Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuist:

Tycker du att killzone dansar cirklar runt ryse grafikmässigt?? Vet inte vad du har gjort medan du spelade ryse men du kan inte ha öppnat ögonen

Skrivet av jahsoldier:

Jag har både X1 och PS4, och kan säga att killzone dansar cirklar runt Ryse grafikmässigt.

är inte speciellt vettiga jämförelser då spelen är så olika. Ryze går till att börja med i 3km/h på små ytor av avancerad geometri medan Killzone har strama geometriska miljöer oftast, men med betydligt snabbare hastighet. (flygturer oräknat) båda får enkom av de anledningarna kraftbesparingar.

ska man på PS jämföra nått med Ryze så ligger rimligen The last of us eller Lair betydligt närmare.

Skrivet av Muyfa666:

Tar vi en ny jämförelse så kör ju nya Tomb Raider i olåst framerate upp till 60 fps på PS4, medan X1 cappar vid 30 fps. Man kan kanske diskutera att det är ett programeringsval, men TR på X1 dippar så lågt som 18 fps vid enstaka tillfällen. Det dippar på PS4 också, men en dipp från 60 till 30-35 är en jävla skillnad mot 18.

Jag är nöjd med mitt val av PS4, men man behöver inte vara orolig för att få en dålig upplevelse på X1 heller. Det är en mkt trevlig konsol.

ska vi vara petiga så är det ju faktiskt större dipp med 60>35 än 30>18...

det vore naturligtvis kul att få reda på varför den ena är låst och vad som orsakar respektive dippar osv, men det hade vi knappast fått nått ärligt resonerande runt ens om samma studio utvecklat båda. att TR-PS4 dippar nästan ner till samma nivå som TR-XBO trots PS4ans massiva övertag antyder att det snarare är den tidigares version som kan ha jobbats minst med att putsa till.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arianish:

Vill du ha en SPELKONSOL som har det där "lilla extra" så ska du välja Playstation 4, men vill du däremot ha en FRAMTIDSKONSOL som du även kan spela med så ska du välja Xbox One. Jag säger att Xbox One är en FRAMTIDSKONSOL på grund av att den är mer på kommunikation och familjvänlig.

Nackdel med Xbox One är mest att du inte kan spela begagnade spel, dvs om har du köpt ett spel till ditt Xbox One så är det spelet bundet till endast din konsol och du kan varken sälja det eller låna ut det. Även att det är obligatoriskt att använda Kinect, Sen måste du också koppla upp dig minst en gång var 24:e timme.

Nackdel med Playstation 4 finns inte enligt min mening, helt enkelt en underbar spelkonsol.

Jag valde Playstation 4 till stor del av att vissa komponenter är av den senare versionen vilket gör att den håller måttet lite längre tid än Xbox One.

Notera även att oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd, det handlar bara om mer eller mindre för just dig!

Tack för ett gott skratt, jag behövde det!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.youtube.com/watch?v=2eAmBQVsN6E&feature=player_emb...

OhFreDDe Ta o skaffa en ps3 igen kanske? Känns inte värt o skaffa ett ps4/xbone ifall du inte spelar så ofta, sedan är ju inte spelutbudet så stort.
Ps3:an fick ju en hel del fina exklusiva spel + att det inte är farligt dyrt längre.

Feta fick mig att sälja PS4an direkt. Fanns inte ett enda spel jag ville ha, så jag sålde eländet med en vinst på 1000kr.

Man blev inte klokare av det klippet, ser knappt någon skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Feta fick mig att sälja PS4an direkt. Fanns inte ett enda spel jag ville ha, så jag sålde eländet med en vinst på 1000kr.

Man blev inte klokare av det klippet, ser knappt någon skillnad

Lite svårt att se någon skillnad i och med att YouTube vad jag vet är max 30 fps.

Däremot är ju själva renderingen från spelet det intressanta i filmen, utan FPS-grafen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog välja en PS4 om du gillar spel och inte saknar xbox unika spel. Billigare än xbox och högre upplösning/mer fps.

EN liten lista på spel skillnader mellan xbox och PS4 nu.

Game Xbox One PS4
Assassin's Creed 4 900p @ 30fps [2] 1080p @ 30fps [3](with patch)
Battlefield 4 720p @ 60fps [4] 900p @ 60fps [5]
Call of Duty: Ghosts 720p @ 60fps [6] 1080p @ 60fps (with patch) [7]
Dead Rising 3 720p @ 30fps [8] Exclusive
Diablo III: Reaper of S Exclusive 1080p @ 60fps [9]
DriveClub Exclusive 1080p @ 30fps or 60fps [10]
Dying Light 1080p @ 60fps [11] 1080p @ 60fps [12][13]
EA Sports UFC 1080p @ 30fps [14] 1080p @ 30fps [15]
FIFA Soccer 14 1080p @ 60fps 1080p @ 60fps [16]
Flower Exclusive 1080p @ 60fps [17]
Forza Motorsport 5 1080p @ 60fps [18] Exclusive
Infamous: Second S Exclusive 1080p @ 30fps [19]
Killer Instinct 720p @ 60fps [20] Exclusive
Killzone: Shadow Fall Exclusive 1080p @ 60fps (MP), 1080p @ 30fps (SP)
Kinect Sports Rivals 1080p @ 30fps [21] Exclusive
Knack Exclusive 1080p @ 30-60fps [22]
NBA 2K14 1080p @ 60fps [23] 1080p @ 60fps [24]
Need for Speed Rivals 1080p @ 30fps [25] 1080p @ 30fps [26]
Resogun Exclusive 1080p @ 60fps[27]
Ryse: Son of Rome 900p @ 30fps [28] Exclusive
Skylanders Swap Force 1080p @ ? [29] 1080p @ ? [30]
Thief 720p or 900p [31] 1080p [32]
Titanfall 720p @ ? [33] Exclusive
Tomb Raider: Definitive Edition 1080p @ 30fps, 900p @ 30fps (Cutscenes) [34][35] 1080p @ 60fps [36]
Trine 2 Exclusive 1080p @ 60fps (2D), 720p @ 60fps (3D) [37]

http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS4_vs._Xbox_One_Native_Res...

infogade länken
Permalänk
Inaktiv

PS4 pga uncharted 4.

Permalänk
Medlem

ta den som har flest spel som intresserar dig, ska du spela med några vänner köp den dom tar om du själv vet med dig du ska spela många av spelen dom ska.

Permalänk
Medlem

Får min xbox one nästa vecka. Ska bli intressant! Är man inte nöjd är det bara kränga iväg den.
Men jag tror mer på xbox one faktiskt av någon anledning. Playstation har aldrig tilltalat mig och inte denna gång heller tor jag.

Det enda skulle väl kunna vara att xbox one är klumpigare och kanske inte lika vacker som ps4an.
Xbox one ska väl vara tystare än ps4 också? Samt verkar deras menytänk vara betydligt bättre än ps4.

Ser att vissa här klagar på att alla spel inte körs i 60fps osv? Därför jag går över till konsol nu då jag anser att spelen fungerar bättre överlag på en konsol. Då pratar jag om spelupplevelsen. En konsol kan man inte jämföra med en dator som många här verkar vara så duktigt inbitna på. Är man ute efter rå prestanda är det en kompetent dator man ska ha punkt!

Gör ett test mellan dessa två konsoler om sig ett år. Det kommer inte skilja mycket mellan dem. Allt nytt har barnsjukdomar

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ska vi vara petiga så är det ju faktiskt större dipp med 60>35 än 30>18...

det vore naturligtvis kul att få reda på varför den ena är låst och vad som orsakar respektive dippar osv, men det hade vi knappast fått nått ärligt resonerande runt ens om samma studio utvecklat båda. att TR-PS4 dippar nästan ner till samma nivå som TR-XBO trots PS4ans massiva övertag antyder att det snarare är den tidigares version som kan ha jobbats minst med att putsa till.

Nu menade jag ju iofs inte den procentuella dippen utan att 18 fps är riktigt laggigt, medan 30 är fullt spelbart. Uttryckte mig väl inte tillräckligt väl...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fammo:

Får min xbox one nästa vecka. Ska bli intressant! Är man inte nöjd är det bara kränga iväg den.
Men jag tror mer på xbox one faktiskt av någon anledning. Playstation har aldrig tilltalat mig och inte denna gång heller tor jag.

Det enda skulle väl kunna vara att xbox one är klumpigare och kanske inte lika vacker som ps4an.
Xbox one ska väl vara tystare än ps4 också? Samt verkar deras menytänk vara betydligt bättre än ps4.

Ser att vissa här klagar på att alla spel inte körs i 60fps osv? Därför jag går över till konsol nu då jag anser att spelen fungerar bättre överlag på en konsol. Då pratar jag om spelupplevelsen. En konsol kan man inte jämföra med en dator som många här verkar vara så duktigt inbitna på. Är man ute efter rå prestanda är det en kompetent dator man ska ha punkt!

Gör ett test mellan dessa två konsoler om sig ett år. Det kommer inte skilja mycket mellan dem. Allt nytt har barnsjukdomar

X1 är betydligt tystare än PS4 - det stämmer bra.

Vad gäller rå prestanda så är ju PS4 värre. Iaf på pappret. Det kommer inte att vara annorlunda om ett år. När man resonerar att X1 ska få bättre optimerade spel får man ju anta att även Sonys konsol kommer att mogna. Detta spelar ju dock ingen större roll då de flesta väljer konsol på andra kriterier än högst FPS.

Du blir säkert nöjd med X1. Jag tyckte bra om den, men ville hellre ha PS4, mest på grund av de exklusiva spelen. inFamous, Uncharted, GoW. Sen är jag diehard MGS-freak och Kojima har alltid prioriterat Sony...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett PS4 så fort där är 3 spel eller fler som jag är intresserad av.

PS3 fungerar fortfarande bra med väldigt många fler titlar att välja mellan.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

X1 är betydligt tystare än PS4 - det stämmer bra.

Vad gäller rå prestanda så är ju PS4 värre. Iaf på pappret. Det kommer inte att vara annorlunda om ett år. När man resonerar att X1 ska få bättre optimerade spel får man ju anta att även Sonys konsol kommer att mogna. Detta spelar ju dock ingen större roll då de flesta väljer konsol på andra kriterier än högst FPS.

Du blir säkert nöjd med X1. Jag tyckte bra om den, men ville hellre ha PS4, mest på grund av de exklusiva spelen. inFamous, Uncharted, GoW. Sen är jag diehard MGS-freak och Kojima har alltid prioriterat Sony...

Om 1db på 1 meters avstånd från konsolen är "betydligt" tystare så visst.
Och menar du inte att Ps4 är bättre angående rå prestandan.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Inget ont om xbox om man gillar deras unika spel. Men som en gammal kille som gillade AMD så lämnade jag dessa då Intels processorer var överlägsna. Idag är det samma sak med xbox, dvs köp dyrt men få lite. När jag köper dator tittar jag på prestanda därför köpte jag en PS4. En bra PC är givetvist bäst !

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Om 1db på 1 meters avstånd från konsolen är "betydligt" tystare så visst.
Och menar du inte att Ps4 är bättre angående rå prestandan.

1db/m är ju ändå ganska mkt för den ljudkänslige...

Värre = slang för bättre.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv

3 db är en fördubbling i ljudnivå..

Men, måste säga att jag inte hör min Ps4 vid normalt spelande, ännu..

Permalänk

Jag har köpt en PS4 med anledningen att det finns uppenbarligen betydligt fler svenskar som lirar på den just nu. Och det folk jag lirade med på XBOX360 har dom flesta valt att köpa PS4. Prestandamässigt sägs ju PS4 dessutom vara bättre och klara av fler spel i Full-HD o.s.v. Annars måste jag säga att köpet av en PS4 just nu är mer eller mindre meningslöst då det inte finns något spel som riktigt utnyttjar PS4:an till fullo ännu och spelantalet är alldeles för få. Killzone är förvisso snyggt men handlingen är alldeles för tråkig. BF4 är även det snyggt men med en del buggar tyvärr. AC4 är helt ok men känns som att PS3:an inte ligger långt efter just på det spelet och mina första 15 minuter gav känslan av att man har sett det förut i alla andra AC, den serien är helt urmjölkad. Sen är det liksom inte mycket mer spel att spela, möjligen FIFA 14. Ser fram emot Dying Light, The Division, Watchdogs, Diablo 3, Elder Scrolls Online och NHL 15. Då börjar det mer likna något.

Permalänk
Medlem

Ps4 alla dagar i veckan för att på den går det iaf byta till en ssd utan att garantin blir spräckt, gready Microsoft...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Ps4 alla dagar i veckan för att på den går det iaf byta till en ssd utan att garantin blir spräckt, gready Microsoft...

Skickades från m.sweclockers.com

SSD i konsoller är ganska onödigt plus att nu har din PS4 kostat ganska mycket mer än en One fast med mindre funktioner. Grattis!

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

SSD i konsoller är ganska onödigt plus att nu har din PS4 kostat ganska mycket mer än en One fast med mindre funktioner. Grattis!

Spelfunktioner eller bara andra onödiga funktioner som man kan ha PC till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Spelfunktioner eller bara andra onödiga funktioner som man kan ha PC till?

Kan du röststyra din TV via din dator och säga "Watch Fox" och den byter automatiskt till Fox utan någon som helst inställning förutom vilken provider och kabelbox du har? Det tycker jag är ganska imponerande för Xbox One. Den känner igen rösstyrningen 100% utan problem och byter till den kanalen du vill ha.

Man kan diskutera konsoll vs pc i flera år men det hela kan sammanfattas att man kan aldrig få samma prestanda med en PC för samma pris man betalar för en konsoll och spela spel som t.ex Forza 5 60fps@1080p. Konsoller är mer optimerade och kommer alltid att vara extremt prisvärda. PS4 och Xbox One är mer maskin för pengarna än vad en PC för 5k är

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Xbox1 sålde lika kasst som wii u i januari.

http://n4g.com/news/1456699/xbox-one-barely-beats-wii-us-firs...

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

1db/m är ju ändå ganska mkt för den ljudkänslige...

Värre = slang för bättre.

inte 1db / meter.
1db högre ljudnivå på 1 meters håll.
även endast 1 db högre ljdunivå än xbox one vid 3 meter.

Sen enligt tester så kyler ps4an bättre än x1an och med tanke på högre specs så är 1db högre ljudnivå väldigt acceptabelt.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

inte 1db / meter.
1db högre ljudnivå på 1 meters håll.
även endast 1 db högre ljdunivå än xbox one vid 3 meter.

Sen enligt tester så kyler ps4an bättre än x1an och med tanke på högre specs så är 1db högre ljudnivå väldigt acceptabelt.

3db är väl dubbelt så högt, så att säga. Alltså borde PS4 kunna sägas vara 33% mer högljudd.

Dock är siffror och tester helt orelevant för min egen del. Jag upplevde PS4:an som betydligt mer högljudd och sen är det inte mer med det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

3db är väl dubbelt så högt, så att säga. Alltså borde PS4 kunna sägas vara 33% mer högljudd.

Dock är siffror och tester helt orelevant för min egen del. Jag upplevde PS4:an som betydligt mer högljudd och sen är det inte mer med det.

I form av ljud styrka är var 3dje dubbel styrka, vad en människa uppfattar är inte samma som dubbel styrka utan riktigt så funkar det inte.

Denna bild beskriver det ganska så bra. Dvs det krävs 10 db mer ( dvs över 10 effektiv styrka ) för att höra något dubbelt.

Dvs 1db är runt 6% högre.

I alla fall personligen hör jag inte min PS4a i huvud taget, jag hör heller inte min PS3'a när jag spelar ( förutom ibland läsaren när den börja söka som en galning men oftast bara under installetioner ). Xbox 360 låter mer än min damsugare när dvd läsaren är igång. Xbox one äger jag inte någon dock.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

3db är väl dubbelt så högt, så att säga. Alltså borde PS4 kunna sägas vara 33% mer högljudd.

Dock är siffror och tester helt orelevant för min egen del. Jag upplevde PS4:an som betydligt mer högljudd och sen är det inte mer med det.

Varfrån i mitt tidigare inlägg läser du 3db högre?
1db högre ljudnivå än x1 med båda konsolerna på 1 meters avstånd
1db högre ljudnivå än x1 med båda konsolerna på 3 meters avstånd

Förlåt mig för att jag säger det men jag litar mer på tester och statistik än dina öron.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Orka hålla på och bråka om vilken konsol som är bäst. Jag äger en Ps4 och är nöjd med den. Grattis säger jag till alla som äger en XB1 och är nöjd med den.

Det som däremot kan vara intressant att diskutera är skillnaderna, som uppenbart finns där. Men att säga att något är bättre än något annat är rätt löjligt då konsolerna faktiskt har en del olikheter vad gäller funktioner.

Som en del (för få) redan har sagt så gäller det enbart att kika på vilka exklusiva titlar man är intresserad av samt om kinect är en viktig faktor eller ej. Hursomhelst får man säkerligen en bra konsol och många roliga spelstunder med vilken som av dem.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Varfrån i mitt tidigare inlägg läser du 3db högre?
1db högre ljudnivå än x1 med båda konsolerna på 1 meters avstånd
1db högre ljudnivå än x1 med båda konsolerna på 3 meters avstånd

Förlåt mig för att jag säger det men jag litar mer på tester och statistik än dina öron.

Hursomhelst så skulle jag vilja påstå att PS4 låter i nivå mellan PS3 slim och PS3 fat. Tyckte den gamla tjocka PS3 var outhärdlig och bytte senare mot en slim som var mer OK. Däremot tar det emot lite att köpa en så högljudd konsol för att spela när de andra prylarna jag har är ljudlösa. Det blir så tråkigt i tysta partier när man hör brummandet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Knuckles:

Kan du röststyra din TV via din dator och säga "Watch Fox" och den byter automatiskt till Fox utan någon som helst inställning förutom vilken provider och kabelbox du har? Det tycker jag är ganska imponerande för Xbox One. Den känner igen rösstyrningen 100% utan problem och byter till den kanalen du vill ha.

Det ser jag bara som ännu en anledning till att inte välja Xbone... Röststyrning är fantastiskt dumt i alla utrymmen där man kommer vara mer än en person.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Älskar alla trollningar med just röstkontrollen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Kan du röststyra din TV via din dator och säga "Watch Fox" och den byter automatiskt till Fox utan någon som helst inställning förutom vilken provider och kabelbox du har? Det tycker jag är ganska imponerande för Xbox One. Den känner igen rösstyrningen 100% utan problem och byter till den kanalen du vill ha.

Kan och kan... Det är ju inte direkt så att detta skulle vara omöjligt att göra med en dator, problemet är nog snarare att det inte finns någon efterfrågan eller poäng med det i och med att TV-tittande går mot streaming i stort samt att en dator generellt har en skärm som inte är en TV. Utan efterfrågan så lär det ju aldrig slå igenom på PC-sidan.