m-itx moderkort buktar ner av vikten från grafikkortet

Permalänk
Medlem

m-itx moderkort buktar ner av vikten från grafikkortet

Hej Sweclockers,

Är det normalt för m-itx brädor att bukta ner i mitten när man har installerat ett grafikkort?

Tack på förhand

Bilder borttagna
Permalänk
Moderator
Forumledare

Har ingen aning om det är bra eller dåligt, men personligen så känns det ajabaja
Hade man inte kunnat avlasta med lite strips upp i "taket"?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Tror det är din cpu kylare som buktar ner det, ser inte ut att vara någon större fara hursomhelst.

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Hej Sweclockers,

Är det normalt för m-itx brädor att bukta ner i mitten när man har installerat ett grafikkort?

Bilder finns i spoilern:

Tack på förhand

Det blir ju så eftersom grafikkortet väger en del och det ser ju inte ut som om det är någon "stand-off" bult på mitten, är nog inte mkt att göra åt. Hade kanske varit annorlunda om moderkortet var monterat på högkant.

Kanske går stoppa under något av icke ledande material, hade själv lagt in en gummikloss... meen nu säger jag inte att du ska göra det. Någon erfaren kanske har en lösning.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk

Hade en gammal 500 kronors dator förut, moderkortet böjdes för de Saknades en bult, sen rätt var det var så försvann bilden. Tog ur moderkortet och böjde försiktigt i motsatt riktning så fungerade det igen.. är nog inte så bra för kretsarna.

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

ja blir så upprymd, kåt, varm i kläderna av din kabeldragning

jag skulle vara mera orolig över dålig kylning. kan du inte klippa dom kablar du inte behöver isolera kontakterna så inget kortsluts

gummiklossar eller distanser (plastlim funkar) du skär av en bit av plast staven samma längd som vanliga distanser utan skruvgänga ta dubbelhäftande tejp sätt på undersidan av mobo på nåt ställe som passar bra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Nätagget och grafikkortet är temporärt. Bör jag skaffa ett lättare grafikkort istället för fullstort om det leder till sånna här problem?

Nätagget är ett gammalt reserv agg.
Grafikkortet är dragen från huvuddatorn för testning.

Individuella svar finns nedan:

Skrivet av NordhNet:

Har ingen aning om det är bra eller dåligt, men personligen så känns det ajabaja
Hade man inte kunnat avlasta med lite strips upp i "taket"?

Både nätagget och grafikkortet är temporärt. Nätagget är ett gammalt jag hade liggandes (ska bytas ut senare) och grafikkortet är dragen från en annan dator som jag har enbart för att testa att moderkortets pci-e slot funkar.

Skrivet av anon81912:

Tror det är din cpu kylare som buktar ner det, ser inte ut att vara någon större fara hursomhelst.

Moderkortet buktar inte när grafikkortet inte är installerat

Skrivet av killroy91:

Det blir ju så eftersom grafikkortet väger en del och det ser ju inte ut som om det är någon "stand-off" bult på mitten, är nog inte mkt att göra åt. Hade kanske varit annorlunda om moderkortet var monterat på högkant.

Kanske går stoppa under något av icke ledande material, hade själv lagt in en gummikloss... meen nu säger jag inte att du ska göra det. Någon erfaren kanske har en lösning.

Bra idé det där med gummikloss, jag ska undersöka det när jag har tid.

Skrivet av jonatan80:

ja blir så upprymd, kåt, varm i kläderna av din kabeldragning

jag skulle vara mera orolig över dålig kylning. kan du inte klippa dom kablar du inte behöver isolera kontakterna så inget kortsluts

gummiklossar eller distanser (plastlim funkar) du skär av en bit av plast staven samma längd som vanliga distanser utan skruvgänga ta dubbelhäftande tejp sätt på undersidan av mobo på nåt ställe som passar bra.

Japp, kabeldragningen är katastrof

Som sagt, både nätagget och grafikkortet är temporärt, så jag la ej tid på kabeldragningen. Bra idé det där med plast stav med samma längd som en distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Hej Sweclockers,

Är det normalt för m-itx brädor att bukta ner i mitten när man har installerat ett grafikkort?

Bilder finns i spoilern:

Tack på förhand

Kan meddela att mitt moderkort också buktar på samma sätt och har också en Node 304 låda.
Jag har ett ASUS HD7750 DirectCU Silent i min dator. Tycker också det känns lite skumt, men det fungerar bra för mig annars.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kan meddela att mitt moderkort också buktar på samma sätt och har också en Node 304 låda.
Jag har ett ASUS HD7750 DirectCU Silent i min dator. Tycker också det känns lite skumt, men det fungerar bra för mig annars.

Tack för svaret,

Skönt att höra att det fungerar bra ändå.
Det ser inte så trevligt ut när det buktar på det viset, men så länge det inte leder till problem så kan jag stå ut med det.