Automatisk uppackning av .rar?

Permalänk
Medlem

Automatisk uppackning av .rar?

Hej!

Jag har en mac mini som jobbar som htpc i vardagsrummet. Jag är rookie när det kommer till Mac och har inte lärt mig allt ännu så jag har några frågor:

Bästa torrentprogrammet till mac? Vissa säger utorrent och vissa transmission, vad säger ni?

Sen skulle jag vilja ha en enkel och smidig lösning för automatisk uppackning av .rar när något är nedladdat, samt att originalfilerna tas bort, finns det någon lösning för detta?

Hittade ett program som heter Hazel, har öppnat upp det och kikat lite men fattar verkligen NADA.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra XBMC på Mac? Då behöver du inte packa upp dina "hemvideos" som du har lyckats tanka med torrents o kommer nedpackade i arkiv

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Tänkte också föreslå XBMC. Det finns annars tutorials på youtube om hur man använder Hazel, men jag skulle tro att XBMC är det simplare alternativet för dig.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem

http://rarzombie.softpile.com/
RAR-zombie använder jag, ett alldeles underbart program som kan ta bort många timmars arbete!
Det packar upp .rar och kan även ta bort originalfilen.
Den kan även packa upp "bunches" av .rar, tex example01.rar, example02.rar... osv.

underbart

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

http://rarzombie.softpile.com/
RAR-zombie använder jag, ett alldeles underbart program som kan ta bort många timmars arbete!
Det packar upp .rar och kan även ta bort originalfilen.
Den kan även packa upp "bunches" av .rar, tex example01.rar, example02.rar... osv.

underbart

Jupp sen skall man bara få den att funka i osx.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jupp sen skall man bara få den att funka i osx.

äsch, bagateller. bara installera windows på den ju

mac... pffft

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Kan man inte köra XBMC på Mac? Då behöver du inte packa upp dina "hemvideos" som du har lyckats tanka med torrents o kommer nedpackade i arkiv

Jorå det kör jag redan! Men jag lyckas inte få uppspelningen helt laggfri i svepningar osv. Jag hittar inte vart man ändrar i xbmc så hz ändras beroende på film. Det lyckades jag däremot med på plex, därav .rar frågorna!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk

https://couchpota.to

Kör den, borde vara standard på en htpc som tankar hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem

Jag använder sabnzbd och sickbeard. Fast jag håller inte på med torrents iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddan83:

https://couchpota.to

Kör den, borde vara standard på en htpc som tankar hem

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ju trevligt ut! Finns det stöd för trackers där man har inlogg? Och rarar den upp och flyttar filer med?

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på http://www.filebot.net/. Använder det själv ihop med utorrent samt serviio och den kategoriserar, flyttar/kopierar, byter namn och tankar ner undertexter per automatik. Kör visserligen en fullständig windowsmiljö men finns till mac och borde ha samma funktionalitet och det rullar på väldigt bra här hemma. Kör med DLNA till övriga apparater

Visa signatur

Intel i9-12900KS | Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate | Corsair 32GB | Asus Strix Z790-F | ASUS ROG THOR 1200w | FD Meshify 2 |

Permalänk

rtorrent är bästa torrentklienten för *nix avseende hastighet, prestanda och systemresurser. Jag gillar att köra det med rutorrent som har god tillgång till addons.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som att den bästa lösningen snarare är att få Plex att spela upp direkt från RAR-filer (alternativt lösa uppspelningsproblemen i XBMC). Det finns FUSE-moduler för att montera RAR-arkiv som diskvolymer, vilket gör att vilket program som helst kan läsa dessa transparent; exempelvis rar2fs.

Det borde gå att strömlinjeforma detta för just din valda mediespelare, och sökning pekar på att det redan gjorts: TranspRAR (Github).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Varför vill folk packa upp?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Entusiast

Personligen skulle jag skriva ett litet bash-script för detta ändamål.
De flesta torrent-klienter kan köra valfritt kommando/program efter att en torrents är nerladdad, tillsammans med mappen som argument.

Frågan är: Har Mac OS X någon form av unrar CLI? (Direkt eller via tredjepart?) Mina kunskaper där är lite begränsade tyvärr.
Om så är fallet skulle jag kunna låna ut mitt lilla bash-skript för automatiskt detektering och uppackning av rar-paket. Behöver bara göra några små ändringar så att den fungerar för Mac OS X. (Kör Linux själv).

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det känns som att den bästa lösningen snarare är att få Plex att spela upp direkt från RAR-filer (alternativt lösa uppspelningsproblemen i XBMC). Det finns FUSE-moduler för att montera RAR-arkiv som diskvolymer, vilket gör att vilket program som helst kan läsa dessa transparent; exempelvis rar2fs.

Det borde gå att strömlinjeforma detta för just din valda mediespelare, och sökning pekar på att det redan gjorts: TranspRAR (Github).

Det är väldigt sparsamt med inställningar för videouppspelning i XBMC till mac. Jag lyckas inte hitta vart jag ställer inte så xbmc automatiskt ändrar hz till tex 24 för bäst uppspelning.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Varför vill folk packa upp?

Jag har aldrig gjort det innan, men det visar sig att PLEX fungerar bättre än XBMC på min mac mini, därav vill jag packa upp.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

O varför vill man ta bort ett komplett arkiv?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

O varför vill man ta bort ett komplett arkiv?

Vad menar du?

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

Ta bort det kompletta arkivet o spara det uppackade?

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem
Skrivet av malacai:

Ta bort det kompletta arkivet o spara det uppackade?

PLEX läser inte .rar

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem

För windows så installeras unrar.exe samtidigt när du installerar rar, detta kan du använda för att packa up.

Delar av ett powershell script jag har:

$unrar = "C:\Program Files\WinRAR\unrar.exe" $unrarDirectory = $directory + "\Unpacked\" .$unrar x -o- $directory $unrarDirectory

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maccswe:

PLEX läser inte .rar

Testade du TranspRAR som jag länkade ovan? Jag har inte testat det själv, men av en kort blick på beskrivningen så låter det väl som det du är ute efter: stöd för att spela från RAR direkt i Plex.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Testade du TranspRAR som jag länkade ovan? Jag har inte testat det själv, men av en kort blick på beskrivningen så låter det väl som det du är ute efter: stöd för att spela från RAR direkt i Plex.

Har inte hunnit testa ännu, är fortfarande på jobbet! Men ska absolut kolla om det gör jobbet när jag kommer hem

Tack!

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

För windows så installeras unrar.exe samtidigt när du installerar rar, detta kan du använda för att packa up.

Delar av ett powershell script jag har:

$unrar = "C:\Program Files\WinRAR\unrar.exe" $unrarDirectory = $directory + "\Unpacked\" .$unrar x -o- $directory $unrarDirectory

Kör OSX =(

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Skrivet av maccswe:

Ser ju trevligt ut! Finns det stöd för trackers där man har inlogg? Och rarar den upp och flyttar filer med?

Den har stöd för dom flesta trackrar, även med inlogg, den rarar upp, den renamar och flyttar.. Den är julafton varje dag!

Lägg in sickbeard också, samma sak fast för serier...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Det är väldigt sparsamt med inställningar för videouppspelning i XBMC till mac. Jag lyckas inte hitta vart jag ställer inte så xbmc automatiskt ändrar hz till tex 24 för bäst uppspelning.

Bara att ändra "Adjust display refresh rate to match video" under "Playback" i "Video Settings".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Varför vill folk packa upp?

Varför vill man behålla rar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Bara att ändra "Adjust display refresh rate to match video" under "Playback" i "Video Settings".

Jo jag vet, jag har alltid kört med det på min windowsdator. Men jag hittar inte inställningen på XBMC för Mac.

Visa signatur

___________

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maccswe:

Kör OSX =(

Minst lika enkelt i så fall då OSX är kusin till FreeBSD UNIX så den har ett vettigt shell...
Måste finnas unrar till OSX nånstans.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|