Samsung presenterar Galaxy S5 med fingeravtrycksläsare och vattentålighet

Permalänk
Medlem

Det är nu Nokia och WP8 har sin chans. Både Apple & Samsung kör den säkra vägen. Även Sony har en bra chans nu.
Skulle gärna vilja se Nokia (WP8) sparka ut Apple & Sony (Android) sparka ut Samsung.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv

Är det något jag eftertraktar i dagens och framtida mobiler är det bättre batterier, hoppas det utvecklas mer på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Är det något jag eftertraktar i dagens och framtida mobiler är det bättre batterier, hoppas det utvecklas mer på den fronten.

Jag själv vill ha mindre batterier & strömsnålare telefoner. Istället för att fylla dem med en massa bloatware som drar en massa batteri & ha maxade processorer (som man egentligen inte behöver) för att klara det.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Nej. Det blir nog ytterligare en Zopo vid nästa byte.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

jämförelse mellan s4 och s5.

Aning besviken faktiskt. Det var större evolution mellan s3 och s4, och den var inte speciellt stor den heller.
tacka vet jag gamla hederliga s2!

Z2 evolutionen är inte speciellt stor den heller, men känns som högre kvalitet (och äntligen en bra skärm!).
Dock så fortfarande lite för mycket dödyta fram, samt den är lite för bred.

får hålla tummarna för HTC M8 (ingen extra dödyta med htc loggan fram nu! )

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Motivera gärna varför ex. 2.5 Ghz processor, 150 MB/s internet och 16mp kamera är användbart i praktiken!

Finns INGA appar man behöver ha/vill ha som kräver så mycket kapacitet, antingen så käkar det upp batteriet och gör mobilen kokhet att hålla i, eller så är det någon nörd som minar bitcoins med sin mobil.
150MB/s internet är löjligt snabbt, resten av komponenterna kommer att flaskhalsa det om man på något udda sätt hittat ett användningsområde för så snabbt internet.
16Mp kamera är inget man behöver ifall man inte ska bearbeta bilden efteråt eller skriva ut bilden som affisch eller dyl, och då har man ändå inte en skruttig mobilkamera till det. De borde göra som htc och satsa på själva sensorn istället för upplösningen hos den.
Och så vem kan dra nytta av 4K film idag? jo, bara en handfull folk. Men att sätta upp fina siffror på pappret säljer bra när folk inte tänker på hur det kommer vara i praktiken.

Jag tycker att samsung är ett stort skämt sedan: "omg scrolla med ögonen!!!11!!!1" och hur bra funkade det i praktiken som dessutom ingen använde....

+1 för Samsung för att deras microvågsugn jag har i köket iaf. funkar bra

Jag håller med dig. Finns datorer med AC-standard och förutom att man måste köpa en AC-router så är det ju bara på det lokala nätverket och mellan två datorer med AC som det kommer märkas. Finns tillräckligt många okunniga där ute som tar det som att "internet kommer gå snabbare" med den typen av marknadsföring. Det är bara en gimmick, tycker jag.

Yttermera kan man bara konstatera att fel-tolkingen av denna telefon har börjat redan i denna tråd. Den är inte vattentät. "Water resistant" betyder allt annat än "vattentät". En ganska osmaklig formulering från marknadsavdelningar världen över. Den är vattenavvisande till viss del, men inte vattentät.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sten1930:

Motivera gärna varför ex. 2.5 Ghz processor, 150 MB/s internet och 16mp kamera är användbart i praktiken!

Finns INGA appar man behöver ha/vill ha som kräver så mycket kapacitet, antingen så käkar det upp batteriet och gör mobilen kokhet att hålla i, eller så är det någon nörd som minar bitcoins med sin mobil.
150MB/s internet är löjligt snabbt, resten av komponenterna kommer att flaskhalsa det om man på något udda sätt hittat ett användningsområde för så snabbt internet.
16Mp kamera är inget man behöver ifall man inte ska bearbeta bilden efteråt eller skriva ut bilden som affisch eller dyl, och då har man ändå inte en skruttig mobilkamera till det. De borde göra som htc och satsa på själva sensorn istället för upplösningen hos den.
Och så vem kan dra nytta av 4K film idag? jo, bara en handfull folk. Men att sätta upp fina siffror på pappret säljer bra när folk inte tänker på hur det kommer vara i praktiken.

Jag tycker att samsung är ett stort skämt sedan: "omg scrolla med ögonen!!!11!!!1" och hur bra funkade det i praktiken som dessutom ingen använde....

+1 för Samsung för att deras microvågsugn jag har i köket iaf. funkar bra

Om två år är det fortfarande onödigt att ha en 2,5ghz processor enligt dig? Apparna blir ju inte mindre avancerade och krävande precis. Se bara på Tapatalk som förr var silkeslent och tog lite resurser men idag laggar det som inåt helskotta med en quadcore processor.

Permalänk
Medlem

Nja...... Tror jag behåller min Xperia Z ett tag till.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Den är ju inte fin...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ser ut som en S4'a.
Skulle dom inte släppa en mobil i aluminium också?
Tidigare Samsung mobiler har ju känts väldigt plastiga med sina tunna baksidor av plast. Men det är väll så det blir om man ska göra en mobil med utbytbart batteri. Har dock svårt att förstå den filosofin i dagsläget, där en mobils "livslängd" är den samma som batteriet mer eller mindre, och behöver man byta så kan man ju göra det på dom utan batteri lucka också. Även om det kräver lite mer arbete, så känns det ändå som en sak som man gör så EXTREMT sällan, om någonsin, att det kan vara värt lite extra pill för att ha en mobil som känns mindre plastig.

Ska bli intressant och se hur smidigt fingeravtrycks läsaren kommer fungera, om den kommer kännas lika naturlig, snabb och enkel som den gör på iPhone 5s.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

IP67

6 - Skyddad mot KRAFTIGA vattenstrålar
7 - Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke (Ø 12,5 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från
provföremålet. Vattenflödet är 100 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.

Källa: http://www.sp.se/sv/index/services/ip/Documents/Grad_av_skydd...

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Entusiast
Skrivet av patrikbrann:

IP67

6 - Skyddad mot KRAFTIGA vattenstrålar
7 - Kapslingen begjuts med vattenstråle genom ett munstycke (Ø 12,5 mm) på ett avstånd av 2,5 - 3 meter från
provföremålet. Vattenflödet är 100 l/minut och varaktigheten är 1 min/m2, dock minst 3 minuter.

Källa: http://www.sp.se/sv/index/services/ip/Documents/Grad_av_skydd...

Sonys är ju dock IP58 vilket är ännu bättre mot vatten.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Tur att man äger en Nexus. Kunde inte vara mer nöjd.

Permalänk
Avstängd

Nä fyfan vilken besvikelse. Nästan exakt samma som S4. Blir nog en Sony Z2 eller så väntar jag på Note 4.

Tycker att samsung kunde sparat naturens resurser och istället väntat ett par månader till och verkligen tänkt igenom S5:an. Detta är ju bara ren besvikelse, hur tänkte deras ingenjörer?

"Äh, skitsamma, de kommer säkert köpa den endå. Bara ta S4an och släng i fingerläsare och vattentålighet så fixar de sig."

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Nä fyfan vilken besvikelse. Nästan exakt samma som S4. Blir nog en Sony Z2 eller så väntar jag på Note 4.

Tycker att samsung kunde sparat naturens resurser och istället väntat ett par månader till och verkligen tänkt igenom S5:an. Detta är ju bara ren besvikelse, hur tänkte deras ingenjörer?

"Äh, skitsamma, de kommer säkert köpa den endå. Bara ta S4an och släng i fingerläsare och vattentålighet så fixar de sig."

Eller så väntar man på HTC M8.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Lite kul att alla Android fantaster ofta säger att Apples mobiler inte har något nytt och är samma mobil i princip.
Ohhhhh the irony

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Ska inte folk klaga på att den är tung?!?!

Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga att jag blev mindre nöjd med mitt köp av LG G2

Permalänk
Medlem

Känns som xperia Z2 och ev. htc m8 får ta kampen om vårens hetaste mobil, s5 lockar inte alls...själv sitter jag på en xperia z som duger alldeles utmärkt men det är ju alltid kul med nytt... får se vad hösten erbjuder.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Frågan är ju om den kommer klara av att hålla 2,5 GHz då dagens mobila processorer throttlar rätt snabbt vid högre hastigheter pga värme. Prestandan i en snapdragon 600 är ju i många fall bättre än den i snapdragon 800 just pga att den inte throttlar lika lätt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Avstängd

Bra med vattentålighet!
Förut har det bara varit Sony som haft det, bra att andra hoppar på det också!

Men att dom håller kvar på samma upplösning imponerar inte när många planerar högre upplösningar i år.
Att dom håller kvar på 2 GB imponerar inte, många går upp till 3 GB nu.

Att dom håller kvar på gamla Snapdragon 800 soc istället för hoppa på nya 805 är en besvikelse.

Fingeravtrycksläsare är helt onödigt.

USB 3 är najs! Äntligen! Snälla, mer USB 3!

Deras nya gränssnitt är skitfult!
Snälla vanilla Android!

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Vi får väll se hur IP67 den är efter ett år av i och ur med ploppen för laddaren. Tycker den är as störig på jobbluren och ser ingen användning för det om det inte är en variant riktad mot "mullefolket".

Har nog hoppats på en aluvariant vad jag nu ska med det till men då skiljer det iaf på telefonen när jag byter bort min s3.

Kan säga att ploppen till USBen på min xperia S fortfarande sitter i, även nu två år senare och x antal tusen öppningar och stängningar, så det är inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Motivera gärna varför ex. 2.5 Ghz processor, 150 MB/s internet och 16mp kamera är användbart i praktiken!

Finns INGA appar man behöver ha/vill ha som kräver så mycket kapacitet, antingen så käkar det upp batteriet och gör mobilen kokhet att hålla i, eller så är det någon nörd som minar bitcoins med sin mobil.
150MB/s internet är löjligt snabbt, resten av komponenterna kommer att flaskhalsa det om man på något udda sätt hittat ett användningsområde för så snabbt internet.
16Mp kamera är inget man behöver ifall man inte ska bearbeta bilden efteråt eller skriva ut bilden som affisch eller dyl, och då har man ändå inte en skruttig mobilkamera till det. De borde göra som htc och satsa på själva sensorn istället för upplösningen hos den.
Och så vem kan dra nytta av 4K film idag? jo, bara en handfull folk. Men att sätta upp fina siffror på pappret säljer bra när folk inte tänker på hur det kommer vara i praktiken.

Jag tycker att samsung är ett stort skämt sedan: "omg scrolla med ögonen!!!11!!!1" och hur bra funkade det i praktiken som dessutom ingen använde....

+1 för Samsung för att deras microvågsugn jag har i köket iaf. funkar bra

Jag har en HTC One och kan lungt säga att den mobilen har den sämsta kameran (i särklass) bland "flaggskeppen" från de olika tillverkarna. Hade det inte varit för kameran och de skitkorten den tar hade nallen varit perfekt, men 4 SUPERmegapixlar ÄR för bra för att vara sant, det blir lågupplösta, gryniga och bleka kort med den kameran. Det är klart, på mobilens skärm ser de ju bra ut..men på en datorskärm eller en a4 utskrift är det skräp.
Förhoppningsvis har HTC lärt sig och sätter i en riktig kamera på M8an. Den nya HTC Desiren har en på 13 megapixlar så det ser lovande ut.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Vänta här nu?! Släppte dom verkligen rätt lur nu? Detta är ju nån jäkla "active" historia.
Vad hände med alubody och 2560X1440 skärm?

Ska man behöva gå och spekulera på att det kommer en annan lur senare i år eller slå till på en Note 3 istället?

Grymt besviken, suck.

Tänkte precis samma sak! Aldrig att jag byter ut min Note 3 mot denna.

Angående fingeravtrycksläsaren så var det coolt på en Motorola anno 2011..

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Lite kul att alla Android fantaster ofta säger att Apples mobiler inte har något nytt och är samma mobil i princip.
Ohhhhh the irony

Lite roligt är det hur du får det att låta som att Android = Samsung ^^

Permalänk
Medlem

Samsung kan inte detta med design, tycker att HTC gör ett mycket bättre jobb.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Telefonen lät faktiskt rätt saftig men jag vet inte om jag köper den. Jag är nöjd med min i nuläget förutom att den blivit makalöst seg, tror jag skall köra på en systemåterställning inom kort. Min nuvarande telefon har tillsvidare ett riktigt bra batteri så väl som en riktigt bra HD-kamera. Så i nuläget är jag faktiskt riktigt nöjd, önskar dock bara att det inte varit en Android. Ibland blir mobilen jättevarm av typ ingenting, ett samtal eller något. Så man känner ju sig lite oroad.

Personligen gillar jag idén med fingeravtrycksläsare. Underlättar när man inte känner sig nöjd med grafiskt lösenord och de andra alternativen.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

den går fett bort för mig. tycker det är lite tråkigt, trodde faktiskt att den skulle få lite bättre specs och inte likna en telefon från förra året. jag håller hårt i min note 3 ist

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Folk tycker att en telefon i absolut framkant inte tillför något nytt bara för att den utseendemässigt är rätt lik föregångaren. Varför hör man inte samma resonemang om Sonys lurar? Vilken innovation är det som saknas?
Och det klagas på materialval som vanligt, folk efterfrågar premium säger de. Nej! Ni efterfrågar inte premium, ni efterfrågar bling framför funktion. Ytligt trams. Vad har hänt med teknikentusiaster? Utseende framför funktion i telefoner, datorer och diverse moddar hela tiden.
Vill man ha en onödigt tung och obekväm telefon för att få "premium" så kan man ju köra på Xperia, men för mig är det viktigare med att skärmen är en fröjd för ögat.

för det är den ju inte på xperia Z1? Onödigt tung? Fan det ska va lite vikt i dem och premium material val, det är ingen plastleksak jag vill köpa för 5k.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Kan säga att ploppen till USBen på min xperia S fortfarande sitter i, även nu två år senare och x antal tusen öppningar och stängningar, så det är inga problem

samma sak här, är man lite försiktig och inte sliter i dem för allt vad man är värt så håller sakerna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻