Permalänk
Vive la liberté!

Läser du ens det du postar

Citat:

There's an irony. Bitcoin doesn't have a deflation problem, because it's a conduit for making normal currency transactions. That being said, may Bitcoin diehards do dream about it supplanting fiat currencies, and leaving central banks in its wake. If that were to happen and it became the currency (it won't) then it would have a deflation problem. But that doesn't need to happen for Bitcoin to be a success.

Raderat bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Läser du ens det du postar

Jag kommer inte svara mer på dina trollinlägg. Jag skrev DAGENS Bitcoin. Det ger en kontrast till ni som tror att deflation kommer förstöra BTC helt och hållet. Jag skrev även att ni borde läsa kommentarerna som diskuterar angående det han skrev om att BTC aldrig kommer kunna ersätta vanlig valuta.

Citat:

"If that were to happen and it became the currency (it won't) then it would have a deflation problem."

You're such a tool, Joe. Deflation isn't a problem. It's a productivity bonus to consumers. Back when this country still had a robustly growing economy, we had negative inflation rates for most basic items. You only need inflation to enable banksters to nibble every last bit of meat off the bone in the credit markets.

Repeat after me:

"Inflation is regressive taxation. It steals from earners and savers, and rewards userers and layabouts."

That's all it does. Bitcoin is the same as Federal Reserve Notes. They're both valueless trading chits. Neither is backed by anything more or anything less than what it will purchase on the open market. The only difference is, one is steadily gaining trade value, and the other isn't even good for toilet paper anymore.

Citat:

Supposing for a moment that bitcoin were the only global currency you would see 2-3% deflation per year as the finite bitcoin supply increased in value to represent the new actual wealth created that year.

You could try to use the argument that people will put off purchases till later because their currency is increasing in value, but this argument is flawed as someone's "later" will be someone else's "now." And the system will just keep churning a long like normal.

I mean a lot of investments will provide a lot higher return than 3% per year, and you don't see them causing any demand problems in the consumer market. This whole concept of inflation being good was invented by bankers to pressure you to put your money where it will gain interest because, pro tip: they want to get their hands on your money.

Call me radical, but I think we'd be a lot better off if people's "cash" savings were completely denominated in something like bitcoin and secured by the individual. This would allow interest rates to properly factor in risk, and not be artificially low by the influx of everyone's cash mismanaged by the banks.

I also think 2008 was just the overture and we're in big trouble, would love to be wrong about that, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Ingenting är 100% säkert eller perfekt. Det kan komma en ny teori i framtiden som ersätter dagens teorier helt och hållet. Att de teorier vi har idag kan konfirmera och förutspå insamlad data (empiri) betyder inte att den insamlade datan är korrekt eller att alla faktorer har setts till. Begränsningarna kan även de vara felaktiga.

Deflation anses av de flesta vara dåligt i det konsumtions- och skuldsamhälle vi lever i idag. Kryptovalutor har flera kvalitéer som inte finns i dagens valutor och därför är det väldigt svårt att extrapolera gammal data för dem.

Med tanke på att det finns väldigt lite data angående kryptovalutor är det väldigt svårt att skapa eller konfirmera teorier relaterade till dem.

Bara för att en valuta heter någonting nytt, betyder inte det att all samlad kunskap om ekonomi är oapplicerbar.
Tvärt om är det rimligt att anta att de flesta regler som gäller i alla andra fall även här.

Istället för att bara svamla det(marknaden) löser sig skulle du ju kunna skriva något som styrker dina så kallade teorier och hur du kommit fram till dessa?

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Jag kommer inte svara mer på dina trollinlägg. Jag skrev DAGENS Bitcoin. Det ger en kontrast till ni som tror att deflation kommer förstöra BTC helt och hållet. Jag skrev även att ni borde läsa kommentarerna som diskuterar angående det han skrev om att BTC aldrig kommer kunna ersätta vanlig valuta.

Titta mer åsikter som tillskrivs oss.
Diskussionen var som jag förstod det om scenariot att Bitcoins skulle utgöra grunden för världsekonomin.
Inte om vad Bitcoins är idag, inte heller att Bitcoins som det ser ut nu skulle förstöras pga deflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bara för att en valuta heter någonting nytt, betyder inte det att all samlad kunskap om ekonomi är oapplicerbar.
Tvärt om är det rimligt att anta att de flesta regler som gäller i alla andra fall även här.

Istället för att bara svamla det(marknaden) löser sig skulle du ju kunna skriva något som styrker dina så kallade teorier och hur du kommit fram till dessa?

Den enda deflationen som BTC kommer se när det verkliga värdet har bestämts om den skulle adopterats som världsvaluta är väldigt väldigt liten. Deflationen kommer då bestämmas av hur många BTC som tappats bort. Ekonomin behöver inte växa för att vara fungerande. Om den står mer eller mindre still fungerar det lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag kommer inte svara mer på dina trollinlägg. Jag skrev DAGENS Bitcoin. Det ger en kontrast till ni som tror att deflation kommer förstöra BTC helt och hållet. Jag skrev även att ni borde läsa kommentarerna som diskuterar angående det han skrev om att BTC aldrig kommer kunna ersätta vanlig valuta.

Nej du, nu får du nog ge dig.

Skrivet av try1t:

När jag säger att det inte finns något rätt eller fel är det samma sak som att säga att samhällskunskap är just kunskap om samhället, alltså långt från 100% säkert. Du kanske har förstått att jag föredrar naturvetenskap. Du försöker fortfarande extrapolera data från fiat och guld för Bitcoin. Jag vet inte vad du försöker bevisa för ingen vet vad som kommer hända. Det är ett stort experiment. Hittintils har vi väldigt lite fakta som visar på att deflation ska vara dåligt för Bitcoin.

Vi har väldigt mycket fakta som visar på att deflation skulle vara dåligt för Bitcoin-samhället om Bitcoins faktiskt användes som en valuta. Om du vill förespråka Bitcoins som en valuta och i samma veva påstå att deflation i det fallet inte vore något problem så undrar jag hur du resonerar. Du presenterar inte många argument.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej du, nu får du nog ge dig.

Vi har väldigt mycket fakta som visar på att deflation skulle vara dåligt för Bitcoin-samhället om Bitcoins faktiskt användes som en valuta. Om du vill förespråka Bitcoins som en valuta och i samma veva påstå att deflation i det fallet inte vore något problem så undrar jag hur du resonerar. Du presenterar inte många argument.

Hur skulle detta Bitcoin-samhälle se ut? Eftersom att du påstår att du har all fakta.

Permalänk
Vive la liberté!

Och så bjuder jag på kommentarsfälts-kommentarer här för att se om det dyker upp något som inte har framkommit i tråden.

Citat:

Then why do people buy, cellphones, flat screens, lap tops, blu ray players, microwaves, notepads, etc..???

Ja den har vi hört innan.

Citat:

You're such a tool, Joe. Deflation isn't a problem. It's a productivity bonus to consumers. Back when this country still had a robustly growing economy, we had negative inflation rates for most basic items. You only need inflation to enable banksters to nibble every last bit of meat off the bone in the credit markets.

Repeat after me:
"Inflation is regressive taxation. It steals from earners and savers, and rewards userers and layabouts."

Någon som inte har koll på begreppen.

Citat:

Also, if you are comparing USD to BTC, BTC will always "gain value", not because it is actually is gaining value but because the dollar is being inflated. If you see BTC being the dominant currency (as it should be because it is far more stable) and watch the price of paper dollars drop as they print them, then you get a clearer picture of whats going on.

Read more: http://www.businessinsider.com/bitcoin-doesnt-have-a-deflatio...

Åter igen. Fast antal Bitcoins, växande ekonomi leder till att varje BTC ökar i värde.

Citat:

I mean a lot of investments will provide a lot higher return than 3% per year, and you don't see them causing any demand problems in the consumer market. This whole concept of inflation being good was invented by bankers to pressure you to put your money where it will gain interest because, pro tip: they want to get their hands on your money.

Call me radical, but I think we'd be a lot better off if people's "cash" savings were completely denominated in something like bitcoin and secured by the individual. This would allow interest rates to properly factor in risk, and not be artificially low by the influx of everyone's cash mismanaged by the banks.

Deflation är bra för att banker tycker att inflation är bra, och de är onda och hemska och yadda yadda.

Citat:

The amount of Bitcoin supporters who are absolutely clueless about basic economics is staggering.

...

Permalänk
Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Ingenting är 100% säkert eller perfekt. Det kan komma en ny teori i framtiden som ersätter dagens teorier helt och hållet. Att de teorier vi har idag kan konfirmera och förutspå insamlad data (empiri) betyder inte att den insamlade datan är korrekt eller att alla faktorer har setts till. Begränsningarna kan även de vara felaktiga.

Deflation anses av de flesta vara dåligt i det konsumtions- och skuldsamhälle vi lever i idag. Kryptovalutor har flera kvalitéer som inte finns i dagens valutor och därför är det väldigt svårt att extrapolera gammal data för dem.

Med tanke på att det finns väldigt lite data angående kryptovalutor är det väldigt svårt att skapa eller konfirmera teorier relaterade till dem.

Här får du två påståenden
1. Du har ett begränsat antal BTC som ska motsvara all världsekonomi
2. Du har en begränsad mängd guld som ska motsvara all världsekonomi

På vilka sätt skiljer sig påstående 1 från 2 för att göra att modeller för 2 inte går att tillämpa på 1

Skippa alla om att det är svårt att verifiera guldets äkthet, osmidiga transporter och så, för att det är inte relevant i sammanhanget.
Att det går att gräva upp mer guld och att antalet Bitcoins är fast är inte heller särskilt relevant då det inte grävs upp tillräckligt mycket guld för att motsvara tillväxten i ekonomin, så i båda fall får du deflation om man anser att ekonomisk tillväxt är önskvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Fördelen med Bitcoin gentemot andra betalningssystem är bland annat att det är decentraliserat, anonymt (snart kan du vara helt anonym) och dess avgifter är en bråkdel. BitPay har ingen avgift upp till 100000$.

Nu har jag ingen som helst kunskap att tala om när det gäller bitcoin, men låter inte det som en kriminells dröm?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Här får du två påståenden
1. Du har ett begränsat antal BTC som ska motsvara all världsekonomi
2. Du har en begränsad mängd guld som ska motsvara all världsekonomi

På vilka sätt skiljer sig påstående 1 från 2 för att göra att modeller för 2 inte går att tillämpa på 1

Skippa alla om att det är svårt att verifiera guldets äkthet, osmidiga transporter och så, för att det är inte relevant i sammanhanget.
Att det går att gräva upp mer guld och att antalet Bitcoins är fast är inte heller särskilt relevant då det inte grävs upp tillräckligt mycket guld för att motsvara tillväxten i ekonomin, så i båda fall får du deflation om man anser att ekonomisk tillväxt är önskvärt.

Det du argumenterar för är att dagens ekonomi är väldigt stabil. Great Recession? Tänk dig en dag då alla resurser på jorden har förbrukats och vi måste återvinna ALLT. Vad händer då? Är ett inflationssamhälle fortfarande något att sträva efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Jag kommer inte svara mer på dina trollinlägg. Jag skrev DAGENS Bitcoin. Det ger en kontrast till ni som tror att deflation kommer förstöra BTC helt och hållet. Jag skrev även att ni borde läsa kommentarerna som diskuterar angående det han skrev om att BTC aldrig kommer kunna ersätta vanlig valuta.

Det är inget trollinlägg.

Dina citat svarar inte på något alls. Den första typen förstår inte ens skillnaden mellan inflation och prisändringar. Dessutom verkar han inte förstå att det finns ett visst värde i att den amerikanska staten garanterar dollarn som betalningsmedel? Om jag ska välja mellan att lita på att den största staten med den största militären och de största tillgångarna står bakom sin valuta eller att BTC-marknaden hålls i jämvikt kommer jag att välja den första vilken dag som helst.

Den andra typen har ingen koll alls på hur stor påverkan till och med förväntad inflation/deflation har... Om alla väljer att spendera 20% mindre kommer det inte bara att vara så, att 20% flyttas framåt och en del kommer tillbaka från det förflutna, utan 20% av kapitalet kommer att sitta stilla. Det betyder att 20% av marknaden i praktiken är död.

Skrivet av try1t:

Det du argumenterar för är att dagens ekonomi är väldigt stabil. Great Recession? Tänk dig en dag då alla resurser på jorden har förbrukats och vi måste återvinna ALLT. Vad händer då? Är ett inflationssamhälle fortfarande något att sträva efter?

Är du medveten om att ett mycket stort problem i Europa i dagens läge är att inflationsnivån är för låg? Edit: Dessutom var en stor del av orsaken till Great Recession att marknaden blev deregulerad, alltså att den fria marknaden korrigerade sig själv.

Den fria marknaden kan ganska långt jämföras med survival of the fittest. De aktörer som är bäst på att skaffa pengar åt sig klarar sig bättre, och kommer att fortsätta försöka skaffa sig mera kapital. Samtidigt håller människan på med aktiviteter som förstör planeten, men som gynnar individen. Aktörerna på marknaden jobbar för sitt eget bästa, inte för systemets.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Det du argumenterar för är att dagens ekonomi är väldigt stabil. Great Recession? Tänk dig en dag då alla resurser på jorden har förbrukats och vi måste återvinna ALLT. Vad händer då? Är ett inflationssamhälle fortfarande något att sträva efter?

Det jag argumenterar för är att ekonomisk tillväxt är önskvärt. Det exempel du tog upp bekräftar det, eller menar du att saker och ting blev bättre när vi inte hade ekonomisk tillväxt?

Låt säga att vi är i din återvinningsvärld. Vi har två personer och lite skrot.

Om den ene tar skrotet och lyckas bygga något användbart för det kan man göra argumentet att det totala värdet av allt som finns i detta system har ökat.
Då får vi ekonomisk tillväxt. Alltså kan man argumentera för att ekonomisk tillväxt fortfarande är önskvärt även om alla resurser på jorden är "slut".

Åter igen är det principerna som är intressanta, inte specifika detaljer i scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är inget trollinlägg.

Dina citat svarar inte på något alls. Den första typen förstår inte ens skillnaden mellan inflation och prisändringar. Dessutom verkar han inte förstå att det finns ett visst värde i att den amerikanska staten garanterar dollarn som betalningsmedel? Om jag ska välja mellan att lita på att den största staten med den största militären och de största tillgångarna står bakom sin valuta eller att BTC-marknaden hålls i jämvikt kommer jag att välja den första vilken dag som helst.

Den andra typen har ingen koll alls på hur stor påverkan till och med förväntad inflation/deflation har... Om alla väljer att spendera 20% mindre kommer det inte bara att vara så, att 20% flyttas framåt och en del kommer tillbaka från det förflutna, utan 20% av kapitalet kommer att sitta stilla. Det betyder att 20% av marknaden i praktiken är död.

Är du medveten om att ett mycket stort problem i Europa i dagens läge är att inflationsnivån är för låg?

Inget trollinlägg... Han har postat den där memen 2 ggr nu. Den bidrar inte speciellt mycket till diskussionen.

Du kommer aldrig att se potentialen med Bitcoin om du fortsätter att tro att Pappa kommer handla efter dina bästa intressen.

Upplys mig om varför inflationsnivån är för låg och vad den bästa nivån är och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Det jag argumenterar för är att ekonomisk tillväxt är önskvärt. Det exempel du tog upp bekräftar det, eller menar du att saker och ting blev bättre när vi inte hade ekonomisk tillväxt?

Låt säga att vi är i din återvinningsvärld. Vi har två personer och lite skrot.

Om den ene tar skrotet och lyckas bygga något användbart för det kan man göra argumentet att det totala värdet av allt som finns i detta system har ökat.
Då får vi ekonomisk tillväxt. Alltså kan man argumentera för att ekonomisk tillväxt fortfarande är önskvärt även om alla resurser på jorden är "slut".

Åter igen är det principerna som är intressanta, inte specifika detaljer i scenariot.

Ekonomisk tillväxt hämmas i en ostabil ekonomi. Ekonomisk tillväxt kan ske under 0% eller negativ inflation också.

Antagligen ökar det totala värdet i systemet. Det säger inte att penningmängden måste öka.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Inget trollinlägg... Han har postat den där memen 2 ggr nu. Den bidrar inte speciellt mycket till diskussionen.

Det bidrar heller inte till diskussionen att försöka ändra ämnet och inte besvara frågorna som ställs.

Citat:

Du kommer aldrig att se potentialen med Bitcoin om du fortsätter att tro att Pappa kommer handla efter dina bästa intressen.

Först så kan du som är upplyst beskriva potentialen. Att kalla andra för dumma är inte ett särskilt vettigt argument.
Sedan så lägger du din tro till att det ekonomiska system som kommer med Bitcoins kommer se efter dina intressen. Ingen kan trots allt påverka penningpolitiken som kommer med Bitcoin-systemet. Du har inga argument för varför det är bättre än dagens system, ändå vill du att andra ska tycka det.

Citat:

Upplys mig om varför inflationsnivån är för låg och vad den bästa nivån är och varför.

Efter att du har förklarat varför deflation är önskvärt.

Kom ihåg att det är den som förespråkar förändring som ska visa att förändringen leder till något bättre.

Permalänk
Vive la liberté!
Skrivet av try1t:

Ekonomisk tillväxt hämmas i en ostabil ekonomi. Ekonomisk tillväxt kan ske under 0% eller negativ inflation också.

Antagligen ökar det totala värdet i systemet. Det säger inte att penningmängden måste öka.

Läs gärna allt som står i texter innan du använder de i diskussionen. Det är lätt att åka på minor annars.

Citat:

1. Firstly, the kind of productivity growth we see in the computer / IT industry is unlikely to be replicated in other sectors of the economy – especially the service sector. Improved micro chips can improve productivity in computers, but it’s hard to see the same improvement in productivity from cutting hair or selling bananas.

Citat:

5. Impact of zero inflation / deflation on spending and debt. Zero inflation is likely to cause many problems associated with deflation. For example, if you expect modest inflation of 2% to steadily reduce value of your debts / mortgage, then zero inflation would increase your real debt burden more than expected. This period of zero inflation, could cause a fall in consumer spending leading to negative economic growth.

6. Zero inflation could make real interest rates higher than desirable.

Raderat bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

Läs gärna allt som står i texter innan du använder de i diskussionen. Det är lätt att åka på minor annars.

Åter igen

Du är patetisk. Om du läser det du citerar står det "KAN", "UNLIKELY", "LIKELY", "COULD", "COULD". Bevisar bara det jag har sagt hela tiden: Samhällskunskap är inte vetenskap. Det är gissningslek med väldigt mycket bias.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig en vettig bank som vill ta i den valutan med tång tyvärr. Finansinspektionen hade varit över dem som hökar och antagligen givit ut ett antal böter årligen (x antal miljoner) för att bankerna inte kan redovisa vart pengarna kommer från och att de inte är någon som försöker tvätta pengar.

Permalänk

Nu tar vi och lugnar ner oss innan tråden blir låst och användare avstängda!
Onödigt att kalla meningsmotståndare "patetiska", "dumma i huvudet", eller annat!!

(en som blivit avstängd allt för många gånger)

Dold text
Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Du är patetisk. Om du läser det du citerar står det "KAN", "UNLIKELY", "LIKELY", "COULD", "COULD". Bevisar bara det jag har sagt hela tiden: Samhällskunskap är inte vetenskap. Det är gissningslek med väldigt mycket bias.

Det är klart att sådana termer används. Ekonomi skiftar beroende på marknadsläge, och en faktor kommer inte att ha samma effekt i alla lägen. Att öka på monetära basen kommer TROLIGEN att öka inflation, men man KAN även öka mängden pengar i omlopp utan att skapa inflation. Det är helt enkelt ett måste för att vara intellektuellt ärlig.

Skrivet av try1t:

Inget trollinlägg... Han har postat den där memen 2 ggr nu. Den bidrar inte speciellt mycket till diskussionen.

Du kommer aldrig att se potentialen med Bitcoin om du fortsätter att tro att Pappa kommer handla efter dina bästa intressen.

Upplys mig om varför inflationsnivån är för låg och vad den bästa nivån är och varför.

Jag ser potentialen med kryptovalutor. Det finns tekniska lösningar som verkligen kan förbättra saker. Bitcoin kommer inte att vara det, eftersom grunden är fel och skaparen inte har haft förståelse för ekonomi. Om t.ex. FN eller Google skapade en valuta skulle det möjligtvis kunna fungera, men inte i den här versionen.

Och jo, centralbanker och regeringar handlar efter marknadens bästa. Det är inte alltid perfekt, och mina intressen är inte alltid i samläge med marknadens, men det är lite som demokrati: en dålig lösning, men som är bättre än alla andra. Att tro att marknaden ska lösa allt är bara att blunda för all utveckling som har hänt inom ekonomin de senaste 100 åren.

Angående inflation; Den bästa nivån varierar. Det beror på vilket område du pratar om, det beror på marknadsläget och på skuldsättningsnivån i samhället. En sak man måste förstå är att inflation egentligen bara är något man mäter, och att det som är viktigt är vad en viss inflationsnivå visar på. Till exempel så är inflationsnivån i Tyskland allt för låg för tillfället. Varför? Jo, för att Tyskland är i en monetär union med t.ex. Spanien, och kapitalflödet från Tyskland till Spanien har pressat upp priserna utöver produktionen. För att Spaniens ekonomi ska bli hälsosam måste prisnivåerna sjunka i relation till Tyskland. Detta gör att det blir lättare för Spanien att betala tillbaka sina skulder till tyskar, och att man lättare för priserna i nivå med vad man producerar... Har Tyskland inflation på 1% måste Spanien ha deflation, vilket skapar än större problem. Därför bör Tyskland ha en inflation på, enligt mig, runt 4-5%, så att Spanien kan ligga på runt 1%. Det gör hela processen mycket smidigare och orsakar mindre lidande än deflation, som istället har skickat arbetslösheten i höjden och produktionen i botten.

Överlag behöver vi få upp inflationen i Europa. Varför? Jo, för att inflationen egentligen är det viktigaste måttet vi har på Aggregate Demand (AD), alltså totala efterfrågan. Efterfrågan ser i dagens läge ut att vara kroniskt låg så till den grad att de naturliga räntenivåerna ligger på minus. Det betyder att vi behöver få mera kapital i omlopp, så att efterfrågan stiger, vilket skapar inflation. Därför borde inflationen stiga.

En bra inflationsnivå varierar alltså beroende på marknadsläget, men borde vara låg (åtminstone under 10%, i de flesta fall under 5%). Inflationsmålen som ECB och Sveriges Riksbank har på 2% är faktiskt mycket bra, men sedan början av recessionen har de misslyckats med att få upp den dit, helt enkelt eftersom de inte har lyckats printa upp tillräckligt med pengar för att få priserna att stiga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Kan inte tänka mig en vettig bank som vill ta i den valutan med tång tyvärr. Finansinspektionen hade varit över dem som hökar och antagligen givit ut ett antal böter årligen (x antal miljoner) för att bankerna inte kan redovisa vart pengarna kommer från och att de inte är någon som försöker tvätta pengar.

I Bitcoin är du din egen bank. Enda gången du måste använda vanliga banker i relation med BTC är när du växlar med fiat.

Skrivet av Sando:

Det är klart att sådana termer används. Ekonomi skiftar beroende på marknadsläge, och en faktor kommer inte att ha samma effekt i alla lägen. Att öka på monetära basen kommer TROLIGEN att öka inflation, men man KAN även öka mängden pengar i omlopp utan att skapa inflation. Det är helt enkelt ett måste för att vara intellektuellt ärlig.

Jag ser potentialen med kryptovalutor. Det finns tekniska lösningar som verkligen kan förbättra saker. Bitcoin kommer inte att vara det, eftersom grunden är fel och skaparen inte har haft förståelse för ekonomi. Om t.ex. FN eller Google skapade en valuta skulle det möjligtvis kunna fungera, men inte i den här versionen.

Och jo, centralbanker och regeringar handlar efter marknadens bästa. Det är inte alltid perfekt, och mina intressen är inte alltid i samläge med marknadens, men det är lite som demokrati: en dålig lösning, men som är bättre än alla andra. Att tro att marknaden ska lösa allt är bara att blunda för all utveckling som har hänt inom ekonomin de senaste 100 åren.

Angående inflation; Den bästa nivån varierar. Det beror på vilket område du pratar om, det beror på marknadsläget och på skuldsättningsnivån i samhället. En sak man måste förstå är att inflation egentligen bara är något man mäter, och att det som är viktigt är vad en viss inflationsnivå visar på. Till exempel så är inflationsnivån i Tyskland allt för låg för tillfället. Varför? Jo, för att Tyskland är i en monetär union med t.ex. Spanien, och kapitalflödet från Tyskland till Spanien har pressat upp priserna utöver produktionen. För att Spaniens ekonomi ska bli hälsosam måste prisnivåerna sjunka i relation till Tyskland. Detta gör att det blir lättare för Spanien att betala tillbaka sina skulder till tyskar, och att man lättare för priserna i nivå med vad man producerar... Har Tyskland inflation på 1% måste Spanien ha deflation, vilket skapar än större problem. Därför bör Tyskland ha en inflation på, enligt mig, runt 4-5%, så att Spanien kan ligga på runt 1%. Det gör hela processen mycket smidigare och orsakar mindre lidande än deflation, som istället har skickat arbetslösheten i höjden och produktionen i botten.

Överlag behöver vi få upp inflationen i Europa. Varför? Jo, för att inflationen egentligen är det viktigaste måttet vi har på Aggregate Demand (AD), alltså totala efterfrågan. Efterfrågan ser i dagens läge ut att vara kroniskt låg så till den grad att de naturliga räntenivåerna ligger på minus. Det betyder att vi behöver få mera kapital i omlopp, så att efterfrågan stiger, vilket skapar inflation. Därför borde inflationen stiga.

En bra inflationsnivå varierar alltså beroende på marknadsläget, men borde vara låg (åtminstone under 10%, i de flesta fall under 5%). Inflationsmålen som ECB och Sveriges Riksbank har på 2% är faktiskt mycket bra, men sedan början av recessionen har de misslyckats med att få upp den dit, helt enkelt eftersom de inte har lyckats printa upp tillräckligt med pengar för att få priserna att stiga.

Vad är det i grunden som är fel? Hur skulle du lösa "problemet" med deflation? Varför skulle en kryptovaluta vara bättre om Google (som bara har monetära åtankar) eller FN (politiskt slagfält, 5 länder med permanent säte och veto) skapar en? Varför inte ha ett samhälle där politik och ekonomi är separat?

Finns det någonting där inflation inte är i relation med skulder? Känns som att printa nya pengar är lösningen på alla problem. Inflation får folk att investera i produkter de vet håller ett stadigare värde; se inflations-justerade värdet på guld över tid. Alltså skapar inflation mer efterfrågan som skapar mer inflation som skapar mer efterfrågan ad infinitum. Det skapar ett slit-och-släng samhället och är inte hållbart i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Hur skulle detta Bitcoin-samhälle se ut? Eftersom att du påstår att du har all fakta.

Haha, ja du, det är det upp till dig att argumentera för. Jag kan hänvisa till etablerade ekonomiska teorier om hur valutor fungerar och vilken effekt deflation och inflation har på ekonomier. Om du menar att det skulle fungera på ett annat sätt är det upp till dig att förklara hur.

Jag påstår heller inte att jag har all fakta, skärp dig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

I Bitcoin är du din egen bank. Enda gången du måste använda vanliga banker i relation med BTC är när du växlar med fiat.

Men ingen bank kommer gå med på att växla? Ingen riktig bank kommer hantera valutan. Dvs valutan kommer aldrig kunna växa sig så pass stark att man kan handla större saker med sina bitcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Haha, ja du, det är det upp till dig att argumentera för. Jag kan hänvisa till etablerade ekonomiska teorier om hur valutor fungerar och vilken effekt deflation och inflation har på ekonomier. Om du menar att det skulle fungera på ett annat sätt är det upp till dig att förklara hur.

Jag påstår heller inte att jag har all fakta, skärp dig.

Det jag är mestadels intresserad av kryptovalutor som teknologi. Sedan om marknaden anser att Bitcoin är optimalt eller hittar något bättre eller anser att dagens ekonomiska system är bäst kan bara bevisas med tiden.

Skrivet av Trackmaster:

Men ingen bank kommer gå med på att växla? Ingen riktig bank kommer hantera valutan. Dvs valutan kommer aldrig kunna växa sig så pass stark att man kan handla större saker med sina bitcoins.

Det finns flera banker som redan accepterar Bitcoin-relaterade företag. https://bitcointalk.org/index.php?topic=264679 Folk accepterar redan BTC för allt möjligt. Eftersom att du kan skicka BTC direkt till personen behöver du inte en bank som mellanhand.

Permalänk

Håller med om att BitCoin i dagsläget är till 90%+ för spekulation. Själva omsättningen via handel verkar vara en försvinnande liten del (egen uppfattning, ingen källa). Som vissa säger är deflationen en stor orsak - jämför t ex killen som gjorde ett av dom tidigaste bitcoinköpen, 10000 coins för en pizza. Till och med i dagen låga kurs (jämfört med vad den var innan mtgox fick problem) skulle dessa coins vara värda över 40 miljoner SEK idag. Visst, den stora värdeökningen verkar ha avtagit, nu hoppar folk på mest för att de hoppas att det ska öka lika mycket till. Om det kommer att göra det eller inte är det väl ingen som vet, men innan läget stabiliserat sig, dvs kursen slutar svänga extremt mycket, tror jag inte att vi kommer att se mycket handel då man tjäner mer på att handla med klassisk valuta och sitta på sina coins.

That said, jag har själv investerat lite i bitcoins, både som komplement till aktiespekulation, men även för att jag tycker att det är ett intressant koncept. Jag tror själv att värdesvängningarna kommer att avta och valutan kommer att stabilisera sig. Jag tror inte att valutan ska bli den enda för alla människor på jorden som någon sa, då skulle vi få se en sjuk deflation, men snarare att den kommer att tilltala en viss andel människor globalt (säg några % av befolkningen) och användas som komplement till lokal valuta. Stor potential, men lätt att stjälpa via lagstiftning och annat. Det ska bli intressant att se hur det går, jag rekommenderar ju inte något att investera mer än man är bekväm att förlora, bitcoins är nog själva definitionen på en högriskinvestering..

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Det jag är mestadels intresserad av kryptovalutor som teknologi. Sedan om marknaden anser att Bitcoin är optimalt eller hittar något bättre eller anser att dagens ekonomiska system är bäst kan bara bevisas med tiden.

Det finns flera banker som redan accepterar Bitcoin-relaterade företag. https://bitcointalk.org/index.php?topic=264679 Folk accepterar redan BTC för allt möjligt. Eftersom att du kan skicka BTC direkt till personen behöver du inte en bank som mellanhand.

Ingen vettig bank i EU som stödjer Bitcoins direkt på den sidan. SEB har bara en artikel med stödjer inte valutan direkt. De finska bankerna stödjer bara en tredjepartner. Dock kan jag inte tänka mig det är några större transaktioner.
Det jag tänker på att valutan kanske kommer funkar för små vardagliga affärer. Men det kommer ju aldrig funka att köpa en bil eller lägenhet/hus eller något annat stort för pengarna.
Jag förstår att vara sin egen bank, att du hanterar ditt eget kapital och skickar pengar som det vore swish. Men någon måste ju också förmedla pengarna vill större köp hos företag? Och vill inte bankerna så stannar handeln vid småaffärer.
Vad tillåter mellanhänderna idag? Vart finns dessa mellanhänder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av try1t:

Vad är det i grunden som är fel? Hur skulle du lösa "problemet" med deflation? Varför skulle en kryptovaluta vara bättre om Google (som bara har monetära åtankar) eller FN (politiskt slagfält, 5 länder med permanent säte och veto) skapar en? Varför inte ha ett samhälle där politik och ekonomi är separat?

Finns det någonting där inflation inte är i relation med skulder? Känns som att printa nya pengar är lösningen på alla problem. Inflation får folk att investera i produkter de vet håller ett stadigare värde; se inflations-justerade värdet på guld över tid. Alltså skapar inflation mer efterfrågan som skapar mer inflation som skapar mer efterfrågan ad infinitum. Det skapar ett slit-och-släng samhället och är inte hållbart i längden.

Det som i grunden är fel i dagsläget är att det inte finns tillräckligt med efterfrågan, och att alla försöker spara samtidigt. Eftersom min utgift är din inkomst dras allas inkomster ner av att vi alla sparar. Att spara är alltså något dåligt för ekonomin som helhet i dagens läge. Detta började med att arbetskraftens inkomster i realsummor gått ner under senaste 30 åren, samtidigt som tillgången på kapital varit stor, vilket har lett till att privata marknaden har överbelånat sig.

Ekonomi och politik kan inte separeras. Hur har du tänkt ha en socialpolitik utan kontroll på ekonomin? Hur ska du bromsa in marknaden när den överhettas? Hur ska du stimulera en ekonomi i recession? En större makt (hellre FN än Google, då) skulle kanske kunna kontrollera valutan så att den inte tar kål på ekonomin. Alternativt skulle det även kunna fungera med en statsmakt. Någon måste dock ha koll på den, annars kan de inte få någon större genomslagskraft.

Och nej, inflation skapar inte mera efterfrågan. Inflation är ett mått på efterfrågan i relation till utbud. Om efterfrågan blir för hög får vi inflation, varpå människor hoardar varor (liksom de hoardar pengar vid deflation). Då måste cirkeln brytas. Skillnaden här är att en inflationsspiral är mycket enklare att bryta än en deflationsspiral, eftersom den inte har lika förödande effekter, och eftersom man kan höja på räntorna för att sakta ner och svänga på den. Det är ju därför som centralbanker i överhettade tider köper och i praktiken förstör kapital, och därmed minskar på mängen pengar i omlopp. Poängen är ju dock att de inte behöver göra det här, eftersom räntenivåerna först höjs för att göra så att mängden nytt kapital är mindre än ökningen i produktion/värde.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bitcoins är väl som vilken spekulation som helst. Kanske den slår igenom. Men hellre skulle jag satsa på guld och silver som har funnits i några tusen år. Men vem vet kanske Bitcoins eller någon annan valuta kan vinna, men varför chansa om man inre litar på dagens sedlar. Ta säkra metaller !

Själv ligger jag i aktier som långsiktigt slagit inflationen.