Samsung presenterar Galaxy S5 med fingeravtrycksläsare och vattentålighet

Permalänk
Medlem

Kan kameran spela in i slowmotion eller? hade varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser hellre att Nokia sväljer den kostsamma stoltheten och släpper en Android-lur i prestandasegmentet.

Det hade varit kul att testa något nytt. Antingen WP eller vanilla Android så man slipper batterihungriga GUIs och mer bloatware än användbara appar.

Skrivet av MhoKaY:

Ser ut som en leksak för 5-åringar :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Vilken besvikelse.
En hel radda med förväntningar som inte uppfylldes.
Klenare batteri än vad rykten sa, lägre skärmupplösning, fortfarande plastskräp, fulare, större, ingen optisk stabilisator på kameran, hemknappen är kvar, osv.
I praktiken är skärmen grynigare än på S4 eftersom den är större fast med samma upplösning.
Vilken skitlur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

När ska alla tillverkare lägga ned 5" mobiler? Vem vill ha det och varför? Köp en surfplatta om du ska surfa!! Och vad beige det känns när de släpper en i guld och sätter dit fingeravtrycksläsare. Men å andra sidan, det är ju inte första gången. Kolla bara på fjärrkontrollerna samsung gjorde för några år sedan.

Dom tillverkar andra typer med. Om du är intresserad av en mindre telefon så att säga.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Har du hållit i en Z1 utan tvåhandsfattning?
För att inte tala om all dödyta på Z1, skulle kunna ha döytan som ett skrivbord...Men som sagt köp Z1 du om du är gillar den, smaken är ju som baken, delad.

Skickades från m.sweclockers.com

Z1:an är en millimeter bredare än S5:an. Kan gå med på att Z1:an har en hel del död yta i onödan, men påstår du att den där extra millimetern revolutionerar mobilvärlden genom att med lätthet kunna användas med en hand medans Z1:an är helt omöjlig så svamlar du.

För att inte tala om att mindre dödyta gör att man lättare kommer åt skärmen ute på kanterna med botten av tummen och trycker på fel saker, och att större skärm fortfarande innebär att man har mer yta att faktiskt sträcka tummen över vilket knappast gör S5:an mer lättanvänd.

Permalänk
Medlem

Baksidorna blir bara värre med varje modell, är det så svårt att göra en matt svart plast baksida utan mönster. Tyckte "fejk" lädret på noten var ok, men det här det värsta jag sett, gulden ser ju ut som ett plåster!

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vattentålig? Dom har sneglat på Sony onekligen, synd bara att dom fortfarande paketerar in det mesta i plast.

Lång ifrån bara Sony som har vattentålighet....standard i Japan för de flesta mobiler där.

Och för det andra....
Man behöver inte snegla på någon för att fatta att en mobil skulle ha nytta av att var vattentålig.
Det är ingen ny uppfinning......handlar mer om vad tillverkaren prioriterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naque:

Baksidorna blir bara värre med varje modell, är det så svårt att göra en matt svart plast baksida utan mönster. Tyckte "fejk" lädret på noten var ok, men det här det värsta jag sett, gulden ser ju ut som ett plåster!

Färgen du söker heter beige, finns inget guld i det

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Färgen du söker heter beige, finns inget guld i det

Visst är den beige, men är rätt så säker på att modellen kommer heta "Galaxy S5 gold" Eller något ännu mer löjligt

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Den är helt dammtät och kan sänkas ned i vatten en kortare stund, så jo den är vattentät. Nästa steg är IP68 som är för produkter som ligger under vatten hela tiden, eller längre perioder.
Vattentålig är tex IP65-66 som kan sköljas över med vatten utan att ta skada.

Enligt definitionen av vattentät så är telefonen fortfarande bara vattentålig. Vattentätt är något som inte släpper in vatten övh. oavsett om det handlar om 10 sekunder eller 10 veckor.

Skrivet av Skuggan74:

Men köp den då om du vill ha gammalt skräp.

Bara för att något är gammalt så är det absolut inte skräp.

Kolla bara på Astonmartin's DB5

Snygg och fullt okej, även om den är gammal!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pan.Pan:

Enligt definitionen av vattentät så är telefonen fortfarande bara vattentålig. Vattentätt är något som inte släpper in vatten övh. oavsett om det handlar om 10 sekunder eller 10 veckor.

Kolla bara på Astonmartin's DB5 http://www.thecoolist.com/wp-content/uploads/2010/06/1964-Ast...

Aston Martin DB9 är både snyggare och bättre

Permalänk
Medlem

Herregud, plocka fram en bild på en DB5 och dra den parallellen. Vänta jag har en fin bild på en häst och vagn som du kanske gillar. Ska se om jag hittar den.

edit: det fick bli en bild från google istället, visst är den fin! Och den funkar fortfarande.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bastardjim:

Herregud, plocka fram en bild på en DB5 och dra den parallellen. Vänta jag har en fin bild på en häst och vagn som du kanske gillar. Ska se om jag hittar den.

edit: det fick bli en bild från google istället, visst är den fin! Och den funkar fortfarande. http://blogs.westword.com/cafesociety/Horse-Buggy.jpg

LOL, made my day

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Kolla bara på Astonmartin's DB5 http://www.thecoolist.com/wp-content/uploads/2010/06/1964-Ast...

Ful tycker jag.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Förhandsboka nu(den som vill eller inte)!

Pris 6490kr minus 500kr rabattkod.
299 kr för wireless charging pad känns ok iaf.

http://cdon.se/mobiltelefoni/samsung_galaxy_s5/?utm_source=ne...

Permalänk
Medlem

Så samma skit.
Samma dåliga plastskräp, med en note 3 baksida.
Samma hårdvara som note3 mer eller mindre.

Så med andra ord, det är typ en mindre note3.

Samsung går verkligen i Iphones spår.
Galaxy S4s.

Enda bra var att dom kanske slimmat ner deras EXTREMA bloatware vilket var utan tvekan värst av alla tillverkare.

Blir ändå ingen för mig, hade hopp lite på den där S modellen, men detta var bara skräp i mina ögon.

Passsss.

Ps. Varför skrivs det inte om andra mobiler, samsung och iphone må vara stört men varför bara skriva om dessa 2.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad besviken jag blev... Typ ingenting nytt alls håller med dom andra, det är som note 3an fast mindre...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Synd på en lovande lur...

Skrivet av JimmieSan:

Ps. Varför skrivs det inte om andra mobiler, samsung och iphone må vara stört men varför bara skriva om dessa 2.

Använder du sökfunktionen finns det en hel del artiklar om Sony, HTC m.fl. Så det är inte enbart Samsung och iPhone det skrivs om men då de är populära blir det säkert lite fler artiklar om de 2 sistnämnda.

Synd att det inte blev en premium med metallskal samt andra förbättringar det ryktades om som aldrig blev av. Kommer kanske i 6:an framöver(?)

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Blir det av något med galaxy F?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har en HTC One och kan lungt säga att den mobilen har den sämsta kameran (i särklass) bland "flaggskeppen" från de olika tillverkarna. Hade det inte varit för kameran och de skitkorten den tar hade nallen varit perfekt, men 4 SUPERmegapixlar ÄR för bra för att vara sant, det blir lågupplösta, gryniga och bleka kort med den kameran. Det är klart, på mobilens skärm ser de ju bra ut..men på en datorskärm eller en a4 utskrift är det skräp.
Förhoppningsvis har HTC lärt sig och sätter i en riktig kamera på M8an. Den nya HTC Desiren har en på 13 megapixlar så det ser lovande ut.

Tänk efter lite nu
1080*1920= 2073600 pxilar dvs. 2 Megapixlar. 4Mp kamera räcker gott och väl ifall man inte ska bearbeta bilden i efterhand, dubbla antalet pixlar mot vad en vanlig datorskärm har.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av McFeast:

Använder du sökfunktionen finns det en hel del artiklar om Sony, HTC m.fl. Så det är inte enbart Samsung och iPhone det skrivs om men då de är populära blir det säkert lite fler artiklar om de 2 sistnämnda.

Synd att det inte blev en premium med metallskal samt andra förbättringar det ryktades om som aldrig blev av. Kommer kanske i 6:an framöver(?)

Syftade mer på att mobiler som Z2 har visats men inte något om den.
Dom skrev om tabletten men inte om mobilen ex.

Samsung och Apple har alltid förtur på "news"

Permalänk
Medlem

Pixlarna på kamerna spelar inte så stor roll om det inte finns en bra lins.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Kan kameran spela in i slowmotion eller? hade varit intressant.

Det kan S4:an så antagligen S5:an också. Vet ej vilken upplösning S5:an anväder sig av dock.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

har sett dig som en respektabel människa på detta forum, men nu tycker jag att du är jävligt negativ, har du ätit ordentligt idag? Xperia Z1 är alltså ofunktionell enligt dig bara för att den har tyngd? Jag prioriterar som en bimbo bara för att jag vill att min telefon känns lika dyr som den faktiskt är? Har jag sagt att jag offrar funktionalitet för materialval? Z1 har allt jag önskar mig av en telefon och steget från Xperia S var jag rädd att det skulle kännas för litet, men oj vad fel jag hade. Har du ens hållt i en Z1 till att börja med? let alone testat en ordentligt? Jag får känslan av att du inte har det för då hade du inte vräkt ur dig allt det där.

Gick väl lite väl hårt ut, argumenten var inte riktade mot dig specifikt. Utan mot en bred massa som kritiseras materialvalet med mer eller mindre ogenomtänkta argument. Det beror lite på att man ser oändligt med inlägg om vad som är premium eller inte. Jag sa inte att Z1 är ofunktionell, jag sa att de har prioriterat bort funktion för att få till sin design. Funktion som nästan bara Samsung erbjuder nuförtiden.
Att något ligger tyngre i handen gör inget premium, det som händer är att man inte kan byta batteri, eller att man inte lika enkelt kan byta skal med olika funktion, som flip cover och induktionsladdning.
Folk drar likhetstecken mellan metallskal och innovation, "S5 är inte innovativ för den ser ut som S4 som är av plast" lyder argumenten. Klart man tröttnar när hur många som helst tycker att det är ett slående argument.
Att S5, S4 och S3 delar formspråk gör inte att de inte är tekniskt innovativa, att de inte är gjorda i metall gör inte att de har dålig kvalitet, och att de prioriterar flexibel funktion framför metall är något som många uppskattar. Men runt 98% av forumet verkar inte förstå dessa ganska enkla poänger utan ska basha i inlägg efter inlägg.
Man resonerar inte som en bimbo om man föredrar Z1 eller Z2 framför S4 och S5. Det finns många skäl att föredra alla möjliga märken. Men man resonerar som en bimbo om man bryr sig mer om hur man ser ut med telefonen som accessoar än telefonens faktiska funktion. Och om man bryr sig mer om hur telefonens baksida ser ut än telefonens skärm. Och när man tycker att metall och glas är innovativt och att telefoner som har mer eller mindre all tillgänglig teknik i sig "inte är innovativa" för att de har ett bakstycke i plast. Det är så ytligt att jag inte begriper hur det kan förekomma på ett hårdvaruforum.

S5 verkar vara en jättebra telefon som ligger i framkant på mer eller mindre allt. Precis som LG G2, S4, Z1 med flera gjorde sin generation. Men bara Samsungs lurar anses vara ickeinnovativa eftersom bakstycket är i plast. De andra behöver inte bidra med någon direkt ny teknik alls, så länge de har glas eller metall på baksidan så är de innovativa.
Det är trist att se att mitt urval av märken blir mindre och mindre för att funktioner jag vill ha prioriteras bort eftersom ytliga värderingar uttrycks så högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Om två år är det fortfarande onödigt att ha en 2,5ghz processor enligt dig? Apparna blir ju inte mindre avancerade och krävande precis. Se bara på Tapatalk som förr var silkeslent och tog lite resurser men idag laggar det som inåt helskotta med en quadcore processor.

Frågan är ju, hur varm blir inte mobilen ifall man kör den på max? och sedan hur längre räcker batteriet då?
2,5 Ghz quad core processor kommer inte vara aktuellt på länge.... Nämn gärna någon app som är användbar, drar nytta utav all kapacitet och INTE drar på batteriet så mycket
-Nej, juste. det finns inte. Vem vill ha en app som drar ut batteriet totalt på 1-2timmar? då kvittar det hur bra prestandan är i förhållande till de andra mobilerna om 2 år.

Taptalk är dessutom äckligt dåligt optimerat ifall det är som du säger, drar det batteriet för snabbt så är det en app man inte vill ha.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att huvud funktionen i en modern telefon inte har utveklats like snabbt som andra tekniker (fingeravtryckning, skärm, sensorer etc.). Jag har fortfarande problem med telefon signal med min iphone och tycker illa om att betala oerhört mycket pengar för vad i slutändan endas känns som en dyr leksak.
Tror det blir en Nexus 5 för mig då jag behöver en del appar för daglig kontors bruk men kostnaden för Nexus 5 känns mycket mer i linje med vad jag tycker man borde betala för en mobil.

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Tar faktiskt en LG G2 hellre, billigare och så slipper man fingeravtrycks läsaren också, totalt onödig sak med en sån.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gratzner:

Pixlarna på kamerna spelar inte så stor roll om det inte finns en bra lins.

Hänger inte enbart på linsen, mjukvaran har betydelse med hur den hanterar informationen

Permalänk
Skrivet av Buzz996:

har inte apple patenterat fingeravtrycksläsaren?

Tror bara de patenterat fingeravtrycksläsare som faktiskt fungerar och är ett nöje att använda.
Samsung får gärna komma med sin variant som bara lär fungera om man har fingret på precis rätt sätt, samt om man har en Samsung Galaxy Gear på handleden

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Alla klagar på att det sker för lite...2.5 Ghz...för LITE? Nä skärp er...Fullt tillräckligt med snabbare focus, HDR 16MP med 4K film, 2,5Ghz Prolle, bättre skärm och finger avtrycks sensor!

Alla nyhetskällor jag har läst som har rapporterat därifrån har varit överens om att Samsung tydligt sagt att det är exakt samma skärm som tidigare... De har inte gjort något med skärmen.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"