Vad ska ms. göra för att möta ps4

Permalänk
Medlem

Försäljningen av Xbox One i UK har ökat med 96% tack vare Titanfall. One tar marknadsandelar från Sony i ganska bra takt nu. Ser som sagt riktigt bra ut i dagsläget för One. Tror nog att fler och fler personer inser att upplösningen inte spelar någon roll när det inte flyter på bra

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av jurand:

Vad jag vet är att utbudet ökar inte efterfrågan utan sänker priset, finns säkert en påverkan på efterfrågan från utbudet men det låter jag någon som faktiskt kan ekonomi svara på.

Det enda slutsatsen jag kan dra säkert från ditt inlägg är att Microsofts strategi påverkar priset positivt för oss konsumenter medan Sonys strategi påverkar priset negativt för oss konsumenter.

visst... Tack... Kunde inte bry mig mindre.

den enda slutsats jag kan dra av ditt inlägg är att det har absolut ingenting överhuvud taget att göra med de frågor jag ställde direkt riktade mot knuckles gällande just denna persons snedvridna verklighetsuppfattning som högst troligt påverkats av personens märkeslojalitets missbruk.

men tack för ditt inlägg iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Försäljningen av Xbox One i UK har ökat med 96% tack vare Titanfall. One tar marknadsandelar från Sony i ganska bra takt nu. Ser som sagt riktigt bra ut i dagsläget för One. Tror nog att fler och fler personer inser att upplösningen inte spelar någon roll när det inte flyter på bra

jepp, läste även detta själv igår men ansåg att det inte var direkt viktigt med tanke på att man inte vet så mycket mer än just 96% ökning vecka till vecka. Nästan en dubbling javisst... Men av hur mycket? 10? 1000? 10,000?

kan även tilläggas att T.ex mgs4 ökade vecko försäljningen med 400% i japan vid release. Även ett spel till wiiu fick konsolförsäljningen att öka kring 700% vid release. Kommer dock inte ihåg namnet på spelet.

nej, upplösningen spelar inte så stor roll. Ju högre ju trevligare förståss. Men säg mig varför man ska skaffa en x1 för att få bättre flyt? Fan x1 Messias Titanfall körs ju bara i 792p med framedrops från 60 och enda ner till under 30. Till och med ner till ensiffrigt till och från. Frågar nån mig så är inte detta vad jag skulle kalla flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

visst... Tack... Kunde inte bry mig mindre.

den enda slutsats jag kan dra av ditt inlägg är att det har absolut ingenting överhuvud taget att göra med de frågor jag ställde direkt riktade mot knuckles gällande just denna persons snedvridna verklighetsuppfattning som högst troligt påverkats av personens märkeslojalitets missbruk.

men tack för ditt inlägg iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som att du inte förstår hur det fungerar. PS4 och Xbox One finns tillgängliga utan problem i USA, finns massor av båda i samtliga stora butiker. PS4 har dock sålt mer totalt pga att Sony skeppat ut konsoller till ca 40 länder jämnfört med One's 13. Microsoft har dock ingen "liten penis" syndrom som många på SweC lider av med deras 7000kronors SLI/Crossfire setups och "PC master race" snack och stressar inte över att ha osålda konsoller låsta på den amerikanska marknaden. Kommer det att säljas mindre antal konsoller...visst kanske det men vi har redan sett att Microsofts One omsätter mer pengar än PS4 både på hårdvara och mjukvarusidan plus att Microsoft tjänar 70% mer pengar per såld konsoll än Sony

Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

jepp, läste även detta själv igår men ansåg att det inte var direkt viktigt med tanke på att man inte vet så mycket mer än just 96% ökning vecka till vecka. Nästan en dubbling javisst... Men av hur mycket? 10? 1000? 10,000?

kan även tilläggas att T.ex mgs4 ökade vecko försäljningen med 400% i japan vid release. Även ett spel till wiiu fick konsolförsäljningen att öka kring 700% vid release. Kommer dock inte ihåg namnet på spelet.

nej, upplösningen spelar inte så stor roll. Ju högre ju trevligare förståss. Men säg mig varför man ska skaffa en x1 för att få bättre flyt? Fan x1 Messias Titanfall körs ju bara i 792p med framedrops från 60 och enda ner till under 30. Till och med ner till ensiffrigt till och från. Frågar nån mig så är inte detta vad jag skulle kalla flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Wii U säljer sjukt mycket bättre än PS4 i Japan. PS4 har inget spel som drar stora försäljningssiffror de närmsta månaderna jämnfört med Titanfall. Tycker att folk som köpt PS4 borde känna sig lite lurade då det inte finns några bra exklusiva spel till den jämnfört med One som har 4 st exklusiva titlar som är riktigt bra

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hunden:

Jag tycker intervjun jag länkade till verkar vara en trovärdig källa, är det ingen som läst den? Jag får intrycket att det är ett helt separat minne som är fristående från hårddisken, precis som RAM-minnet, där man lägger viss utvald data förutom speldata. En SSHD funkar vad jag vet enbart så att de mest använda filerna automatiskt läggs i flashminnet och det finns inget sätt operativsystemet kan styra det (precis som laptopexemplet du tog upp), därför tyckte jag jämförelsen haltade lite.

Tycker det han beskriver är nära nog identiskt med vad du får med Intel Smart Response Technology (SRT) vilket är tekniken som används när man använder en liten SSD (typisk en liten mSATA-disk) som cache till en "vanlig" HD.

I en "riktig" SSHD har OS/drivers ingen som helst kontroll över vad som hamnar i cachen (styrs helt av firmware på SSHD), faktum är att OS/drivers inte ens ser cachen. I fallet SRT så är drivarna fullt medveten om att det handlar om två separata enheter och beslutet om vad som ska skrivas/läsas vart tas helt av drivaren. SRT låter dig som användare sätta lite olika parametrar kring hur man ska använda cachen, finns även två helt separata användarfall: ena är att agera SSHD, den andra är att spara valda delar av OSet för att snabba upp suspend/wakeup-from-suspend/cold-boot. Man måste ha separata partitioner på sin SSD för dessa två olika funktioner.

SRT kräver stöd av chipset, men det är bara en implementationsdetalj. I de senare Linux-kärnorna så har man samma teknik implementerad i en generell del av OSet så vilken disk som helst kan användas som cache till vilken annan disk som helst (fast det är bara vettigt att använda en relativt liten SSD som disk till en stor "vanlig" HD). Skillnaden här är att disk-drivaren inte vet något om cache, det ligger på en högre nivå.

Microsoft verkar välja att prioritera OSet och kvarvarande kapacitet verkar ju också användas som cache för aktuellt spel. Den som skriver spelet har ingen kontroll över detta minne, men den som skriver applikationer under Windows har inte heller någon kontroll över de beslut som Intel Smart Response Technology. En annan policy, men definitivt samma mål och grundläggande teknik som SSHD/SRT/Linux-block-layer-cache.

Så skulle säga att denna information styrker att den gissning jag tidigare gjorde var rätt, denna 8GB flash är i princip något som används för att konvertera den "vanliga" HD som sitter i XBO till en SSHD. Något som också känns som ett helt vettigt beslut!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Känns som att du inte förstår hur det fungerar. PS4 och Xbox One finns tillgängliga utan problem i USA, finns massor av båda i samtliga stora butiker. PS4 har dock sålt mer totalt pga att Sony skeppat ut konsoller till ca 40 länder jämnfört med One's 13. Microsoft har dock ingen "liten penis" syndrom som många på SweC lider av med deras 7000kronors SLI/Crossfire setups och "PC master race" snack och stressar inte över att ha osålda konsoller låsta på den amerikanska marknaden. Kommer det att säljas mindre antal konsoller...visst kanske det men vi har redan sett att Microsofts One omsätter mer pengar än PS4 både på hårdvara och mjukvarusidan plus att Microsoft tjänar 70% mer pengar per såld konsoll än Sony

Visst finns dom där båda 2. Det är bara det att MS kan allokera med enheter till USA än vad Sony kan just pga att dom endast släppt konsoler i 13 länder.
Men vi släpper det där nu eftersom du tydligen endast tycker man kan jämföra statistik som talar till MS fördel.

Sen har det ju även varit nyheter angående att MS döljer sina förluster med Xbox avdelningen genom att använda intäkterna de får från android patent licensering. Så hur stor vinst dom egentligen gör på Xbox är svårt att säga.

Att snacka om penisar och pc master race får du göra med dina jämlikar eftersom jag inte är intresserad av att förknippas med pc master race eller män som sitter i ring och diskutterar det manliga könet till den grad du verkar vilja göra det.

Skrivet av Knuckles:

Wii U säljer sjukt mycket bättre än PS4 i Japan. PS4 har inget spel som drar stora försäljningssiffror de närmsta månaderna jämnfört med Titanfall. Tycker att folk som köpt PS4 borde känna sig lite lurade då det inte finns några bra exklusiva spel till den jämnfört med One som har 4 st exklusiva titlar som är riktigt bra

Återigen kör du på spåret att Åsikt = fakta.
Multiplats körs bättre på ps4an (vilket är ganska självklart iom den kraftigare hårdvaran), exklusiva spel finns till båda 2. Vilken konsol som har bättre exklusiva spel för den enskilde spelaren är ingenting du kan svara på förutom om du själv får frågan vilken konsol DU tycker har bättre spel.
Och om jag läser ditt inlägg korrekt så anser du Titanfall vara x1 exklusivt. Då måste vi ju även se t.ex warframe, war thunder, blacklight, don't starve, outlast osv osv. som exklusiva spel till ps4an.

Och om du inte tycker Sony har några spel som drar försäljningssiffror de närmsta månaderna så antar jag att du glömt kolla t.ex gamestop.com best selling där PS4 + Infamous SS bundle är på första plats. Och gissa när det släpps... på fredag.
Hell... till och med PS4 + ghost bundlen är på andra plats.

Känns mer som att det är du som känner dig lurad iom att du måste försvara X1 så extremt som du gör genom att dra "fakta" ur röven och anse att åsikter ska ses som fakta.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Datavetare

Alla som är intresserade av next-gen borde definitivt läsa den EuroGamer artikel som hunden länkade till. Väldigt intressant läsning och informationen är ju korrekt då det inte är snillen som spekulerar utan två personer som faktiskt varit och utveckla XboxOne.

Men oj vad det märks att de totalt missbedömt vad Sony skulle lyckas få in i PS4. De var ju helt säkra på att PS4 skulle ha 4GB RAM så XBO skulle ha en fördel här. De slår nästa knut på sig själva för att ge en förklaring till varför DDR3+eSRAM är en optimal lösning. Man nämner en total bandbredd på ~200GB/s varav det är möjligt att få 140-150GB/s i riktiga program.

200GB/s är uppdelat på runt 100GB/s dedikerat för läsning, 100GB/s dedikerat för skrivning + 70GB/s (DDR3) läsning/skrivning. Att man i faktiska program får absolut max 140-150GB/s är denna hårda separation mellan läsning/skrivning till/från eDRAM + en viss "overhead". Problemet är att de flesta spel kommer inte ha en "perfekt" mix av läsning/skrivning så det kommer bli än lägre än detta.

Så vad har PS4? Den har 176GB/s mot 8GB GDDR5 som fritt kan fördelas mellan läsning och skrivning, det enda är en viss "overhead" men alla applikationer kommer få ut max förutsatt att flaskhalsen faktiskt är bandbredd mot RAM.

Tror man också insett att 32MB eSRAM är för lite för 1920x1080, för att köra i denna upplösning med trippel-buffer+stencil-buffer+z-buffer (rätt standard för ett modernt 3D-konsol spel) så behövs 42MB väldigt snabbt RAM... 1600x900 är vad man maximalt kan köra, men då finns i princip inget minne kvar för att cacha texturer.

Man försvara också valet av 16 ROP mot 32 st i PS4. Här har han till viss del rätt, 16 ROP är inte en flaskhals i XBO för man har inte tillräckligt med eSRAM för att köra de upplösningar där det blir ett problem. För PC kan man se att 16 ROP är för lite för vettig hantering av 1920x1080, så PS4 behövde fler än 16st men 32 är nog overkill, 24 hade nog räckt men det hade resulterat i en extra modifiering av de GPUer som AMD redan hade.

De erkänner i princip också att CPU-delen är underdimensionerad och är den minst balanserade delen av konsolen, något de försökt att rädda genom lite speciell HW (move-engines). De försvarar ändå valet av 8st Jaguar-kärnor över 4st Piledriver-kärnor (2 moduler), något som låter ihåligt. Har hela tiden antagit att Piledriver överhuvudtaget inte var ett alternativ, men här låter det som om man faktiskt övervägde detta men gick på Jaguar som garanterat är billigare. Om XBO haft Piledriver och PS4 kört med Jaguar så hade XBO haft en rejäl fördel i spel med komplexa beräkningar och avancerad fysik.

Det man inser när man läser artikeln är att XBO är inte en "bara" en PC, den har delar som skulle ha väldigt liten relevans på en "vanlig" PC men som faktiskt kan hjälpa till i spel som är specialdesignade för konsolen. Lite förvånad att han inte nämner att PS4 saknar något som motsvarar move-engines, fast å andra sidan vet han att PS4 inte behöver dessa då det bara finns ett minne och därför inget behov av HW för att flytta data mellan dessa.

Enda negativa man kan säga om PS4 är att den egentligen har en än mer obalanserad CPU kontra resten av HW.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knuckles:

Känns som att du inte förstår hur det fungerar. PS4 och Xbox One finns tillgängliga utan problem i USA, finns massor av båda i samtliga stora butiker. PS4 har dock sålt mer totalt pga att Sony skeppat ut konsoller till ca 40 länder jämnfört med One's 13. Microsoft har dock ingen "liten penis" syndrom som många på SweC lider av med deras 7000kronors SLI/Crossfire setups och "PC master race" snack och stressar inte över att ha osålda konsoller låsta på den amerikanska marknaden. Kommer det att säljas mindre antal konsoller...visst kanske det men vi har redan sett att Microsofts One omsätter mer pengar än PS4 både på hårdvara och mjukvarusidan plus att Microsoft tjänar 70% mer pengar per såld konsoll än Sony

Orkade bara kolla Best Buy, men det är den kedja man typiskt skulle köpa en konsol från vid ett "mall".

PS4: sold out (alla modeller)
XBO: in stock (alla modeller)

Så verkar fortfarande inte som det är helt trivialt att hitta PS4...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Orkade bara kolla Best Buy, men det är den kedja man typiskt skulle köpa en konsol från vid ett "mall".

PS4: sold out (alla modeller)
XBO: in stock (alla modeller)

Så verkar fortfarande inte som det är helt trivialt att hitta PS4...

Även här får man en ganska bra bild av lagerstatus
http://www.nowinstock.net/videogaming/consoles/ps4/
http://www.nowinstock.net/videogaming/consoles/xboxone/

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Det man inser när man läser artikeln är att XBO är inte en "bara" en PC, den har delar som skulle ha väldigt liten relevans på en "vanlig" PC men som faktiskt kan hjälpa till i spel som är specialdesignade för konsolen. Lite förvånad att han inte nämner att PS4 saknar något som motsvarar move-engines, fast å andra sidan vet han att PS4 inte behöver dessa då det bara finns ett minne och därför inget behov av HW för att flytta data mellan dessa.

De flesta verkar ju dock bestämt sig för länge sen att de nya konsollerna är vanliga PC, enbart på grund av x86-arkitekturen, att det är så mycket runt om kring verkar svårt att förstå.

Du som verkar påläst inom ämnet, vet du nått om fördelen med det delade minnet som konsollerna har? jag kan se fördelarna med att processorn kan skriva direkt till grafikminnet och tvärt om men hur mycket förlorar en PC på att inte ha den förmågan? skulle en optimal användning av den funktionen göra ett spel "oportbart" till PC?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hunden:

De flesta verkar ju dock bestämt sig för länge sen att de nya konsollerna är vanliga PC, enbart på grund av x86-arkitekturen, att det är så mycket runt om kring verkar svårt att förstå.

Du som verkar påläst inom ämnet, vet du nått om fördelen med det delade minnet som konsollerna har? jag kan se fördelarna med att processorn kan skriva direkt till grafikminnet och tvärt om men hur mycket förlorar en PC på att inte ha den förmågan? skulle en optimal användning av den funktionen göra ett spel "oportbart" till PC?

Min 3D-fu är väldigt inaktuell, var över 10 år sedan jag höll på med OpenGL- och D3D-programmering, så allt jag skriver blir rätt mycket gissning.

AMD verkar ju definitivt tro på att GPGPU är viktigt, så det finns garanterat saker man kan göra när CPU/GPU är väldigt nära integrerat. I den intervju som du länkade till nämner man ju att det var en viktigt del i designen av XBO att ha CPU och GPU väldig "nära" varandra, så även Microsoft anser det viktigt.

Microsoft nämner däremot att det är väldigt ineffektivt för CPU-delen att använda eSDRAM, så eventuellt samarbete mellan CPU/GPU måste gå via DDR3. Lite konstigt då Intel inte har detta problem i Crystallwell (eDRAM som Iris Pro använder), där används ju eDRAM som en L4-cache för CPU-delen. Just för Iris Pro finns det OpenCL exempel som visar att ett snabbt minne mellan CPU/GPU kan ge väldigt stora fördelar, andra GPUer som har liknande 3D-prestanda i spel hamnar i dessa OpenCL exempel långt efter Iris Pro.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

tier 2 länderna får sin konsol i september, dock så är ju konsolerna inte då heller ännu släppta i samma länder som ps4 så det dröjer väl till si så där 2015-2016 före vi får kan börja jämföra försäljningen mellan x1 och ps4... eller hur knuckles? så länge inte MS säljer mer dvs.

Och efter lite mer letande hittade jag att xbox live endast finns tillgängligt i totalt 41 länder medans PSN finns i 59 länder. Innebär detta då också att vi inte kan jämföra ps3 vs x360 försäljning? Knuckles... Hjälp mig förstå!!

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

visst... Tack... Kunde inte bry mig mindre.

den enda slutsats jag kan dra av ditt inlägg är att det har absolut ingenting överhuvud taget att göra med de frågor jag ställde direkt riktade mot knuckles gällande just denna persons snedvridna verklighetsuppfattning som högst troligt påverkats av personens märkeslojalitets missbruk.

men tack för ditt inlägg iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är relevant på din fråga, kanske inte på det som du verkar vilja. Du baserar ditt argument på att hög tillgänglighet på en marknad ökar efterfrågan på en viss vara, när det inte är så. Om vi ska ta det vidare så är det enklare att mätta 14 marknader än 40 och därför är det logiskt att Sony säljer bättre och utifrån det är det mer rättvist att jämför samma marknader vilket inte borde vara problem för dig då Sony fortfarande säljer bättre, eller?

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Skrivet av jurand:

Det är relevant på din fråga, kanske inte på det som du verkar vilja. Du baserar ditt argument på att hög tillgänglighet på en marknad ökar efterfrågan på en viss vara, när det inte är så. Om vi ska ta det vidare så är det enklare att mätta 14 marknader än 40 och därför är det logiskt att Sony säljer bättre och utifrån det är det mer rättvist att jämför samma marknader vilket inte borde vara problem för dig då Sony fortfarande säljer bättre, eller?

kunde inte bry mig mindre om vem som säljer mer även om jag försökte mitt yttersta.

det knuckles gör, som jag ogillar, är försköningen av den produkt han anser vara bättre så att det låter bättre än konkurrentens även om mycket av det han påstår inte är baserat på fakta utan endast baserat på hans egna åsikter.

jag anser mig själv vara påläst om dessa 2 system och när någon påstår något som inte stämmer överens med verkligheten hoppar jag gärna in för att säga emot, bara för att hjälpa personer som kanske inte är lika insatta, så att korrekt information sprids och inte information baserat på en användares märkes lojalitet.

men tack för ditt svar.
kom även ihåg att ta i beaktande vid senare tillfällen att även T,ex om UK har sålt x antal konsoler, så är antal y konsoler som blivit importerade från exempelvis nordiska länder och att den totala försäljnings siffran som visas har andra länders importerade konsoler inräknade. Så jag tycker gott och väl att man kan jämföra total försäljning. Inte bara för att Sony "leder"

tack för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Orkade bara kolla Best Buy, men det är den kedja man typiskt skulle köpa en konsol från vid ett "mall".

PS4: sold out (alla modeller)
XBO: in stock (alla modeller)

Så verkar fortfarande inte som det är helt trivialt att hitta PS4...

Best buy finns faktiskt inte i någon "mall" så där har du fel. Finns dock några butiker i anknytning till shopping centers och där när jag gör en lagersökning lokalt finns det PS4 tillgängligt i 6 av 9 butiker mot 7 av 9 för Xbox One. För övrigt så skulle ingen seriös köpare gå till Best Buy för en konsoll....man går till Amazon som har båda i lager i stora kvantiteter

Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

kunde inte bry mig mindre om vem som säljer mer även om jag försökte mitt yttersta.

det knuckles gör, som jag ogillar, är försköningen av den produkt han anser vara bättre så att det låter bättre än konkurrentens även om mycket av det han påstår inte är baserat på fakta utan endast baserat på hans egna åsikter.

jag anser mig själv vara påläst om dessa 2 system och när någon påstår något som inte stämmer överens med verkligheten hoppar jag gärna in för att säga emot, bara för att hjälpa personer som kanske inte är lika insatta, så att korrekt information sprids och inte information baserat på en användares märkes lojalitet.

men tack för ditt svar.
kom även ihåg att ta i beaktande vid senare tillfällen att även T,ex om UK har sålt x antal konsoler, så är antal y konsoler som blivit importerade från exempelvis nordiska länder och att den totala försäljnings siffran som visas har andra länders importerade konsoler inräknade. Så jag tycker gott och väl att man kan jämföra total försäljning. Inte bara för att Sony "leder"

tack för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag ogillar, är DrAg00nEn's extremt okunniga uttalanden om försäljning och hans falska "kunnighet" och inkorrekta kunskap om konsoller. Jag har aldrig sagt att PS4 säljer sämre, den säljer bättre än vad den förtjänar med tanke på vilka spel som finns ute. Xbox One däremot säljer fler spel totalt och omsätter mer pengar totalt än PS4 i hela världen. Microsoft tjänar även mer pengar per såld konsoll än Sony (uppskattningsvis 18dollar vinst per PS4 mot 28dollar vinst per One).

40 mot 13 länder ger faktiskt Sony en väldigt stor fördel i total försäljning, inte alla vill ha en import konsoll och därför kommer vi nog se en ganska stor "boost" i säljsiffror från One i september. I USA så är utbudet riktigt bra för One medans PS4 är tillgängligt men bortslösade på marknader där det inte finns samma efterfrågan som t.ex Japan där Wii U säljer bättre trots att det är en ganska död konsoll. One's Titanfall bundle i USA springer dock varv runt PS4 bundles i dagsläget vilket är trevligt.

Tycker dock att båda konsollerna förtjänar en plats i vardagsrummet, kan däremot inte säga det samma om Wii U som borde dö med tanke på det kassa stödet från utvecklarna. Jag kan tänka mig att köpa en PS4 när den kostar vad den är värd för mig (200dollar), den klarar ju faktiskt inte att köra min kabelbox med röststyrning som min One gör

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Visst kanske det men vi har redan sett att Microsofts One omsätter mer pengar än PS4 både på hårdvara och mjukvarusidan plus att Microsoft tjänar 70% mer pengar per såld konsoll än Sony

Ingen av tillverkarna i nuläget ser ut att tjäna någonting alls på själva konsollerna.

http://www.extremetech.com/gaming/171697-xbox-one-costs-more-...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Det jag ogillar, är DrAg00nEn's extremt okunniga uttalanden om försäljning och hans falska "kunnighet" och inkorrekta kunskap om konsoller. Jag har aldrig sagt att PS4 säljer sämre, den säljer bättre än vad den förtjänar med tanke på vilka spel som finns ute. Xbox One däremot säljer fler spel totalt och omsätter mer pengar totalt än PS4 i hela världen. Microsoft tjänar även mer pengar per såld konsoll än Sony (uppskattningsvis 18dollar vinst per PS4 mot 28dollar vinst per One).

40 mot 13 länder ger faktiskt Sony en väldigt stor fördel i total försäljning, inte alla vill ha en import konsoll och därför kommer vi nog se en ganska stor "boost" i säljsiffror från One i september. I USA så är utbudet riktigt bra för One medans PS4 är tillgängligt men bortslösade på marknader där det inte finns samma efterfrågan som t.ex Japan där Wii U säljer bättre trots att det är en ganska död konsoll. One's Titanfall bundle i USA springer dock varv runt PS4 bundles i dagsläget vilket är trevligt.

Tycker dock att båda konsollerna förtjänar en plats i vardagsrummet, kan däremot inte säga det samma om Wii U som borde dö med tanke på det kassa stödet från utvecklarna. Jag kan tänka mig att köpa en PS4 när den kostar vad den är värd för mig (200dollar), den klarar ju faktiskt inte att köra min kabelbox med röststyrning som min One gör

Ge mig några exempel på vad jag sagt som är inkorrekt angående konsolerna.
Jag vet att du aldrig sagt att ps4 säljer sämre. Har aldrig påstått det heller.

Sen vet vi ju inte exakt försäljning för digitala titlar heller, så vem som säljer flest spel eller inte är även det svårt att säga.
Senaste rapporter visar iaf att Sony säljer mer digitalt än MS
http://www.dualshockers.com/2014/03/18/call-of-dutys-lead-pla...

Det är trevligt att MS har hittat nått typ av fotfäste iom Titanfall, men jag har inte sett några definitiva tal från försäljningen. Däremot så har jag hävisat till gamestop.com best selling där titanfall bundlen jämfört med andra ps4 bundles inte varit så eftertraktat.

Har du överhuvudtaget några källor att visa till angående dina Titanfall uttalanden. Du har tidigare nämnt att infamous bara kommer att sälja en bråkdel av titanfall, och nu nämner du att titanfall bundlen springer varv runt andra bundles. Jag försöker iaf ge källa på vad jag läst och hört.

Sen att du selektivt svarar på inlägg gör ju inte saken bättre heller.

Och visst. Båda konsolerna förtjänar en plats i vardgasrummet. men bara när MS fixar ett SKU utan kinect och ett UI som inte får en att känna ett måste till att använda röst/rörelse styrning

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knuckles:

Best buy finns faktiskt inte i någon "mall" så där har du fel. Finns dock några butiker i anknytning till shopping centers och där när jag gör en lagersökning lokalt finns det PS4 tillgängligt i 6 av 9 butiker mot 7 av 9 för Xbox One. För övrigt så skulle ingen seriös köpare gå till Best Buy för en konsoll....man går till Amazon som har båda i lager i stora kvantiteter

Men oj, de finns i anslutning till köpcentrum eller outlets (de gör definitivt skäl för uttrycket elektroniklador). Poängen är att de typiskt har väldigt mycket prylar och när man är där och frågar de som bor där var man enklast köper elektronik billigt så nämns i princip alltid Best Buy. Går man in i en sådan butik så förstår man varför, bra pris och väldigt mycket uppställt så man kan känna klämma. Personalen är vad man kan förvänta sig, de är meningslösa att fråga om något som inte redan står skrivet bredvid produkten.

Edit: Amazon hade väl samma lagerstatus, PS4 finns inte för tillfälle, XBO finns. Amzon.uk hade 1st PS4 av en specifik modell, övriga var pre-order only...
Xbox One: guess what, in-stock.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Att ni sitter och jämför lagerstatus säger dock ingenting om vilken konsol som säljer bäst i dagsläget.

Vi vet ingenting om respektive tillverkare månadsproduktion, vilket gör lagerstatusen fullständigt irrelevant.

Om någon mot förmodan skulle sitta på en trovärdig information om månadsprodukten så posta gärna, men länka inget där någon "expert" gör en uppskattning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av virtual void:

Men oj, de finns i anslutning till köpcentrum eller outlets (de gör definitivt skäl för uttrycket elektroniklador). Poängen är att de typiskt har väldigt mycket prylar och när man är där och frågar de som bor där var man enklast köper elektronik billigt så nämns i princip alltid Best Buy. Går man in i en sådan butik så förstår man varför, bra pris och väldigt mycket uppställt så man kan känna klämma. Personalen är vad man kan förvänta sig, de är meningslösa att fråga om något som inte redan står skrivet bredvid produkten.

Edit: Amazon hade väl samma lagerstatus, PS4 finns inte för tillfälle, XBO finns. Amzon.uk hade 1st PS4 av en specifik modell, övriga var pre-order only...
Xbox One: guess what, in-stock.

Fast det kan ju betyda att Microsoft spottar ut flera konsoler än vad Sony gör, det är ju rätt skandal också att släppa en konsol och man måste ha bokat tre år innan för att få tag i en.

Varför ens kriga vilken som är bäst? Seriöst, dagens i-lands problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av baxee:

Fast det kan ju betyda att Microsoft spottar ut flera konsoler än vad Sony gör, det är ju rätt skandal också att släppa en konsol och man måste ha bokat tre år innan för att få tag i en.

Varför ens kriga vilken som är bäst? Seriöst, dagens i-lands problem.

Likt majoriteten av medlemmarna på SweC bor jag i ett i-land så har mest bara i-landsproblem...
Och vad är poängen med ett forum för tekniknördar om man inte ska argumentera kring meningslösa detaljer

Just tillverkningsfrågan är inget som intresserar mig speciellt mycket, men halkade in på den då det är så uppenbart att PS4 just nu är den som säljer bättre. Hur mycket bättre PS4 skulle kunna sälja vet vi inte då det är brist på PS4, men vi vet också att XBO inte säljer snabbare än att MS hinner med att leverera. Senaste jämförelsen jag sett kring försäljning (vilket var innan PS4 lanserades i Japan) så såldes ungefär 3 PS4 för varje 2 XBO. Det senare betyder att om inte MS bygger ett rejält lager så är det Sony som just nu bygger flest konsoler per tidsenhet.

Själv föredrar jag diskussionen kring designen av HW

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Likt majoriteten av medlemmarna på SweC bor jag i ett i-land så har mest bara i-landsproblem...
Och vad är poängen med ett forum för tekniknördar om man inte ska argumentera kring meningslösa detaljer

Just tillverkningsfrågan är inget som intresserar mig speciellt mycket, men halkade in på den då det är så uppenbart att PS4 just nu är den som säljer bättre. Hur mycket bättre PS4 skulle kunna sälja vet vi inte då det är brist på PS4, men vi vet också att XBO inte säljer snabbare än att MS hinner med att leverera. Senaste jämförelsen jag sett kring försäljning (vilket var innan PS4 lanserades i Japan) så såldes ungefär 3 PS4 för varje 2 XBO. Det senare betyder att om inte MS bygger ett rejält lager så är det Sony som just nu bygger flest konsoler per tidsenhet.

Själv föredrar jag diskussionen kring designen av HW

Äger du någon av av dem?
Annars, vilken skulle du köpt?

Sen vem som säljer bäst som andra sagt får vi ju se när xbox one har släppts.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av baxee:

Äger du någon av av dem?
Annars, vilken skulle du köpt?

Sen vem som säljer bäst som andra sagt får vi ju se när xbox one har släppts.

Har haft de flesta konsoler sedan PS2/GC/Xbox, men efter att köpt både PS2 och PS3 på release-dagen så övertalade jag mig själv att det är helt meningslöst att köpa vare sig PS4 eller XBO innan det finns vettiga titlar. Tog över ett år innan det började komma något vettigt till PS3...

Det enda jag använder konsolen till är spel, är inte det minsta intresserad av övriga funktioner (kör lite Netflix på PS3 men ingen kritisk funktion). Har precis skaffat en laptop som är tillräckligt kraftig för att köra nya spel, men har konstaterat att jag inte gillar att spela på PC av någon anledning. Så kommer köpa PS4 och/eller XBO tids nog.

Givet vad som är känt kring HW och om jag bara skulle köpa en konsol (just nu har jag Wii, WiiU och 2 PS3or, så är inte alls otroligt att det blir båda...) så är valet enkelt: PS4. De flesta spel är trots allt multiplattform och de kommer vara bättre på PS4, enda variationen kommer vara hur mycket bättre. Att jag inte har någon Xbox360 är helt enkelt att jag har fler spel på PS3 än vad jag har tid och spela + favoritspelen har varit Uncharted-serien och InFamous-serien. Men nog svårt att kalla mig MS-hatare då jag bl.a. har Win8.1 platta + relativt dyr Win8.1 laptop.

Vad det gäller försäljning av XBO: den är släppt på alla stora marknader, att den släpps i norden i höst kommer inte förändra något på global skala.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så skulle säga att denna information styrker att den gissning jag tidigare gjorde var rätt, denna 8GB flash är i princip något som används för att konvertera den "vanliga" HD som sitter i XBO till en SSHD. Något som också känns som ett helt vettigt beslut!

Skrivet av hunden:

Det mest logiska skulle jag nog säga är att använda flashminnet så som det använts tidigare (Xbox 360, PS3, Wii), att lagra viktiga delar av operativsystemet i. Ditt ursprungliga påstående stämmer ju faktiskt inte, hårddisken används som en hårddisk och inget annat. Efter lite egen forskning visar det sig ju dessutom att spelen inte drar någon nytta av flashminnet mer än att indirekt slippa samsas om hårddisken.

det är bara tidigare PS3or som har det där flashminnet. nyare lagrar det mesta av OS på HDDn.

hur det ligger till med XBOne eller PS4 vet jag heller. men borde det inte vara en ganska stor fail-risk att konstant skyffla data på det lilla som borde vara kvar på en sån enhet, med tanke på det stora systemet som redan ligger där, i XBoxens fall iaf. det blir väldigt lite kvar att slita på?

tror mer på teorin om att det är menat som passiv avlastning för systemsaker. men det borde ju gå att kolla om det är sannolikt att det är spelcache, kretsen skulle behöva ha ganska rejäl skriv/läs i det fallet, medan det inte är lika kritiskt för system. så en siffra skulle styrka eller stryka spelteorin kanske.

Skrivet av Yoshman:

Man försvara också valet av 16 ROP mot 32 st i PS4. Här har han till viss del rätt, 16 ROP är inte en flaskhals i XBO för man har inte tillräckligt med eSRAM för att köra de upplösningar där det blir ett problem. För PC kan man se att 16 ROP är för lite för vettig hantering av 1920x1080, så PS4 behövde fler än 16st men 32 är nog overkill, 24 hade nog räckt men det hade resulterat i en extra modifiering av de GPUer som AMD redan hade.

De erkänner i princip också att CPU-delen är underdimensionerad och är den minst balanserade delen av konsolen, något de försökt att rädda genom lite speciell HW (move-engines). De försvarar ändå valet av 8st Jaguar-kärnor över 4st Piledriver-kärnor (2 moduler), något som låter ihåligt. Har hela tiden antagit att Piledriver överhuvudtaget inte var ett alternativ, men här låter det som om man faktiskt övervägde detta men gick på Jaguar som garanterat är billigare. Om XBO haft Piledriver och PS4 kört med Jaguar så hade XBO haft en rejäl fördel i spel med komplexa beräkningar och avancerad fysik.

Det man inser när man läser artikeln är att XBO är inte en "bara" en PC, den har delar som skulle ha väldigt liten relevans på en "vanlig" PC men som faktiskt kan hjälpa till i spel som är specialdesignade för konsolen. Lite förvånad att han inte nämner att PS4 saknar något som motsvarar move-engines, fast å andra sidan vet han att PS4 inte behöver dessa då det bara finns ett minne och därför inget behov av HW för att flytta data mellan dessa.

Enda negativa man kan säga om PS4 är att den egentligen har en än mer obalanserad CPU kontra resten av HW.

PS4ans mer tilltagna GPU är i viss mån menad att avlasta den klena CPUn. det är samma princip som PS3 använde, förutom att det är tvärtom nu. delvis valfria resurser i GPUn är de nya SPE:erna. så jag antar att ROP-kapacitet kan ha betydelse även för det utbytet, vilket skulle förklara obalansen?

Skrivet av Knuckles:

Det jag ogillar, är DrAg00nEn's extremt okunniga uttalanden om försäljning och hans falska "kunnighet" och inkorrekta kunskap om konsoller. Jag har aldrig sagt att PS4 säljer sämre,

hmm... :

Skrivet av Knuckles:

I USA så är utbudet riktigt bra för One medans PS4 är tillgängligt men bortslösade på marknader där det inte finns samma efterfrågan som t.ex Japan där Wii U säljer bättre trots att det är en ganska död konsoll. One's Titanfall bundle i USA springer dock varv runt PS4 bundles i dagsläget vilket är trevligt.

1. PlayStation 4 – 29677
6. Wii U – 7654
9. Xbox 360 – 278

WiiU har aldrig samtidigt sålt bättre än PS4, och den senare har undantaget en vecka legat på plats ett varje sen den släpptes.

XBOne har ingen placering givetvis, men det rörde ju inte påståendet.

några siffror från spelförsäljningen visar dock rätt klart att det är ganska osannolikt att den kommer vara på några listor alls i framtiden heller.

Dark Souls II (PS3) – 255197
Dark Souls II (360) – 5950

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

MS sitter i en väldigt dålig situation då de också har den dyraste konsollen. För att konkurrera med PS4 måste de sälja den billigare än PS4an men det kommer också innebära att de kommer göra enorma förluster pga inkluderade kinect.

Jag tror de blir tvingade att sälja konsollen utan kinect snart. De måste ner till 3500 eller så. Då borde de kunna konkurrera med PS4ans pris. Personligen så tänker iaf inte jag köpa ngn One förän de är nere i runt 3500. Med eller utan Kinect.

Kostnaden att tillverka kinect är låg så den kan dom lätt sänka en del.
Men egentligen tycker jag att konsoller borde säljas med en expansionsplats där grafikkort kan stoppas i. Det skulle alla tjäna på, användaren kan utöka prestandan och därmed välja en högre upplösning och samtidigt få mer FPS, och tillverkarna tjänar en extra slant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

1. PlayStation 4 – 29677
6. Wii U – 7654
9. Xbox 360 – 278

WiiU har aldrig samtidigt sålt bättre än PS4, och den senare har undantaget en vecka legat på plats ett varje sen den släpptes.

Hmm... ser man på.
Litade på vad knuckles sa om om ps4 vs wiiu försäljningen i japan utan att kolla upp desto mer...
Tack ska du ha för infon.

*** raderat ***

Onödigt, personangrepp § 1.2.
Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AndreaX:

det är bara tidigare PS3or som har det där flashminnet. nyare lagrar det mesta av OS på HDDn.

hur det ligger till med XBOne eller PS4 vet jag heller. men borde det inte vara en ganska stor fail-risk att konstant skyffla data på det lilla som borde vara kvar på en sån enhet, med tanke på det stora systemet som redan ligger där, i XBoxens fall iaf. det blir väldigt lite kvar att slita på?

tror mer på teorin om att det är menat som passiv avlastning för systemsaker. men det borde ju gå att kolla om det är sannolikt att det är spelcache, kretsen skulle behöva ha ganska rejäl skriv/läs i det fallet, medan det inte är lika kritiskt för system. så en siffra skulle styrka eller stryka spelteorin kanske.

Finns ingen anledning att lägga mer än motsvarande BIOS i Flash, men precis som du säger så hade den ursprungliga PS3an hela OSet i flash, medan slim inte har det. Något jag märkte då byte av HD i min första PS3 var helt trivialt, byta och vid boot frågade systemet om jag ville formatera disken. På slim fick man bara upp ett meddelade om att man måste lägga en system-image på en USB-sticka då disken man nu kör med saknar OS.

Förutsätter att XBO (och PS4) har samma upplägg som PS3-slim, man har bara en boot-loader i flash och majoriteten av OSet på disk. 8GB flash blir då rätt mycket, så man måste ha någon plan för detta. MTBF är så pass högt för dagens flash-minnen så det är ett icke-problem att använda dessa som spel-cache.

Skrivet av AndreaX:

PS4ans mer tilltagna GPU är i viss mån menad att avlasta den klena CPUn. det är samma princip som PS3 använde, förutom att det är tvärtom nu. delvis valfria resurser i GPUn är de nya SPE:erna. så jag antar att ROP-kapacitet kan ha betydelse även för det utbytet, vilket skulle förklara obalansen?

Tyvärr får man intrycket att dagens GPUer är extremt kompetenta beräkningsenheter och de gör CPU-delen mindre viktigt. GFLOPS berättar inte alls hela historien...

En GPU är extremt snabb på en väldigt specifik delmängd problem, nämligen problem där du ska göra nära nog exakt samma beräkning på en väldigt stor mängd data och varje delberäkning är oberoende.

En CPU är i stället väldigt effektiv på att hantera programflöden där man läser lite data här och där, flödet har typiskt rejäla variationer i vägen man tar beroende på data man hantera och kontext som för tillfället associerar med sitt program. En GPU är brutalt ineffektiv på att köra sådan kod, den kommer överhuvudtaget inte i närheten av en modern CPU.

SPEerna ligger närmare än CPU än en GPU, faktum är att de mer eller mindre exakt samma sak som SSE/AVX-delen på en modern x86 vad det gäller egenskaper. SPEerna var definitivt mycket mer effektiva på flyttal än på heltal, men PS3 var rätt obalanserad och den hade långt mer flyttalskapacitet än den rimligen kunde använda. Med tiden fick man fram effektiva bibliotek för kollisiondetektering och andra saker som är något man normalt kör på en CPU. En GPU skulle vara hopplöst ineffektiv på att hantera sådan saker, så PS4 kan inte använda sin GPU för samma typ av avlastning SPEerna används till.

Så det väldigt klena CPU-delen kommer vara denna generations stora flaskhals, Xbox360 har ~40% högre flyttalskapacitet i sina 3 PPC-kärnor än vad PS4/XBO har på de 6 Jaguar-kärnor som spel har tillgång till. PS3 har nästan 3x gånger högre flyttalskapacitet i Cell! Nu är heltalskapaciteten viktigare, men den är nog rätt likvärdig på alla 4 konsolerna!

ROP ska man se som en fix-function del, den kan utföra rastrering av 3D-världen till en 2D-projektion, inget annat. Så PS4 kan inte använda sin överkapacitet här till något vettigt, enda fördelen med 32 ROP är att man nog kan utgå från att denna del aldrig kommer vara en flaskhals. 16 ROP är definitivt en flaskhals när man kommer upp till 1920x1080, möjligen blir det en flaskhals redan vid 1600x900. Lasten på ROP beror linjärt på antal pixels på skärmen men beror också på hur komplex scenen är, mycket transparens ökar t.ex. trycket en hel del.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Wild fanboy appeared

Snart kommer DirectX12.

Indeed, a wild fanboy appeared.
Som är en Microsoft API därmed enbart Microsoft produkter. Av just den anledningen enbart så är jag mer intresserad av Mantle som hitills lovar gott.

Skrivet av baxee:

Xbox live är en miljard gånger bättre.

Men va bra! Då har du också en miljard skäl som du kan ge oss varför Xbox Live är bättre så det är bara att räkna upp dem alla.

Skrivet av baxee:

Drar mindre ström

Jaså? Enligt den här artikeln så drar den mer.

Skrivet av baxee:

Kinect 2.0 är coolt och kommer bli mycket bättre längre fram.

Den var inte relevant i slutet av 2010. Den är fortfarande inte relevant eller cool. Även om du och Microsoft försöker än idag övertyga er själva att den är cool, relevant och bra att ha.

Skrivet av baxee:

Kontrollerna. (även kvalitén menar jag här, då gummit på ps4ans går sönder på en gång, för dem flesta har jag läst.)

Måndagsex och egentligen icke-problem. Och Xbone eller dess kontroller är inte på något sätt besparad från problem.

Skrivet av baxee:

Sen, är inte konsolen lanserad överallt heller.

Hur fan är det en anledning att skaffa sig en konsoll? Nog för att jag är en dryg PC Master Race men jag trodde att själva poängen med konsoller var för spelens skull.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Wall of shit

Ska vi pussas

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Ska vi pussas

Jag nöjer mig med genomtänkta svar från dig. Kan du klara det?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.