Streaming Från HDD med avstängd dator.

Permalänk

Streaming Från HDD med avstängd dator.

Hej,

Vet inte vart i forumet jag ska lägga detta.

Okey jag hade en ide. Jag har min main dator igång med wake on lan.
så varje gång jag ska streama film från den till min htpc så vaknar den automatiskt.
Nu tänkte jag höra. Om det ens är möjligt förståss. att köra datorn i något slags vänteläga eller strömsparläge och samtidigt streama från den.
Vill säga att pumpen, fläktar och allt runt om är avstängt. och jag ändå kan streama från en eller flera hdd:er.

om någor har en idee skriv är ni bussiga :3

Mvh

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Hej,

Vet inte vart i forumet jag ska lägga detta.

Okey jag hade en ide. Jag har min main dator igång med wake on lan.
så varje gång jag ska streama film från den till min htpc så vaknar den automatiskt.
Nu tänkte jag höra. Om det ens är möjligt förståss. att köra datorn i något slags vänteläga eller strömsparläge och samtidigt streama från den.
Vill säga att pumpen, fläktar och allt runt om är avstängt. och jag ändå kan streama från en eller flera hdd:er.

om någor har en idee skriv är ni bussiga :3

Mvh

Varför inte bara köra en NAS eller en USB-hårddisk rätt in i routern?

Låter mer komplicerat att försöka få liv i hårddisken samtidigt som allt annat är dött.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Varför inte bara köra en NAS eller en USB-hårddisk rätt in i routern?

Låter mer komplicerat att försöka få liv i hårddisken samtidigt som allt annat är dött.

som min signatur lyder har jag en nas. dock bara 2TB, 4TB med Raid1.
Men sen har jag 8 TB på datorn med. det handla inte om att det behövs detta är mera en kul grej.
OM det är möjligt hade det varit kul att veta hur.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Hej,

Vet inte vart i forumet jag ska lägga detta.

Okey jag hade en ide. Jag har min main dator igång med wake on lan.
så varje gång jag ska streama film från den till min htpc så vaknar den automatiskt.
Nu tänkte jag höra. Om det ens är möjligt förståss. att köra datorn i något slags vänteläga eller strömsparläge och samtidigt streama från den.
Vill säga att pumpen, fläktar och allt runt om är avstängt. och jag ändå kan streama från en eller flera hdd:er.

om någor har en idee skriv är ni bussiga :3

Mvh

Du får förklara bättre, datorn kan givetvis inte hantera nånting (diskar, CPU, minne mm.) utan att vara påslagen, eller hur menar du?

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Du får förklara bättre, datorn kan givetvis inte hantera nånting (diskar, CPU, minne mm.) utan att vara påslagen, eller hur menar du?

Ja givetivis.
jag tänkte som så här.
när datorn ligger i vänteläge så ligger den ju i ett läge där den är avstängd men ändå till viss del igång? eller har jag fel här.
ligger inte systemet och buffrar i ramen medans datorn är i vänte läge?

Så nästa steg. är jag undrar om man kan skicka signalen på nätverker från datorn i detta läge. bara signaler till en början.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Om du ska göra det du vill så måste datorn vara igång. När den är i vänteläge så fungerar det inte

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Om du ska göra det du vill så måste datorn vara igång. När den är i vänteläge så fungerar det inte

Om man kodar sitt egna "vänteläge" i linux då?

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunilla95:

Om man kodar sitt egna "vänteläge" i linux då?

Känns som om processorn måste va igång för att kunna hantera HDDn, din NAS har ju antagligen en ARM lr liknande i sig, externa HDDs har ju sin kontroller som gör att den funkar..
Om man inte kan koda moderkortet att fungera som ett kontrollerkort som de externa har.. Men det låter som mer jobb än va d e värt tbh.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

1. En dator i sleep eller hibernate är AVSLAGEN.
2. En AVSLAGEN dator kan INGENTING uträtta.
3. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det är ju det som e poängen

Permalänk
Medlem

Det du tänker på är att Ram är aktivt när du sätter datorn i vänteläge. Anledningen till varför du inte kan använda något liknande är att du behöver ha CPU, NIC, RAM, SATA kontrollers osv online. Du kan med andra ord bara stänga av grafikkorten om du vill få önskat resultat.

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Känns som om processorn måste va igång för att kunna hantera HDDn, din NAS har ju antagligen en ARM lr liknande i sig, externa HDDs har ju sin kontroller som gör att den funkar..
Om man inte kan koda moderkortet att fungera som ett kontrollerkort som de externa har.. Men det låter som mer jobb än va d e värt tbh.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av jookeer:

1. En dator i sleep eller hibernate är AVSLAGEN.
2. En AVSLAGEN dator kan INGENTING uträtta.
3. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, det är ju det som e poängen

Skrivet av Gublo:

Det du tänker på är att Ram är aktivt när du sätter datorn i vänteläge. Anledningen till varför du inte kan använda något liknande är att du behöver ha CPU, NIC, RAM, SATA kontrollers osv online. Du kan med andra ord bara stänga av grafikkorten om du vill få önskat resultat.

Ahh jag ger mig. Inget behov av Shift jookeer ;).
Då förblir jag med min vanliga lösning. tack för eran tid iaf. det var jag som var ute o cyklade.
också om jag är medveten om att jag behöver cpu kraft för att driva saker. så vet jag ändå inte vad jag tänkte.

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||