Är min 13.000kr tv trasig eller värdelös

Permalänk
Medlem

Är min 13.000kr tv trasig eller värdelös

Hej där alla glada och kunniga!

Jag har ett grymt dilemma och var tvungen att registrera mig här för att få lite raka svar. Det är nämligen så att jag har köpt en (för mig) väldigt dyr tv nämligen en Philips 55Pfl6188s (sjukt snygg) för 13.000 kr med lovord från säljaren att jag skulle sitta fanatisk och tårögt med alla kvarterets flickor och titta på tv!

Sagt och gjort bar jag hem apparaten med stora förväntningar och härifrån är de en brant och isig kullerstensbacke!

1.- Startar upp tv:n och upptäcker att Menyn Laggar fram med typ 10 Fps det tar mig år och dar att ta mig fram.
Tänker skit samma och kopplar in Hdmi-kabel till min speldator

2.- När filmer spelas upp från datorn tappar Tv:n frames helt oregelbundet och det börjar lagga vilket är fruktansvärt irriterande...
Jaha tänker jag och stänger av alla bildförbättrar funktioner vilket minskar framedroppandet väsentligt men inte helt.

3.- Slår på 3d funktionen med en film från Datorn utan några bildförbättringsfunktioner och Tv:n börjar tappa frames helt oregelbundet igen...
Går ner till Mediamarkt här i Uppsala och snackar med en trevlig säljare som berättar att jag borde uppdatera tv:n med de senaste programvaru-uppdateringarna.

4.- Sagt och gjort drar jag internet sladden från tv:n och uppdaterar tv:n slår av strömmen i 1 minut precis som tv:n aviserar att man ska göra
vilket leder till att menyn går långsammare, Framedoppandet slutar vid filmtitt via Hdmi men de laggar ruskigt när man tittar med 3d funktionen.
Nån mupp skriver på internet att uppdateringen måste ske via Usb, jag gör om processen utan förbättring.
Efter misstankar att mitt Geforce gtx 670 inte pallar trycket att spela upp hdmi filmer (vilket de borde göra?)

5.- Så jag lägger över på min externa hårddisk en trevlig Animalplanet avsnitt om nån jävla apa i 720p och kopplar in i tv:n...
TRO DE ELLER EJ men jag kan se en Hd film utan lagg MED 3D..
I 20 minuter för sen smäller det till och tv:n took kraschar och är helt död i 30 sek för att sen reboota och återgå till marksändningarna....
och under dem här 20 minuterna av frid så är menyn en 1/3 långsammare än va den var innan och de tar 4-5 sekunder att hoppa mellan menyflikarna..

Hjälp mig snälla, vad ska jag göra??
Ska en tv för 13000 bete sig såhär..
Ska jag sitta och vänta på en till uppdatering av Philips och hoppas på de bästa?
Öppet köp gick ut för 7 dagar sen.. jag var naiv nog att jag skulle hitta lösningen.

P.s jag har en 20 meter Hdmi från mediamarkt

Permalänk
Avstängd

Testa annan hdmisladd

Permalänk
Rekordmedlem

20 m hdmi ? Är det en kabel som är certifierad vid den längden då eller nån billig bulkkabel?
Prova med en kabel som är kortare än 3m eller en kvalitetskabel.
Hur är bilden när du tar den från mottagaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hdmi sladden kosta typ 1000 kr så jag antar att de ända som var certifierat var väl plastförpackningen den kom i... Men oavsett om sladden "tappar information" så borde det lagga konstant inte oregelbundet och bilden är Felfri! vackraste jag sett!
Har även provat att spela upp materialet i olika media program bland annat mediaplayer classic.

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur är bilden från mottagaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antenn cabel från väggen med Comhem gratis paket och bilden är väll så där, absolut inget lagg

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en Philips á 2013-års modell. Har fått den bytt en gång och det tog 3 månader på deras verkstad.

Philips TV-apparater är skit och åter skit. Har fortfarande problem med min, och några av problemen är de som du har nämnt.

Om du kan, lämna tillbaka skiten och köp en Samsung/Sony eller Panasonic plasma istället.

Permalänk
Skrivet av sweSpoke:

Antenn cabel från väggen med Comhem gratis paket och bilden är väll så där, absolut inget lagg

Provat att spela upp via hdmi från en annan dator/grafikkort än ditt 670?

Edit: Har själv en Philips 46PFL6806T som jag kört dagligen till datorn i minst två år eller så och har aldrig haft ett enda problem med den. 40GB BRrippar går utan minsta lagg. Spelar också nästan varje dag på den och har aldrig haft minsta fördröjning eller annat som folk här klagar på dagligen. Har du "dator-läge" aktiverat i tvns inställningar?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Inaktiv

Det var bättre förr, när man inte fick med en jävla massa skit. Som gör produkten sämre.

Permalänk

Kanske prova med en annan (bättre) hdmi kabel.
Har själv kört med denna 'aktiva' 20m kabeln i drygt ett år, fungerar perfekt, 720p/1080i/3D..
http://www.dustinhome.se/product/5010550192/deltaco-hdmi-hdmi...

Sen att köpa en tv (för att den är snygg), är lite fel väg att gå, om du frågat här först så skulle du nog fått rådet att skippa Philips, och köpa en Sony eller Samsung i stället, lol..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

Provat att uppdatera firmware ?
Har ju kommit en ny för drygt en vecka sedan.
http://www.philips.se/c/tv-apparater/6000-series-55-tums-easy...
kolla så att du fått in den senaste som finns på deras sida eftersom de brukar ligga efter några versioner när man söker via enheten.

Permalänk
Medlem

Som sagt, prova med en kortare kabel, 20m är väldigt mycket längre än HDMI std (15m med bättre kablar) http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag skeptisk att mitt grafikkort inte orkar med en film då jag spelar Bf4 på full effekt? kanske orättvis jämförelse..
Jag ska absolut prova en annan Hdmi sladd då jag tror min är byggd för att reta folk!
Jag har den senaste uppdateringen från deras hemsida och har uppdaterat tvn fler gånger med Usb
Jag köpte absolut inte tvn för att den var snygg, säljaren sa att de va en grymt bra tv och "snyggheten" dämpade min ångest i denna uppsjö av tv apparater, sen kände jag att jag var ganska trygg med Philips! min Eltandborste framedroppar ju inte iallafall!

Och varför kraschar tv:n med Min seagate Hdd i?!?!?!

Permalänk
Skrivet av Miindz:

Själv sitter jag med en Philips á 2013-års modell. Har fått den bytt en gång och det tog 3 månader på deras verkstad.

Philips TV-apparater är skit och åter skit. Har fortfarande problem med min, och några av problemen är de som du har nämnt.

Om du kan, lämna tillbaka skiten och köp en Samsung/Sony eller Panasonic plasma istället.

har också problem med min nya philips.. dock så är de här med framedrops vid uppspelning från dator svårt med alla tv-apparater att få till.. ibland omöjligt..

Kan tillägga att philips menyer är tröttare än allt i världen, går inte att få långsammare och mer frustrerande meny-upplevelse... sanslöst irriterande

Permalänk
Medlem

För alla installationer vi gör där skärmen är mer än 10 meter kabel bort från datorn använder vi alltid sådana här.
http://www.blackboxab.se/sv-se/fi/1672/13579/CATx-HDMI-with-U...
(Fast vi kör DVI varianten, jag länkar till HDMI varianten för TS skull)

Vi kommer att byta till CPLink4 när den standarden blir klar, NÄR den blir klar.

Visserligen kör vi i industrimiljö men det är jätteproblem med upplösningar över VGA utan dessa.
Att man sedan får med USB är ju bara ett plus.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

För alla installationer vi gör där skärmen är mer än 10 meter kabel bort från datorn använder vi alltid sådana här.
http://www.blackboxab.se/sv-se/fi/1672/13579/CATx-HDMI-with-U...
(Fast vi kör DVI varianten, jag länkar till HDMI varianten för TS skull)

Vi kommer att byta till CPLink4 när den standarden blir klar, NÄR den blir klar.

Visserligen kör vi i industrimiljö men det är jätteproblem med upplösningar över VGA utan dessa.
Att man sedan får med USB är ju bara ett plus.

Hur fungerar dem där? ser väldigt intressant ut, men jag lär väll testa en kabel som ska klara av prestandan innan jag lägger mer pengar på en defekt tv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sweSpoke:

Hur fungerar dem där? ser väldigt intressant ut, men jag lär väll testa en kabel som ska klara av prestandan innan jag lägger mer pengar på en defekt tv

Den använder nätverkskablar som är partvinnade för bättre SNR. Dessutom drar de en massa ström så jag skulle gissa att de kanske kör lite högre effekt än vad man borde

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweSpoke:

1.- Startar upp tv:n och upptäcker att Menyn Laggar fram med typ 10 Fps det tar mig år och dar att ta mig fram.

Så har det varit på alla moderna TV's jag sett.

Övriga punkter låter som att något är fel dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

In på reparation. Fabriksgaranti

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är grafikkortet då jag sitter på GTX 470 som klarar driva 1080p film till två tv apparater samtidigt. (clone) Däremot hade jag en hdmi/hdmi kabel på 15 meter som var kass, bytte ut den mot dvi/hdmi och sen var mina problem lösta. Men jag har inte Philips tv. Nästan så det börjar klia när man ser en Philips tv/skärm

Visa signatur

Gigabyte X299, i7 7800X, 3200Mhz 32GB, 960 EVO 500GB, GTX 1060 6GB

Gigabyte GA-X58A-UD5, i7 920 @ 3,2Ghz, Corsair 18GB, 480GB Corsair , GTX 470

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazzazz:

Jag tror inte det är grafikkortet då jag sitter på GTX 470 som klarar driva 1080p film till två tv apparater samtidigt. (clone) Däremot hade jag en hdmi/hdmi kabel på 15 meter som var kass, bytte ut den mot dvi/hdmi och sen var mina problem lösta. Men jag har inte Philips tv. Nästan så det börjar klia när man ser en Philips tv/skärm

Vad menade du med dina problem? hade du också framedrops som du blev av med efter en bättre Hdmi snöre?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg exakt om det var framedrops konstant eller bara vid film, men det fick mig att bli förbannad så jag bytte till en DVI/HDMI kabel som jag hade liggandes sen tidigare och då försvann mina problem.

Visa signatur

Gigabyte X299, i7 7800X, 3200Mhz 32GB, 960 EVO 500GB, GTX 1060 6GB

Gigabyte GA-X58A-UD5, i7 920 @ 3,2Ghz, Corsair 18GB, 480GB Corsair , GTX 470

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips bildinterpolering, Natural Motion, som den kommer direkt ur kartong har en förmåga att missa en del saker vid interpolering. Kör du en film, så gott som alltid 24 fps, så består bildflödet ut från TV:n av 1 äkta bildruta följt av 4 eller 9 interpolerade bildrutor (beroende av panel och inställningar), följt av nästa äkta bildruta. Uppemot 80-90 procent av vad du ser på TV:n som ett bildflöde är egentligen framräknade, artificella bildrutor och den processen är omöjlig att göra felfri, särskilt vid snabba och komplexa rörelser. Därav upplevelse av ryck, tappade frames, "lagg" och så vidare.

Sega menysystem är tyvärr en följd av komplexiteten hos de här apparaterna som i praktiken är inbäddade datorer. Kan bara skaka på huvudet åt det absurda att en av de starkaste säljargumenten i branschen (från tillverkarnas egna produktchefer) inte längre handlar om bildkvaliteten hos de dyrare modellerna utan om att det sitter dubbelkärniga processorer i apparaten vilket då påstås ge rappare gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få höra! om de är nån som bryr sig
Gick och köpte en 2 meters higspeed hdmi med 24k guld kontakter som ska klara av 4K och 3d! Flyttade datorn närmre tv:n och kopplade in min dundersladd!
Upptäckte att tvn Framedroppade lika mycket som innan...
Innan jag gick och la mig såg jag att jag kunde ställa ner Hertzen som gick ut till tvn (skärmupplösning+ avancerade inställningar).
Och jag ställde ner hertzen till 24 och Musen började lagga fram ordentligt men jag upptäckte att filmerna spelades upp felfritt!
Jag var till och med järv nog att ställa upp alla bildförbättrings funktioner och de fungerade precis lika bra! jag tog även bort Pc läget som tvn var inställd på!

Nu spelar jag upp filmer i 1080p med natural motion och 3d och de flyter på så sjukt fint! Har aldrig varit så glad när jag gick och la mig!

Följdfrågor:

är Hertz samma sak som Fps?

Jag kunde välja mellan 23Hz och 24Hz jag såg ingen skillnad men de skulle va kul att veta vilken som tv:n föredrar?

Jag tycker faktiskt att menyn blev behagligare att jobba med när jag satte på natural motion?

Ingen som vet varför tv:n kraschar när jag kopplar in min Seagate Hdd?

När jag kommer hem nu ska jag prova med min gamla 20meters Hdmi kabel och se om problemen kommer tillbaka. Ska också låna nåns Hdd och se om samma sak händer igen:)

Tack för alla svar och förslag! Ni är spjutspetsen som vi okunniga behöver fråga

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sweSpoke:

är Hertz samma sak som Fps?

Jag kunde välja mellan 23Hz och 24Hz jag såg ingen skillnad men de skulle va kul att veta vilken som tv:n föredrar?

Jag tycker faktiskt att menyn blev behagligare att jobba med när jag satte på natural motion?

Hertz och fps är inte samma sak men deras samverkan är betydande. Hertz är ett mått på antalet förändringar/cykler och fps på antalet bildrutor i sekunden. Som exempel hade du tidigare ställt in 60 Hz från datorn. Filmen är fortfarande 24 fps (eller 24 Hz ifall man så vill) så för att matcha signalens 60 Hz måste programmet som spelar upp filmen repetera bildrutor. Eftersom 24 inte går jämnt upp med 60 sker en ojämn repetition av bildrutor. Varannan ruta repeteras 2 ggr, varannan 3 ggr, vilket ger en ryckig uppspelning. TV:n du använder arbetar i sin tur med interpolering och denna interpolering blir tydligen förvirrad av 3:2-repetitionen och förstärker ryckigheten.

Kör du "24" eller "23" behöver inga bildrutor repeteras och då blir TV:ns kretsar inte lika förvirrade. Att det står "23" eller "24" i menyer beror på att beskrivningen av frekvens är ofullständig. Normalt är 1080p/24 egentligen 23,967 Hz och "24 Hz" i dina menyer kan syfta på exakt 24,0 Hz (då får du en repetitionen, ett hack, var 1000:e bildruta eller var 42:a sekund). Att grafikkortet skriver ut "23 Hz" kan alltså vara en felaktig, ofullständig beskrivning för vad som alltså ska vara 23,976 Hz respektive 24,0 Hz. Grundeffekten är densamma, men det händer att även detta ger problem.

Jag har för mig att natural motion interpolerar allt i bilden, även menyer. Ifall menyerna är transparenta kan man se ifall så är fallet då interpoleringen börjar blanda ihop menygrafik med rörelserna bilden.

Permalänk
Medlem

Alright då låter jag den va på 23 Hz!

Jag provade med min gamla 20 meters Hdmi från Mediamarkt, och de fungerar superb om man spelar upp filmen på en "skärm"! Om jag utvidgar eller clonar skärmen så kommer laggen tillbaka antar att de är mitt grafikkort som inte pallar trycket här! eller tycker de är jobbigt med en skärm med 23 hz och den andra skärmen med 60hz!
Hursomhaver så kan jag leva med de och jag älskar min tv återigen längesen jag var så glad :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweSpoke:

Alright då låter jag den va på 23 Hz!

Jag provade med min gamla 20 meters Hdmi från Mediamarkt, och de fungerar superb om man spelar upp filmen på en "skärm"! Om jag utvidgar eller clonar skärmen så kommer laggen tillbaka antar att de är mitt grafikkort som inte pallar trycket här! eller tycker de är jobbigt med en skärm med 23 hz och den andra skärmen med 60hz!
Hursomhaver så kan jag leva med de och jag älskar min tv återigen längesen jag var så glad :D!

Om ditt GTX 670 inte klarar av att spela upp film i Full-HD så är det nog något fel på kortet, prestanda finns det så att det räcker och blir över. Det är nog något annat som är lurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweSpoke:

Nu ska ni få höra! om de är nån som bryr sig
Gick och köpte en 2 meters higspeed hdmi med 24k guld kontakter som ska klara av 4K och 3d! Flyttade datorn närmre tv:n och kopplade in min dundersladd!
Upptäckte att tvn Framedroppade lika mycket som innan...
Innan jag gick och la mig såg jag att jag kunde ställa ner Hertzen som gick ut till tvn (skärmupplösning+ avancerade inställningar).
Och jag ställde ner hertzen till 24 och Musen började lagga fram ordentligt men jag upptäckte att filmerna spelades upp felfritt!
Jag var till och med järv nog att ställa upp alla bildförbättrings funktioner och de fungerade precis lika bra! jag tog även bort Pc läget som tvn var inställd på!

Nu spelar jag upp filmer i 1080p med natural motion och 3d och de flyter på så sjukt fint! Har aldrig varit så glad när jag gick och la mig!

Följdfrågor:

är Hertz samma sak som Fps?

Jag kunde välja mellan 23Hz och 24Hz jag såg ingen skillnad men de skulle va kul att veta vilken som tv:n föredrar?

Jag tycker faktiskt att menyn blev behagligare att jobba med när jag satte på natural motion?

Ingen som vet varför tv:n kraschar när jag kopplar in min Seagate Hdd?

När jag kommer hem nu ska jag prova med min gamla 20meters Hdmi kabel och se om problemen kommer tillbaka. Ska också låna nåns Hdd och se om samma sak händer igen:)

Tack för alla svar och förslag! Ni är spjutspetsen som vi okunniga behöver fråga

Skönt att det blev bättre.
Själv skulle jag dock ha skickat tillbaka Philips´en och köpt en Panasonic plasma istället.
Philips var bra på tjock-tv, dock inte lika bra på plattskärmar. <---datorskärmar undantaget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

En TV kan inte "tappa frames"... Det är ju grafikkortet/datorn som inte pallar med iaf.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Enkel fråga, har du testat göra en fabriksåterställning?
Ibland löser det dom mest besynnerliga problem.