Permalänk

Byta grafikkort på bärbar dator.

Jag misstänker att mitt grafikkort amd radeon hd 6900m har blivit blivit bränt. När jag har det disable i device manager så använder datorn det integrerade grafikkortet som finns på moderkortet och då funkar det fint att använda datorn, men när jag enable mitt radeon så blir skärmen helt svart och det går inte att göra någonting, Min dator är en clevo p150hm och jag undrar vad man kan göra åt detta, kan man byta grafikkort ?

Permalänk

Betvivlar det starkt, allt som rör bärbara datorer är skräddarsytt gällande PCB etc. Skulle dock tro att kretsen sitter direkt på moderkrotet.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Nu har jag tittat lite på datorn och det går att plocka ut grafikkortet ur den, går det att köpa nya grafikkort för laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tungsten1:

Nu har jag tittat lite på datorn och det går att plocka ut grafikkortet ur den, går det att köpa nya grafikkort för laptops?

Det går, men då jag sitter med min Iphone i händerna, så får någon annan hjälpa dig att hitta det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag har googlat lite men kan inte hitta någon svensk återförsäljare som säljer laptop-grafikkort.

Permalänk
Skrivet av tungsten1:

Jag har googlat lite men kan inte hitta någon svensk återförsäljare som säljer laptop-grafikkort.

Clevo P150HM har inte något integrerat grafikkort.. Den använder sig bara av det diskreta som i ditt fall är AMD GPUn, det integrerade i processorn är inte ens kopplat till skärmen på något sätt vilket innebär att AMD-kortet fortfarande fungerar, tillräckligt för att du ska få någon bild iaf

På vilket sätt är kortet bränt? Har du testat att köra DDU i felsäkert läge och installerat om drivrutinerna? http://www.guru3d.com/files_get/display_driver_uninstaller_do...

Inga problem att byta GPU i den, det finns nog inte så många återförsäljare av mobila grafikkort i Sverige, jag brukar sälja ibland dock Det bästa och framförallt billigaste alternativet är att köpa av säljare i england(upgrademonkey, mokkin) eller något annat eu land från ebay (detta för att undvika tull och moms), jag kan hjälpa dig ifall du vill.

Exempel på grafikkort är 7970M, 680M(endast 4GB versionen!) vilka är de bästa du kan sätta i den, 7970M presterar lite bättre än 680M.

Permalänk

Yes provat ddu, Jag har installerat om alla drivrutiner flera gånger för jag trodde det var problemet först. Och genom noga utvärdering så kom jag fram til att det enda problemet det kan vara att det är bränt.

Men om du har något annat förslag så är jag villig att prova.

Permalänk
Skrivet av tungsten1:

Yes provat ddu, Jag har installerat om alla drivrutiner flera gånger för jag trodde det var problemet först. Och genom noga utvärdering så kom jag fram til att det enda problemet det kan vara att det är bränt.

Men om du har något annat förslag så är jag villig att prova.

Vad står det i GPU-Z när drivrutinerna är installerade?

Permalänk

Körde ddu en gång till och allt går som det ska och datorn startar om och jag kommer till inloggning. När jag har loggat in blir allt svart och fläkten drar igång på full fart.

Permalänk

Gpu-z

Permalänk

När jag installerar drivrutinerna med hjälp av catalyst så kommer jag bara halvvägs, sen blir skärmen svart och allt dör.

Permalänk
Skrivet av tungsten1:

När jag installerar drivrutinerna med hjälp av catalyst så kommer jag bara halvvägs, sen blir skärmen svart och allt dör.

Vilka drivrutiner har du testat?

Permalänk
Medlem

Jag brukar "baka" korten i laptop när dom lägger av, sparkar i gång kortet ca 90% av fallen (för min del)
En laptop är löjligt mycket mer känslig en stationärt när det kommer till damm, Så var noga med städningen;-)

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av aragon:

Jag brukar "baka" korten i laptop när dom lägger av, sparkar i gång kortet ca 90% av fallen (för min del)
En laptop är löjligt mycket mer känslig en stationärt när det kommer till damm, Så var noga med städningen;-)

/Aragon

Hur skulle en bakning gå till?

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Vilka drivrutiner har du testat?

jag har testat flera olika versioner av catalyst bara. Kan inte hitta några andra drivrutiner.

Permalänk

Har nu löst problemet. kopplade ur gpu fläkten och körde igång datorn, när den blivit så varm så den startar om provade jag att installera drivrutinerna och då funkade det och efter en omstart är allt som vanligt igen

Permalänk
Skrivet av tungsten1:

Har nu löst problemet. kopplade ur gpu fläkten och körde igång datorn, när den blivit så varm så den startar om provade jag att installera drivrutinerna och då funkade det och efter en omstart är allt som vanligt igen

Haha och det fungerade?

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Haha och det fungerade?

yes, märkligt nog, nu fungerar allt som vanligt igen