Permalänk

amiga cd32 monitor

Finns det något smidigt och enkelt sätt att koppla en amiga cd32 till en ny monitor.
Cd32 har en s-video utgång samt en scart utgång tydligen. Går det att få ihop det med en ny monitor? Och om man kopplar in datorns högtalere i monitorn, fixas då ljudet då eller funkar det inte så? Krävs det en monitor med högtalare för att få ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/Sca...

Du kan alltid förlänga det genom någon förlängningskabel eller liknande till någon av delarna

Ljud finns på scartkablar men detta ingår inte i omvandlaren. Finns det en 3,5mm ut eller någon annan ljudutgång så kan du få ljud till en extern enhet. Annars måste du ha en skärm som stödjer både scart och har ljud eller hitta en omvandlare som tar med ljudet också från scart

Permalänk
Rekordmedlem

Det krävs nån form av högtalare för ljud
En del monitorer har videoingångar men det är inte så vanligt idag men det finns konvertrar som ger dig vga eller hdmi som du kan ansluta till valfri monitor om du inte har en tv, billigast är det på Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deathdevil:

www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kablar/Sca...

Du kan alltid förlänga det genom någon förlängningskabel eller liknande till någon av delarna

Ljud finns på scartkablar men detta ingår inte i omvandlaren. Finns det en 3,5mm ut eller någon annan ljudutgång så kan du få ljud till en extern enhet. Annars måste du ha en skärm som stödjer både scart och har ljud eller hitta en omvandlare som tar med ljudet också från scart

Fungerar inte såvida man inte kan programera om signalerna, det krävs elektronik för att göra om signalen, den typen av kabel är till för tex en modernare dvd som kan växla signaltyper på utgången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fungerar inte såvida man inte kan programera om signalerna, det krävs elektronik för att göra om signalen, den typen av kabel är till för tex en modernare dvd som kan växla signaltyper på utgången.

Är det så? Hade för mig att scart och vga fungerade ungefär likadant signalmässigt.

Kolla på kjell&co då. Vet att de har en omvandlare för sådant med för mer pengar än den kabeln jag länkade tidigare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Deathdevil:

Är det så? Hade för mig att scart och vga fungerade ungefär likadant signalmässigt.

Kolla på kjell&co då. Vet att de har en omvandlare för sådant med för mer pengar än den kabeln jag länkade tidigare.

Formaten skiljer sig i hur de synkar

http://www.pinout.net/browse.php?conid=472

Visa signatur

Permalänk

Jaha, det va såpass mycket skillnad då. Kollade inte närmare på komponenten i kretsschemat men det är alltid bra att lära sig något nytt tackar

Permalänk
Skrivet av mangemani:

Finns det något smidigt och enkelt sätt att koppla en amiga cd32 till en ny monitor.
Cd32 har en s-video utgång samt en scart utgång tydligen. Går det att få ihop det med en ny monitor? Och om man kopplar in datorns högtalere i monitorn, fixas då ljudet då eller funkar det inte så? Krävs det en monitor med högtalare för att få ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, fick mig plocka fram min gamla CD32 från garderobshyllan, och prova funktionen mot min nya Panasonic plasma tv.
Fungerade galant, direkt.
Min CD32 har ingen scart, den har rca (bild/ljud) och s-video.

Bild. kopplade video ut (rca cd32) till video in (rca av2 tv).
Ljud. ljud ut (rca cd32) till ljud in (rca av2 tv)

Laddade in Pinball CD, och var igång på ngn minut.

På köpet lärde jag mig också hur "game mode" funkar på plasman, det blir snabbare/bättre respons med det på-slaget..

Kul att det funkade, synd att grafiken ska vara så väldigt daterad...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk

ja ursäkta, sepent29 har helt rätt, det var en RCA och ingen SCART koppling:).

jag har ingen TV, så jag har bara monitorn som alternativ.
men just vad är det för adapter/konverter jag ska leta efter?
ingen som har lust att länka då ni troligtvis vet bättre än vad jag gör ang detta.
på monitorn finns det DVI, HDMI och uttag för högtalare, att koppla in högtalarna i monitorn för att få ljud är ju givet(?) men bilden till monitorn är lite klurigare.

inte för att det är mitt största bekymmer just nu, men när man väl har hittat nått som man kan linka monitorn och cd32 med, ställer monitorn in sig själv på cd32 grafik nivå?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Rekordmedlem

Ljudet kopplar du direkt från cd 32an.
För bilden kan du kanske använda en
http://www.ebay.com/itm/RCA-Composite-AV-S-Video-to-VGA-Conve...

Visa signatur