Val av leverantör inom Zitus Stadsnät i Östersund

Permalänk
Medlem

Val av leverantör inom Zitus Stadsnät i Östersund

Har idag 100/10 mbit bredband via Bredband 2, men haft strul på hastighet och latens till och från
och har sagt upp dom från och med sista Mars.

Klagat när det krånglat men fått känslan att dom ej vill lyssna på detta och ibland svårt att få kontakt
med dom via telefonsupport.

Dessa finns som val i nätet via bostadsbolaget.
http://ostersundshem.qmarket.se/privat/bredband#jFilterForm=D...

100/10 mbit tänker jag fortsätta med.

Det som är viktigast är ett stabilt nät som håller hastighetskraven, låga latenser, bra kundservice som lyssnar
på en och har hyffsade öppet tider , gärna ett bra pris.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Med mina krav på Leverantör av internet vilken hade ni valt och varför ??

Vilka är era erfarenheter av dessa leverantörer ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv

Alla ISP's har problem någon gång. Men Bahnhof, som är det enda i fiberväg jag har testat och har nu, gjorde något åt saken båda gångerna det strulat. En gång fick de en switch bytt och andra gången skicka de vidare till stadsnätet, vilket tog mer tid än när switchen byttes. Men de kan fixa grejer om man är utförlig med problembeskrivningen.

Permalänk
Medlem

jag har tele2 I Zirus stadsnät aldrig haft problem i kontakt med deras kundservice, men problem med nätet i sig kommer du ju få vilken leverantör du än väljer då dom alla sitter på samma nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valmar:

jag har tele2 I Zirus stadsnät aldrig haft problem i kontakt med deras kundservice, men problem med nätet i sig kommer du ju få vilken leverantör du än väljer då dom alla sitter på samma nät

Exakt. Om man får strul så är det mycket sannolikt att felet ligger hos kommunikationsoperatören (Zitius).
Och då spelar det mindre roll om man sitter på T2 eller Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Men hur mycket påverkar bredbandsleverantörerens utrustning för hastighet och latenser för detta måste väll också spela in ??

Sedan är som sagt kundservice biten viktig att dom lyssnar på en och gör nått åt saken ganska omgående.

Nån som har testat T3 och kan dela med sig om erfarenheter hur dom är som leverantör och kundservice ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Men hur mycket påverkar bredbandsleverantörerens utrustning för hastighet och latenser för detta måste väll också spela in ??

Sedan är som sagt kundservice biten viktig att dom lyssnar på en och gör nått åt saken ganska omgående.

Nån som har testat T3 och kan dela med sig om erfarenheter hur dom är som leverantör och kundservice ??

Jag hävdar att det är Zitius som är bredbandsleverantören. Det är deras fiber, switchar och routrar som dina paket passerar. Det är Zitius som "sätter" din bandbredd och det är de som fixar dina problem. Går en av deras routrar ner så drabbas alla kunder oavsett vilken tjänsteleverantör de valt.

Tjänsteleverantören har nog bara en centralt placerad överlämning in i Zitius nät. Men visst, tjänsteleverantören kan ha dålig peering mot resten av internet och då påverkar det såklart.

Permalänk
Medlem

Kört AllTele så länge jag haft fiber (5 år kanske), fungerar klockrent och bra kundtjänst. Deras iGhost är trevlig med om man gillar sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kört AllTele så länge jag haft fiber (5 år kanske), fungerar klockrent och bra kundtjänst. Deras iGhost är trevlig med om man gillar sånt.

Det var faktiskt en trevlig bonus hur är deras Vpn tunnel mot andras tjänster om man sett dom i tester ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.