Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem

Tror Moderaterna har varit väldigt noga med ordvalet. Alltså ord som "koppla" betyder inte att det är helt och hållet datorspelen som orsakar problemet. Utom att det är en av dom.

Mina betyg hade säkerligen varit bättre om jag inte hade spelat så pass mycket, utom möjligtvis engelskan. Men till vilken kostnad ? Hellre att jag fick okej betyg och nöjt av livet. Många av mina bättre barndoms minnen är från lan hos kompisarna.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Är det något som påverkar skolresultatet så är det ju sprit, där alla fjortisar slutar att bry sig om sina resultat när de har tagit sin första klunk av en öl.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BaZZe:

Kan ju börja med att säga när man väljer använda begreppet "dataspel" framför "datorspel" eller "pc-spel" så får jag de väldigt svårt att ta det partiet seriöst i framtiden i någon fråga.. ^^

Det är förmodligen som redan nämnts här antal gånger alla klarar inte av att kontrollera hur mycket dom spelar och ha en bra balans mellan det och hur mycket man pluggar jag gick själv IT inriktning med en klass och man märkte ju där att vissa hade fokus på spelandet mer än skolan, men samtidigt får man också se till att det är deras val är det så dom vill ha det så dom vill leva får dom väll helt enkelt göra de.

Jag har aldrig sätt en dator begräsning eller internet begräsning som fungerat bra inom begreppen att individen helt plötsligt skulle göra en förändring i sitt tänkande, det ända som händer är personen börjar spendera mer tid hos vänner och mer tid på telefonen och när han väl får åtkomst till fritt internet igen så kanske han e ännu värre än han var i den åldern när dom begränsa honom bara för dom inte givit honom lite eget ansvar så han har lite självkontroll.

Både dataspel och datorspel är korrekt svenska. Se SAOL om du inte tror mig. Du kan även titta på branschorganisationen, http://www.dataspelsbranschen.se/.

Här kan du läsa en längre utläggning om varför de valde just dataspel och hur de gör en skillnad på dataspel och datorspel: http://www.dataspelsbranschen.se/blogg/2008/4/16/dataspel-ell...

Jag har haft klasskamrater som varit väldigt aktiva inom vissa idrotter. Borde inte de också begränsas? För vad är den principiella skillnaden på att träna tre timmar om dagen mot att spela tre timmar om dagen. Det är ju massa tid som kunde lagts på att arbeta sig igenom ett ännu större berg av läxor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockis:

Jag själv tycker att engagerade, välbetalda och välutbildade lärare samt strängare (pratar inte om bältet) föräldrar kan lösa många problem här i världen.

Att lärare har så lågt betalt är minst sagt patetiskt.
De lägger så stor press på att skolan är viktig men de vill inte lägga ut några extra resurser.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja påstå att det beror på bristande intresse. Är andra saker roligare eller mer intressanta än skolan är det klart det kommer falla.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att den svenska skolan kräver för lite.
Lärarna är maktlösa och det får enligt Skollagen inte stå över eleverna.
Om en elev kommer frö sent till föreläsningen så händer det inget i dagens skola.
Om en elev behöver mer hjälp vid ett ämne så händer det inget.
Inte konstigt att framförallt killar gör ngt på sin fritid som de känner stimulera dem mer än att sitta framför en skolbänk och brottas med problem som de aldrig får hjälp med. Får man problem med dator spelandet i form av att man inte klarar en bana/ inte Levlar så kollar man upp saker på forum osv.
Det är även vetenskapligt bevisat att just den svenska skolan inte är lämpad för killar då det inte fins ngt strikt vägledning i hur hierarkin i skolan ser ut från lärarens sida.

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

"För mycket" betyder ju per definition att det blivit mer än det borde. Så självklart håller jag med om att de som spelar för mycket troligen blir lidande av det.

Jag ser inte det här som ett påhopp om att datorspelande är ett hälsoproblem, bara att det belyses att någon gör något för mycket. Jag vet själv att jag spelade för mycket när jag borde ha pluggat. Absolut. Jag vet också att om datorspel inte hade funnits hade jag hittat en annan ursäkt.

Jag tycker att det är bra att uppmärksamma och belysa situationen. Efter att bara ha läst Sweclockers artikel av det så känns det inte som om de försöker svartmåla datorspel på annat vis att det är stimulerande nog att stjäla alltför mycket tid.

(sedan kan jag ju tycka att människor som följer ett visst parti eller ogillar ett visst parti oavsett vad som händer är lite löjligt. Alla är skit, men ibland är alla bra också. Att stirra sig blind på namnen på partierna och vad man borde tycka om dem är ganska omoget.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte som att dom har fel...

Om det inte är datorspel så är det TV, sport, vänner eller andra diverse aktiviteter och distraktioner som är anledningen till att unga spenderar sin tid på nåt som är kul och intressant istället för plugga.

Kommer ihåg själv hur mycket tid man spenderade på WoW och hur ofta man fortfarande va vaken under småtimmarna fast man hade skola nästa dag. Det är inte direkt ovanligt att ungar saknar självkontroll och struntar i att lyssna på sina föräldrar, särskilt när en stor del av deras sociala krets finns online, i spelen.

Datorspel är precis som allt annat njutbart i världen, njut med måtta. Spelberoenden av diverse sorter är inget påhitt.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

Det verkar nästan som att Moderaternas mål i år är att begå politiskt självmord, i väljargruppen yngre och studenter i alla fall.

Undersökningen gäller ju grundskola och i Sverige måste man vara 18 år för att rösta. Det är ingen vild gissning att den negativa effekten är väldigt begränsad.

Den största enskilda orsaken till sjunkande resultat är det fria skolvalet som infördes 1992. Sverige var i topp i liknande undersökningar men efter 1992 har Sverige sjunkit till dagens låga nivå. Eftersom man i detta land aldrig erkänner "f-n..detta var ju helt åt H-E" så skyller man på idiotiska saker såsom datorspel och tillsätter års långa utredningar som utmynnar i resultat som: det här var ju inte bra? Det fria skolvalet är en typ av avreglering och en mindre lyckad sådan, precis som järnvägen.

Permalänk
Medlem

Problemet är inte spelen i sig, problemet är att de ägnar för mycket tid och energi åt annat än skolan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Orsaker till förfall:

  • Föräldrars/samhällets syn på bildning (materialism vs idealism)

  • Moraliskt förfall (Ingen pliktkänsla)

  • Liberal syn på det mesta (Skriv hur du vill, läs vad du vill, et.c.)

  • Förskollärarnas låga bildningsnivå (Lyssna på hur de talar, vilka ord de använder, deras grammatik, m.m. Hur tror ni detta påverkar barnens språkutveckling från 1-6 år?)

  • Indoktrinering (Eleverna får inte lära sig att argumentera konstruktivt från olika kontroversiella perspektiv, annat är på filosofilektionerna.)

  • Hög invandring

  • The list goes on...

Stat vs kommun, samt status och segregation
Att problemen skulle lösa sig om staten tog över uppdraget tror jag inte ett dugg på. Då har man inte förstått kärnan i problematiken.

Lärarna har låg status och detta följer helt naturligt ur ett samhälle där invånarna värderar ett par Converse eller en iphone högre än kunskap. Att sedan lärare i allmänhet är pussies som sväljer all politiskt ideologi, värdegrundssmörja, m.m. gör inte saken bättre så klart =).

Segregerade skolor leder inte nödvändigtvis till sämre totalresultat. Jag tror snarare tvärtom. Detta innebär att friskolor kommer att bli mycket viktiga aktörer i framtiden (om man inte inför statlig skola för alla igen, Gud bevare mig).

Lärarutbildningen
Skulle vilja tillägga ett par saker om lärarutbildningen. De kurser i lärarutbildningen som är obligatoriska och icke valbara är fullständigt terrible. Där pratar vi indoktrinering av feministisk ideologi, mångkultur, m.m. Om du är ung och pluggis, med medelmåttig IQ kommer du förmodligen att svälja rubbet utan att ifrågasätta. Rena livsfaran.

De kurser som är valbara, t.ex. ämnesinriktningar för grund- och gymnasielärare håller precis lika hög (eller låg beroende på vad du anser om svenskt utbildningsväsen) kvalitet som vilken annan utbildning som helst. Inte sällan vaknar en del pluggisar ur sin dogmatiska dvala under dessa kurser till förtret för "pedagogerna".

Av Begseg på Flashback

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Tror du att du kommer få bra betyg i till exempel matematik om du sitter och spelar BF4 en stor del av dagen istället för att plugga matematik?

Men samtidigt hade inte den personen som sitter 3 timmar och spelar bf4 börjat plugga bara för att bf4 eller datorn försvinner... de skulle hitta på något nytt att undvika plugget för.

det är inte datorernas fel att studierna går dåligt.. det är skolan och föräldrarna som är grymt dåliga på att motivera och engagera elever.. att vi på kort tid bytte betygsystem två gånger hjälper ju inte heller (jag var den sista årskullen som gick ut med "vanliga" betygsystemet)

Moderaterna verkar (som någon annan i tråden säger) Vilja ta politiskt självmord inom unga och studenters målgrupp... sänkta studiebidrag höjda lån, inga studentlägenheter. Idag är det inte kul att vara i 20-30 års åldern när man vill plugga / hitta boende / hitta jobb... Man kan inte få något boende för man har inte ett jobb som betalar tillräckligt för lån, man har inte jobb som betalar för att ta lån för att man inte är tillräckligt utbildad, man är inte tillräcklig bildad för man inte har råd att studera och betala dyr andrahands hyra.
Det finns knappt några hyreslägenheter som låter ekonomin gå ihop när man kombinerar helgjobb och studiemedel.. (Stockholm)

Några som vill gå ihop och köpa lite fastigheter och hyra ut i utkanten av Stockholm? 1 miljon insats!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att Datorspel är ett STORT problem för mångas resultat i skolan.

Jag tycker bestämt att så länge man inte är myndig och går i skolan skall dator och tv tid vara reglerad. Har man dator och tv på rummet måste den vara konfigurerad så att internet stängs av efter kl 23 eller vad som kan tänkas lämpligt, i iallafall om det utgör ett problem.
Tycker det är för få ungdomar om ägnar sig åt sport etc idag, vilket är oroväckande.
Men problemet ligger egentligen hos föräldrarna, som kanske själva har svårt att hantera "skärm-tid" med konstant facebookande och "blippande" med mobilerna i tid och otid, detta skickar inte direkt tydliga signaler till ungdomarna om vad som gäller.

Tycker att uttrycket "ungdomen idag, suck" ganska bra beskriver den akuta situation i dagens läge, ser hur mycket har blivit sämre dom senaste 15 åren. -Varför är föräldrar generellt så mycket "slappare" i sin uppfostran nuförtiden?

Nu menar jag inte att dra alla över en kam, klart att det finns bra föräldrar och väluppfostrade barn/ungdomar, men jag ser ju tydliga tendenser.

/På god väg att bli en "sur gammal gubbe"

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tror absolut att en del elevers resultat kan lida av för mycket datorspelande, allt handlar om att man måste ha disciplin. Detta ska man förstå själv. Klarar man inte det får föräldrarna förklara och hjälpa till att det är skolan som alltid går i första hand. Att springa runt som en helikopterförälder håller inte i längden, då lär man sig ju inte själv vad som är rätt och fel, och man får ingen självdisciplin. Tycket det är ett dåligt resonemang att bara föreslå blockader hela tiden.

Förövrigt är nog inte datorspelande det främsta problemet angående sjunkande resultat i skolan. Moderaterna skjuter sig verkligen i foten här.

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus G73SW-TZ134V + ett antal andra burkar :)
Systemvetare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

"För mycket" betyder ju per definition att det blivit mer än det borde. Så självklart håller jag med om att de som spelar för mycket troligen blir lidande av det.

Jag ser inte det här som ett påhopp om att datorspelande är ett hälsoproblem, bara att det belyses att någon gör något för mycket. Jag vet själv att jag spelade för mycket när jag borde ha pluggat. Absolut. Jag vet också att om datorspel inte hade funnits hade jag hittat en annan ursäkt.

Jag tycker att det är bra att uppmärksamma och belysa situationen. Efter att bara ha läst Sweclockers artikel av det så känns det inte som om de försöker svartmåla datorspel på annat vis att det är stimulerande nog att stjäla alltför mycket tid.

(sedan kan jag ju tycka att människor som följer ett visst parti eller ogillar ett visst parti oavsett vad som händer är lite löjligt. Alla är skit, men ibland är alla bra också. Att stirra sig blind på namnen på partierna och vad man borde tycka om dem är ganska omoget.)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast finns det något som tyder på att det faktiskt är ett problem? Det cirkulerar mycket myter och nidbilder kring datorspelare att de är ensamma, överviktiga och inte gör annat än att spela. Fast verkligheten är något helt annat.

http://www.dataspelsbranschen.se/nyheter/2007/12/13/unga-som-...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artik...

Så frågan är om de baserar uttalandet på faktiska studier eller om de slänger sig med populistiskt trams.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på var Sydkorea.
Dem fick väl ganska bra resultat i senaste PISA, men ändå grymma på SC
Är väl en balans mellan spel (fritid) och skola, vissa kan fixa det, andra inte.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk

Moderaterna behöver fan hjälp. Det är så lätt att skyla på andra saker en på själva kärnan på problemet. Och att säga att där finns visa personer som tar spelandet över vardagslivet och andra saker is beside the point. För att där kommer altid vara en % som fastnar i ett beroende precis som allting annat här i livet. "Men datorn är ju något negativt så". Och betyg är så jäkla overrated.

Permalänk
Skrivet av Lindhe:

Problemet är inte spelen i sig, problemet är att de ägnar för mycket tid och energi åt annat än skolan.

Att man som politiker hittar på ursäkter är inget nytt samma som annars ingen kommentar
Löjligt att dom letar fel på fel plan
Seriöst tycker ja dom kan knipa käft o ta hand om de dom själv inte kan o de är politik
Hela sverige blöder som ett sår . Arbetslösheten ökar företag flyttar från landet
Ja listan är lång . Att dom sen hittar på något att skylla på lol
Säger bara en sak . Om dom själv kan påstå att dom gör saker bättre än vanligt folk fine
Men dom som är pålästa vet lika som ja att vi har folk som är med o styr sverige både utbildat folk
Och flera som inte äns har en färdig skolgång
Så de är ju samma sak . Va gjorde dom da iställe för att spela . De förtäljer inte historien
Tydligen inget bra då dom är tomma i bollen och kan inte äns + o -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Om de nu tvunget vill öka resultaten i skolan hos eleverna.. förläng skoldagen och kör samma tider varje dag? 8-17 t.ex inkl frukost, lunch, mellanmålsrast? fast då skulle väl lärarna fått panik..

Det var det ÖVERLÄGSET dummaste jag läst.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om den schemalagda tiden på plats inte räcker för att uppnå en god förståelse, så är det något som är fel på aktiviteterna i skolan. Balans i aktiviteter är viktigt, men jag tycker att aktiviteter på fritiden har andra viktiga uppgifter (bygga social kompetens, hålla en i fysisk form m.m.).

Som jag ser det så berodde vissa av mina klasskamraters dåliga skolresultat inte alls på för lite plugg hemma, utan på bristande koncentration och intresse under skoltid. Själv gjorde jag oftast mer än vad som krävdes under skoltid, samt diskuterade gärna ämnena utöver uppgifterna.

Den enda direkta kopplingen jag kan se är om man spelar så mycket så man inte umgås med andra jämnåriga, inte rör på sig, eller inte sover ordentligt.

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

hahaha det var ju det dummaste jag har hört, bara för att dom ska ha nått att klaga på för att dom själva inte har kunnat göra sitt jobb själva! så jävla patetiska är dom!
Dom borde ju fan skämmas!!

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Det handlar om att prioritera, men svårt när man är så pass ung. Då är allt annat än skolan roligare. Så det gäller för föräldrar att styra och ställa sitt barn lite. Jag minns när man var mindre då blev man tvungen att fara ut och leka ett par timmar eller plugga färdig innan man verkligen får sätta sig framför tv eller framför sitt Nintendo/Mega Drive. Men med åldern så blir det ju givetvis svårare att kontrollera.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

tycker att om skolan behöver ge eleverna mer läxläsning hemma på fritid så har ju skolan misslyckats?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Det är precis vad man förväntar sig av moderaterna skyll på allt annat och inte sin egna politik. De har dessutom ingen rätt att uppmana föräldrar att deras barn ska sluta spela. Känns lite som ett slags samhälle där regeringen berättar hur vi ska göra eller något i den stilen. Visar som sagt bara hur dåliga Moderaterna och den sittande regeringen är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Det handlar om att prioritera, men svårt när man är så pass ung. Då är allt annat än skolan roligare. Så det gäller för föräldrar att styra och ställa sitt barn lite. Jag minns när man var mindre då blev man tvungen att fara ut och leka ett par timmar eller plugga färdig innan man verkligen får sätta sig framför tv eller framför sitt Nintendo/Mega Drive. Men med åldern så blir det ju givetvis svårare att kontrollera.

word

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju i att man kan spela konstant utan stopp.

Alla fritidsaktiviteter tar upp mycket tid, tid som kunde ha gått till läxläsning, osv. Men inte ser man en fotbollsspelare sitta uppe hela nätterna och spela fotboll, dom kör ju sin träning på någon timme varje dag eller varannan dag och det är det. Efter träningen har dom gott om tid för att plugga.
Det är ju ganska logiskt att en person som får alldeles för lite sömn får problem i skolan eller jobbet och om man spenderar tid på att spela spel när man egentligen borde plugga eller jobba så leder det till problem med.

Sedan folk som skolkar för att spela spel, osv det är inget man ser bland fotbollsspelare eller brädspelspelare.

Det är som alla har sagt. Det absolut största problemet med skolan och eleverna idag är inte skolan, inte lärarna och inte politikerna. Problemet ligger hos föräldrarna som uppfostrar barnen fel samt att lärarna inte kan göra något åt det pga olika regler och lagar.

Permalänk

Jag blir 35 i år och jag har 3 barn, 12,9 och 6år. Jag vill påstå att det är föräldrarna det är fel på och inte barnen, mentaliteten nu är att skolan ska lösa allt och föräldrarna ska på något sätt få vara nästintill frånvarande.

Alla mina barn spelar på konsol, plattor, telefoner och datorer och det är mitt jobb som förälder att se till att mina barn får den verktygslåda de behöver för att klara av skolan och i ett senare skede även livet på egen hand. Allt handlar om hur mycket tid man som vuxen är villig att lägga på sina barn för att ge dom de möjligheter som finns, ett barn kommer alltid att välja den enkla vägen.

Självklart finns det ju barn som verkligen älskar skolan som inte behöver en knuff i rätt riktning men de tillhör inte den stora massan.

Har sett många exempel i min omgivning som stärker min uppfattning både inom skolan och i föreningslivet, ni föräldrar som verkligen är engagerad i föreningar där era barn utövar sport kan nog ur huvudet räkna upp ett X antal föräldrar som verkligen försöker slippa undan att hjälpa till.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZealONeal:

Orsaker till förfall:

  • Föräldrars/samhällets syn på bildning (materialism vs idealism)

  • Moraliskt förfall (Ingen pliktkänsla)

  • Liberal syn på det mesta (Skriv hur du vill, läs vad du vill, et.c.)

  • Förskollärarnas låga bildningsnivå (Lyssna på hur de talar, vilka ord de använder, deras grammatik, m.m. Hur tror ni detta påverkar barnens språkutveckling från 1-6 år?)

  • Indoktrinering (Eleverna får inte lära sig att argumentera konstruktivt från olika kontroversiella perspektiv, annat är på filosofilektionerna.)

  • Hög invandring

  • The list goes on...

Stat vs kommun, samt status och segregation
Att problemen skulle lösa sig om staten tog över uppdraget tror jag inte ett dugg på. Då har man inte förstått kärnan i problematiken.

Lärarna har låg status och detta följer helt naturligt ur ett samhälle där invånarna värderar ett par Converse eller en iphone högre än kunskap. Att sedan lärare i allmänhet är pussies som sväljer all politiskt ideologi, värdegrundssmörja, m.m. gör inte saken bättre så klart =).

Segregerade skolor leder inte nödvändigtvis till sämre totalresultat. Jag tror snarare tvärtom. Detta innebär att friskolor kommer att bli mycket viktiga aktörer i framtiden (om man inte inför statlig skola för alla igen, Gud bevare mig).

Lärarutbildningen
Skulle vilja tillägga ett par saker om lärarutbildningen. De kurser i lärarutbildningen som är obligatoriska och icke valbara är fullständigt terrible. Där pratar vi indoktrinering av feministisk ideologi, mångkultur, m.m. Om du är ung och pluggis, med medelmåttig IQ kommer du förmodligen att svälja rubbet utan att ifrågasätta. Rena livsfaran.

De kurser som är valbara, t.ex. ämnesinriktningar för grund- och gymnasielärare håller precis lika hög (eller låg beroende på vad du anser om svenskt utbildningsväsen) kvalitet som vilken annan utbildning som helst. Inte sällan vaknar en del pluggisar ur sin dogmatiska dvala under dessa kurser till förtret för "pedagogerna".

Av Begseg på Flashback

Det komiska är att pedagogik inte längre är en obligatorisk kurs vid lärarutbildning.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Det heter datorspel! Inte dataspel.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.