Svårt att samsas med sambo om Internet!

Permalänk
Medlem

Gör en bredbandskoll och se hur mycket du får så vi vet hur mycket lina du har. Som sagt hon hade i princip kunnat göra vad som helst utan att du skulle märka det med 250mbit.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Har själv 250/100 från BBB och spelar massa FPS och kan nog säga att ifall din flickväns youtubande stör din spelupplevels så är något allvarligt fel i ditt nätverk. På nätet här hemma sitter det 8-10 enheter som används i stort sett konstant plus en dedikerad server som hostar FTP och tankar semesterfilmer via torrent dygnet runt. Jag har då aldrig märkt att något skulle ha degraderat min spelupplevelse överhuvudtaget. Sitter dock med bättre router än den häck man får från BBB - testa byta!

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Låter inte riktigt som du är den person du egentligen skulle vilja vara om du har såna aggressionsproblem. Lägg ner de spelen som du blir irreterad över förlorad ms och spela spel där det inte spelar ngn roll!

Skulle jag reagera så skulle jag nog sluta spela helt! skulle inte orka med mig själv! haha
Lycka till!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Avstängd

Slog mig en sak. Om uTorrent är igång och nätet ballar ur så är de ett tydligt tecken på att routern blir överbelastad. Särskilt om uTorrent körs orörd i inställningarna då programmet inte alls är tungt konfigurerad från början. De innebär att den routern inte hanterar trafik nå vidare när de gäller antalet anslutningar som routern klarar av.
När de kommer till QoS är de lättare att hjälpa till när man vet vilken routermodell som skall konfigureras.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av betan:

QoS ska du ställa in i din router, inte pilla runt i Windows.

Ok, visst, men vadå "i" routern? Jag är inte puckad och kommer skruva upp den med skruvmejsel och leta, men vad menar du?

Skrivet av godspeed:

Okej, som BBB kund ska jag lära dig lite

Du får som BBB kund och har fiber 5 separata IP adresser tilldelat

Först och främst, släng allt som heter router åt helvete, särskilt BBB äckelpäckel-lösningar
Skaffa dig en SWITCH (nej, inte router, nej nej och åter nej) och så sätter du din 5 port switch FÖRE allt annat

Drar sen kabel till din dator från switchen, sen kopplar du din router i nästa uttag på switchen och voila, din tjej kan sköta sitt, skyller du sen på att du förlorar pga din tjej, well, då är det dags att du kollar dig runt efter något som kallas för att "skylla ifrån sina egna förluster på andra"

Edit:
Kan för övrigt säga att jag sitter på exakt samma lina som du, och kör i princip allt på kabel och kör med mååååånga fler datorer än du har inklusive ftp etc, minecraftserver osv utan laggproblem i några spel (förutom europa universalis men det är spelets problem, inte uppkopplingen som alla som kör EU 3 vet)

Det lät som en ganska fin lösning det! Tycker också det är skitkonstigt att vi inte ska kunna dela ett så snabbt internet, har ju beställt just denna lina för att kunna delas utan problem på två. Självklart skyller jag inga förluster på någon annan, men jag skyler många förluster på laggandet!

Skrivet av runeman:

sidan 177 i din manual (på riktigt)

Vet inte om jag fick någon sån med faktiskt, men ska leta på vinden.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Ok, visst, men vadå "i" routern? Jag är inte puckad och kommer skruva upp den med skruvmejsel och leta, men vad menar du?

Det lät som en ganska fin lösning det! Tycker också det är skitkonstigt att vi inte ska kunna dela ett så snabbt internet, har ju beställt just denna lina för att kunna delas utan problem på två. Självklart skyller jag inga förluster på någon annan, men jag skyler många förluster på laggandet!

Vet inte om jag fick någon sån med faktiskt, men ska leta på vinden.

I som i dens mjukvara. Logga in på din router så bör du finna inställningar för QoS där.

Permalänk
Medlem

du öppnar webbläsaren & skriver in 192.168.1.1 (alt 192.168.0.1) och loggar in, då är du "inne" i routern, där kan du göra diverse inställningar.

Men som sagt, fan har du så bra hastighet som du har, så köp en ny router jäkel. Dom man får med är allt annat än bra, tyvärr. Det är det du borde göra, har du sen problem så återkom så fixar vi med inställningar då, men jag tvivlar på att det ens kommer behövas med ny router.

att frugans macbook, oavsett vad hon gör, skulle påverka din ping/hastighet vid gaming är absurt, helt befängt med tanke på vilket internet du har.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Första ska du, som andra skrivit, ta bort routern du fått från BBB och packa ner den. Den ÄR kass!
Skaffa dig en annan, t.ex Asus RT-N66U. Men nu vet jag inte om du har IP-telefoni från BBB? I såna fall måste du lösa det genom en egen SIP. Linksys har sånt.

Jag har precis avslutat mina tjänster hos BBB på grund av alla problem som de skapat mig genom åren.
Mina problem var att deras nät la av ganska ofta, routern de skickade mig var kass och kunde inte hantera flera datorer.
Det värsta var att så fort nån anslöt sig till nätet så frös alla andra enheter i några sekunder och ibland slutade allt fungera.
Hur som helst, flera år samma problem, valde de att avsluta min tjänst för de kunde inte hitta felet, FASTÄN tekniker från VallaCom var i huset och upptäckte att deras switch i källaren inte accepterade olika TP-kablar. Man var tvungen att BARA köra med CAT-6-kablar, vilket gjorde mig förbannad. I slutänden visade sig vara fel på deras egen switch och som de vägrade inse och byta ut.
Jag har nu bytt till Bahnhof och är nöjd, allt funkar som det ska.
Med andra ord, BBB har stora problem så kan ni, undvik de.

Nu till ditt problem;
Någon frågade om du kunde köra ett TP-test på din lina och se vad du får för hastighet. Har du gjort det?
Kör först med routern från BBB och prova sen direkt in i fiberuttaget. Posta resultat här så får vi se.

Permalänk
Medlem

jag har 250mbit bredband från Comhem, kör med deras standard router som kommer med (5 nätverksportar), har haft lan hemma med flera polare på trådlösa o trådade sättet, och aldrig haft nåt problem med lagg. Har någon på Utorrent så märks det men annars bra latenser, får 10-15ms i CSgo på svenska servrar.

Känns som Comhem e de bästa jag haft, 229:- i månaden för 250mbit lina. får nån enstaka router krasch 1 gång i månaden, men de e bara dra ut ström sladden i 10 sekunder. jag kan leva med det ^^

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Gör en bredbandskoll och se hur mycket du får så vi vet hur mycket lina du har. Som sagt hon hade i princip kunnat göra vad som helst utan att du skulle märka det med 250mbit.

Skrivet av Juggernawt:

Har själv 250/100 från BBB och spelar massa FPS och kan nog säga att ifall din flickväns youtubande stör din spelupplevels så är något allvarligt fel i ditt nätverk. På nätet här hemma sitter det 8-10 enheter som används i stort sett konstant plus en dedikerad server som hostar FTP och tankar semesterfilmer via torrent dygnet runt. Jag har då aldrig märkt att något skulle ha degraderat min spelupplevelse överhuvudtaget. Sitter dock med bättre router än den häck man får från BBB - testa byta!

Skrivet av Kardizz:

Låter inte riktigt som du är den person du egentligen skulle vilja vara om du har såna aggressionsproblem. Lägg ner de spelen som du blir irreterad över förlorad ms och spela spel där det inte spelar ngn roll!

Skulle jag reagera så skulle jag nog sluta spela helt! skulle inte orka med mig själv! haha
Lycka till!

Skrivet av Evronius:

Slog mig en sak. Om uTorrent är igång och nätet ballar ur så är de ett tydligt tecken på att routern blir överbelastad. Särskilt om uTorrent körs orörd i inställningarna då programmet inte alls är tungt konfigurerad från början. De innebär att den routern inte hanterar trafik nå vidare när de gäller antalet anslutningar som routern klarar av.
När de kommer till QoS är de lättare att hjälpa till när man vet vilken routermodell som skall konfigureras.

Skrivet av J00P:

Första ska du, som andra skrivit, ta bort routern du fått från BBB och packa ner den. Den ÄR kass!
Skaffa dig en annan, t.ex Asus RT-N66U. Men nu vet jag inte om du har IP-telefoni från BBB? I såna fall måste du lösa det genom en egen SIP. Linksys har sånt.

Jag har precis avslutat mina tjänster hos BBB på grund av alla problem som de skapat mig genom åren.
Mina problem var att deras nät la av ganska ofta, routern de skickade mig var kass och kunde inte hantera flera datorer.
Det värsta var att så fort nån anslöt sig till nätet så frös alla andra enheter i några sekunder och ibland slutade allt fungera.
Hur som helst, flera år samma problem, valde de att avsluta min tjänst för de kunde inte hitta felet, FASTÄN tekniker från VallaCom var i huset och upptäckte att deras switch i källaren inte accepterade olika TP-kablar. Man var tvungen att BARA köra med CAT-6-kablar, vilket gjorde mig förbannad. I slutänden visade sig vara fel på deras egen switch och som de vägrade inse och byta ut.
Jag har nu bytt till Bahnhof och är nöjd, allt funkar som det ska.
Med andra ord, BBB har stora problem så kan ni, undvik de.

Nu till ditt problem;
Någon frågade om du kunde köra ett TP-test på din lina och se vad du får för hastighet. Har du gjort det?
Kör först med routern från BBB och prova sen direkt in i fiberuttaget. Posta resultat här så får vi se.

Skrivet av Ramsam:

du öppnar webbläsaren & skriver in 192.168.1.1 (alt 192.168.0.1) och loggar in, då är du "inne" i routern, där kan du göra diverse inställningar.

Men som sagt, fan har du så bra hastighet som du har, så köp en ny router jäkel. Dom man får med är allt annat än bra, tyvärr. Det är det du borde göra, har du sen problem så återkom så fixar vi med inställningar då, men jag tvivlar på att det ens kommer behövas med ny router.

att frugans macbook, oavsett vad hon gör, skulle påverka din ping/hastighet vid gaming är absurt, helt befängt med tanke på vilket internet du har.

Skrivet av Gtoxed:

jag har 250mbit bredband från Comhem, kör med deras standard router som kommer med (5 nätverksportar), har haft lan hemma med flera polare på trådlösa o trådade sättet, och aldrig haft nåt problem med lagg. Har någon på Utorrent så märks det men annars bra latenser, får 10-15ms i CSgo på svenska servrar.

Känns som Comhem e de bästa jag haft, 229:- i månaden för 250mbit lina. får nån enstaka router krasch 1 gång i månaden, men de e bara dra ut ström sladden i 10 sekunder. jag kan leva med det ^^

Jag har inga aggressionsproblem, vad har du fått det ifrån?

Grejen är att min router tydligen kostar 1300kr+ vad jag kan se, det "borde" vara en bra router.

Det är en Zyxel P-2812HNU-F1.

Är glad att alla verkar förstå att det är något fel på mitt nätverk, det gör jag själv också, men hur ska jag lösa det?

Det är sjukt irriterande, nu idag händer precis samma sak. Jag spelar ostört helt utan konstiga lags eller nått fram tills min tjej kommer hem, hon öppnar sin Mac Book och vips, folk dras 2 meter över skärmen och alla skott dödar innan dom ens syns komma ut från deras vapen. Börjar bli jävligt less på det här nu!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Jag har inga aggressionsproblem, vad har du fått det ifrån?

Grejen är att min router tydligen kostar 1300kr+ vad jag kan se, det "borde" vara en bra router.

Det är en Zyxel P-2812HNU-F1.

Är glad att alla verkar förstå att det är något fel på mitt nätverk, det gör jag själv också, men hur ska jag lösa det?

Det är sjukt irriterande, nu idag händer precis samma sak. Jag spelar ostört helt utan konstiga lags eller nått fram tills min tjej kommer hem, hon öppnar sin Mac Book och vips, folk dras 2 meter över skärmen och alla skott dödar innan dom ens syns komma ut från deras vapen. Börjar bli jävligt less på det här nu!

Lösningen har redan presenterats ett par gånger i tråden; Slå på QoS i routerns webbgränssnitt (om den stödjer det såklart), om du är osäker så kika routerns manual. Om det inte hjälper så testa med en annan router. Din uppkoppling skall alla gånger räcka och bli över för allt ni kan tänkas komma på att göra med den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiHjD:

Jag har inga aggressionsproblem, vad har du fått det ifrån?

Grejen är att min router tydligen kostar 1300kr+ vad jag kan se, det "borde" vara en bra router.

Det är en Zyxel P-2812HNU-F1.

Är glad att alla verkar förstå att det är något fel på mitt nätverk, det gör jag själv också, men hur ska jag lösa det?

Det är sjukt irriterande, nu idag händer precis samma sak. Jag spelar ostört helt utan konstiga lags eller nått fram tills min tjej kommer hem, hon öppnar sin Mac Book och vips, folk dras 2 meter över skärmen och alla skott dödar innan dom ens syns komma ut från deras vapen. Börjar bli jävligt less på det här nu!

Hmm, en kombo modem/router för både kabel och ADSL/VDSL nät. Redan där tycker jag de bäddar för problem. Vilken anslutning kör du med från ComHem och finns de några fler mellan Zyxel P-2812HNU-F1 och vägguttaget?

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Jag har inga aggressionsproblem, vad har du fått det ifrån?

Grejen är att min router tydligen kostar 1300kr+ vad jag kan se, det "borde" vara en bra router.

Det är en Zyxel P-2812HNU-F1.

Är glad att alla verkar förstå att det är något fel på mitt nätverk, det gör jag själv också, men hur ska jag lösa det?

Det är sjukt irriterande, nu idag händer precis samma sak. Jag spelar ostört helt utan konstiga lags eller nått fram tills min tjej kommer hem, hon öppnar sin Mac Book och vips, folk dras 2 meter över skärmen och alla skott dödar innan dom ens syns komma ut från deras vapen. Börjar bli jävligt less på det här nu!

Priset har inget med kvalitet att göra i detta fallet.
Men du försöker ju inte lösa problemet. Massor med tips i denna tråd på vad du kan testa (QoS-inställningar, Konfigurera utorrent, byta router, köra en speedtest). Om du inte VILL ha hjälp och testar det som folk föreslår kanske du föredrar att ha det som det är nu? Sen hoppas jag verkligen inte att det är BF4 som du har problem med då nätkoden i det spelet är ganska taffligt och de saker du beskriver är något som alla upplever.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

+1 på routern. Jag hade samma problem, fick otroligt mycket lagg i spel om man laddade hem annat samtidigt, disconnects när sambon bytte låt i spotify och liknande väldigt irriterande saker. Det var också med en Zyxel-router från Telia. Bytte router och nu kan jag ladda ner torrents i 5-6Mb/s (ungefär vad min uppkoppling klarar som mest), streama musik och film osv osv samtidigt som jag spelar utan att latency ökar någonting alls.

Permalänk

Du känner ingen som har en router som du kan prova?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Priset har inget med kvalitet att göra i detta fallet.
Men du försöker ju inte lösa problemet. Massor med tips i denna tråd på vad du kan testa (QoS-inställningar, Konfigurera utorrent, byta router, köra en speedtest). Om du inte VILL ha hjälp och testar det som folk föreslår kanske du föredrar att ha det som det är nu? Sen hoppas jag verkligen inte att det är BF4 som du har problem med då nätkoden i det spelet är ganska taffligt och de saker du beskriver är något som alla upplever.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad pratar du om? Jag har testat alla tips jag fått!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Vad pratar du om? Jag har testat alla tips jag fått!

Skriv då att du har testat det. Vi är inte tankeläsare

Permalänk
Inaktiv

Köp en ny riktig router. Köp dig en Asus valfri variant för 1000:-+ så är du hemma med halmen.
Du kommer aldrig att få en bra uppkoppling med den routern du har.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla är så dryga, killen vet ju inte riktigt hur han ska göra för att testa era lösningar.

Till TS, här har du en liten manual till din router: ftp://ftp.zyxel.com/P-2812HNU-F3/P-2812HNU-F3_1.pdf

Väl där inne så står det hur du ska gå till väga för att "komma in" i din router för att kunna göra ändringar. Från manualen: "Open your web browser and go to http://www.zyxel.com. You may be prompted to enter your username and password when attempting to browse."

Väl därinne så ska du leta upp QoS så ser det ut såhär: http://screenshots.portforward.com/routers/ZyXEL/P-2812HNU-F1...

Hoppas det hjälper lite! Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är många som tipsar om QoS, men är det faktiskt någon som har blivit hjälpt av det? Min erfarenhet är att det hjälper ytterst sällan. Om QoS ska hjälpa måste man använda det mycket längre uppströms.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!