Fråga om datorspec och om 450w räcker

Permalänk

Fråga om datorspec och om 450w räcker

Hej på er,

Funderade på att bygga en ny dator.

Hade tänkt mig:

Silverstone Raven RVZ01

Silverstone 450W Gold PSU

Med ett GTX 770/780 alternativt ett R9 280.

En 120gb SSD och 500gb HDD.

M-ITX Moderkort

8gb RAM

och slutligen en i5 4670k

Frågan är då om detta räcker för att klara av daglig drift och spel. Har inga som helst planer på att överklocka eller liknande.

Antar att som minst krämar nätagget ut ca 390w. Såg "häftigare" system som testats här på SWEC drar runt 400 watt etc.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Räcker gör det nog. Men du vill ha marginal så kör på ca 600 watt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Problemet då är väl att Raven chassit bara tar SFX och det mesta man kan få av ett sånt agg är just 450W gold nätagget ifrån silverstone

Det kanske är precis så systemet orkar med? Någon som har erfarenhet av Raven och kraftfullare grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av icompdavid:

Problemet då är väl att Raven chassit bara tar SFX och det mesta man kan få av ett sånt agg är just 450W gold nätagget ifrån silverstone

Det kanske är precis så systemet orkar med? Någon som har erfarenhet av Raven och kraftfullare grafikkort?

Om du inte ska klocka kan du köra på en i5 4570T. Lite sämre men ändå. Eller en 4570s. Drar betydligt mindre ström

EDIT: ta INTE 4570t då den bara har 2 kärnor med HT
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Om du inte ska klocka kan du köra på en i5 4570T. Lite sämre men ändå. Eller en 4570s. Drar betydligt mindre ström

Skickades från m.sweclockers.com

Hm, det ser ju faktiskt lovande ut.

Inte vet någon något bra, strömsnålt M-ITX moderkort eller ligger de flesta runt samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av icompdavid:

Hm, det ser ju faktiskt lovande ut.

Inte vet någon något bra, strömsnålt M-ITX moderkort eller ligger de flesta runt samma?

Eller så köper du ett 750 ti som är riktigt strömsnålt och väntar ut övriga Maxwell kort. Maxwell är dubbelt så energieffektivt.

EDIT: kollade lite på sweclockers och ett 770 drar 400 watt med deras överklockade 4960x. Så med S eller T i5 så går det nog

EDIT 2: VIKTIGT ta INTE 4570t då den BARA har 2 kärnor med HT

Moderkort drar väl extremt lite? Och det är väl ungefär samma på alla?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Eller så köper du ett 750 ti som är riktigt strömsnålt och väntar ut övriga Maxwell kort. Maxwell är dubbelt så energieffektivt.

EDIT: kollade lite på sweclockers och ett 770 drar 400 watt med deras överklockade 4960x. Så med S eller T i5 så går det nog

EDIT 2: VIKTIGT ta INTE 4570t då den BARA har 2 kärnor med HT

Moderkort drar väl extremt lite? Och det är väl ungefär samma på alla?

Okej, kan vara en idé det med! Orkar inte leta, vet man ungefär när dessa kort är tänkta att komma ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av icompdavid:

Okej, kan vara en idé det med! Orkar inte leta, vet man ungefär när dessa kort är tänkta att komma ut?

Än så länge vet man inte ett skvatt om övriga Maxwell kort. Men det kommer förmodligen dröja rätt länge.

OBS köp ej 4570T då den är tvåkärnig med HT istället för fyrkärnig som övriga i5:or

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Än så länge vet man inte ett skvatt om övriga Maxwell kort. Men det kommer förmodligen dröja rätt länge.

OBS köp ej 4570T då den är tvåkärnig med HT istället för fyrkärnig som övriga i5:or

Okej, men då kanske jag inte orkar vänta

Men det har 4570S?

Permalänk
Skrivet av icompdavid:

Okej, men då kanske jag inte orkar vänta

Men det har 4570S?

Ja: http://ark.intel.com/sv/products/75044/Intel-Core-i5-4570S-Pr...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Enkelt svar, jag tittar på samma system som dig typ... som jag ska införskaffa... ett 450w agg är för lite, kanske räcker precis men inget att rekomendera... 500w minst, då jag räknade på en sida att allt som allt skulle systemet dra ca: 470w (utan ssd)... så satsa på ett 500w minst, helst 550w eller uppåt för lite mer marginal att lägga till fläkt, extra hårdiskar osv lite längre fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Enkelt svar, jag tittar på samma system som dig typ... som jag ska införskaffa... ett 450w agg är för lite, kanske räcker precis men inget att rekomendera... 500w minst, då jag räknade på en sida att allt som allt skulle systemet dra ca: 470w (utan ssd)... så satsa på ett 500w minst, helst 550w eller uppåt för lite mer marginal att lägga till fläkt, extra hårdiskar osv lite längre fram

http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx...

Och detta är med en överklockad monsterprocessor. I5 4570s drar hälften så mycket som den processorn

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av icompdavid:

Okej, men då kanske jag inte orkar vänta

Men det har 4570S?

Vad har du för dator nu förresten? Kanske något man kan återanvända.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Hjälpsam

GTX770/780 o 280x drar inte så mycket som vissa tror, mellan 210-250W i max

O runt 200W under spelande

Så du kommer maxa runt 375W med den datorn. . o ligga runt 300W under spelande. . en 450W PSU räcker, men klocka inget o sätt inte i 5st HDDs osv.