Förstår inte skillnaden mellan grafikorten Radeon R9 290

Permalänk
Medlem

Förstår inte skillnaden mellan grafikorten Radeon R9 290

Hallå!

Jo jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort om en månad ungefär.
Saken är den att jag förstår inte varför priset på olika MSI Radeon R9 290 skiljer sig så mkt.

Har kollat här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2420786,2424018,2424016,... och jämfört men jag kan inte se några stora skillnader som gör att priset bör gå upp 1000 kr?

Så om någon skulle kunna vara snäll att berätta vad skillnaden mellan grafikkorten är och vilket grafikkort som lämpar sig mest för mig.

Det jag gör är att jag spelar mycket datorspel. Så som Bf4, Arma 3, och många fler tunga spel. Kommer bland annat köpa Watch dogs när det kommer.
Jag Photoshopar rätt mycket och använder lightroom samnt gör hemsidor. Har 2 st skärmar så grafikkortet bör klara det utan problem.

Sen ni som orkar fortsätta läsa så kan ni även få hjälpa mig med en processor, vet att det är fel tråd men ni måste inte svara om ni inte vill.

Jag har en 1 st. AMD FX-8320 processor. Och jag läste att den inte var så snabb som jag har trott. Stämmer det?
När jag kör till exempel arma 3 så är processorn mellan 80-90%. Men jag har inte vetat att den kan flaska de grafikkort jag har nu, 2 st radeon hd 7850.
Men kommer den att flaska ett av dessa nyare grafikkort?

Hur som helst så undrar jag vad det finns för olika alternativ som håller tempot med tex. MSI Radeon R9 290 hur många kärnor jag behöver för mitt multitasking.

Tack på förhand, glöm inte citera så att jag ser när ni svarat!

Permalänk
Medlem

Det skiljer så mycket i pris eftersom det ena kortet du jämför är ett 290X som är bättre än 290.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ena MSI är R9-290 och andra är R9-290X. R9-290 är i princip en nerbantad 290X. 290X är ungefär 7% bättre vid referensfrekvenser, vid samma frekvenser är skillnaden mellan dom 3-4%.

Enligt mig så är 290 ett mycket mer prisvärt alternativ och den mindre skillnaden mellan dom är inte inte värt 1000:-. Sweclockers har recensioner på båda grafikkorten i referensskick.

R9-290
http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...
R9-290X
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Ja vi kan ju börja med att ett av korten du jämför 290 mot är 290X(är högre rankat kort).
Sen har ett korten inte samma kylare och är inte av samma märke.

Man kan också se dom har olika gpu klock och minnes klock vilket också kan göra skillnad i prissättning t.ex. att dom heter gaming eller OC betyder dom är överklockade på något vis.

Går vi in lite mer specifikt och tittar och inte räknar med 290X kortet så kan vi se att sapphire kortet heter OC, det har en gpu klockfrekvens på 1000mhz vilket kan jämföras med 947 på msis oklockad 290 och 977 på msis gaming edition.
Man kan också se att minnet är överklockat med 200mhz på sapphire kortet.

Ska vi sen slutligen jämföra det överklockad 290 från sapphire mot msis 290X kan vi se att skillnaden inte är lika tydliga dom har samma minnesfrekvens och med tanke på överklockning på gpu på sapphire kortet så är skillnaden bara 40mhz på core klocken och pris skillnaden är cirka 1000kr, vilket gör 290 från sapphire väldigt prisvärt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ja vi kan ju börja med att ett av korten du jämför 290 mot är 290X(är högre rankat kort).
Sen har ett korten inte samma kylare och är inte av samma märke.

Man kan också se dom har olika gpu klock och minnes klock vilket också kan göra skillnad i prissättning t.ex. att dom heter gaming eller OC betyder dom är överklockade på något vis.

Går vi in lite mer specifikt och tittar och inte räknar med 290X kortet så kan vi se att sapphire kortet heter OC, det har en gpu klockfrekvens på 1000mhz vilket kan jämföras med 947 på msis oklockad 290 och 977 på msis gaming edition.
Man kan också se att minnet är överklockat med 200mhz på sapphire kortet.

Ska vi sen slutligen jämföra det överklockad 290 från sapphire mot msis 290X kan vi se att skillnaden inte är lika tydliga dom har samma minnesfrekvens och med tanke på överklockning på gpu på sapphire kortet så är skillnaden bara 40mhz på core klocken och pris skillnaden är cirka 1000kr, vilket gör 290 från sapphire väldigt prisvärt.

Okej men då förstår jag lite mer hur de fungerar.

Så sapphire och Radeon R9-290x Gaming är samma kort typ?
Men vad är då skillnaden mellan korten som gör att det kostar 1000kr mer? Det kan ju inte vara de 40mhz:en?

Så om man inte räknar in Radeon R9-290x Gaming så är Sapphires kort bäst av de 2 andra?

Men om man sen vill gå upp ett steg högre. Få ännu mer prestanda och betala ännu mer. Vad heter grafikkorten då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oddfellow:

Hallå!

Jo jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort om en månad ungefär.
Saken är den att jag förstår inte varför priset på olika MSI Radeon R9 290 skiljer sig så mkt.

Har kollat här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2420786,2424018,2424016,... och jämfört men jag kan inte se några stora skillnader som gör att priset bör gå upp 1000 kr?

Så om någon skulle kunna vara snäll att berätta vad skillnaden mellan grafikkorten är och vilket grafikkort som lämpar sig mest för mig.

Det jag gör är att jag spelar mycket datorspel. Så som Bf4, Arma 3, och många fler tunga spel. Kommer bland annat köpa Watch dogs när det kommer.
Jag Photoshopar rätt mycket och använder lightroom samnt gör hemsidor. Har 2 st skärmar så grafikkortet bör klara det utan problem.

Sen ni som orkar fortsätta läsa så kan ni även få hjälpa mig med en processor, vet att det är fel tråd men ni måste inte svara om ni inte vill.

Jag har en 1 st. AMD FX-8320 processor. Och jag läste att den inte var så snabb som jag har trott. Stämmer det?
När jag kör till exempel arma 3 så är processorn mellan 80-90%. Men jag har inte vetat att den kan flaska de grafikkort jag har nu, 2 st radeon hd 7850.
Men kommer den att flaska ett av dessa nyare grafikkort?

Hur som helst så undrar jag vad det finns för olika alternativ som håller tempot med tex. MSI Radeon R9 290 hur många kärnor jag behöver för mitt multitasking.

Tack på förhand, glöm inte citera så att jag ser när ni svarat!

Du har rätt att din CPU inte är den snabbaste när det gäller enkeltrådade program/spel, men då den är rätt klockvänlig så kan du ju dra upp den till 4.3 - 4.4GHz och ofta går detta på stockvolt. Har du bara bra kylning på den så är det chill!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

290 och 290X har inte exakt samma GPU. 290X har en bättre GPU som kan utföra mer arbete per klockcykel räknat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantomsmurfen:

290 och 290X har inte exakt samma GPU. 290X har en bättre GPU som kan utföra mer arbete per klockcykel räknat.

Jo det är faktiskt en likadan GPU men med avstängda "stream processors".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo det är faktiskt en likadan GPU men med avstängda "stream processors".

Jag menade att det inte är exakt likadan GPU just på grund av detta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Hallå!

Jo jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort om en månad ungefär.
Saken är den att jag förstår inte varför priset på olika MSI Radeon R9 290 skiljer sig så mkt.

Har kollat här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2420786,2424018,2424016,... och jämfört men jag kan inte se några stora skillnader som gör att priset bör gå upp 1000 kr?

Så om någon skulle kunna vara snäll att berätta vad skillnaden mellan grafikkorten är och vilket grafikkort som lämpar sig mest för mig.

Det jag gör är att jag spelar mycket datorspel. Så som Bf4, Arma 3, och många fler tunga spel. Kommer bland annat köpa Watch dogs när det kommer.
Jag Photoshopar rätt mycket och använder lightroom samnt gör hemsidor. Har 2 st skärmar så grafikkortet bör klara det utan problem.

Sen ni som orkar fortsätta läsa så kan ni även få hjälpa mig med en processor, vet att det är fel tråd men ni måste inte svara om ni inte vill.

Jag har en 1 st. AMD FX-8320 processor. Och jag läste att den inte var så snabb som jag har trott. Stämmer det?
När jag kör till exempel arma 3 så är processorn mellan 80-90%. Men jag har inte vetat att den kan flaska de grafikkort jag har nu, 2 st radeon hd 7850.
Men kommer den att flaska ett av dessa nyare grafikkort?

Hur som helst så undrar jag vad det finns för olika alternativ som håller tempot med tex. MSI Radeon R9 290 hur många kärnor jag behöver för mitt multitasking.

Tack på förhand, glöm inte citera så att jag ser när ni svarat!

Skrivet av Jalle64:

Du har rätt att din CPU inte är den snabbaste när det gäller enkeltrådade program/spel, men då den är rätt klockvänlig så kan du ju dra upp den till 4.3 - 4.4GHz och ofta går detta på stockvolt. Har du bara bra kylning på den så är det chill!

Nå vet vi ikke hvilket moderkort du kjører på ettersom kvaliteten på VRM (Voltage Regulator Modulation) er ganske viktig dersom du skal overklokke din prosessor. Du kan leses mer om dette på dette forum, linket er til databasen: http://www.overclock.net/a/database-of-motherboard-vrm-failur...

Det krever også at du vil ha en god nok PSU ettersom FX-8320 vil trekke mer strøm enn normalt. Dette vil være spesielt viktig å tenke på, dersom du også vil oppgradere fra Xfire (HD 7850) til et R9 290 kort ettersom disse kort trass alt krever en del strøm.

Alternativet er så klart å skifte ut CPU og moderkort til Intel og få fler FPS uansett GPU løsning. Det er mulig at din Xfire med to 7850 vil fungere bedre den veien enn å kjøpe et kraftfullt R9 290...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oddfellow:

Okej men då förstår jag lite mer hur de fungerar.

Så sapphire och Radeon R9-290x Gaming är samma kort typ?
Men vad är då skillnaden mellan korten som gör att det kostar 1000kr mer? Det kan ju inte vara de 40mhz:en?

Så om man inte räknar in Radeon R9-290x Gaming så är Sapphires kort bäst av de 2 andra?

Men om man sen vill gå upp ett steg högre. Få ännu mer prestanda och betala ännu mer. Vad heter grafikkorten då?

290X är modellen över 290, båda modellerna består av samma krets men vissa kanske inte klockar lika bra och säljs därför som 290 istället för 290X, samt att 290 har avstängda stream processors, 290 kör med 2560st medans 290X har 2816st.

Det som kan skilja som gör priset högre kan ju vara allt från kvalitén på kylare till vilken modell och om dom kanske byggt om kretskortet eventuella garantier m.m, sen har ju olika märke olika priser också vissa märke brukar helt enkelt vara lite dyrare/billigare än andra.

Det som märke som sapphire,xfx,msi,asus m.m gör är egentligen sätter sin kylare på ett existerande amd kretskort som dom kanske modifierat något, så korten e nästintill identiska ifrånsätt kylare garanti och klockfrekvenser.

Det finns inget hos amd som e bättre än 290X hittills förutom dom överklockade 290X det ända man kan gå över till då är nvidia med 780TI.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av oddfellow:

Hallå!

Jo jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort om en månad ungefär.
Saken är den att jag förstår inte varför priset på olika MSI Radeon R9 290 skiljer sig så mkt.

Har kollat här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2420786,2424018,2424016,... och jämfört men jag kan inte se några stora skillnader som gör att priset bör gå upp 1000 kr?

Så om någon skulle kunna vara snäll att berätta vad skillnaden mellan grafikkorten är och vilket grafikkort som lämpar sig mest för mig.

Det jag gör är att jag spelar mycket datorspel. Så som Bf4, Arma 3, och många fler tunga spel. Kommer bland annat köpa Watch dogs när det kommer.
Jag Photoshopar rätt mycket och använder lightroom samnt gör hemsidor. Har 2 st skärmar så grafikkortet bör klara det utan problem.

Sen ni som orkar fortsätta läsa så kan ni även få hjälpa mig med en processor, vet att det är fel tråd men ni måste inte svara om ni inte vill.

Jag har en 1 st. AMD FX-8320 processor. Och jag läste att den inte var så snabb som jag har trott. Stämmer det?
När jag kör till exempel arma 3 så är processorn mellan 80-90%. Men jag har inte vetat att den kan flaska de grafikkort jag har nu, 2 st radeon hd 7850.
Men kommer den att flaska ett av dessa nyare grafikkort?

Hur som helst så undrar jag vad det finns för olika alternativ som håller tempot med tex. MSI Radeon R9 290 hur många kärnor jag behöver för mitt multitasking.

Tack på förhand, glöm inte citera så att jag ser när ni svarat!

Det är redan förklartat i tråden på skillnaderna, så jag tar ett tips vilket kort du kan satsa på

Detta har den överlägset bästa kylaren http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786 (vad jag sett).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar