Passiva högtalare till färdigt system?

Permalänk
Medlem

Passiva högtalare till färdigt system?

Går det byta högtalare i ett "gammalt" färdigt ljudsystem för dator?

Har nu ett creative i-trigue 3220 (med ännu äldre högtalare från creative, men basen är densamma) Nackdelen med detta systemet är att högtalarna drivs av RCA kontakter. Såg att Netonnet hade utförsäljning av utgående artiklar.

Är det möjligt att bara splitta en RCa kabel och driva högtalarna?

Edit: de högtalarna jag har nu glappar och skrapar, men använder dom så sällan att jag inte vill lägga ner massa pengar på det. Men vill ändå ha ett par högtalare.

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att koppla in de högtalarna om förstärkaren sitter i basen, man bör montera en rca kontakt på en klen högtalarkabel ( >0,5mm^2) istället för att klippa isär en signalkabel för de brukar vara så klena att de är olämpliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att koppla in de högtalarna om förstärkaren sitter i basen, man bör montera en rca kontakt på en klen högtalarkabel ( >0,5mm^2) istället för att klippa isär en signalkabel för de brukar vara så klena att de är olämpliga.

Stort tack för svaret! men då köper jag högtalarna och testar, fungerar det inte så är det ändå bara 200;- men nu vet jag att det KAN gå iaf.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xcym:

Stort tack för svaret! men då köper jag högtalarna och testar, fungerar det inte så är det ändå bara 200;- men nu vet jag att det KAN gå iaf.

Ja det borde gå bara förstärkaren är hel, annars kan du komplettera med nån billig Tripathförstärkare från Ebay typ den här http://www.ebay.com/itm/Lepai-LP-2020A-Hi-Fi-Stereo-2CH-Audio... eller nått bättre, men det beror ju på budgeten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde gå bara förstärkaren är hel, annars kan du komplettera med nån billig Tripathförstärkare från Ebay typ den här http://www.ebay.com/itm/Lepai-LP-2020A-Hi-Fi-Stereo-2CH-Audio... eller nått bättre, men det beror ju på budgeten.

Inget fel på förstärkaren, den spelar på bra, det är bara högtalana som börjat glappa. Högtalaran kommer från ett creative p380, Köpt 2004.. så 10 år får man väl säga är nog för dessa!

Ska testa, fungerar det inte så får jag kolla på en förstärkare. Tack annu en gång för din hjälp!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det borde gå bara förstärkaren är hel, annars kan du komplettera med nån billig Tripathförstärkare från Ebay typ den här http://www.ebay.com/itm/Lepai-LP-2020A-Hi-Fi-Stereo-2CH-Audio... eller nått bättre, men det beror ju på budgeten.

Bara så vi får svar i tråden, det fungerade utmärkt att koppla in högtalarna via RCA kontakter Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för garanterat svar