Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Emigrerar från konsoll till dator! Fungerar detta?

Permalänk

Emigrerar från konsoll till dator! Fungerar detta?

Tjena!

Det är så att jag har tillbringat en stor del av min fritid som så kallad "console fag" och vill nu bygga en dator främst för att spela på. Vad jag har förstått¨från andra forum så verkar en del folk få en "kick" av att se en konfiguration så jag tänkte dela med mig min och undrar om det är något mer som behövs och/eller ifall alla delar är kompatibla.

För den som undrar så är det totala priset 6579 vilket är helt ok för mig som försöker hålla mig under 7000. Jag behöver inte maxa BF4 eller nåt bara jag kan köra alla spel på respektabel nivå (typ medium-high) och helst 1080p samt diverse applikationer (Vegas Pro, Dreamweaver, Photoshop, kanske lite 3DS Max)
Fungerar processorn och ramet till de programen?

Tack för svaren!

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar ha två moderkort i kundvagnen. Sedan tycker jag du ska byta till följande nätagg som är riktigt bra kvalitet trots sitt låga pris.
https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-v2-450w-ps...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ja, det där kommer att gå fint med hyfsad fps i bf4. Och ja givetvis fungerar de programmen du nämner med en i5 processor dock så går det betydligt snabbare i själva 'processen' om man har en i7 processor.. (Iaf vad jag tror, rätta mig någon om jag har fel.)

Bygger du datorn själv eller?

Permalänk

Det kommer funka bra för dig. Något du kan överväga lite framöver om inte annat är att köpa dig en SSD som du installerar windows och spel på. Starttider och laddningstider kommer vara som natt och dag mot en vanlig mekanisk disk. All form av media, photoshop/vegas projekt och raw film som du ska redigera ser du till att det hamnar på den mekaniska.

Nu går världen inte under om man laddar långsammare och windows tar längre tid att starta etc, men när man väl vant sig vill man inte gå tillbaka.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du verkar ha två moderkort i kundvagnen. Sedan tycker jag du ska byta till följande nätagg som är riktigt bra kvalitet trots sitt låga pris.
https://www.komplett.se/xfx-proseries-core-edition-v2-450w-ps...

Varför inte köra moderkort crossfire . Skämt åsido skulle jag verkligen klara mig på 450W? Har hört att 650-750 är "the way to go"

Permalänk
Skrivet av Badkharma:

Det kommer funka bra för dig. Något du kan överväga lite framöver om inte annat är att köpa dig en SSD som du installerar windows och spel på. Starttider och laddningstider kommer vara som natt och dag mot en vanlig mekanisk disk. All form av media, photoshop/vegas projekt och raw film som du ska redigera ser du till att det hamnar på den mekaniska.

Nu går världen inte under om man laddar långsammare och windows tar längre tid att starta etc, men när man väl vant sig vill man inte gå tillbaka.

Tack för svaret! Kommer förmodligen uppgradera Ramet senare och köpa en SSD men vill starta ganska litet så inte plånboken och föräldrarna blir överrumplade

Permalänk
Skrivet av lindblom95:

Ja, det där kommer att gå fint med hyfsad fps i bf4. Och ja givetvis fungerar de programmen du nämner med en i5 processor dock så går det betydligt snabbare i själva 'processen' om man har en i7 processor.. (Iaf vad jag tror, rätta mig någon om jag har fel.)

Bygger du datorn själv eller?

Ja, jag bygger själv. Första gången, dock så har jag hjälp av kompisar och så verkar det dessutom inte så svårt. Är förvånad över hur prisvärd moderkortet och grafikkortet verkar vara, finns det något jag missar? (tänker mest på moderkortet)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haxxorcisten:

Varför inte köra moderkort crossfire . Skämt åsido skulle jag verkligen klara mig på 450W? Har hört att 650-750 är "the way to go"

Eftersom du valt ett moderkort som inte lämpar sig för överklockning och inte klarar mer än ett grafikkort så klarar du dig gott med 450W. Ett 450W nätagg fixar alla grafikkort som finns på marknaden idag så länge du inte kör SLI eller CF, så det klarar lätt av dina prylar.

Skrivet av Haxxorcisten:

Är förvånad över hur prisvärd moderkortet och grafikkortet verkar vara, finns det något jag missar? (tänker mest på moderkortet)

Det är billigt eftersom det inte har några som helst extrafunktioner eller extravaganser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Eftersom du valt ett moderkort som inte lämpar sig för överklockning och inte klarar mer än ett grafikkort så klarar du dig gott med 450W. Ett 450W nätagg fixar alla grafikkort som finns på marknaden idag så länge du inte kör SLI eller CF, så det klarar lätt av dina prylar.

Det är billigt eftersom det inte har några som helst extrafunktioner eller extravaganser.

På sidan för moderkortet står det: OC Genie 4: Overclock in 1 Second. Är det något annat eller?
Vad är det för andra extrafunktioner och extravaganser som finns på andra kort som jag borde få reda på?

Permalänk

Ett bra riktmärke med moderkort är att: Om du inte vet vad extrafunktionerna är eller gör, så har du ingen större nytta av dom. Finns mycket man KAN göra med de dyrare moderkorten om man vet vad man sysslar med för att pressa mer prestanda, ha fler kort och liknande.

Skulle inte tro att du kommer sakna någon av funktionerna då det är ditt första datorbygge.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla! är helt ny här på Sweclockers så jag ber om ursäkt om jag gör nått fel om jag lånar denna post att ställa samma fråga ^^

Går från konsol till pc så min fråga är så om detta duger till typ dagens spel och eventuellt några framöver

BitFenix Prodigy Mini-ITX Grön
Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mITX, 2x US

Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150
mini-ITX, H87, DDR3, 1xPCIe-x16, 2xGbLAN, DVI,2xHD

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
"Twin Frozr IV", with Assassin's Creed IV - Black

Crucial M500 SSD 2.5" 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/130MB/s read/write, w

Seagate Barracuda® 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Samsung DVD Writer, SE-218BB
USB 2.0, DVD±R: 8x, DVD±R DL: 6x, CD-R: 24x, Slim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haxxorcisten:

På sidan för moderkortet står det: OC Genie 4: Overclock in 1 Second. Är det något annat eller?
Vad är det för andra extrafunktioner och extravaganser som finns på andra kort som jag borde få reda på?

OC Genie 4 är ett program. Det kan hjälpa dig att överklocka, men kan inte göra mer än vad moderkortet stödjer. I princip måste du ha ett moderkort med Z87 chipset för att kunna överklocka.

Moderkortet du har valt har B85 chipset vilket är det enklaste chipsetet till Haswell. Det är avsett för kontorsmaskiner.
B85 har bara stöd för fyra SATA3 kontakter och två SATA2, det har det minsta antalet USB-kontakter av alla chipset. Moderkortet du valt har bara en kontakt för grafikkort, enklast möjliga ljudkort, enklast möjliga nätverkskrets och ej stöd för minne snabbare än 1600MHz.

Eftersom du nämner OC Genie vill jag bara nämna att om du vill överklocka CPU'n så ska du kolla på Z87 moderkort. Nästa steg för att överklocka bättre är moderkort med bättre strömmatning och för det måste du spendera från ca 1000kr och uppåt. Bland korten precis över tusenlappen får man kolla noga. Det är ingen garanti att det är bra bara för att det kostar över 1000kr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

OC Genie 4 är ett program. Det kan hjälpa dig att överklocka, men kan inte göra mer än vad moderkortet stödjer. I princip måste du ha ett moderkort med Z87 chipset för att kunna överklocka.

Moderkortet du har valt har B85 chipset vilket är det enklaste chipsetet till Haswell. Det är avsett för kontorsmaskiner.
B85 har bara stöd för fyra SATA3 kontakter och två SATA2, det har det minsta antalet USB-kontakter av alla chipset. Moderkortet du valt har bara en kontakt för grafikkort, enklast möjliga ljudkort, enklast möjliga nätverkskrets och ej stöd för minne snabbare än 1600MHz.

Eftersom du nämner OC Genie vill jag bara nämna att om du vill överklocka CPU'n så ska du kolla på Z87 moderkort. Nästa steg för att överklocka bättre är moderkort med bättre strömmatning och för det måste du spendera från ca 1000kr och uppåt. Bland korten precis över tusenlappen får man kolla noga. Det är ingen garanti att det är bra bara för att det kostar över 1000kr.

Tack för infon! Jag tror nog jag struntar i att överclocka och väljer en annan processor, men ska nog byta moderkort så jag kan ha snabbare minne då jag inte vill köpa ett nytt så fort jag vill uppgradera. Det där med SATA kontakter och sådant kommer det påverka mig? Kommer jag inte kunna trycka i t.ex wifi kort eller DVD för att det finns för få kontakter?

Permalänk
Skrivet av Klevbom:

Hejsan alla! är helt ny här på Sweclockers så jag ber om ursäkt om jag gör nått fel om jag lånar denna post att ställa samma fråga ^^

Går från konsol till pc så min fråga är så om detta duger till typ dagens spel och eventuellt några framöver

BitFenix Prodigy Mini-ITX Grön
Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mITX, 2x US

Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150
mini-ITX, H87, DDR3, 1xPCIe-x16, 2xGbLAN, DVI,2xHD

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
"Twin Frozr IV", with Assassin's Creed IV - Black

Crucial M500 SSD 2.5" 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/130MB/s read/write, w

Seagate Barracuda® 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Samsung DVD Writer, SE-218BB
USB 2.0, DVD±R: 8x, DVD±R DL: 6x, CD-R: 24x, Slim

Skapa din egen tråd?

Visa signatur

Intel 4440, Gigabyte Radeon R9 270x, 8GB RAM(2x4), Fractal Design Core 1000, 1TB HDD, Corsair CX 500M, Asus B85M-G mATX

Permalänk
Skrivet av Klevbom:

Hejsan alla! är helt ny här på Sweclockers så jag ber om ursäkt om jag gör nått fel om jag lånar denna post att ställa samma fråga ^^

Går från konsol till pc så min fråga är så om detta duger till typ dagens spel och eventuellt några framöver

BitFenix Prodigy Mini-ITX Grön
Fläktar: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, mITX, 2x US

Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Intel Core i5-4670 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD460

Gigabyte GA-H87N-WIFI, Socket-1150
mini-ITX, H87, DDR3, 1xPCIe-x16, 2xGbLAN, DVI,2xHD

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24

MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
"Twin Frozr IV", with Assassin's Creed IV - Black

Crucial M500 SSD 2.5" 120GB
SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/130MB/s read/write, w

Seagate Barracuda® 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"

Samsung DVD Writer, SE-218BB
USB 2.0, DVD±R: 8x, DVD±R DL: 6x, CD-R: 24x, Slim

Jag kan säga, efter att ha byggt i ett chassi likt prodigy förra veckan, att det för sitt första bygge är vettigt att gå på något större och mer lättjobbat.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haxxorcisten:

Tack för infon! Jag tror nog jag struntar i att överclocka och väljer en annan processor, men ska nog byta moderkort så jag kan ha snabbare minne då jag inte vill köpa ett nytt så fort jag vill uppgradera. Det där med SATA kontakter och sådant kommer det påverka mig? Kommer jag inte kunna trycka i t.ex wifi kort eller DVD för att det finns för få kontakter?

WLAN kort och DVD-brännare blir inga problem, eftersom du inte ska överklocka lämpar sig ett B85 moderkort för dina ändamål likaså 1600MHz minnen.

Eftersom du kommer köra använda dig utav Vegas Pro 3Dmax rekommenderas att du inom en snar framtid utökar minnet till 16GB.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]