Använda NAS som proxy för att se exempelvis Svtplay i utlandet?

Permalänk
Medlem

Använda NAS som proxy för att se exempelvis Svtplay i utlandet?

Hej! Jag beställde nyss en WD My Cloud från Netonnet och började plötsligt fundera på ifall det går att använda den för att kunna titta på exempelvis Svtplay när jag åker till Finland? Jag är en novis i sammanhanget så föredrar enkla förklaringar.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Det verkar högst osannolikt, den har nog ingen programvara för det.

Lättast svar får du nog om du läser manualen. Står det något om proxy i den?

Permalänk
Medlem

Okej, jag tänkte om man kunde installera nån slags server på den själv och sen på nåt sätt ansluta via den när man är i utlandet.

Permalänk
Skrivet av M4rtyn:

Okej, jag tänkte om man kunde installera nån slags server på den själv och sen på nåt sätt ansluta via den när man är i utlandet.

Kan du inte installera en VPN-server i den? Då kommer den fungera ungefär som en proxy iaf:

Detta kanske kan vara nått? Jobbar, så jag har inte läst så noga.

http://community.wd.com/t5/My-Book-Live/HOWTO-MBL-as-OpenVPN-...

Edit: Har du en vettig router så kan du byta firmware och köra en VPN-server i den istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte din router någon sådan funktionalitet? När min tjejs farsa var i Thailand under december satte jag upp en VPN till honom på min pfsense-router och han kunde strömma allt från SVTPlay och andra sajter utan problem. Visserligen var det en PTPP-tunnel jag satte upp, vilket inte är den säkraste, OpenVPN är generellt rekommenderat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har inte din router någon sådan funktionalitet? När min tjejs farsa var i Thailand under december satte jag upp en VPN till honom på min pfsense-router och han kunde strömma allt från SVTPlay och andra sajter utan problem. Visserligen var det en PTPP-tunnel jag satte upp, vilket inte är den säkraste, OpenVPN är generellt rekommenderat.

Jag har inte sett någon. Hur sätter man upp en VPN-tunnel? Jag såg att man kan göra det med Windows inbyggda variant, men jag vet inte om det funkar på en VPN??

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Kan du inte installera en VPN-server i den? Då kommer den fungera ungefär som en proxy iaf:

Detta kanske kan vara nått? Jobbar, så jag har inte läst så noga.

http://community.wd.com/t5/My-Book-Live/HOWTO-MBL-as-OpenVPN-...

Edit: Har du en vettig router så kan du byta firmware och köra en VPN-server i den istället.

Det såg väldigt avancerat ut, jag vet inte om jag vågar börja mixtra med dessa grejer!

Jag har en zyxel p-2812hnu-f1-router. Jag tror inte den har någon sån funktion tyvärr.

Permalänk
Medlem

Har en NAS med aktiverad VPN server. Var väldigt lätt att sätta igång.
Fungerar alldeles utmärkt att se på SVT play i fjärran land.
Sidor som är spärrade i främmande land kommer man åt också.
En lösning med VPN-router/router med VPN-server funktion fungerar också.
Det är helt enkelt en smaksak.
Dock se upp de flesta för konsumentbruk routrar klarar VPN-passthrough.
Det är inte samma sak.

Men en erfarenhet jag har efter mitt användande är att uppkopplingen på hotellen blir mer stabil när jag kopplat upp VPN-tunneln.
D.v.s jag har inga större fluktuationer i hastighet. Som de kan bli annars på ett populärt hotell.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MWDalby:

Har en NAS med aktiverad VPN server. Var väldigt lätt att sätta igång.
Fungerar alldeles utmärkt att se på SVT play i fjärran land.
Sidor som är spärrade i främmande land kommer man åt också.
En lösning med VPN-router/router med VPN-server funktion fungerar också.
Det är helt enkelt en smaksak.
Dock se upp de flesta för konsumentbruk routrar klarar VPN-passthrough.
Det är inte samma sak.

Men en erfarenhet jag har efter mitt användande är att uppkopplingen på hotellen blir mer stabil när jag kopplat upp VPN-tunneln.
D.v.s jag har inga större fluktuationer i hastighet. Som de kan bli annars på ett populärt hotell.

Precis, men frågan är om alla NAS:ar klarar av det? Vad heter servern du använder då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M4rtyn:

Jag har inte sett någon. Hur sätter man upp en VPN-tunnel? Jag såg att man kan göra det med Windows inbyggda variant, men jag vet inte om det funkar på en VPN??

Har du någon gammal skräpdator i garderoben är det bara att köpa ett billigt nätverkskort och installera pfsense. En PTPP-klient (även OpenVPN tror jag) är verkligen superenkel att installera för en slutanvändare, man skapar bara en ny nätverksanslutning och följer en guide, jag guidade min tjejs farsa via Skype när han var i Thailand utan några som helst problem.

Jag gissar att det finns VPN-serverprogramvara för Windows, men inget jag har testat själv tyvärr.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M4rtyn:

Hej! Jag beställde nyss en WD My Cloud från Netonnet och började plötsligt fundera på ifall det går att använda den för att kunna titta på exempelvis Svtplay när jag åker till Finland? Jag är en novis i sammanhanget så föredrar enkla förklaringar.

Mvh Martin

Massa vida gissningar i denna tråden. Folk borde inte ge råd om de inte vet...

För att svara på din fråga så, Ja, du kan använda den som Proxy.

Först aktiverar du SSH på den:

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/10435

Sen använder du putty för att skapa en SSH-tunnel: (ersätt adresserna i guiden med din IP-adress)

Starta ifrån punkt 2: https://www.vpnreactor.com/windows_ssh_tunnel.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rtyn:

Precis, men frågan är om alla NAS:ar klarar av det? Vad heter servern du använder då?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder en Synology NAS. Den har en massa funktioner med bl.a VPN server funktion.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem

Hej. Testar att dumpa upp den här tråden.

Satte upp en Raspberry Pi med ett proxy server program hemma (Squid). Innan jag drog iväg till Thailand. Fungerar klockrent. Får ett svenskt ip nummer och kan se på Svt play och tv4 play.
Men jag testade att gå in utan proxy på svt-play och sen när jag gick in igen via proxy fungerade det inte. Grrr
Tur att YouTube finns.
/Theodor...