Permalänk
Medlem

ps4 vs xobx one

hej, jag ska köpa ett xbox one eller ps4 nu i dagarna. men vet inte vilket. jag har ett psn konto för ja seplade mycket ps3 förut. men har inte spelat ps3 på över ett år nu så ja kommer inte ihåg mina inloggnings uppgifter (har inte ps3:et kvar heller) jag spelar mycket på dator nu och kommer förmodligen att fortsätta spela mer på datorn än på konsol.

vilken konsol skulle ni valt om ni var i mitt läge? skriv gärna för och nackdelar med båda konsolerna. och äre värt att köpa de nu när de nyss kommit ut? de brukar alltid vara massa jävelskap från början ju.. och om man tänker mer prestanda mässigt kommer konsolerna att uppgraderas mer prestanda mässigt framöver?

hoppas det här hjälper fler som har svårt att välja konsol! tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade också svårt att välja, så jag sket i dom båda

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || Asus Radeon 7800 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Corsair RM850x V3 850W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Master of Overkill

Jag valde Xbone one för att jag har allt annat windows och gillar deras UI + kinect för familjen.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har man redan en okej speldator ser jag ingen anledning att köpa nån av dem, ialla fall inte förrän om något år då många exklusiva måste-ha-titlar kanske har släppts.

Själv skulle jag valt Xbone i dagsläget pga att Dead Rising 3 är den enda titeln som intresserar mig från någon av konsolerna. Hårdvarumässigt skulle jag dock tagit PS4 vilken dag som helst.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Köpte båda, spelade lite och sålde sedan de vidare på blocket. Var helt enkelt inte värt det för mig när jag spelar typ allt på PC. Enda jag inte sålt vidare är Wii U, för det skulle vara som att ansöka om skiljsmässa. Heh... Nintendo what have you done to my woman!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag säger XBone p.g.a. av dessa extra funktioner som att snapa skype, youtube och röststyrning. PS4 är bara en PS3 på steroider i princip. PS4an är bara lite starkare och det kommer endast att märkas i exclusives.

Vad det gäller exclusives så anser jag att i nuläget så är XBone bättre, allt har inte kommit än men av det som announcats ser XBone ut att ha det bättre. PS har alltid haft jättebra exclusives men denna gång gick det inte så bra eller så finns de redan på PS3. XBone har ju Titanfall och Halo. Sen ser även quantum break najs ut. Även Project Spark ser mysigt ut.

Permalänk

Jag skulle rekommendera ps4 känns bättre men vet inte varför hahaha

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Miller:

Jag hade också svårt att välja, så jag sket i dom båda

Det är typ så för mig med. Har en 360 som är ganska okej ändå. Jag vill dock inte leva med ännu mer bloat från Microsoft så Xbonen går bort direkt. PS4an är rätt najs ändå men jag har lite svårt att se varför jag skulle köpa en. Har större nytta av en stark Kaveri-dator och det kostar inte mer än 5k att bygga en skitsnabb sådan.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Finns inga spel än, vänta tills du verkligen vill spela de spel som finns på ps4/xb1 innan du bestämmer dig IMO

Permalänk
Medlem

Xbox, kinect för barnen, bättre integrering, mer funktioner, skönare dosa samt Forza-serien.

Edit: Tolkade tråden lite fel, men ja, nu vet du hur jag skulle välja hehe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Finns inga spel än, vänta tills du verkligen vill spela de spel som finns på ps4/xb1 innan du bestämmer dig IMO

Skrivet av Flamso:

Det är typ så för mig med. Har en 360 som är ganska okej ändå. Jag vill dock inte leva med ännu mer bloat från Microsoft så Xbonen går bort direkt. PS4an är rätt najs ändå men jag har lite svårt att se varför jag skulle köpa en. Har större nytta av en stark Kaveri-dator och det kostar inte mer än 5k att bygga en skitsnabb sådan.

jag kanske ska vänta några månader. och se vilka spel som kommer osv.

jag har en rätt bra dator. som ja spelar mycket på. men ja saknar den där tiden man kunde sitta i en fåtölj och luta sig bakåt o ba chilla. de går inte på samma sätt när man spelar dator. sen så hänger ja inte riktigt med i svängarna på fps spel på datorn när de går så fort

Permalänk
Discokungen
Skrivet av OhFreDDe:

jag kanske ska vänta några månader. och se vilka spel som kommer osv.

jag har en rätt bra dator. som ja spelar mycket på. men ja saknar den där tiden man kunde sitta i en fåtölj och luta sig bakåt o ba chilla. de går inte på samma sätt när man spelar dator. sen så hänger ja inte riktigt med i svängarna på fps spel på datorn när de går så fort

Det går ju som sagt att bygga vettiga HTPCs med APU nu. Det är fint. Då kan man kanske streama spelen från sin mainrigg eller köra mindre krävande spel rakt av. Det känns fint. Utöver alla fördelar en PC har med ALLT annat då vill säga.

Har svårt att se hur Xbone skulle ha någon fördel utöver spel. Röststyrning är ju jättehäftigt och så men inte direkt användbart i längden.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Förr mig var det enkelt, av följande skäl:
-Betydligt bättre prestanda i PS4:an (50% snabbare, http://static.gamespot.com/uploads/original/1028/10280352/237... )
-PS Vita remote play
-Exklusiva titlarna (GT7, LBP osv http://static.gamespot.com/uploads/original/594/5945896/23662... )
-Lyssnar på sina kunder (från början)
-Billigare
-Skönare handkontroll

Om du är ute efter kinect, kör Xbone, annars vet jag inte varför du skulle välja något annat än PS4:an.

Detta är vad jag tycker och värdesätter. Dina värdesatta punkter kan vara andra så kolla igenom själv vad du är ute efter, kanske Wii U är något för dig?

Permalänk
Medlem

PS. Det finns redan massa inlägg om detta.
PS.2 Du har stavat fel i titeln.

Permalänk

Personligen skulle jag välja PS4 då det kommer och finns betydligt fler intressantare speltitlar som tilltalar mig.
Exklusiva titlar då alltså, annars kör jag hellre allt på PC'n.
Sen att man får bättre prestanda för en billigare peng är inte heller dumt.

Om du känner att du kommer använda Xbox för att streama, lägga ut på youtube, skypa och nu allt vad den kan göra så får du lägga det på vågen också. Det är väldigt personligt vilken konsol och funktioner man vill ha och är ute efter
Skulle Xbone''en ha alla funktioner som är tillgängliga i USA så skulle den vara mycket mer intressantare.

I dagsläget skulle jag dock vänta och se vilka fler spel som släpps till vilken konsol. Har man tur så sjunker priset också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av tvelander:

Jag valde Xbone one för att jag har allt annat windows och gillar deras UI + kinect för familjen.

Xbox One One?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator

Yahtzee har väl redan sagt allt som behöver sägas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.sjoberg:

Jag säger XBone p.g.a. av dessa extra funktioner som att snapa skype, youtube och röststyrning. PS4 är bara en PS3 på steroider i princip. PS4an är bara lite starkare och det kommer endast att märkas i exclusives.

Vad det gäller exclusives så anser jag att i nuläget så är XBone bättre, allt har inte kommit än men av det som announcats ser XBone ut att ha det bättre. PS har alltid haft jättebra exclusives men denna gång gick det inte så bra eller så finns de redan på PS3. XBone har ju Titanfall och Halo. Sen ser även quantum break najs ut. Även Project Spark ser mysigt ut.

OhFreDDe Ta o skaffa en ps3 igen kanske? Känns inte värt o skaffa ett ps4/xbone ifall du inte spelar så ofta, sedan är ju inte spelutbudet så stort.
Ps3:an fick ju en hel del fina exklusiva spel + att det inte är farligt dyrt längre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SimonMattila:

Xbox One One?

Yes

Lite fel

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

PS. Det finns redan massa inlägg om detta.
PS.2 Du har stavat fel i titeln.

okej då vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.youtube.com/watch?v=2eAmBQVsN6E&feature=player_emb...

OhFreDDe Ta o skaffa en ps3 igen kanske? Känns inte värt o skaffa ett ps4/xbone ifall du inte spelar så ofta, sedan är ju inte spelutbudet så stort.
Ps3:an fick ju en hel del fina exklusiva spel + att det inte är farligt dyrt längre.

nja ja vet inte riktigt. jag kommer ändå behöva köpa ps4 eller xbone i framtiden. eller måste o måste men de lär försvinna spelar på ps3

jag har inte spelat på konsol på jätte länge. men när jag hamnar under 60fps på datorn går de ju knappt o spela och ps4 och xbone verkar ju ligga under 60 fps hela tiden ju hur tycker ni de går att spela under 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OhFreDDe:

nja ja vet inte riktigt. jag kommer ändå behöva köpa ps4 eller xbone i framtiden. eller måste o måste men de lär försvinna spelar på ps3

jag har inte spelat på konsol på jätte länge. men när jag hamnar under 60fps på datorn går de ju knappt o spela och ps4 och xbone verkar ju ligga under 60 fps hela tiden ju hur tycker ni de går att spela under 60fps?

Fast det är inte riktigt samma sak när det gäller konsol o spela under 60 fps. Man tänker inte på det lika mycket.
Om du nu är så känslig för fps drop så är ps4 ett bättre val då den har starkare grafikkort o därmed pumpar ut mer fps.

Skulle jag köpa en konsol så skulle det bli en ps4 men jag är nöjd med min ps3 :), att tvinga på folk en månadskostnad för att spela online med andra människor tycker jag är så fel det bara kan bli. Att folk inte blivit mer upprörda över det är för mig en gåta.

Permalänk
Medlem

PS4 har stabilast FPS.

I Tomb Raider så hoppar FPS:en mellan 50 - 60 på PS4 medans den hoppar mellan 18 - 30 fps på Xbone.

Sen om man har en speldator så känns det ganska så meningslöst med Xbone eftersom de "exklusiva" spelen till Xbone kommer till PC. Så PS4 är ett bättre val på den punkten.

Har du ingen speldator så tar du den som passar dig mest utifrån spelutbudet.
Är det svårt att välja mellan PS4 och Xbone, köp båda.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk

iom att du spelar mycket på datorn just nu så hade jag väntat tills det finns x antal spel värda att köpa en ny konsol för

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem

Nu är jag partisk då jag redan äger en xbox one och är nu väldigt nöjd efter vissa missöden med xbox supporten.
PS4 är starkare, mindre och har möjlighet att uppgradera HDD. Visst är det kul med bättre hårdvara men i slutändan tror jag inte det kommer vara någon markant skillnad då en konsol ska vara "levande" i 7 år då kommer både ps4 och xbox one hårdvara vara väldigt gammal. Att microsoft redan nu gått ut med att de vill satsa på cloud computing och på sådant sätt se till att xboxen håller sig i form, streaming osv kommer komma mer och mer.

Kinect och kontrollen gjorde att jag skaffade en Xbox 1, Xboxen är en multimedia leksak barnet i mig ler alltid är jag kan starta allt med "Xbox on".

Permalänk
Medlem

Vänta tills det går att köpa på typ Elgiganten. Då kan du ju lämna tillbaka om du är missnöjd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Fast det är inte riktigt samma sak när det gäller konsol o spela under 60 fps. Man tänker inte på det lika mycket.
Om du nu är så känslig för fps drop så är ps4 ett bättre val då den har starkare grafikkort o därmed pumpar ut mer fps.

Skulle jag köpa en konsol så skulle det bli en ps4 men jag är nöjd med min ps3 :), att tvinga på folk en månadskostnad för att spela online med andra människor tycker jag är så fel det bara kan bli. Att folk inte blivit mer upprörda över det är för mig en gåta.

Skrivet av s_jimmie:

PS4 har stabilast FPS.

I Tomb Raider så hoppar FPS:en mellan 50 - 60 på PS4 medans den hoppar mellan 18 - 30 fps på Xbone.

Sen om man har en speldator så känns det ganska så meningslöst med Xbone eftersom de "exklusiva" spelen till Xbone kommer till PC. Så PS4 är ett bättre val på den punkten.

Har du ingen speldator så tar du den som passar dig mest utifrån spelutbudet.
Är det svårt att välja mellan PS4 och Xbone, köp båda.

Skrivet av SuperFlugan:

iom att du spelar mycket på datorn just nu så hade jag väntat tills det finns x antal spel värda att köpa en ny konsol för

Skrivet av Kuist:

Nu är jag partisk då jag redan äger en xbox one och är nu väldigt nöjd efter vissa missöden med xbox supporten.
PS4 är starkare, mindre och har möjlighet att uppgradera HDD. Visst är det kul med bättre hårdvara men i slutändan tror jag inte det kommer vara någon markant skillnad då en konsol ska vara "levande" i 7 år då kommer både ps4 och xbox one hårdvara vara väldigt gammal. Att microsoft redan nu gått ut med att de vill satsa på cloud computing och på sådant sätt se till att xboxen håller sig i form, streaming osv kommer komma mer och mer.

Kinect och kontrollen gjorde att jag skaffade en Xbox 1, Xboxen är en multimedia leksak barnet i mig ler alltid är jag kan starta allt med "Xbox on".

Skrivet av Muyfa666:

Vänta tills det går att köpa på typ Elgiganten. Då kan du ju lämna tillbaka om du är missnöjd.

tack för bra svar. nu vet jag vad jag ska välja. och de blir ett ps4. eftersom jag redan har en gaming dator så är ju xbone i princip meningslöst. ska vänta o se vad de släps för spel. kanske klarar mig med datorn länge till. det som lockar mest med ps4 är ju the last of us!

har hört rycktas om att dom gamla call of duty skulle komma till ps4 också. är det bara skit snack eller stämmer de?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OhFreDDe:

tack för bra svar. nu vet jag vad jag ska välja. och de blir ett ps4. eftersom jag redan har en gaming dator så är ju xbone i princip meningslöst. ska vänta o se vad de släps för spel. kanske klarar mig med datorn länge till. det som lockar mest med ps4 är ju the last of us!

har hört rycktas om att dom gamla call of duty skulle komma till ps4 också. är det bara skit snack eller stämmer de?

Synd att TLOU inte finns till PS4 bara...

Permalänk
Avstängd

Vill du ha en SPELKONSOL som har det där "lilla extra" så ska du välja Playstation 4, men vill du däremot ha en FRAMTIDSKONSOL som du även kan spela med så ska du välja Xbox One. Jag säger att Xbox One är en FRAMTIDSKONSOL på grund av att den är mer på kommunikation och familjvänlig.

Nackdel med Xbox One är mest att du inte kan spela begagnade spel, dvs om har du köpt ett spel till ditt Xbox One så är det spelet bundet till endast din konsol och du kan varken sälja det eller låna ut det. Även att det är obligatoriskt att använda Kinect, Sen måste du också koppla upp dig minst en gång var 24:e timme.

Nackdel med Playstation 4 finns inte enligt min mening, helt enkelt en underbar spelkonsol.

Jag valde Playstation 4 till stor del av att vissa komponenter är av den senare versionen vilket gör att den håller måttet lite längre tid än Xbox One.

Notera även att oavsett vilken du väljer så kommer du bli nöjd, det handlar bara om mer eller mindre för just dig!

Permalänk
Medlem

Kolla vilka exklusiva titlar du är mest intresserad utav. Flest titlar på Xbox One? köp då den. Flest på PS4? köp då den. Är du ute efter multiplattform-titlar så skaffar du en PS4. Det är så enkelt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.