Fått gammal spelburk - uppgradera billigast möjligt!

Permalänk
Inaktiv

Fått gammal spelburk - uppgradera billigast möjligt!

Hej! För 8 år sen sålde jag min PC-spelburk (överklockad till döds) till förmån för en MacBook och en PS3. Idag har jag uppgraderat kombon till en MacBook Pro och PS4, men saknar ändå "PC-världen". När Elder Scrolls Online släpptes i förra veckan gick jag och köpte det till PC/Mac men blev besviken på hur det rullade på min MBP. Efter lite övertalning lyckades jag få min lillebrors avdankade (~2010/11) spelburk. Den dammsögs (med papprör) och tryckluftsbesprutades igår då den stått i en lägenhet m byggdamm under ett år. Trodde aldrig att den skulle starta - men det gjorde den. Sval och fin brummar den på skrivbordet och ESO rullar "helt ok" på high-inställningar. Dock droppar FPS:en ner fr 30-35 till ca 20 när the shit hits the fan så att säga.

Jag hade inte tänkt att lägga en krona på att uppgradera burken - ev. överklocka den lite lite - men tänkte att jag ändå gör lite efterforskningar på hur jag eventuellt skulle kunna MAXA bang for the buck.

Egentligen antar jag att det kommer röra sig om två frågor, köpa nya minnen (antingen komplettera befintliga som jag förvisso såg var rätt keffa eller köpanya typ 2x4GB snabbare) eller nytt GFx. Det sistnämnda är jag helt lost i. Kanske ev. en SSD-disk oxo, men osäker på om det är flaskhalsen här alltså.

Stort tack för all input!

Spec:

CPU: Intel Core i5 Quad, i5-760, 2.8Ghz
Minne: Corsair XMS3 DDR3, 1600Mhz, 2x2Gb, CL 9-9-9-24
PSU: Silver Power 620W, ATX 12V, V2.2
HDD: 2x WD Caviar, GreenPower 1TB
MB: ASUS P7H55-M PRO, H55, Socket-1156, DDR3, mATX, GbLAN, DVI, HDMI
GFx: GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0 2xDVI, Graphics Plus
Låda: Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av misthv:

Hej! För 8 år sen sålde jag min PC-spelburk (överklockad till döds) till förmån för en MacBook och en PS3. Idag har jag uppgraderat kombon till en MacBook Pro och PS4, men saknar ändå "PC-världen". När Elder Scrolls Online släpptes i förra veckan gick jag och köpte det till PC/Mac men blev besviken på hur det rullade på min MBP. Efter lite övertalning lyckades jag få min lillebrors avdankade (~2010/11) spelburk. Den dammsögs (med papprör) och tryckluftsbesprutades igår då den stått i en lägenhet m byggdamm under ett år. Trodde aldrig att den skulle starta - men det gjorde den. Sval och fin brummar den på skrivbordet och ESO rullar "helt ok" på high-inställningar. Dock droppar FPS:en ner fr 30-35 till ca 20 när the shit hits the fan så att säga.

Jag hade inte tänkt att lägga en krona på att uppgradera burken - ev. överklocka den lite lite - men tänkte att jag ändå gör lite efterforskningar på hur jag eventuellt skulle kunna MAXA bang for the buck.

Egentligen antar jag att det kommer röra sig om två frågor, köpa nya minnen (antingen komplettera befintliga som jag förvisso såg var rätt keffa eller köpanya typ 2x4GB snabbare) eller nytt GFx. Det sistnämnda är jag helt lost i. Kanske ev. en SSD-disk oxo, men osäker på om det är flaskhalsen här alltså.

Stort tack för all input!

Spec:

CPU: Intel Core i5 Quad, i5-760, 2.8Ghz
Minne: Corsair XMS3 DDR3, 1600Mhz, 2x2Gb, CL 9-9-9-24
PSU: Silver Power 620W, ATX 12V, V2.2
HDD: 2x WD Caviar, GreenPower 1TB
MB: ASUS P7H55-M PRO, H55, Socket-1156, DDR3, mATX, GbLAN, DVI, HDMI
GFx: GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0 2xDVI, Graphics Plus
Låda: Antec Nine Hundred

Hehe, det gamla goda kortet GTS 250 Det hade jag själv tamejfan, ligger nog i garderoben nånstans. Blir faktiskt förvånad över att du kan köra på high med det kortet.

Anyhow, processorn är det viktigaste i MMORPGs. Du borde satsa på att klocka din processor ganska fett imo, så borde det duga fint. I MMORPGs laddas mycket innehåll kontinuerligt; det är därför ytterst nice att ha sådana spel på en SSD. Däremot kommer en SSD inte ge dig mer FPS.

Du kan ju investera i ett trevligt grafikkort om du har råd liksom, då det du har är ganska crappy.

Summa summarum: Köp CPU-kylare och klocka fett, investera i en SSD och släng in ett hyfsat grafikkort. När det gäller grafikkort behöver du inte köpa något särskilt dyrt om du bara ska lira ESO, men jag skulle iaf lägga ca. 1,5k på GPUn.

MVH

EDIT: Ja för tusan, kläm in 2x4 GB RAM också. Blir fint.

Permalänk

Köp ett begagnat 680 eller 7970 här på swec så kan du komma billigt undan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hustrun; tack för svar! Alltså, min utmaning ligger nog i att jag vill göra så lite som möjligt egentligen - iaf inledningsvis Det är ju faktiskt lätt att gå å köpa allt nytt, men vad ger mest? Jag gillar iofs idén om att överklocka CPU lite, men från mitt perspektiv var det inte flaskhalsen här - men jag kan ha fel! Jag trodde snarare att ett bättre GFX skulle möjliggöra rejält högre FPS i kombination m lite snabbare minnen. Det sistnämnda krävs väl också för att lyckas OC:a CPU??

albin: jag kanske max tänkte lägga 1000-1500kr på ett GFX-kort (kommer ju ändå begränsas av andra flaskhalsar om jag inte köper allt nytt lixom). Vilken generation kort är det du hänvisar till och varför tycker du just jag ska satsa på dem? Det är ju verkligen en djungel detta så uppskattar all input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av misthv:

Hustrun; tack för svar! Alltså, min utmaning ligger nog i att jag vill göra så lite som möjligt egentligen - iaf inledningsvis Det är ju faktiskt lätt att gå å köpa allt nytt, men vad ger mest? Jag gillar iofs idén om att överklocka CPU lite, men från mitt perspektiv var det inte flaskhalsen här - men jag kan ha fel! Jag trodde snarare att ett bättre GFX skulle möjliggöra rejält högre FPS i kombination m lite snabbare minnen. Det sistnämnda krävs väl också för att lyckas OC:a CPU??

albin: jag kanske max tänkte lägga 1000-1500kr på ett GFX-kort (kommer ju ändå begränsas av andra flaskhalsar om jag inte köper allt nytt lixom). Vilken generation kort är det du hänvisar till och varför tycker du just jag ska satsa på dem? Det är ju verkligen en djungel detta så uppskattar all input.

Jadu min gode man, kollade lite på system requirements för ESO. Man brukar ju rekommendera 8GB RAM för speldatorer, men jag tror inte det är nödvändigt i ditt fall. Efter att ha kollat recommended system requirements (http://elderscrollsonline.info/system-requirements) borde 4GB räcka. När det gäller GPUn är det som jag anade, du sitter just nu på 1GB Video RAM. Således bör du uppgradera GPUn till en snabbare krets med 2GB VRAM.

Så: Köp processorkylare och överklocka. Prisvärd kylare: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
Uppgradera GPU: https://www.komplett.se/sapphire-radeon-r9-270x-2gb-gddr5/803... eller http://www.inet.se/produkt/5411086/asus-geforce-gtx-750-ti-2g.... Jag skulle gå på den föregående.

MVH