Microsoft avtäcker DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För det första vill jag inte att Microsoft ska tvingas licensiera ut hela sitt operativsystem (som ditt exempel med iOS). Googles sökmotor är fullt utbytbar mot t.ex. Bing!. Däremot är DirectX inte utbytbar och låser kunderna i Windows. DirectX har en dominerande ställning på marknaden och för att kunna ha DirectX behöver du Windows. Är man i dominerande ställning har man ett ansvar för marknaden som normala företag inte har och jag ser ingenting som skulle kunna legitimera Microsofts agerande.

I juridiska termer stavas det 102.1 FEUF - Missbruk av dominerande ställning och Kopplingsförbehåll. Anledningen till att kommissionen inte agerar är sannolikt en kombination av okunnighet och överbelastning. Dem har tidigare agerat mot Windows Media Player(Mål T-201/04 &Nyhetslänk) förut som resulterat i rekordböter för Microsoft. Då var kopplingsförbehållet omvänt, det var Windows som påtvingade programmet, inte programmet som påtvingar Windows. Men principen är den samma.

Nä, men man måste inte använda DX. Man kan ju använda OpenGL i stället. Om man skall göra så här med alla saker i windows kommer till slut installationen att likna linux äldre installationer. Där man väljer drivers för nätverkskort och vilken desktop-hanterare man ska ha och en jävla massa skit. Det finns inget som hindrar en att installera OpenGL. Det finns inget som hindrar en att installera en browser som inte hanterar bilder.

Jag tycker att det är ett jävla konstigt argument. Vem är det som skall få finnas med på listorna äver features som skall installeras?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

AMD ligger 2-3 år före Microsoft i utvecklingen och dessutom gick AMD från scratch - Det är vad vi vet.

Vad har du för källa till det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan ju länka den här eftersom AMD mantle diskuteras.. så varför inte Nvidia också

NVIDIAs TBA DX11 Driver will be better than Mantle
http://www.guru3d.com/news_story/nvidias_tba_dx11_will_be_bet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad har du för källa till det?

Baserat på att Microsoft kommer att släppa DirectX 12 om 2½ år (Julhandeln 2015) och att AMD och Microsoft skulle arbeta ungefär lika snabbt.

Poängen är att AMD har sitt Mantle ute och fungerande (om än beta) redan idag medan Microsoft har mycket arbete kvar på sitt lågnivåslager. Tidsplaner som företag lägger ut brukar också vara ganska optimistiska. Det är ingen slump att Microsoft väljer att avtäcka utvecklingen av DirectX 12 just nu när Mantle börjar få in ett fotsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vi vet att DX12 har varit i utveckling längre än Mantle så det är ingen konspiration.

LOL! Lustigt då att Mantle är klart, medans vi får vänta minst 1 år till innan något med DX12 hittar ut. *** raderat ***

Onödigt hån
Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Enligt NVIDIAs blogg har de arbetat med Microsoft på DirectX 12 i 4 år.

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Se ovan.

Var det inte så att Nvidia att diskuterat med Microsoft och föreslagit tillägg till DirectX för 4 år sedan men att man faktiskt börjat jobba på det först förra året?
Annars känns det som man varit grymt ineffektiv i utvecklingsarbetet med tanke på att AMD redan har en lösning ute, visst måhända i beta form men ändå ute.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thomas_skane:

Baserat på att Microsoft kommer att släppa DirectX 12 om 2½ år (Julhandeln 2015) och att AMD och Microsoft skulle arbeta ungefär lika snabbt.

Poängen är att AMD har sitt Mantle ute och fungerande (om än beta) redan idag medan Microsoft har mycket arbete kvar på sitt lågnivåslager. Tidsplaner som företag lägger ut brukar också vara ganska optimistiska. Det är ingen slump att Microsoft väljer att avtäcka utvecklingen av DirectX 12 just nu när Mantle börjar få in ett fotsteg.

Håller med, men Julen 2015 blir snarare om 1 år och nio månader om man skall vara lite petig.

Skrivet av havoc:

Var det inte så att Nvidia att diskuterat med Microsoft och föreslagit tillägg till DirectX för 4 år sedan men att man faktiskt börjat jobba på det först förra året?
Annars känns det som man varit grymt ineffektiv i utvecklingsarbetet med tanke på att AMD redan har en lösning ute, visst måhända i beta form men ändå ute.

Nästan sex år för att fixa directX 12, undra på att AMD blev otåliga!

Jag tror (har ingen insiderinformation som så många andra här har), att det hårdvarunära API:t inte fanns på ritbordet innan Mantle, tror att DX12 enbart handlade om stöd för smartphones, surplattor och liknande innan dess.
Möjligt att man snackat lite om hårdvarunära API, men det har man gjort under lång tid, MS verkar inte ha varit speciellt intresserade innan Mantle.

Mantle annonserades under hösten 2013, ett halvår för en rå portning av MS DirectX för XBox och ytterligare 1½ år för att få allt klart, verkar ganska rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Baserat på att Microsoft kommer att släppa DirectX 12 om 2½ år (Julhandeln 2015) och att AMD och Microsoft skulle arbeta ungefär lika snabbt.

Poängen är att AMD har sitt Mantle ute och fungerande (om än beta) redan idag medan Microsoft har mycket arbete kvar på sitt lågnivåslager. Tidsplaner som företag lägger ut brukar också vara ganska optimistiska. Det är ingen slump att Microsoft väljer att avtäcka utvecklingen av DirectX 12 just nu när Mantle börjar få in ett fotsteg.

Om vi nu ändå ska spekulera, så är det ganska troligt att ett SDK kommer att släppas inom ett år, kanske tidigare. Annars kommer spelutvecklare inte hinna att anpassa/bygga om sina motorer för de spel som skall ut i julhandeln.

O andra sidan, de kanske redan har motorer som kör mot API:t på xbox, så det kanske går snabbt. Då är min föregående spekulation inte lika trolig.

Mantle har stora problem med krascher och fryslagg, det känns ju lite som att de "släppt" något som inte riktigt är klart, bara för att verka vara långt före. Frågan är om det är saker som är lätta att fixa eller om de behöver lägga in mycket synkroniseringskod (som kommer att slöa ned) för att få det stabligt.

Oavsett så är det bra med flera spelare på ett sätt, eftersom det skapar press. Och på ett sätt är det dåligt, eftersom fler standarder innebär mer kod fär utvecklarna. Mer kod innebär mer tid, sämre intäkter och mer buggar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kelthar:

Om vi nu ändå ska spekulera, så är det ganska troligt att ett SDK kommer att släppas inom ett år, kanske tidigare. Annars kommer spelutvecklare inte hinna att anpassa/bygga om sina motorer för de spel som skall ut i julhandeln.

O andra sidan, de kanske redan har motorer som kör mot API:t på xbox, så det kanske går snabbt. Då är min föregående spekulation inte lika trolig.

Mantle har stora problem med krascher och fryslagg, det känns ju lite som att de "släppt" något som inte riktigt är klart, bara för att verka vara långt före. Frågan är om det är saker som är lätta att fixa eller om de behöver lägga in mycket synkroniseringskod (som kommer att slöa ned) för att få det stabligt.

Oavsett så är det bra med flera spelare på ett sätt, eftersom det skapar press. Och på ett sätt är det dåligt, eftersom fler standarder innebär mer kod fär utvecklarna. Mer kod innebär mer tid, sämre intäkter och mer buggar.

Klart att vi skall spekulera! eftersom ingen av oss sitter inne med någon förmåga att se in i framtiden och nästan ingen med insiderinformation, så är det inte mycket annat vi kan göra.
Tycker att det verkar som att krascherna och fryslagget i stort sett är fixat numera, mitt intryck är att Mantle fungerar väl för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

"stöd för Microsofts alla plattformar" == utvecklat för mobil och padda, portat med vänsterhanden till Windows 8, och kommer inte alls till Windows 7.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

No offence, men får lite flashbacks av denna tråd när folk inte ville byta från XP (Dx9) Till Vista eller Win7. För XP var det bästa som fanns och det fanns ingen anledning att uppgradera.
Men hur många sitter kvar på XP idag?

Sån jävla dubbelmoral. Folk kan lägga ut flera tusen på nya grafikkort men att köpa mjukvara för att den ska fungera optimalt går inte, det ska vara gratis!
Sen har dom jävligt bra uppgraderingsdealar så det kostar inte flera tusen direkt. Förstår inte hur folk kan vara så tjuriga att byta från Win7, det suger jämfört med 8.1 och majoriteten av dem som vågat prova det har märkt det.

Folk måste ju seriöst vara dumma på riktigt om dom tror att Microsoft suttit och skrivit om Dx12 från scratch och att det inte bara är en evolution av DX11.2, som dom aldrig slutat arbeta på men inte behövt snacka om förrän flera spelbolag började luta mot Mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag tror lite att du missade min poäng. Juridiskt sett tar bara konkurrenslagstiftning sikte på det som riskerar att skada marknaden, t.ex. dominans. Något jag håller helt med. Jag förstår inte var som skulle vara inkonsekvent med det så du får gärna utveckla.

Du undrar vad som jag menar är inkonsekvent? Att bara vilja splittra upp Micsrosoft och/eller tvinga dem att licensiera ut sina API och imateriella rättigheter emot deras vilja, medan man inte konsekvent vill göra samma sak med andra företag och produkter (som finns hundratal exempel på API:er som är marknadsledande/dominerande i ungefär samma grad). Det tycker jag är väldigt inkonsekvent.

Jag är personligen emot att staten och politiker (oavsett svenska eller EU) skall bestämma sådana här saker, men om man nu råkar vara för detta, så borde man åtminstonde vara lite mer generell och konsekvent - inte märka ut ett enskilt företag tycker jag (men det är ju återigen bara min åsikt om andras åsikter).

Skrivet av thomas_skane:

Om Apple får samma andel av marknaden som PC har idag kan vi definitivt diskutera huruvida Apple ska "öppna upp" sina tekniker.

Apple har haft motsvarande marknadsandel under i vissa tider av andra liknande nischer. Exempel på detta, bara för att ta några löst rakt av, är att de under flertalet år dominerat försäljning av både musikspelare och surfplattor med marknadsandelar runt 90% under långa stunder.

Skall tex steam bötfällas, delas, eller på annat sätt strafafs om de i framtiden skulle komma upp i runt 90% marknadsandel på digitala nerladdningar av spel?

Skrivet av thomas_skane:

Det är inte samma sak, inte ur konsumentens perspektiv. Jag kan inte välja om jag vill spela ett spel i DirectX eller i OpenGL.

Om jag vill ha en app som bara finns för Androd så kan jag inte heller alltid välja samma app om den inte finns för Windows Phone (som jag kör på mina telefoner).

Skrivet av thomas_skane:

Nu är detta ett lite konstigt exempel men det var du som gjorde en analogi till sökmotorer.

Jag gjorde exemplet för att:

1. Google är inte OSS.
2. Styrs helt av Google.
3. Har en marknadsandel på sök som ligger runt 80-90%.
4. Sök är den dominerande faktorn i att hitta sidor, och även livsavgörande för många företag att bli nåbara av kunder.

Därav är Google sök en av de största maktfaktorerna på Internet idag (dock inte på sociala medier där nog Facebook för sägas ha tagit den rollen).

Men som sagt, detta var bara ett exempel på ett företag som har en produkt/tjänst som är helt dominerande och propiertär. Det finns massor av andra exempel som jag kan ta upp om du inte råkar gilla just detta.

Skrivet av thomas_skane:

Android ligger inte i närheten av den ställning som Microsoft har. Räknar man försäljning är iOS är Android väldigt jämna (40-60%) och även i en ganska nyttig konkurrens. Av de totala telefonerna i världen skulle jag gissa att Symbian fortfarande är störst.

Fel. Android har i dag ca 80% marknadsandel på smarta telefoner.

Skrivet av thomas_skane:

Det skulle t.ex. inte vara tillåtet att göra en egen version av Windows likt de olika (fullt lagliga) moddar som finns till Android.

Det är lagligt att göra en egen version av Windows (om det däremot är lönt eller vettigt är en annan sak). Finns de som redan håller på med det; ReactOS.

Skrivet av thomas_skane:

Google Mobile Services är mig veterligen inget API utan en grupp program.

GMS är en kombination av tre saker;

1. Webservices.
2. API:er (som är specifika för Android GMS och inte finns i Android AOS).
3. Ett gäng appar på telefonen (de som du refererar till).

Skrivet av thomas_skane:

Jag behöver inte Gmail, Google Play, Google+ eller alla andra program som skickas med. Det finns flera moddar som låter dig köra Android utan Google.

Vet inte vad du menar med "moddar", men det finns absolut flera versioner av AOS (tex Amazons Kindle och Nokias X). De är dock inte helt kompatibla med GMS. För varje generation av Android så lägger Google in fler och fler propiertära API:n som är exklusiva för GMS, och uppdaterar färre i AOS. Ett exepel på detta är API för positionering. Det finns API:er för detta i Android AOS, men de har inte uppdaterats sedan Android 1.0 eller 1.5. Många appar för kartor och GPS använders sig av modernare API:er för positionering som bara finns i den stängda versionen Android GMS. Det innebär att appar som använder dem bara fungerar på Google GMS Android, och inte på tillverkare som använder AOS. Detta är bara ett exempel, men finns många fler.

Skrivet av thomas_skane:

Installerar jag inte DirectX och Windows kan jag inte spela majoriteten av de stora spelen, punkt. Det tar stopp där och det finns inget sätt att gå runt på laglig väg.

Nu är det personligen inte så viktigt för mig; men kör jag inte Android eller iOS så kan jag inte använda majoriteten av alla mobilspel, punkt. Det tar stopp där och det finns inget sätt att gå runt på laglig väg.

Kör jag AOS och inte Android GMS så kan jag inte använda majoriteten av alla de stora kartapparna, punkt. Det tar stopp där och det finns inget sätt att gå runt på laglig väg.

Skrivet av Bananas2thebeat:

"stöd för Microsofts alla plattformar" == utvecklat för mobil och padda, portat med vänsterhanden till Windows 8, och kommer inte alls till Windows 7.

Tror att du tolkar det lite fel. Med "stöd för Microsofts alla plattformar" så avser de inte att stödja Windows 3.0, Windows 95 och alla andra älder versioner som de nånsin släppt.

Jag tolkar det som att det avser att stödja de senaste version av alla Windows-distributioner på klienter (tror inte det är så intressant på servers); ie; Windows XX (vad nu senaste version är på desktop), Windows RT XX (vad nu senaste version är på plattor med ARM), Windows Phone XX (vad nu vad nu senaste version är på telefoner) och XBOX XX (vad nu den senaste generationen av deras konsoller heter).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är det inte bara för dom andra utvecklarna av operativsystem att göra bättre OS, men så länge det inte finns bra alternativ så är det Windows & DX / open gl som gäller .
Linux börjar närma sig, så kan bli en intressant framtid.
Google & Mac (Apple) är inte öppnare än Windows.
Om du inte är nöjd med DX byt OS.

Exakt.

Samma sak gäller för om man inte gillar, eller saknar, något API i något annat system.

Skrivet av strejf:

Enligt NVIDIAs blogg har de arbetat med Microsoft på DirectX 12 i 4 år.

http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Intressant!

Skrivet av Evil Peter:

Koenigsegg tar ju inte direkt lite betalt för att erbjuda den tjänsten, för ingen är väl dum nog att tro att detta inte räknas in när de sätter sina priser?

Precis. Dessutom är det ju exakt detta som Microsoft erbjuder alla sina kunder; du kan alltid uppgradera din nuvarande Windows-version till den senaste (ibland för en kostnad, precis som Koenigsegg, ibland utan kostnad).

Förstod inte alls postaren som tog upp Koenigsegg ifrån början. Det är ju inte något exempel på ett företag som jobbar annorlunda, utan snarare precis som Microsoft (förutom att uppgraderingarna nog är rätt mycket bättre marginal på).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur länge har DX11 funnits? om DX12 var planerat för 4 år sedan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tror att du tolkar det lite fel. Med "stöd för Microsofts alla plattformar" så avser de inte att stödja Windows 3.0, Windows 95 och alla andra älder versioner som de nånsin släppt.

Nej, de menar precis som jag sa att de tänker stödja Windows Phone, Windows RT och Windows 8. Dvs de tänker inte stödja sisådär 90% av alla Windows-installationer. Det kommer att funka "så där", eftersom DirectX 12 inte har några funktioner som är särskilt intressanata för PC gamers, och speltillverkarna skriver för den version majoriteten av gamers sitter med, dvs Direct X 11.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, de menar precis som jag sa att de tänker stödja Windows Phone, Windows RT och Windows 8.

Fint. Då är vi på samma våglängd.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Dvs de tänker inte stödja sisådär 90% av alla Windows-installationer. Det kommer att funka "så där", eftersom DirectX 12 inte har några funktioner som är särskilt intressanata för PC gamers, och speltillverkarna skriver för den version majoriteten av gamers sitter med, dvs Direct X 11.

Att gå över till nya API:er och funktioner tar alltid lite tid och något som sker gradvis över tiden. Det är oftast även beroende av nya hårdvara och nya funktioner i grafikkretsarna. Samma sak gäller även för andra API:er som tex Mantle och nyare versioner av OpenGL. Tex Mantle lirar inte på majoriteten av alla spelares maskiner (iaf enligt Steams profil över dess användare). Så är det bara och nog något som man måste vara beredd att acceptera.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/