Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Installation av OS på HDD på stationär till Lenovo laptop - HJÄLP

Permalänk
Medlem

Installation av OS på HDD på stationär till Lenovo laptop - HJÄLP

Hej!

Det är så att en vän till mig har en Lenovo L412 med en tillhörande HDD, Seagate Momentus 5400.6 ST9250315AS 8MB 250GB.

Hon hade fått något illa virus och eftersom BIOS är låst, så kan man varken boota via USB eller DVD-läsaren, då tänkte jag att jag kör in hårddisken i min stationära dator (specs: http://i57.tinypic.com/o6wq4i.png), formaterar, installerar ett 32-bitars Windows 7, kör in den i hennes bärbara och tuta och kör.

Konstigt nog funkar det prima att boota HDD:n via min dator, men via hennes bärbara får hon omedelbart bluescreen efter 1 sekund i startskärmen. Ack tänkte jag och pröva Ubuntu, som inte heller funka alls, den fastnar vid svart skärm och en DOS-liknande skärm med en blinkande _.

Vad är det jag gör fel? Förstår inte varför detta inte fungerar. Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det fungerar inte för att Windows installerar drivrutiner och annat som hör till en dator och sen försöker ni starta det på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det fungerar inte för att Windows installerar drivrutiner och annat som hör till en dator och sen försöker ni starta det på en annan.

Jag tänkte på detta med, men hur ska man gå tillväga då? Jag kan ju inte avbryta installationen av drivrutiner, inte vad jag vet iaf. Sen att det inte funkar med ubuntu fattar jag inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okosh:

Jag tänkte på detta med, men hur ska man gå tillväga då? Jag kan ju inte avbryta installationen av drivrutiner, inte vad jag vet iaf. Sen att det inte funkar med ubuntu fattar jag inte heller.

Grattis, din vän har lyckats sätta bioslösenord på sin dator, alternativt är den köpt i andra hand eller nåt ännu sämre
att resetta bios på den där maskinen är inte enkelt tyvärr, och om jag inte minns fel så måste man i det läget plocka isär hela maskinen, men det borde google kunna sköta om åt dig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det fungerar inte för att Windows installerar drivrutiner och annat som hör till en dator och sen försöker ni starta det på en annan.

Skrivet av godspeed:

Grattis, din vän har lyckats sätta bioslösenord på sin dator, alternativt är den köpt i andra hand eller nåt ännu sämre
att resetta bios på den där maskinen är inte enkelt tyvärr, och om jag inte minns fel så måste man i det läget plocka isär hela maskinen, men det borde google kunna sköta om åt dig

Okej men detta är inte så relevant till min fråga, vet att resetta bios är nära omöjligt på OEM datorer. Min fråga är om hur man installerar OS på en dator och kör igång det på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okosh:

Okej men detta är inte så relevant till min fråga, vet att resetta bios är nära omöjligt på OEM datorer. Min fråga är om hur man installerar OS på en dator och kör igång det på en annan.

För att närmare besvara din fråga, och inte påpeka det uppenbara igen (släng datorn och köp nytt) så måste datorn vara så lik som möjligt som den man vill installera, dvs sitter det för olika chipset, cpu osv i din dator och din väns dator så kommer det inte att funka på nåt enkelt sätt

Enklaste vore, att hitta en annan Lenovo ägare med exakt likadan dator, be den personen använda t e x acronis och sen kopiera den rakt över till den hårddisken ni har, kan ju funka fint om man har en liknande maskin också men risken finns ju att det blir likadant

Eller ännu tristare, har man otur så är det ju nåt annat fel på datorn än bara just viruset som hade angripit den

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(