Hur snåla ner CPU på Lubuntu 13.10?

Permalänk

Hur snåla ner CPU på Lubuntu 13.10?

Hej!

Jag behöver hjälp att snåla ner Lubuntu 13.10 på CPU. Finns det något GUI program som verkligen stänger ner det man har kryssat i?

Permalänk
Hedersmedlem

PowerTOP har egentligen ett annat syfte, men bör överlappa en hel del med målet.

Är du säker på att just processorkraft är en allmän flaskhals? Det brukar rätt sällan vara fallet, och de extra procent man kan få ur brukar inte göra världens skillnad. Om jag tittar på en Ubuntu 12.04-dator med en >5 år gammal processor (en budgetvariant redan då) och låter datorn idla helt med enbart fönsterhanteraren och standardtjänster igång så ligger den på bara någon tiondels procent i CPU-användning om jag tittar i `top`.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna titta på Puppylinux i stället, det är nog den mest lättviktiga relativt kompletta direkt användbara desktoplinuxen som finns.
http://puppylinux.org

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.