Fråga om Triple Buffering
Hej! Börja nyss kolla runt lite på Vsync o Triple Buffering. Från vad jag har fattat så är det så här det ligger till.
Vsync off = Tearing
Vsync on = Input lag
Vsync on + TB = No input lag
Och anledningen till att TB eliminerar input lag är för att den inte cappar ens fps till 60 och bara djurar på som vanligt som med utan vsync. Och den kan göra detta genom att använda en tredje buffer. Min fråga är då att om min GPU Usage är 80% utan vsync och 30% med vsync så borde min GPU Usage med TB vara 80% för den cappar inte fpsen? Samt drar mer VRAM. Detta verkar dock inte stämma i verken BF4 eller L4D2. I BF4 så sätter jag på o stänger av TB via consolen med "RenderDevice.TripleBufferingEnable true/false" o i L4D2 så finns det i settings. Sen har jag även försökt att tvinga det med NVIDIAs kontrollpanel och D3DOverrider (DX11). Jag har 2st GTX 670s i SLI och en i7-3770K o jag kör Windows 8 64-bit. Jag har hört att NVIDIAs kontrollpanel bara funkar för OpenGL fast men D3DOverrider så ska det funka på DirectX med men det verkar inte funka. Kanske har fel version för L4D2 o behöver DX9 eller DX10 versionen av D3DOverrider? Dock är det bara rar filen som heter DX11 i slutet och inte .exe då den bara heter namnet på programmet. Här är lite resultat.
Battlefield 4
Vsync off = 200 FPS @ 50% GPU Usage
Vsync on = 60 FPS @ 20% GPU Usage
Vsync on + TB = 60 FPS @ 20% GPU Usage (VRAM Unchanged)
Left 4 Dead 2
Vsync off = 300 FPS @ 40% GPU Usage
Vsync on = 60 FPS @ 10% GPU Usage
Vsync on + TB = 60 FPS @ 10% GPU Usage (VRAM Unchanged)
Så ska det vara så här eller ska det dra lika mycket som med vsync off samt mer VRAM? Och finns det något annat sätt att kolla om TB är igång?