Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nattmannen:

Uppgiften är:
Vi skall här använda kommandona i exempel 1 för att utforska linjära avbildningar lite
mera i detalj. Beräkningarna för avbildningsmatrisen A i de olika deluppgifterna får
du göra med papper och penna. Observera att dessa beräkningar skall redovisas
tillsammans med uppgifterna, dvs du skall kunna tala om hur du har fått fram
avbildningsmatrisen och berätta hur du har tänkt. Som ett tips kan man säga att
första kolonnen i avbildningsmatrisen fås som bilden av den första enhetsvektorn e1 =
(1, 0). Andra kolonnen fås som bilden av den andra enhetsvektorn e2 = (0, 1). Bestäm
avbildningsmatrisen A för var och en av deluppgifterna nedan och kör kommandona i
exempel 1 för detta fallet. Tryck ut din figur på papper eller spara i en fil.
(a) Spegling i origo.
(b) Spegling i x-axeln.
(c) Spegling i y-axeln.
(d) Spegling i linjen y = x
(e) Projektion på linjen y = x.

Om du vet vad din matris skall göra kan du som sagt räkna ut elementen genom att ansätta A = [a11 a12; a21 a22] och sedan multiplicera med något lämpligt (till exempel e1 och e2) och lösa ekvationssystemet som uppstår (när du sätter in vad du vet att resultaten skall bli).

Skrivet av Lindqvist:

Skulle du kunna hjälpa mig med fråga 6? Har fått hjärnsläpp kommer inte på hur jag ska göra .

Skriv till exempel båda sidor med bas 10:
10^log(0,75) = 10^(log(0,88)*x)

Skrivet av Lindqvist:

En till fråga, http://prntscr.com/2x9vtx - kan du förklara hur jag ska göra?

Genomsnittlig hastighet bör inte vara svårare än (total förändring)/(total tid)...

Permalänk
Medlem

Har en liten ekvation här som jag kört fast på...

190=(n(n-1))/2
190x2=(n(n-1))/2 x2
360=(n(n-1))
360=(n^2-n)
360=n^2-n

Hit kommer jag men inte längre, har funderat på om man ska utveckla n^2 med någon kvadreringsregel. Problemet då är ju hur. Skulle vara snällt om någon kunde fylla i resten.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spang420:

Har en liten ekvation här som jag kört fast på...

190=(n(n-1))/2
190x2=(n(n-1))/2 x2
360=(n(n-1))
360=(n^2-n)
360=n^2-n

Hit kommer jag men inte längre, har funderat på om man ska utveckla n^2 med någon kvadreringsregel. Problemet då är ju hur. Skulle vara snällt om någon kunde fylla i resten.

Titta på kvadratkomplettering. Dessutom menar du nog 380 och inte 360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Titta på kvadratkomplettering. Dessutom menar du nog 380 och inte 360.

Oj, det ska vara 380. Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Känner mig lite korkad här, men jag skulle behöva någon liten fingervisning om hur jag ska gå till väga för att lösa följande ekvation:
- sin(pi x) = cos (pi x)

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Känner mig lite korkad här, men jag skulle behöva någon liten fingervisning om hur jag ska gå till väga för att lösa följande ekvation:
- sin(pi x) = cos (pi x)

-sin(pi*x) = cos(pi*x)
<==>
cos(pi*x) + sin(pi*x) = 0

trigonometrisk identitet:
sin(a) + cos(b) =
sqrt(2) sin(a+π/4)

hur kan du nu gå vidare? Kan du skriva om uttrycket som enbart en konstant gånger sinus för "något" dvs:
cos(pi*x) + sin(pi*x) = k*sin(c*x + d)
då är jag ganska säker på att du kan klara av de sista stegen.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Känner mig lite korkad här, men jag skulle behöva någon liten fingervisning om hur jag ska gå till väga för att lösa följande ekvation:
- sin(pi x) = cos (pi x)

Allmänna samband:
   sin θ = cos(π ∕ 2 − θ)
   −sin θ = sin(−θ)

Det gör att din ekvation kan skrivas:
   cos(π ∕ 2 + πx) = cos πx
Denna likhet håller dels givetvis för de x då argumenten till cosinus är identiska på båda sidor (modulo 2 π):
   π ∕ 2 + πx = πx + 2 πn
vilket inte ger någon lösning för heltals-n, men eftersom cos θ = cos(−θ) så gäller det även om:
   π ∕ 2 + πx = −πx + 2 πn
vilket ger en lösning (eller ja, en "familj" av lösningar, då vi får en lösning för varje heltals-n).

Exemplet känns tillrättalagt på ett vis som gör att jag misstänker att de vill att man alternativt ska lösa det genom direkt inspektion i enhetscirkeln. Det finns information att hämta av att titta på de fyra skärningspunkterna mellan cirkeln och "krysset" nedan, i kombination med sinus och cosinus tolkningar i relation till enhetscirkeln (enklast om man tänker i radianer):

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mounte:

-sin(pi*x) = cos(pi*x)
<==>
cos(pi*x) + sin(pi*x) = 0

trigonometrisk identitet:
sin(a) + cos(b) =
sqrt(2) sin(a+π/4)

hur kan du nu gå vidare? Kan du skriva om uttrycket som enbart en konstant gånger sinus för "något" dvs:
cos(pi*x) + sin(pi*x) = k*sin(c*x + d)
då är jag ganska säker på att du kan klara av de sista stegen.

Skrivet av phz:

Allmänna samband:
   sin θ = cos(π ∕ 2 − θ)
   −sin θ = sin(−θ)

Det gör att din ekvation kan skrivas:
   cos(π ∕ 2 + πx) = cos πx
Denna likhet håller dels givetvis för de x då argumenten till cosinus är identiska på båda sidor (modulo 2 π):
   π ∕ 2 + πx = πx + 2 πn
vilket inte ger någon lösning för heltals-n, men eftersom cos θ = cos(−θ) så gäller det även om:
   π ∕ 2 + πx = −πx + 2 πn
vilket ger en lösning (eller ja, en "familj" av lösningar, då vi får en lösning för varje heltals-n).

Exemplet känns tillrättalagt på ett vis som gör att jag misstänker att de vill att man alternativt ska lösa det genom direkt inspektion i enhetscirkeln. Det finns information att hämta av att titta på de fyra skärningspunkterna mellan cirkeln och "krysset" nedan, i kombination med sinus och cosinus tolkningar i relation till enhetscirkeln (enklast om man tänker i radianer):

http://i.imgur.com/KrrlVpP.png

Tack och bock! Fick något slags rätsida på det hela till slut i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Känner mig lite korkad här, men jag skulle behöva någon liten fingervisning om hur jag ska gå till väga för att lösa följande ekvation:
- sin(pi x) = cos (pi x)

Det lättaste torde väl vara att dela båda led med cos(pi x) så att man får ekvationen tan(pi x) = -1.
Sätt u = pi*x och lös tan u = -1.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

matteproblem medelhalstighet akut!

Hej, jag vet att det redan finns en tråd om detta men jag ställer min fråga här eftersom jag behöver svar fort!
1. Om vi säger att vi ska köra en sträcka som är 10 km lång.
Första halvan kör jag 10 km/h och andra halvan 5 km/h. Är inte medelhalstigheten 7.25 km/h???? enligt det jag har hittat så räknar man på ett annat sätt och svaret blir nått annat....
2. Om en kille kör exakt 10 km/h och en annan med medelhalstigheten på 10km/h. Kommer de fram sammtidigt då? Behöver snabba svar! Tack!

Permalänk
Medlem

Hastigheten räknas på tiden inte sträckan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

OK, tack. Jag vet hur man gör på det andra sättet men det blir inte 7.25 va?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Repair:

OK, tack. Jag vet hur man gör på det andra sättet men det blir inte 7.25 va?

Tag en sträcka i taget och räkna ut hur lång tid som åtgår. Först 5 km i 10 km/h och sedan 5 km i 5 km/h. Dela sedan den totala sträckan med den totala tiden för att beräkna medelhastigheten.

Permalänk

hej skulle behöva hjälpa och derivera dessa

D(x * cos x)

och

D(x * e^2x)

Tack i förväg

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turbogeten:

hej skulle behöva hjälpa och derivera dessa

D(x * cos x)

och

D(x * e^2x)

Tack i förväg

Kan du derivera faktorerna var för sig? Kan du kedjeregeln? Var fastnar du?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Kan du derivera faktorerna var för sig? Kan du kedjeregeln? Var fastnar du?

ja cos blir - sin, men vet inte riktigt vad som är yttre och inre funktion på dem

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Tag en sträcka i taget och räkna ut hur lång tid som åtgår. Först 5 km i 10 km/h och sedan 5 km i 5 km/h. Dela sedan den totala sträckan med den totala tiden för att beräkna medelhastigheten.

Japp, tack! Bra förklarat också! Ville bara ha en bekräftelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turbogeten:

ja cos blir - sin, men vet inte riktigt vad som är yttre och inre funktion på dem

"Kedjeregeln" skrev jag på blind rutin, märker jag, då det brukar vara den folk frågar efter . "Produktregeln", menade jag.

   (f ⋅ g)′ = f ′ g + fg ′

Kan du alltså f ′ och g ′ så är det bara att identifiera och "fylla i" enligt ovan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

"Kedjeregeln" skrev jag på blind rutin, märker jag, då det brukar vara den folk frågar efter . "Produktregeln", menade jag.

   (f ⋅ g)′ = f ′ g + fg ′

Kan du alltså f ′ och g ′ så är det bara att identifiera och "fylla i" enligt ovan.

Första får jag till 3x^2 * e^-x + x^3 * e^-x facit säger e^-x(3x^2 - x^3) var kommer - från?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turbogeten:

Första får jag till 3x^2 * e^-x + x^3 * e^-x facit säger e^-x(3x^2 - x^3) var kommer - från?

Det var ingen av de uppgifter du skrev i ditt inlägg, men det är lätt att lista ut att du menar uppgiften:
   (x³ e⁻ˣ)′ = ?
Om vi tittar på "produktregeln" så identifierar vi detta som två multiplicerade funktioner f och g, där:
   f = x³
   g = e⁻ˣ
Vi räknar ut derivatorna var för sig:
   f ′ = [derivata av polynom] = 3 x²
För g så behöver vi dock faktiskt använda just kedjeregeln (jag visste att den skulle komma! ). Derivatan av eˣ är ett "specialfall" som man får lära sig, då den avbildas på sig själv, och är just eˣ, men: här har vi en sammansatt funktion, då exponenten inte är x, utan −x. Kedjeregeln säger att vi måste lägga till en faktor med den "inre derivatan", dvs derivatan av den inre funktionen som här är −x. Vad är derivatan av −x? Jo, −1. Därav minustecknet. Alltså:
   g ′ = [derivata av exponentialfunktionen samt kedjeregeln] = e⁻ˣ ⋅ (−1) = −e⁻ˣ
(Notera att du kan se även eˣ som en "sammansatt funktion", fast där den inre derivatan ju blir bara (x)′ = 1, så (eˣ)′ = eˣ ⋅ 1 = eˣ, och allt hänger ihop fint, som sig bör.)

Insatt i produktregeln för derivata så ger detta:
   (x³ e⁻ˣ)′ = (x³)′ ⋅ e⁻ˣ + x³ ⋅ (e⁻ˣ)′ = 3 x² e⁻ˣ − x³ e⁻ˣ = (3 − x) x² e⁻ˣ

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

Det var ingen av de uppgifter du skrev i ditt inlägg, men det är lätt att lista ut att du menar uppgiften:
   (x³ e⁻ˣ)' = ?
Om vi tittar på "produktregeln" så identifierar vi detta som två multiplicerade funktioner f och g, där:
   f = x³
   g = e⁻ˣ
Vi räknar ut derivatorna var för sig:
   f' = [derivata av polynom] = 3 x²
För g så behöver vi dock faktiskt använda just kedjeregeln (jag visste att den skulle komma! ). Derivatan av eˣ är ett "specialfall" som man får lära sig, då den avbildas på sig själv, och är just eˣ, men: här har vi en sammansatt funktion, då exponenten inte är x, utan −x. Kedjeregeln säger att vi måste lägga till en faktor med den "inre derivatan", dvs derivatan av den inre funktionen som här är −x. Vad är derivatan av −x? Jo, −1. Därav minustecknet. Alltså:
   g' = [derivata av exponentialfunktionen samt kedjeregeln] = e⁻ˣ ⋅ (−1) = −e⁻ˣ
(Notera att du kan se även eˣ som en "sammansatt funktion", fast där den inre derivatan ju blir bara (x)' = 1, så (eˣ)' = eˣ ⋅ 1 = eˣ, och allt hänger ihop fint, som sig bör.)

Insatt i produktregeln för derivata så ger detta:
   (x³ e⁻ˣ)' = (x³)' ⋅ e⁻ˣ + x³ ⋅ (e⁻ˣ)' = 3 x² e⁻ˣ − x³ e⁻ˣ = (3 − x) x² e⁻ˣ

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk

Beräkna volymen av den skuggade rotationskroppen Y = sqrt x

Uttrycket blir pi x dx

Vet inte var pi kommer ifrån och var roten ur tar vägen, någon som kan förklara?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turbogeten:

Beräkna volymen av den skuggade rotationskroppen Y = sqrt x

Uttrycket blir pi x dx

Vet inte var pi kommer ifrån och var roten ur tar vägen, någon som kan förklara?

Att π kommer in och roten försvinner är en direkt konsekvens av formeln för att räkna ut en sådan rotationskropp — du har säkerligen någon genomgång av det i ditt material. Svenska Wikipedia har annars en kort sammanfattning av slutresultatet; engelska Wikipedia har en utförligare härledning (se avsnittet Disc method).

Ifall du har specifika frågor som kvarstår efter detta så är det bara att återkomma, men det är också viktigt att du lär dig att läsa ditt material och ta in vad som står där. "Lär en människa att fiska", osv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har ett problem

En undersökning visade att storleken hos vuxna män var normalfördelad med medelvärdet µ=42.1 och standardavikelsen o=2.4. Beräkna sannolikheten att en slumpvis vald vuxen man har skostorleken har en skostorlek på 40 & 44.

Kapitlet vi arbetar med är asymptoter och integraler så gissar mig på att man ska intergrera en funktion med integrationsgränserna 40 & 44, men hur ser funktionen ut?

MvH Tommie

Permalänk
Medlem

Ekvationssystem hjälp

Kan någon här förklara hur man löser ekvationssystem där ena är multiplikation och andra är addition?

Ex
a+b=41
a•b=238

Vet svaret för att jag gissade mig fram genom att testa olika siffror, men hur löser man det? Det närmsta jag kom var

a=238/b

238/b + b = 41
238 = 41b-b

sen då?

EDIT, upptäckte att det fanns en tråd för mattemateikhjälp.. Jag är ledsen att jag inte såg den tidigare :/ aja
EDIT 2: Uppgift löst. En mod kan låsa tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Har ett problem

En undersökning visade att storleken hos vuxna män var normalfördelad med medelvärdet µ=42.1 och standardavikelsen o=2.4. Beräkna sannolikheten att en slumpvis vald vuxen man har skostorleken har en skostorlek på 40 & 44.

Kapitlet vi arbetar med är asymptoter och integraler så gissar mig på att man ska intergrera en funktion med integrationsgränserna 40 & 44, men hur ser funktionen ut?

MvH Tommie

Mja, menar du en skostorlek mellan 40 och 44 ?
Det blir lite lustigt att använda en normalfördelning här eftersom skostorlek bara anges i hela tal.
Dessutom kommer det då också finnas en liten positiv sannolikhet att folk har negativ skostorlek.

Men om vi igorerar ovanstående problem och låtsas att skostorleken är normalfördelad så kan vi räkna ut sannolikheten att den för en slumpvis vald person ligger mellan 40 och 44 genom att integrera täthetsfunktionen för normalfördelningen.
På Wikipedias sida om normalfördelning hittar du normalfördelningens täthetsfunktion som du ska integrera mellan 40 och 44.
http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_distribution
Det är första formeln du ser på sidan.
Mu ska vara 42.1 och sigma ska vara din standardavvikelse.

Du kan dock glömma att finna en primitiv funktion i din integral. Denna kan inte uttryckas med sk elementära funktioner, utan för att få fram inetgralen måste du räkna med någon numerisk metod eller alternativt använda någon tabell med värden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Om jag ska bevisa detta algebraiskt: 2n över 2 = 2*(n över 2) + n^2. Så kan man skriva om 2n över 2 till (2n)!/(2!(2n-2)!) och n över 2 till n!/(2!*(n-2)!). Men det jag inte förstår är hur facit förenklar: (2n)!/(2!(2n-2)!)=(2n)(2n-1)/2. Hur får dom det där från 2n över 2? Ser inte hur 2n-fakultet ska bli det där.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Men det jag inte förstår är hur facit förenklar: (2n)!/(2!(2n-2)!)=(2n)(2n-1)/2

Titta på
   (2n)!  ∕ (2n − 2)!
Vad står det egentligen där? För att förtydliga om du har svårt att se det direkt så testa att sätta in ett tal, exempelvis n = 4:
   (2 ⋅ 4)!  ∕ (2 ⋅ 4 − 2)! = 8!  ∕ 6! = (8 ⋅ 7 ⋅ 6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) ∕ (6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1)
Enligt elementära regler för division så kan vi ju nu stryka faktorn 6 uppe och nere, faktorn 5 uppe och nere, etc., ner till 1. Alltså:
   = (8 ⋅ 7 ⋅ 6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) ∕ (6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) = 8 ⋅ 7 = 2n (2n − 1)
Jämför nu detta med det generella fallet, här upprepat:
   (2n)!  ∕ (2n − 2)!
Du ser att täljarens faktorer kommer bestå av alla heltal från 2n till 1, och nämnarens faktorer kommer bestå av alla faktorer från (2n − 2) till 1. Du kommer alltså kunna kvitta hela nämnaren mot de (2n − 2) sista faktorerna i täljaren, och allt som blir kvar är likheten de använder i sin förenkling:
   (2n)!  ∕ (2n − 2)! = 2n (2n − 1)
Dessutom hade du en extra faktor 1 ∕ 2! = 1 ∕ (2 ⋅ 1) = 1 ∕ 2 i ditt uttryck, vilket sammanfattat förklarar att:
   (2n)!  ∕ (2! (2n − 2)!) = 2n (2n − 1) ∕ 2
vilket var din fråga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Titta på
   (2n)!  ∕ (2n − 2)!
Vad står det egentligen där? För att förtydliga om du har svårt att se det direkt så testa att sätta in ett tal, exempelvis n = 4:
   (2 ⋅ 4)!  ∕ (2 ⋅ 4 − 2)! = 8!  ∕ 6! = (8 ⋅ 7 ⋅ 6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) ∕ (6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1)
Enligt elementära regler för division så kan vi ju nu stryka faktorn 6 uppe och nere, faktorn 5 uppe och nere, etc., ner till 1. Alltså:
   = (8 ⋅ 7 ⋅ 6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) ∕ (6 ⋅ 5 ⋅ 4 ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1) = 8 ⋅ 7 = 2n (2n − 1)
Jämför nu detta med det generella fallet, här upprepat:
   (2n)!  ∕ (2n − 2)!
Du ser att täljarens faktorer kommer bestå av alla heltal från 2n till 1, och nämnarens faktorer kommer bestå av alla faktorer från (2n − 2) till 1. Du kommer alltså kunna kvitta hela nämnaren mot de (2n − 2) sista faktorerna i täljaren, och allt som blir kvar är likheten de använder i sin förenkling:
   (2n)!  ∕ (2n − 2)! = 2n (2n − 1)
Dessutom hade du en extra faktor 1 ∕ 2! = 1 ∕ (2 ⋅ 1) = 1 ∕ 2 i ditt uttryck, vilket sammanfattat förklarar att:
   (2n)!  ∕ (2! (2n − 2)!) = 2n (2n − 1) ∕ 2
vilket var din fråga.

Förstår inte hur man vet vilka faktorer det blir i täljaren och nämnaren. Vet att dom ska gå ned till 1 och förstår med sifferexemplet utan problem, men inte vad faktorerna blir för 2n! och (2n-2).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Förstår inte hur man vet vilka faktorer det blir i täljaren och nämnaren. Vet att dom ska gå ned till 1 och förstår med sifferexemplet utan problem, men inte vad faktorerna blir för 2n! och (2n-2).

Det som är intressant är att det alltid blir de två högsta faktorerna i (2n)! som "överlever" efter att man förkortat bort (2n − 2)!. Detta behöver man inte stoppa in tal för att se, utan det var bara ett exempel för att ge en intuition gällande vad som händer. Generellt så skulle täljaren se ut som:
   (2n)! = 2n ⋅ (2n − 1) ⋅ (2n − 2) ⋅ (2n − 3) ⋅ (2n − 4) ⋅ … ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1
och nämnare skulle bli
   (2n − 2)! = (2n − 2) ⋅ (2n − 3) ⋅ (2n − 4) ⋅ … ⋅ 3 ⋅ 2 ⋅ 1
Det är ju det som är fakultetsfunktionen: vi börjar på det heltal som anges, och lägger sedan till en faktor med varje nästkommande mindre heltal tills vi når 1. I andra ord så är k! "produkten av alla positiva heltal mindre än eller lika med k".

De gröna faktorerna ovan är ju likadana, och tar ut varandra under divisionen. Efter strykning ser vi alltså att:
   (2n)!  ∕ (2n − 2)! = 2n ⋅ (2n − 1)
n kan i denna formel vara vilket heltal som helst (större än 0); det är det som är poängen med att vi använder variabler och visar generella samband. Jag visade exemplet med n = 4 ovan — eftersom jag vet att formeln gäller så kan jag med säkerhet välja vilket giltigt n som helst.

Har du fortfarande svårt att se vad som händer så testa att skriva upp vad som händer för några olika n, så att du ser vad poängen var med de faktorer jag strök/färgade gröna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.