140 mm fläktar i toppen på ett fractal design define r4 chassi

Permalänk
Medlem

140 mm fläktar i toppen på ett fractal design define r4 chassi

jag hade ett fractal design define xl r2 chassi innan med fractal design silent series r2 140 mm fläktar och med dem fläktarna blev där vibrationer i plåten eftersom plåten e ganska så tunn. e det nån som vet om plåten e lika tunn på r4an så där uppstår vibrationner i plåten när man sätter ditt 140 mm fläktar?

Permalänk

R4an har en relativt tunn plåt på ovansidan, men med låga varvtal så kommer det inte låta något.

Permalänk

Jag hjälpte en vän att bygga ihop sin dator, och till honom valde jag ett Define R4-chassi. Enligt vad jag upplevde var den plåten lika tunn som hos mitt Define R3, så det kan vara bra att fixa så att fläktarna i toppen sitter med någon form av gummi för att motverka vibrationer.

Du kan exempel ta gummibussningar från hårddiskvaggorna och placera mellan skruvarna och fläktarna på insidan av chassit, när du skruvar fast fläktarna i toppen. Det har jag gjort. Det är väldigt pilligt, men det är genomförbart med tålamod och försiktighet.

Permalänk
Medlem

O-ringar i lämplig storlek föreslår jag.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Kör själv med 2 st 140mm fläktar från fractal i toppen och har inte märkt några vibrationer. Nu har jag iof Define XL R2, men tror inte det ska vara någon större skillnad. Kan som Persienner skrev ovan vara så att det bara märks på mer högvarviga fläktar.

Permalänk
Medlem

Använd inte skruvar, kör med gummiupphängningar som t.ex. Noctua skickar med sina fläktar.
Annars gör som skruvis skrev och sätt o-ringar mellan fläkt och skruv så att vibrationerna inte sprider sig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har skruvat allt, med metall, inget tjafs, det sitter fast och vibrerar inte det minsta!

Permalänk
Medlem

Jag prövade att montera en av de medföljande 140mm fläktarna i taket, tyckte inte att det var värt de. Blev bara mer ljud(alla monterade fläktar hördes mer) och temperaturmässigt inte någon större skillnad.
Men detta är bara min en egen uppfattning.

Edith: sen har jag dator stående på sidan av skrivbordet - > stor risk att valfri dryck rinner rakt ner i härligheten

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z87-A ATX CPU:Intel Core i7 4770K 4.4 GHz GPU:ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP Ram: Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz HyperX SSD:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: DEFINE R4 Black Pearl PSU:be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

O-ringar och liknande gör inte så stor skillnad som man kan tro och hoppas på.
Såvida man inte skruvar fast fläkten väldigt löst, eftersom vibrationerna går via skruvarna som har direkt kontakt med plåten.
Gummipluppar är helt klart att föredra i så fall, men bäst av allt är fläktar med rätt lager som inte tar skada av horisontell montering, en fläkt ska ju inte vibrera från första början.
Om du bara ska ha några få fläktar så skulle jag satsa på några med bra kvalite och sätta fast dom med gummipluppar, lönar sig sällan att vara dumsnål.
Fast Noctua är väl kanske i dyraste laget, själv kör jag 2st scythe slipstream 140mm 1200rpm på 7v och dom är nästan ljudlösa.
Är rätt förvånad att dom funkar så bra horisontellt när dom inte är gjorda för det.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

O-ringar och liknande gör inte så stor skillnad som man kan tro och hoppas på.
Såvida man inte skruvar fast fläkten väldigt löst, eftersom vibrationerna går via skruvarna som har direkt kontakt med plåten.
Gummipluppar är helt klart att föredra i så fall, men bäst av allt är fläktar med rätt lager som inte tar skada av horisontell montering, en fläkt ska ju inte vibrera från första början.
Om du bara ska ha några få fläktar så skulle jag satsa på några med bra kvalite och sätta fast dom med gummipluppar, lönar sig sällan att vara dumsnål.
Fast Noctua är väl kanske i dyraste laget, själv kör jag 2st scythe slipstream 140mm 1200rpm på 7v och dom är nästan ljudlösa.
Är rätt förvånad att dom funkar så bra horisontellt när dom inte är gjorda för det.

Som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan; Noctua är ett bra exempel på att man får vad man betalar för.
Köpte 120mm-fläktar för 2000 spänn år 2007, dessa har körts 24/7 sedan inköp och är fortfarande lika effektiva och tysta som när de var nya.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan; Noctua är ett bra exempel på att man får vad man betalar för.
Köpte 120mm-fläktar för 2000 spänn år 2007, dessa har körts 24/7 sedan inköp och är fortfarande lika effektiva och tysta som när de var nya.

Jag delar din uppfattning helt och hållet. Visst att de är dyra, men det lönar sig i längden med tanke på deras hållbarhet och den genomgående kvalitetskänslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Som jag skrev i en annan tråd för ett tag sedan; Noctua är ett bra exempel på att man får vad man betalar för.
Köpte 120mm-fläktar för 2000 spänn år 2007, dessa har körts 24/7 sedan inköp och är fortfarande lika effektiva och tysta som när de var nya.

Jag håller med om att man får vad man betalar för, men Noctua är sällan bäst förutom på just kvalite.
Priset är ofta obefogat högt med tanke på att man kan få fläktar som både är tystare och flyttar mer luft/har bättre statist tryck till nästan halva priset.
Finns många tillverkare som gör riktigt bra fläktar så jag brukar mer varna för företag man ska undvika, tex: zalman, cooler master, arctic cooling, fractal design, be quiet ~~
Dessa tillverkare levererar sällan bra fläktar och även om tillverkare som be quiet har några fläktar som faktiskt håller måttet kommer dom till ett på tok för högt pris.
Tycker Scythe har legat väldigt bra till men på sistone har priserna stigit och flera modeller går inte ens att få tag på längre :/

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Jag håller med om att man får vad man betalar för, men Noctua är sällan bäst förutom på just kvalite.
Priset är ofta obefogat högt med tanke på att man kan få fläktar som både är tystare och flyttar mer luft/har bättre statist tryck till nästan halva priset.
Finns många tillverkare som gör riktigt bra fläktar så jag brukar mer varna för företag man ska undvika, tex: zalman, cooler master, arctic cooling, fractal design, be quiet ~~
Dessa tillverkare levererar sällan bra fläktar och även om tillverkare som be quiet har några fläktar som faktiskt håller måttet kommer dom till ett på tok för högt pris.
Tycker Scythe har legat väldigt bra till men på sistone har priserna stigit och flera modeller går inte ens att få tag på längre :/

Nu har jag förvisso ingen undersökning eller dylikt för att backa upp mina egna erfarenheter – men om det är som så att Noctua-fläktar i regel håller lika länge som de har gjort för min egen del så blir det definitivt värt pengarna i slutändan. Jag har hört många personer klaga över att deras billiga fläktar börjar föra oljud efter ett tag, att fläktarna endast fungerar bra om de monteras vertikalt/horisontellt eller att de helt enkelt slutar leva upp till förväntningarna efter ett tag. Att då behöva köpa nya fläktar med jämna mellanrum blir antagligen en större kostnad i slutändan än om de hade köpt kvalitetsfläktar, till ett högre pris, redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag håller med om att man får vad man betalar för, men Noctua är sällan bäst förutom på just kvalite.
Priset är ofta obefogat högt med tanke på att man kan få fläktar som både är tystare och flyttar mer luft/har bättre statist tryck till nästan halva priset.
Finns många tillverkare som gör riktigt bra fläktar så jag brukar mer varna för företag man ska undvika, tex: zalman, cooler master, arctic cooling, fractal design, be quiet ~~
Dessa tillverkare levererar sällan bra fläktar och även om tillverkare som be quiet har några fläktar som faktiskt håller måttet kommer dom till ett på tok för högt pris.
Tycker Scythe har legat väldigt bra till men på sistone har priserna stigit och flera modeller går inte ens att få tag på längre :/

Varför undvika be Quiet!? Har en av deras fläktar på sidan av chassit och den är hur bra som helst. Zalman har jag också haft bra erfarenheter av, fast det var några år sedan.
Tycker inte heller att priset på Noctuas prylar är obefogat, just på grund av kvalitet och bra förhållande mellan luft förflyttad vs. ljudnivå. Att de inte är de absolut bästa på det sistnämnda vet jag, men totalt sett är de ändå bäst enligt mig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730