Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hårdvara till mediaserver [Hjälp]

Permalänk
Medlem

hårdvara till mediaserver [Hjälp]

Ber redan i förväg om ursäkt för mitt dåliga språk och många stavfel.

Min gamla mediaserver/htpc (ION 3d 152b) har nu stört mig för sista gången och det är dags att införskaffa en ny. Tanken är att bygga en från grunden men då jag inte har gjort nått liknande förut har jag 100 frågor och efter två dagars googlande är jag inte närmare mitt svar. Därför hoppas jag kunna få lite hjälp härifrån.

Budget: ca 5000 kr

Introduktion
Tanken är att den ska stå i en klädkammare så ljudnivån är inte prioriterad även om strömförbrukningen är det då den är tänkt att stå på dygnet runt, Servern kommer majoriteten av tiden torrent + småprogram alltså inte kräva så mycket, samtidigt vill jag att den ska kunna kräma på rejält när de väl behövs (transcoda dubbla 1080p i jobbiga format via plex eller Rendera videos i Key Shot som kör på processorn). Jag förstår att de kan vara svårt att få båda i samma men försöker hitta en bra avvägning. Kommer att börja med en mindre setup med två lagringsdiskar men vill ha utrymme att utöka dock har jag svårt att se att jag någonsin kommer över 6.

Komponenter

Processor: Funderar kring en haswell - Intel Core i5 4570S
Värt att köra hasswell?
Är det värt att köra modell S i en server, bör man kanske till och med satsa på en T? kommer detta påverka prestandan för mycket? Kan alla Intel processorer throtla ner när de inte behövs?

Moderkortet:
Här är jag helt lost. Vilket chipset bör jag satsa på? Någon speciell tillverkare? Vill nog ha minst mATX då man aldrig vet om man kan behöva en PCI express i framtiden. Är det värt att satsa på 6 SATA direkt på moderkortet eller ska man satsa på en extern kontroller?

System Hdd:
Har flera mekaniska 2.5 räcker en sådan eller bör man satsa på ssd?
Har inga planer på RAID till att börja med men kan va kul för framtiden. Då jag mest ska lagra filmer på dem är det inte jordens undergång om en skulle krascha.

Hdd: En 2TB (äger redan) och en ny 4TB

Chassi: Tänker ett fullstort tower då utrymme inte är något problem. Krävs de fler fläktar att kyla en sån (mer el?)

RAM: Hur viktigt är ram på en media server egentligen? Värt att satsa på eller bara slänga in nått billigt?

Kylning: är det ens värt att fundera på passiv kylning?

Har satt ihop ett en server kommentera gärna om jag är på rätt väg.

ASRock Z87M Pro4 mATX 867kr
Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz 1500kr
Corsair 4GB (2x2GB) CL9 1333Mhz XMS3 474kr
4TB Seagate Desktop HDD 64MB 1500kr
Cooler Master Elite 342 Svart 299kr
Total ~4600

Blev ett väldigt plottrigt inlägg men hoppas ni förstår

Permalänk

Värt att köra hasswell?
Är det värt att köra modell S i en server, bör man kanske till och med satsa på en T? kommer detta påverka prestandan för mycket? Kan alla Intel processorer throtla ner när de inte behövs?

Ja på Haswell, strömsparfunktionerna är lite bättre och det är inte direkt nån prisskillnad. Nej på S eller T om den ändå kan byggas i nåt med ordentlig kylning och inte behöver vara tyst. Jag har T-modeller för att det är små/tysta byggen där det finns gränser hur mycket jag kan kyla bort och moderkort som starkt begränsar hur mycket jag kan underklocka/undervolta (Asus H87M-Pro för 4770T + Intel DQ77KB för 3470T). I idle gör det ingen skillnad.

Moderkortet:
Här är jag helt lost. Vilket chipset bör jag satsa på? Någon speciell tillverkare? Vill nog ha minst mATX då man aldrig vet om man kan behöva en PCI express i framtiden. Är det värt att satsa på 6 SATA direkt på moderkortet eller ska man satsa på en extern kontroller?

Vågar jag inte svara på, jag använder nästan alltid ASUS eftersom jag kan deras BIOS osv. Fler inbyggda portar är ju skönt om du tror du kommer ha en störra ZFS-volym eller nåt.

System Hdd:
Har flera mekaniska 2.5 räcker en sådan eller bör man satsa på ssd?
Har inga planer på RAID till att börja med men kan va kul för framtiden. Då jag mest ska lagra filmer på dem är det inte jordens undergång om en skulle krascha.

Hdd: En 2TB (äger redan) och en ny 4TB

SSD för systemet är ju alltid skönt men eftersom det är en gaderobsdator är det inte kritiskt, varken ljud, hastighet, värme eller plats spelar nån roll för dig. Ta vad du har.

Chassi: Tänker ett fullstort tower då utrymme inte är något problem. Krävs de fler fläktar att kyla en sån (mer el?)

Tvärtom, stort chassi = mer luft = mindre cirkulation krävs. Men fläktar drar inte mycket så om det är viktigt satsa mer på nätagget isf.

RAM: Hur viktigt är ram på en media server egentligen? Värt att satsa på eller bara slänga in nått billigt?

Antingen ECC om det är seriös lagring eller så är det skitsamma, ta nåt som finns på QVL-listan för moderkortet. Om du vill spara ström så titta om nåt L minne finns med (1.35v).

Kylning: är det ens värt att fundera på passiv kylning?

Nej. Lika bra att ha nån/några fläktar som vispar ut luften om du inte vill ha det tyst.