Hjälp! Datormus trasig, butik vill bara ge pengar tillbaka. (LÖST)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miningviking:

Du kan inte använda ett underlag från ARN för att driva in pengarna via inkasso eller kronofogden.

Jo du kan använda dig av Kronofogden om du fått rätt i ARN och vägrar företaget att betala det dom blivit ålagda utav ARN så är det Tingsrätten som gäller för den klagande och gissa vem som vinner där i ett förenklat småmål http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l ?

Permalänk

Lite kul hur folk resonerar.. Om jag hade köpt en datormus för 500kr och den hade gått sönder efter lite mer än ett år så hade jag nog inte gått tillbaka till butiken och begärt en ny och om jag hade gjort det så hade jag definitivt inte förväntat mig att få en mus som kostade det dubbla..
Grejer går sönder. Det är bara att leva med det. Visst är 1 år lite väl kort livslängd på en produkt från Logitech men iaf.. 500kr är ju dessutom inget att hetsa upp sig över..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag skrev citat Jo du kan använda dig av Kronofogden om du fått rätt i ARN och vägrar företaget att betala det dom blivit ålagda utav ARN så är det Tingsrätten som gäller för den klagande

Har ett ärrende hos ARN som gäller en bil där säljaren inte ansåg sig vara skyldig att åtgärda ett fel på en tre månader sedan inköpt bil och jag kommer OM jag får rätt hos ARN skicka ett kravbrev till dom där jag ger dom 14 dgr på sig att betala det dom enligt ARN är skyldig mig.

Sen blir det kronofogden som gäller om säljaren vägrar och vägrar säljaren även då så blir sista instans Tingsrätten där jag förmodligen vinner eftersom ARN gett mig rätt i sitt krav. Så är gången om du vill dra det till sin spets och det gör jag för jag avskyr säljare som försöker smita undan!

***bort***

Tagit bort citat/otrevligheter och svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av miningviking:

Länken som postades känns helt irrelevant, den mannen tvättade sin tröja först efter ett halvår(!!!) hade butiken inte godkänt reklamationen så hade dom aldrig rekommenderats att betala ut vare sig köpesumma eller mellanskillnaden mot det ordinarie priset.

Självklart förutsatte jag att det handlade om en redan godkänd reklamation...annars hade säljaren knappast erbjudit pengarna tillbaks för musen. Då reklamationen var godkänd så är det länkade ärendet i högsta grad relevant då det visar att en relativt stor merkostnad för säljaren inte anses oskäligt utan att kunden har rätt till ett täckningsköp ändå.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Oh kolla trollen har hittat fram, läs PeCe's inlägg och sedan kan du läsa Davidthedooms inlägg, efter att forskat vidare så har dom flesta i denna tråden helt fel och borde ta till att läsa på innan dom ger "råd", inet skall erbjuda en likvärdig vara, en vara är inte likvärdig bara för att den har samma pris, den skall ha samma funktioner som den jag först köpte, då den jag först köpte inte fanns kvar längre så var ju den uppgraderade verisionen utav den musen den som kom närmast då den har exakt samma design och nästan exakt samma funktioner, tror inte en vara kan bli mer likvärdig än så om jag skall vara helt ärlig. Inet har löst det, dom löste det på ett schyst sätt men verkar som om dom har kört en "fel" förklaring på varför dom löste det.

Tack PeCe att du hittade den ARN länken jag letade efter innan jag skapade tråden och tack för informationen, skall komma ihåg detta om jag hamnar i en liknande situation nån gång.

Hej hej

Från http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras
att du får en annan vara i stället
att du får avdrag på priset
att köpet går tillbaka

Du kan inte kräva en kombination av dessa el. det som passar dig bäst.

Skrivet av Destromath:

Inet har löst det, dom löste det på ett schyst sätt men verkar som om dom har kört en "fel" förklaring på varför dom löste det.

Inte ens när det är löst är det bra?

Undrar varför...

Hur som helst.
Jag köper inte mer från inet efter det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rostarn:

Hej hej

Från http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras
att du får en annan vara i stället
att du får avdrag på priset
att köpet går tillbaka

Du kan inte kräva en kombination av dessa el. det som passar dig bäst.

Faktum är att det är köparen som bestämmer åtgärd (och kan därmed välja det som passar denne bäst), men med ett par undantag.
1. Om köparen kräver prisavdrag el. hävning har säljaren ändå rätt att reparera el. omleverera.
2. Om köparen kräver reparation eller omleverans så har säljaren rätt att välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt.
I båda fallen där säljaren har rätt att gå emot kundens val så skall säljarens nytta vägas mot den olägenhet som drabbar kunden.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad folks problem är, det var ett garantiärende rätt upp och ner, inget annat, musen gick sönder, jag har 3 års garanti, bryr mig inte om vad den kostar direkt men om dom inte kan ge mig en likadan mus tillbaka på ett GARANTIärende så är det butikens sak att se till att jag får en likvärdig produkt, och en likvärdig produkt är inte en produkt som kostar lika mycket vilket folk verkar tro en likvärdig produkt är en produkt som så nära som möjligt uppfylle dom funktioner som jag valde musen för från första början. Butiken kan inte erbjuda mig pengarna tillbaka speciellt inte mindre pengar än vad jag gav för musen från första början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olirc:

Jag skrev citat Jo du kan använda dig av Kronofogden om du fått rätt i ARN och vägrar företaget att betala det dom blivit ålagda utav ARN så är det Tingsrätten som gäller för den klagande

Har ett ärrende hos ARN som gäller en bil där säljaren inte ansåg sig vara skyldig att åtgärda ett fel på en tre månader sedan inköpt bil och jag kommer OM jag får rätt hos ARN skicka ett kravbrev till dom där jag ger dom 14 dgr på sig att betala det dom enligt ARN är skyldig mig.

Sen blir det kronofogden som gäller om säljaren vägrar och vägrar säljaren även då så blir sista instans Tingsrätten där jag förmodligen vinner eftersom ARN gett mig rätt i sitt krav. Så är gången om du vill dra det till sin spets och det gör jag för jag avskyr säljare som försöker smita undan!

***bort***

Begagnade bilar säljs "i befintligt skick" vilket betyder att du som köpare har undersökningsplikt.
Är man smart kör man den till t:ex bilbesiktningen eller ännu bättre en bilverkstad och låter dom ge dig en bedömning.
Motormännen har tyvärr stängt sina testcenter.
Jag skulle aldrig köpa en begagnad bil som inte var nybesiktigad och låtit en verkstad ge mig en second opinion.
Har du köpt den privat kan du fetglömma någon form av ansvar från säljaren, har du köpt den av en säljare som inte har t:ex 3 månaders garanti på motor och växellåda vid köp av begagnad bil så är du också körd.
Jag tror även säljaren avskyr kunder som inte inser vad "i befintligt skick" betyder, iofs är bilhandlare den moderna tidens hästhandlare, läs ditt köpeavtal, nästa gång be säljaren om t:ex 6 månaders garanti på motor och växellåda, övriga delar i en bil är att betrakta som förbrukningsvaror - du kunde lika gärna försökt reklamera en glödlampa..
***bort***

Tagit bort otrevligheter
Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag förstår inte vad folks problem är, det var ett garantiärende rätt upp och ner, inget annat, musen gick sönder, jag har 3 års garanti, bryr mig inte om vad den kostar direkt men om dom inte kan ge mig en likadan mus tillbaka på ett GARANTIärende så är det butikens sak att se till att jag får en likvärdig produkt, och en likvärdig produkt är inte en produkt som kostar lika mycket vilket folk verkar tro en likvärdig produkt är en produkt som så nära som möjligt uppfylle dom funktioner som jag valde musen för från första början. Butiken kan inte erbjuda mig pengarna tillbaka speciellt inte mindre pengar än vad jag gav för musen från första början.

För det första är det ett forum, så att personer är oense och att personer som inte har full koll på alla punkter kommer alltid finnas i en tråd. För det andra så skrev du aldrig i början att du blev erbjuden mindre pengar än vad du köpt varan för, så det kan du inte klandra folk här för.
Och för det tredje, så jo inet behöver inte ersätta varan med en nu eftersom att du godkänner deras försäljningavilkor när du handlar där, läser du dom står det:
Föreligger det fel som Inet AB ansvarar för, åtar sig Inet AB att avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller i vissa fall att återbetala köpeskillingen. Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden.

Logitechs garantiåtaganden i denna fråga är att dom förlänger inets garanti på hårdvara från 1år till 3år om jag förstått det rätt? I övrigt gäller det avtalet du godkänner när du gör köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag förstår inte vad folks problem är, det var ett garantiärende rätt upp och ner, inget annat, musen gick sönder, jag har 3 års garanti, bryr mig inte om vad den kostar direkt men om dom inte kan ge mig en likadan mus tillbaka på ett GARANTIärende så är det butikens sak att se till att jag får en likvärdig produkt, och en likvärdig produkt är inte en produkt som kostar lika mycket vilket folk verkar tro en likvärdig produkt är en produkt som så nära som möjligt uppfylle dom funktioner som jag valde musen för från första början. Butiken kan inte erbjuda mig pengarna tillbaka speciellt inte mindre pengar än vad jag gav för musen från första början.

Jag har svårt att tro att priset inte spelar roll när det gäller likvärdighet. Jag kan knappast begära en porsche för att min volvo gått sönder i ett garantiärende.

Permalänk
Medlem

Efter att läst detta inlägg skulle jag råda fler folk att direkt gå direkt till ARN och fråga om råd istället för hos Sweclockers forum.
Kunskapen är ibland fruktansvärt låg och handlar oftast mer om tyckande än kunskap. I kontakt med ARN kommer du även att behöva svara på en rad väsentliga frågor som inte kommer fram i forumsdelen.

Som tips, ta upp saker och ting så snabbt som möjligt med återförsäljaren, de har ansvaret gentemot dig. Deras leverantörer etc ansvarar inte du ifrån. Lagar och förordningar gäller över enskilda avtal eller skrifter på webbsidor - de är enligt svenska- och EU -lagar hållna till dessa och texterna är ifall de UTÖVER dessa erbjuder något eller om de vid valsituationer gör på vissa sätt. Du som konsument har alltid rätt enligt svensk och/eller EU lag - inte åf's egna hopkok.

Lagarna ger däremot företagen viss rätt att försöka hitta ett alternativ som kan vara nog så fullgott. Som om det inte finns en vara som motsvarar - kan de helt lagligt erbjuda pengar etc. Men vid tveksamheter - maila ARN - dom kan läsa och svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

För det första är det ett forum, så att personer är oense och att personer som inte har full koll på alla punkter kommer alltid finnas i en tråd. För det andra så skrev du aldrig i början att du blev erbjuden mindre pengar än vad du köpt varan för, så det kan du inte klandra folk här för.
Och för det tredje, så jo inet behöver inte ersätta varan med en nu eftersom att du godkänner deras försäljningavilkor när du handlar där, läser du dom står det:
Föreligger det fel som Inet AB ansvarar för, åtar sig Inet AB att avhjälpa felet genom reparation, omleverans eller i vissa fall att återbetala köpeskillingen. Ytterligare rättigheter för kund kan åberopas av respektive tillverkares egna till slutkund riktade garantiåtaganden.

Logitechs garantiåtaganden i denna fråga är att dom förlänger inets garanti på hårdvara från 1år till 3år om jag förstått det rätt? I övrigt gäller det avtalet du godkänner när du gör köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Inet kan skriva vad dom vill i sina villkor, konsumentköplagen kommer ändå gälla i första hand eftersom det är en tvingande lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Jag har svårt att tro att priset inte spelar roll när det gäller likvärdighet. Jag kan knappast begära en porsche för att min volvo gått sönder i ett garantiärende.

Å andra sidan är en Porsche inte ens i närheten av likvärdig en Volvo på några sätt, så det var en kass jämförelse.

Hur som helst så är ärendet löst, förstår inte varför tråden ens lever...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Å andra sidan är en Porsche inte ens i närheten av likvärdig en Volvo på några sätt, så det var en kass jämförelse.

Hur som helst så är ärendet löst, förstår inte varför tråden ens lever...

Båda är bilar, på samma sätt som en mus är en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Båda är bilar, på samma sätt som en mus är en mus.

Nej det är det inte, mäter du prestanda etc i en bil så skiljer det sig markant från som i detta fallet en g500 och en g500s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Nej det är det inte, mäter du prestanda etc i en bil så skiljer det sig markant från som i detta fallet en g500 och en g500s...

g500 har 5700 dpi, g500s har 8200 dpi osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av miningviking:

Begagnade bilar säljs "i befintligt skick" vilket betyder att du som köpare har undersökningsplikt.
Är man smart kör man den till t:ex bilbesiktningen eller ännu bättre en bilverkstad och låter dom ge dig en bedömning.
Motormännen har tyvärr stängt sina testcenter.
Jag skulle aldrig köpa en begagnad bil som inte var nybesiktigad och låtit en verkstad ge mig en second opinion.
Har du köpt den privat kan du fetglömma någon form av ansvar från säljaren, har du köpt den av en säljare som inte har t:ex 3 månaders garanti på motor och växellåda vid köp av begagnad bil så är du också körd.
Jag tror även säljaren avskyr kunder som inte inser vad "i befintligt skick" betyder, iofs är bilhandlare den moderna tidens hästhandlare, läs ditt köpeavtal, nästa gång be säljaren om t:ex 6 månaders garanti på motor och växellåda, övriga delar i en bil är att betrakta som förbrukningsvaror - du kunde lika gärna försökt reklamera en glödlampa..
Jag tror enbart det är män som är 50+ som själva hävdar att deras ålder skulle borga för något slags patenterat & garanterat mått av klokhet, omgivningen är nog inte alltid av samma åsikt...

Fast köper man en bil hos en bilfirma så brukar det ju finnas nått som heter 6månaders reklamation om den är begagnad (Om bilen har protokollet där dom har gått igenom allt) Detta hände när jag köpte en V50 på Rejmes i Örebro, Båda hjullagren fram tvär skar och dom ville inte göra något åt detta i Örebro men kommer felen inom 6Månader så kunde man räkna det som ett ursprungsfel (Talade med jurist om detta) Det slutade med att Volvo i Nora fick byta och skickade gladerligen fakturan till Rejmes i Örebro då dom tydligen inte gillade dessa fel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Båda är bilar, på samma sätt som en mus är en mus.

Din jämförelse fallerar på att prisskillnaden mellan en Volvo och en Porsche är så pass stor att kunden aldrig kan motivera ett sånt byte plus att det finns likvärdiga produkter som är billigare än Porschen.

Prisskillnaden mellan mössen det är fråga om i det här fallet är däremot inte det.

Permalänk

Hur ska man mäta "en likvärdig" mus då? DPI? Knappar? Vikter? kombination?
Finns garanterat andra alternativ som inte är just logitech som kan klassas som "likvärdig" som är mycket billigare
Jag tycker inte att en uppdaterad modell är "likvärdig" utan att då pengarna ska gälla, och idetta fall var det ju inte inet som prissatte musen utan logitech rakt över. Alltså dom man ska vara sur på och "inte köpa ngt mer av" och inte inet

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om de inte kan erbjuda dig en likvärdig vara så har du rätt att göra ett s k täckningsköp. Du kan alltså själv inhandla en likvärdig vara och kräva företaget på mellanskillnaden, förutsatt att du gör köpet med "tillräcklig omsorg" (dvs inte köper varan där den är som dyrast och liknande).

Att den, av kunden, förslagna ersättningsvaran är ett par hundralappar dyrare skulle knappast ses som oskäligt. Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt...

Alltså, företag kör ofta "fulingar". Jag köpte en Blurayspelare på ett stort lagervaruhus, den gick sönder efter ett tag, och jag lämnade in den på garantin. I servicedesken fick jag reda på att de inte ens lagar sådant, de gav mig istället ett tillgodokvitto på de 900kr spelaren kostat. Det var en spelare som hade någon slags smart-TV-funktioner, 3D, saknade Cinavia, kort sagt, jag ville ha den reparerad. Gick inte, och de hade inga likadana spelare kvar i sortimentet. Fick mitt tillgodokvitto, stressad som jag var tänkte jag inte på att kräva cash istället, och gick in i butiken för att köpa ersättningsvara. Alla liknande spelare kostade kring 1500 så jag gick hem. Fick lägga mycket tid på att kontakta huvudkontoret och få pengarna tillbaks så jag kunde köpa en annan, lite sämre, vara hos en konkurrent.

Det är svårt att veta ens rättigheter tycker jag, ofta får man intrycket att företagen vet mer. Det stämmer säkert ibland, men ofta hoppas de nog snarare på att kunden inte vet sina rättigheter. Jag funderar fortfarande på om jag borde drivit mitt köp av en Canon HFR16-videokamera till ARN. Enligt förpackningen ska den klara "Full HD-recording 1920x1080", jag blev anvisad den av butikspersonalen när jag frågade efter en bra Full-HD-kamera, men fotosensorns effektiva pixlar var bara 1,56MP, resten interpolerade den upp för att få de drygt 2MP som 1920*1080 kräver. "Your camcorder's high-definition image sensor (HD CMOS) captures video at a resolution of 1,920 x 1,080 pixels." står det i manualen, så man kan verkligen tro att den registrerar bilden i den upplösningen. Jag ville därför häva köpet. Men både lagervaruhuset och Canon menar att jag har fel, det är visst en Full-HD-kamera. Hm. Känns som att jag spelar in mina VHS på DVD och sen hävdar att jag spelat in allt i DVD-upplösning. Efter flera mail orkade jag inte bråka mer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll diskussionen på en saklig nivå, finns ingen anledning till pajkastning och påhopp.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

screamin-daemon
Moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Hur ska man mäta "en likvärdig" mus då? DPI? Knappar? Vikter? kombination?
Finns garanterat andra alternativ som inte är just logitech som kan klassas som "likvärdig" som är mycket billigare
Jag tycker inte att en uppdaterad modell är "likvärdig" utan att då pengarna ska gälla, och idetta fall var det ju inte inet som prissatte musen utan logitech rakt över. Alltså dom man ska vara sur på och "inte köpa ngt mer av" och inte inet

Hur jag mäter en likvärdig produkt så är det efter komfort i handen, vikter, dpi och knappar, resten är i mina öron inte viktigt. Av mössen Inet har så är det logitech g500s som fyller varenda krav jag har, den är för fan byggd precis som logitech g500, den har samma design som logitech mx510 och 518 har med, det är en design jag kört på sen mx510 släpptes, det är form jag älskar för den passar min hand så satans bra, som PeCe sa, likvärdig produkt är upp till konsumenten och inte till företaget. Jag sa till dom att om dom inte kan göra en omleverans av musen jag hade, g500 så får dom faktist ge mig en likvärdig vara, detta är vad jag fått, har den i handen nu så som jag skrevit i första inlägget och i trådnamnet, problemet är löst. Jag har heller inte sagt att jag är sur på Inet, jag hade nog blevit besviken om dom stått fast vid att jag skall få tillbaka 349:- och jag hade fortsatt handla där ändå, lösningen dom körde på gjorde istället att jag fortfarande har 100% förtroende för företaget och om det är något jag behöver i dator/elektronik väg så kommer jag att gå till dom även om dom är några kronor dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Båda är bilar, på samma sätt som en mus är en mus.

Ja, för har du en rutten HP mus för 50 spänn så ska du naturligtvis få en Logitech Performance MX för 800 spänn om HP musen går sönder! (eller inte)

Kanske du köper en träeka för 5000:- som får ett hål i botten och sjunker, då får du en Storebro för en mille på garantin! (eller inte)

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hjältarna på Inet slår till igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ja, för har du en rutten HP mus för 50 spänn så ska du naturligtvis få en Logitech Performance MX för 800 spänn om HP musen går sönder! (eller inte)

Kanske du köper en träeka för 5000:- som får ett hål i botten och sjunker, då får du en Storebro för en mille på garantin! (eller inte)

Här handlade det om Porsche vs Volvo inte trehjuling vs Lamborghini. Hans jämförelse är riktig då det i runda slängar handlar om något som är dubbelt så dyrt, precis som i TS fall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Hur ska man mäta "en likvärdig" mus då? DPI? Knappar? Vikter? kombination?
Finns garanterat andra alternativ som inte är just logitech som kan klassas som "likvärdig" som är mycket billigare
Jag tycker inte att en uppdaterad modell är "likvärdig" utan att då pengarna ska gälla, och idetta fall var det ju inte inet som prissatte musen utan logitech rakt över. Alltså dom man ska vara sur på och "inte köpa ngt mer av" och inte inet

Ersättningsprodukten ska motsvara de krav kunden hade på produkten som köptes från början.

Man kan alltså inte kräva en dyrare produkt för sakens skull men finns det ingen annan produkt som uppfyller köparens krav och säljaren inte kan hävda att prisskillnaden är oskälig så har hen rätt till den dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Här handlade det om Porsche vs Volvo inte trehjuling vs Lamborghini. Hans jämförelse är riktig då det i runda slängar handlar om något som är dubbelt så dyrt, precis som i TS fall.

En dubbelt så dyr produkt är skäligt i prisklassen TS mus ligger i men inte när det gäller en bil for 300k.

Permalänk
Medlem

Inet hade ingen anledning att ersätta musen om de nu erbjuder 1 års butiksgaranti då det gått över tiden, men logitech har det kravet på sig eller reparation. Och att reparera en mus är ju inte lönsant.

Så någon tomte på inets kundtjänst måste helt enkelt ha missat att det var 3 års garanti och därmed nekade och ansåg det vara reklamation och därmed återbetalning minus nyttjandeavdraget Och när TS inte ville acceptera måste någon annan ha granskat ärendet och insett att det faktiskt är 3 års garanti och därmed ersatt musen och sedan fått den krediterad av Logitech.

Det är min gissning

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Inet hade ingen anledning att ersätta musen om de nu erbjuder 1 års butiksgaranti då det gått över tiden, men logitech har det kravet på sig eller reparation. Och att reparera en mus är ju inte lönsant.

Så någon tomte på inets kundtjänst måste helt enkelt ha missat att det var 3 års garanti och därmed nekade och ansåg det vara reklamation och därmed återbetalning minus nyttjandeavdraget Och när TS inte ville acceptera måste någon annan ha granskat ärendet och insett att det faktiskt är 3 års garanti och därmed ersatt musen och sedan fått den krediterad av Logitech.

Det är min gissning

Dock så är reklamationsrätten 3 år...och enligt konsumentköplagen så är hävning inget alternativ för säljaren om köparen väljer reparation eller omleverans.

Min gissning är att Inet initialt gjorde ett misstag som många företag gör i dessa situationer och ansåg att om de förlorar på det så är det att anse som oskäligt*. När de fick ta del av argumenten mot dem och/eller fick tid att granska fallet närmare, alternativt att någon mer insatt kollade över det, så ändrade de sig.

*Oskälighet kan t.ex. vara om det handlar om unik vara och inget liknande finns på marknaden utan måste i så fall specialbeställas, vilket blir svindyrt i förhållande till varans monetära värde, och liknande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Men nu gällde det garanti då produkten har 3 års sådan

Stor skillnad.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz