Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken brytare är enklast att trycka ner samt enklast att hålla kvar?

Permalänk
Avstängd

Vilken brytare är enklast att trycka ner samt enklast att hålla kvar?

Tja! Det står som sagt mellan röda och blåa brytare. Då jag vet att båda är enkla att trycka ner, men hur är motståndet i att hålla kvar dom?
Vill ha en enkel brytare, något som är lätt att hålla kvar i position och enkel att trycka ner. Vill slippa något motstånd så vill inte ha svarta eller gröna till exempel.
Har även provat bruna brytare och det var ingenting för mig.
Har ni några tips? Spelar mycket, skriver hyfsat mycket, spelar allt från spel där man klickar mycket, till bara FPS där man bara håller inne knapparna i princip.
Hope you got some tip for me!
Trevlig helg SweC

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle satsa på röda brytare om jag var du. Blå är tyngre.
Det går utmärkt att använda röda brytare att skriva med, det är bara en vanesak. Själv skriver jag hellre med röda brytare än blå, samma sak med spelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Jag skulle satsa på röda brytare om jag var du. Blå är tyngre.
Det går utmärkt att använda röda brytare att skriva med, det är bara en vanesak. Själv skriver jag hellre med röda brytare än blå, samma sak med spelande.

Ah okej, men med röda brytare. Hur funkar dom när det gäller att spela t.ex FPS? Du vet man ska gå och hålla inne W hela tiden, är det något särskilt motstånd då i att hålla inne knappen hela tiden? Vill inte att det ska trycka emot så att säga.
Och hur är röda brytare när det kommer till att spela spel som WoW säger vi, då man spammar samma tangent hela tiden för en ability till exempel?
Hoppas du kan svara! Tack

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Skrivet av zenyard:

Ah okej, men med röda brytare. Hur funkar dom när det gäller att spela t.ex FPS? Du vet man ska gå och hålla inne W hela tiden, är det något särskilt motstånd då i att hålla inne knappen hela tiden? Vill inte att det ska trycka emot så att säga.
Och hur är röda brytare när det kommer till att spela spel som WoW säger vi, då man spammar samma tangent hela tiden för en ability till exempel?
Hoppas du kan svara! Tack

Inga av de populära brytarna är speciellt "konstiga" att använda, kör efter vilka du gillar - inte vad som är vanligast för "shooters". Det blir ingen större skillnad rent spelmässigt utan skillnaden ligger i vad man tycker är bekvämt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Ah okej, men med röda brytare. Hur funkar dom när det gäller att spela t.ex FPS? Du vet man ska gå och hålla inne W hela tiden, är det något särskilt motstånd då i att hålla inne knappen hela tiden? Vill inte att det ska trycka emot så att säga.
Och hur är röda brytare när det kommer till att spela spel som WoW säger vi, då man spammar samma tangent hela tiden för en ability till exempel?
Hoppas du kan svara! Tack

Man kan beställa hem prover att testa hur det känns ex. http://www.maxkeyboard.com/max-keyboard-keycap-cherry-mx-swit.... Det finns säkert andra sidor som man kan köpa liknande kit ifrån, om man inte har möjligheten att prova i affär.

Själv tycker jag att Bruna brytare är skönast, men detta är högst personligt. Skrev i en annan tråd angående skillnaderna mellan olika typer av brytare och var de lämpas mest för, återigen högst personligt!

Citat:

Detta med vilken typ av brytare man ska välja är högst personligt! Jag har ett corsair vengeance K70 med bruna brytare. Anledningen till att jag valde bruna istället för röda är att med bruna får du en taktil känsla när du trycker ner tangenterna vilket är betydligt mycket skönare när man skriver och spelar enligt mig!

Röd = nästan endast för gaming, lätta att trycka ner (enligt mig lite svampiga) tysta.
Bruna = både för gaming och skrivande (allround), lika röda fast med en taktil känsla (den trycker tillbaka lätt när man trycker ner den, svårt att förklara) tysta.
Svarta = vet inte vilka dessa riktar sig till.. , likt röda men trögare att trycka ner (mer motstånd)
blåa = riktat mot de som skriver mycket, likt svarta men med ett litet klick när man kommer till det taktila. Låter ganska mycket och rekommenderas inte för känsliga öron.

Det finns ett flertal videos där de förklarar detta! ex. http://www.youtube.com/watch?v=7Qtr6D2TWBE

Förslag på tangentbord:

1. http://www.komplett.se/corsair-venge...x-brown/794940 mycket trevligt tangentbord, väldigt stilrent och extremt skönt att sitta med! Skönaste biten är att det är väldigt enkelt att rengöra. kostar lite men det håller i flera år därav rekommenderar jag en brytare som inte bara riktar sig till gaming, i framtiden när du använder datorn till lite mer än att bara spela så kommer du vara glad att du tänkte på det (säger inte att det inte redan är så).

2. http://www.webhallen.com/se-sv/dator...l=external:ref Ett mekaniskt tangentbord som har fått bra kritik i en lägre prisklass! Värt att kolla på!

Citat MrTowle

Ps. Enligt beskrivningen på vad du är ute efter tror röda skulle passa dig bäst! Om du inte gillade bruna så är blå rätt lika bruna. Personligen gillar jag inte röda för jag tycket de är "svampiga" för de är så enkla att trycka, detta är för att jag både skriver och spelar!

Permalänk
Medlem

Sitter själv på blåa brytare och är väldigt nöjd. Pluggar till programmerare och de är väldigt sköna att skriva på.

Spelar ganska mycket fps, rts och en del wow och det finns inga problem med nåt av de.

Testa de olika brytarna i affär innan du bestämmer dig, alla föredrar olika.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenyard:

Ah okej, men med röda brytare. Hur funkar dom när det gäller att spela t.ex FPS? Du vet man ska gå och hålla inne W hela tiden, är det något särskilt motstånd då i att hålla inne knappen hela tiden? Vill inte att det ska trycka emot så att säga.
Och hur är röda brytare när det kommer till att spela spel som WoW säger vi, då man spammar samma tangent hela tiden för en ability till exempel?
Hoppas du kan svara! Tack

När jag bytte ifrån ruberdome (Microsoft Sidewinder x6) till mekaniska Steelseries G7 (svarta brytare) så kändes händerna lite trötta i någon dag eller så, men har använt tangentbordet i ca 1 år nu och kan inte tänka mig att byta till röda eller någon annan switch. Röda är så lätta (enligt mig) att man inte ens kan lägga fingrarna mot tangenten. Men det är väldigt personligt hur man känner.
Men mekaniska tangentbord är inget emot andra saker man man måste ha lite fingerstyrka för, t.ex. gitarr. Kan spela på mitt mekaniska tangentbord i långt över 12 timmar, men gitarr i över 40min känns i armen direkt.

Permalänk
Medlem

Skillnaden på blå och bruna är att bruna är lite tystare.
Så välj Röda. Röda ska man ha om man bara spelar.
Om man jobbar så är bruna härliga gärna Das keyboards.

Permalänk
Medlem

Nu har du skapat 7 trådar och fått nästan 100 svar på vilket tangenbord och vilka brytare du ska ha. Tror inte att du kommer få mer hjälp än så här. ÅK OCH PROVA I BUTIK!

/Linus