har en DSL-2750B. Finns en 2.02, den kan inte användas till min h/w version.

Med vänlig hälsning

Putte333

Japp den kan men chansen är liten. Men sålänge det funkar bra behöver du inte göra nått