Permalänk
Medlem

Photoshop och gaming skärm?

Nu är jag på jakt efter ny skärm som ska vara till bild behandling och gaming med ips panel så klart. Budget runt 5k.

Vad kan ni rekommendera då? Har tittat på några men vill ha era åsikter med

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Avstängd

Det är lite som att säga att man vill ha en bil som är säker med plats för barnsits, som man även kan delta i Formula 1 med.

Snabba TN-paneler är bäst till spel och skärmar med bra färgåtergivning är oftast ganska slöa.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

eizo foris fs2333 är en skärm utvecklad för gaming med IPS panel (runt 3ms)
Kolla upp den!

Permalänk
Medlem

Vad för typ av spel ska du spela?

Permalänk
Medlem

All möjliga spel men mest fps spel

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

All möjliga spel men mest fps spel

Fps spel kräver snabb respons. Oftast 1 ms.
Mitt tips är att ha 2 skärmar. En bra tn panel kan du få för 2000 kr.
Sen kan du lägga 3 på en ips panel. Så hade jag gjort om jag var låst till en budget på 5k

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/2205046/eizo-23-foris-fs2333-bk sitter på denna o lirar utan problem. inga jag sett iaf. o den är snyggare IRL, det röda är ett märke man kan sätta på om man vill, annars så är skärmen bara helt svart

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quiki:

Fps spel kräver snabb respons. Oftast 1 ms.

Nej, det krävs inte 1ms-skärmar för att spela FPS. Det gick alldeles utmärkt att spela FPS innan det ens fanns såna skärmar.
För inte allt för många år sen var de flesta TN-paneler ~6-8ms, nog spelade folk FPS då med.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Det är lite som att säga att man vill ha en bil som är säker med plats för barnsits, som man även kan delta i Formula 1 med.

Snabba TN-paneler är bäst till spel och skärmar med bra färgåtergivning är oftast ganska slöa.

Du missade 120 Hertz där i början på din mening...
Tittar man på 60-hertzskärmar kan en IPS-panel mycket väl vara snabbare än en TN. De där siffrorna som handlar om responstid mäter just en enda färgövergång, skärmar kan ju visa hundratusentals eller rentutav miljontals olika färgnyanser.
TN-paneler råkar klara av grått-till-grått snabbare, det säger ingenting om responstiderna överlag.

Gammal IPS-panel från 2006 jämförd med TN-skärm som kom året efter och blev oerhört populär.
http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/face-off/cf0fb57f2df...

Notera de specifierade responstiderna längst ner.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av MarreKarlssson:

eizo foris fs2333 är en skärm utvecklad för gaming med IPS panel (runt 3ms)
Kolla upp den!

"Utvecklad för gaming"
Hmm, förstår du inte att det där bara är marknadsföringsprat?
"Tillverkarna" själva utvecklar inte panelen, de sätter bara in den i ett skal och kör in lite kretskort där det förvisso sitter overdrivekretsar (i de allra flesta skärmar). Dessa kan man så klart justera och ställa in på olika sätt men det finns ingen trade-off mellan bildkvalité och overdriveinställning såvitt jag vet.

Man kan få precis samma skärm i ett annat hölje med riktigt inställbart stativ, då heter den 2336 och är helt plötsligt anpassad till företagsanvändare som vill köra i flerskärmssetuper och har massa "innovativa funktioner".

Skrivet av hoski:

Nej, det krävs inte 1ms-skärmar för att spela FPS. Det gick alldeles utmärkt att spela FPS innan det ens fanns såna skärmar.
För inte allt för många år sen var de flesta TN-paneler ~6-8ms, nog spelade folk FPS då med.

Jag bytte till plattskärm ganska sent, men ett tag efter att jag gjort det så beslöt jag mig för att försöka bli av med CRT-skärmen som tog upp massa plats i kartongen i källaren.
Den var ute i fyra månader om jag minns rätt, här på Sweclockers marknad.
Ville ha modesta 200 kronor för den. En (1) person hörde av sig under hela den tiden. En person.
Detta trots alla inlägg här i skärmforumet där folk skulle köpa skärm och var tvungna att ha en skärm med låg responstid eftersom de - trumvirvel - spelade spel!
Tyvärr bodde han i Norrland och jag tyckte det var för vanskligt att skicka upp den med bussgods.
Nu vid årsskiftet gjorde jag ett nytt försök, skänkte bort skärmen den här gången. Annonsen låg tyvärr bara uppe i en månad, och det var faktiskt en person som hörde av sig, men efter något PM så försvann han och loggade inte in mer.
Det var alltså en riktigt bra 19-tummare det rörde sig om. Men något nytt hem verkar den inte få.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Först måste du bestämma om du måste ha 120/144Hz eller om du tycker det räcker med 60Hz. Vet inte hur mycket du använder Photoshop men om du tycker att 120/144Hz är något du inte behöver så ska du definitivt skaffa en IPS panel. Bry dig inte så mycket om snacket med responstid för i 60Hz är 1 frame 1000/60=16.667ms.

Köpte en Eizo Foris FS2333 och satte min gamla som secondary monitor och skillnaden i färgerna är större än natt och dag. Första gången jag startade upp skärmen och jämförde med min gamla så tappade jag nästan hakan. Visst är 120/144Hz ganska behagligt men om jag inte spelade CS:GO 24/7 och var proffs i det så hade jag kört IPS alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Så det är den Eizo Foris FS2333 ni rek?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Så det är den Eizo Foris FS2333 ni rek?

Det är en mycket bra skärm men det beror också på vad du vill lägga. Har du dator att driva det i spel och pengar att lägga så bör du kanske också titta på 1440p och 1600p skärmar beroende på om du vill ha 16:9 eller 16:10 bildförhållande

Permalänk
Skrivet av dj_evil:

Så det är den Eizo Foris FS2333 ni rek?

Nej, du har sannolikt inget behov av en extrasnabb skärm utan klarar dig alldeles utmärkt med en "vanlig".
Du sitter väl med en plattskärm i dagsläget eller hur? Stör du dig på att den är långsam eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14437278']Nej, du har sannolikt inget behov av en extrasnabb skärm utan klarar dig alldeles utmärkt med en "vanlig".
Du sitter väl med en plattskärm i dagsläget eller hur? Stör du dig på att den är långsam eller?

Det gör han säkert inte.
Alltså, stör sig på att den gamla är långsam till spel Gissar jag....

Men det verkar som TS vill ha en skärm till bildbehandling och spel.

Och när det gäller en "vanlig" skärm (som du uttrycker det) så duger inte det för en som är kräsen och strävar efter rätt färgrymd, gråbalans etc när det gäller bildbehandling.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]