Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Windows bootar ej efter att datorn hängt sig

Permalänk
Medlem

Windows bootar ej efter att datorn hängt sig

Hej!
Jag har haft AMD Windforce 290 någon månad nu och enda från start har jag haft problem med bluescreens sedan jag kopplade in det. Testat med ett flertal olika drivrutiner med samma resultat.

Detta är dock inte anledningen till att jag skapar tråden utan det beror på att idag så hängde sig datorn när jag körde BF4 (inte bluescreen utan allt hängde sig bara) och blev tvungen att stänga av datorn med off-knappen.
Efter detta så kommer jag inte längre än att windows-flaggan kommer fram, försvinner och sedan blir allt svart. Måste då stänga av på knappen.

Datorn startar som den ska med det integrerade grafikkortet i CPU:n och datorn startar även med det här grafikkortet i felsäkert läge.

Testat att installera om Windows och allting fungerar fram till att man installerar drivrutinerna till grafikkortet (testat 2 olika drivrutiner vid det här tillfället), när jag gjort det så blir det samma resultat som innan, datorn hänger sig efter windows-flaggan men det startar i felsäkert läge och med integrerat grafikkort.

Verkar mer och mer bero på att det är hårdvaran mer än mjukvaran, trots att det faktiskt fungerar innan man installerar drivrutiner.
Reklamerat till Inet där jag köpte det också men tänkte om ni har några idéer! Nu ska jag koppla in mitt gamla 6870..

Tack på förhand,
Adam

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

Hej!
Jag har haft AMD Windforce 290 någon månad nu och enda från start har jag haft problem med bluescreens sedan jag kopplade in det. Testat med ett flertal olika drivrutiner med samma resultat.

Detta är dock inte anledningen till att jag skapar tråden utan det beror på att idag så hängde sig datorn när jag körde BF4 (inte bluescreen utan allt hängde sig bara) och blev tvungen att stänga av datorn med off-knappen.
Efter detta så kommer jag inte längre än att windows-flaggan kommer fram, försvinner och sedan blir allt svart. Måste då stänga av på knappen.

Datorn startar som den ska med det integrerade grafikkortet i CPU:n och datorn startar även med det här grafikkortet i felsäkert läge.

Testat att installera om Windows och allting fungerar fram till att man installerar drivrutinerna till grafikkortet (testat 2 olika drivrutiner vid det här tillfället), när jag gjort det så blir det samma resultat som innan, datorn hänger sig efter windows-flaggan men det startar i felsäkert läge och med integrerat grafikkort.

Verkar mer och mer bero på att det är hårdvaran mer än mjukvaran, trots att det faktiskt fungerar innan man installerar drivrutiner.
Reklamerat till Inet där jag köpte det också men tänkte om ni har några idéer! Nu ska jag koppla in mitt gamla 6870..

Tack på förhand,
Adam

skriv ner alla dina komponenter, nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

skriv ner alla dina komponenter, nätagg ?

Nätagg: 750W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
RAM: 12Gb, 4 moduler, 2 olika märken (testat med bara ett märke, hade samma problem, de har samma Hz iaf)
CPU: i5 2500K

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

Nätagg: 750W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3
RAM: 12Gb, 4 moduler, 2 olika märken (testat med bara ett märke, hade samma problem, de har samma Hz iaf)
CPU: i5 2500K

funkar det med 6870
750W vadå ? modell märke ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

funkar det med 6870
750W vadå ? modell märke ?

Om jag bara kom ihåg vart jag köpte det
Funkar med 6870 och det har fungerat som det ska med 290 (det är vid video-streamningar bluescreens uppstått)

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

Funkar med 6870 och det har fungerat som det ska med 290 (det är vid video-streamningar bluescreens uppstått)

pressa den med Furmark / occt kolla om du får fel..

Citat:

Om jag bara kom ihåg vart jag köpte det

nätagget eller grafikkortet ? modell ser du väl om du öppnar chassi sidan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

pressa den med Furmark / occt kolla om du får fel..

nätagget eller grafikkortet ? modell ser du väl om du öppnar chassi sidan.

Fractal Design 750W, bronze
Kan ju inte pressa mitt graffe i furmark då det bara fungerar utan drivrutiner.. :/

Dessutom köpt till 2 extra chassifläktar för ungefär en månad sedan, blev den inte överhettad innan så blev den garanterat inte det nu!

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

Fractal Design 750W, bronze
Kan ju inte pressa mitt graffe i furmark då det bara fungerar utan drivrutiner.. :/

Dessutom köpt till 2 extra chassifläktar för ungefär en månad sedan, blev den inte överhettad innan så blev den garanterat inte det nu!

Citat:

det är vid video-streamningar bluescreens uppstått

ok missuppfattade. testa med äldsta drivrutiner du kan hitta. ta bort alla spår av dom som krashar

stresstesta det grafikkortet som funkar. kan ju va att nätagget blir ostabilt under stress.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ok missuppfattade. testa med äldsta drivrutiner du kan hitta. ta bort alla spår av dom som krashar

stresstesta det grafikkortet som funkar. kan ju va att nätagget blir ostabilt under stress.

Testat 3 olika drivrutiner (även beta) med samma resultat, BF4 har fungerat bra att köra vilket måste ha krävts mest av nätagget, känns långsökt att nätaggregatet är problemet när det bara uppstått vid video-streamning, på samma sida varje gång med..
Tror inte det finns så gamla drivrutiner heller då grafikkortet släpptes i höstas. Har inte riktigt möjlighet att klämma in det i en annan dator för att se om det fungerar heller..

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Hewie:

känns långsökt att nätaggregatet är problemet när det bara uppstått vid video-streamning, på samma sida varje gång med..

Känns som att det kan vara något med sidan i sådant fall.

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert207:

Känns som att det kan vara något med sidan i sådant fall.

Na, aldrig haft problem innan
Skickat tillbaka kortet till Inet nu då dom sa att det är vanligt fel när det är fel på hårdvaran!
Förhoppningsvis nytt då

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T