Fråga gällande minnets bitbus på ett grafikkort

Permalänk
Medlem

Fråga gällande minnets bitbus på ett grafikkort

Hallå swec.

Jag satt och undrade över minnes bussen som ett grafikkort använder. Nämligen, är minnesbussen, läs bredd, kopplad till storleken på själva minnet.

Det jag undrade var var varför man inte ser 384-bitars bussar med 4gb och 2gb? Eller tillexempel 3gb med 256/512??

Har det att göra med att jämnt går med jämnt och ojämnt med ojämnt? Eller är det bara så för att tillverkarna inte vill ge olika mängder minne mer bang for the buck?

Ursäktar ifall min fråga bestrider något jag inte vet nägot om, men jag satt helt enkelt bara och undrade över det.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta är det kopplat till att men delar in minnet i 128bitar per 1GB-minne optimalt, väldigt enkelt uttryckt. Detta är hur arkitekturen är i GPU:n gentemot minnet, och det finns info om detta hos bägge lägren (AMD och nVidia). Det finns en del undantag som t ex GTX660 (196bitar) som optimalt borde haft 1,5GB minne men det har istället 2GB (förutom OEM-versionen som just kör med 1,5GB).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ofta är det kopplat till att men delar in minnet i 128bitar per 1GB-minne optimalt, väldigt enkelt uttryckt. Detta är hur arkitekturen är i GPU:n gentemot minnet, och det finns info om detta hos bägge lägren (AMD och nVidia). Det finns en del undantag som t ex GTX660 (196bitar) som optimalt borde haft 1,5GB minne men det har istället 2GB (förutom OEM-versionen som just kör med 1,5GB).

Okej, så det finns en koppling alltså.

Tackar för det utvecklade svaret!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Santrik:

Hallå swec.

Jag satt och undrade över minnes bussen som ett grafikkort använder. Nämligen, är minnesbussen, läs bredd, kopplad till storleken på själva minnet.

Det jag undrade var var varför man inte ser 384-bitars bussar med 4gb och 2gb? Eller tillexempel 3gb med 256/512??

Har det att göra med att jämnt går med jämnt och ojämnt med ojämnt? Eller är det bara så för att tillverkarna inte vill ge olika mängder minne mer bang for the buck?

Ursäktar ifall min fråga bestrider något jag inte vet nägot om, men jag satt helt enkelt bara och undrade över det.

Tack på förhand.

Det beror på att varje minneschip har en viss databredd. Så vill du bygga en 384 bitars databuss och dina chip har 64bits bredd så behöver 384 / 64 = 6 parallella minneschip för att bygga upp ditt minne. Kombinerar du sedan det med de olika storlekar som brukar finnas på minneschipen så får du dina begränsningar.

Ett av de bästa korten för att förklara detta tycker jag är GTX260. GTX260 har en 448bit minnesbuss som är uppbyggd av 7 parallella minneschip med 64bit bredd. Med tanke på vilka storlekar som fanns på minnen vid den tiden så kunde nVidia välja mellan chip med 64MB (1Mx64), 128MB (2Mx64) eller 256MB(4Mx64), vilka ger 448MB, 896MB eller 1792MB minne.

Vill man få fler möjliga minneskombinationer så kan man ta minnen med mindre bredd, men då behövs å andra sidan fler minneschip för att bygga upp minnet, vilket i sin tur tar strörre yta i anspråk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!