Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver hjälp med körkortsfråga.

Permalänk

Behöver hjälp med körkortsfråga.

Tjenare! Jag håller på att ta körkort och jag behöver hjälp med en fråga:

Du håller 70 km/h på en väg där hastighetsgränsen är 90 km/h och märker att en annan bilist vill köra om dig. Vilka regler gäller för dig?

Alternativ A
Jag får inte öka farten och jag ska hålla till höger

Alternativ B
Trots att jag blir omkörd får jag öka farten till 90 km/h

Alternativ C
Jag får öka farten om jag kör ut på vägrenen

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Alternativ A

Du ska ALDRIG öka farten om någon håller på att köra om dig!

Permalänk
Medlem

Jepp, alternativ A.

Generellt sett - man ska underlätta för varandra och köra förutsägbart.

Lite hjärngympa - Vad tror du om ett hypotetiskt "Alternativ D - Minska farten"?
Bra eller dålig idé? Och varför? Någon praktisk situation där det vore katastrof?

Permalänk
Skrivet av FredriKkh:

Alternativ A

Du ska ALDRIG öka farten om någon håller på att köra om dig!

Skrivet av fourbyfour:

Jepp, alternativ A.

Generellt sett - man ska underlätta för varandra och köra förutsägbart.

Lite hjärngympa - Vad tror du om ett hypotetiskt "Alternativ D - Minska farten"?
Bra eller dålig idé? Och varför? Någon praktisk situation där det vore katastrof?

Tack så mycket! Det skulle väl vara att bilen som ska köra om kör in i dig.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredriKkh:

Alternativ A

Du ska ALDRIG öka farten om någon håller på att köra om dig!

Är det så? Står det så i lagen?
Vad jag vet så får man öka farten till 90 (max tillåtna hastighet), men som bilist kan jag säga att jag inte skulle göra det och jag skulle svära över den som gjorde det. Men jag vet inte om någon lag som säger att man inte får göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade möjligen svarat B. Jag vet att man ska underlätta för den som kör om men att det skulle vara strikt förbjudet för mig att öka hastighet är jag osäker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag hade möjligen svarat B. Jag vet att man ska underlätta för den som kör om men att det skulle vara strikt förbjudet för mig att öka hastighet är jag osäker på.

I svar B står det att du blir omkörd och då får du inte öka farten.
Innan den andra bilen påbörjar sin omkörning så får du dock öka farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Är det så? Står det så i lagen?
Vad jag vet så får man öka farten till 90 (max tillåtna hastighet), men som bilist kan jag säga att jag inte skulle göra det och jag skulle svära över den som gjorde det. Men jag vet inte om någon lag som säger att man inte får göra det.

Citat:

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med källa! (Y)

Permalänk
Medlem

oavsett om du ligger i 110km/h o en vill köra om dig så ska du underlätta detta o låta denne passera fast den bryter mot lagen (dvs kör för fort)

Alternativ A.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Varför hålla 70 på en 90-väg överhuvudtaget? :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Varför hålla 70 på en 90-väg överhuvudtaget? :/

Ovan förare, ovan med bilen, veteranbil vilka=30år heller äldre som ej har M+S däck vid vinterväglag (det är bara bilar som är nyare än veteranbilar som har lagkrav på M+S däck dvs vinterdäck), dimma, spö regn, snöstorm, okänd väg, man letar efter en avfart som man inte riktigt vet var den är,osv,osv,osv,osv.
Detta är ett fåtal av alla orsaker som finns för att hålla lägre hastighet än vad som står på skylten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Rätt svar är: Alternativ A
Jag får inte öka farten och jag ska hålla till höger.

Jag tycker att alternativ B låter väldigt bisarrt, hur skulle det se ut om jag gasade på och låg sida vid sida med den som försökte köra om mig.