Permalänk

AMD vs Intel

Hallå

Sedan jag byggde min dator för 4 år sedan har intresset lagts lite på is.
Nu när det börjar bli dags att bygga en ny har jag börjat fundera på alternativ.

Ser ut som att Intel fortfarande kör med sina i5/i7
Är de samma koncept fast bättre bara?

Ser även att AMD har en 8 kärnig processor, som är relativt billig.
Intel är ändå dyrare, fast vilka har egentligen de bästa processorerna?

Och prismässigt?
Söker ingen för 10 k precis.

Men vilka har de bästa runt 1-3 k prisklassen numera?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibson700:

Hallå

Sedan jag byggde min dator för 4 år sedan har intresset lagts lite på is.
Nu när det börjar bli dags att bygga en ny har jag börjat fundera på alternativ.

Ser ut som att Intel fortfarande kör med sina i5/i7
Är de samma koncept fast bättre bara?

Ser även att AMD har en 8 kärnig processor, som är relativt billig.
Intel är ändå dyrare, fast vilka har egentligen de bästa processorerna?

Och prismässigt?
Söker ingen för 10 k precis.

Men vilka har de bästa runt 1-3 k prisklassen numera?

intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibson700:

Hallå

Sedan jag byggde min dator för 4 år sedan har intresset lagts lite på is.
Nu när det börjar bli dags att bygga en ny har jag börjat fundera på alternativ.

Ser ut som att Intel fortfarande kör med sina i5/i7
Är de samma koncept fast bättre bara?

Ser även att AMD har en 8 kärnig processor, som är relativt billig.
Intel är ändå dyrare, fast vilka har egentligen de bästa processorerna?

Och prismässigt?
Söker ingen för 10 k precis.

Men vilka har de bästa runt 1-3 k prisklassen numera?

Försöker du starta ett Flame War (titel)?

Min uppfattning är att Intels cpu presterar bättre (inom samma klass) men är dyrare, så frågan vilka som är bäst beror väl på om man tittar på priset eller ren prestanda?
Prestanda per Kr är kanske AMD bättre, men är samtidigt sämre i ren prestanda.

Min rekommendation i den prisklassen blir i5 4670 eller i7 4770, K modellerna om du vill kunna klocka.

Detta är som sagt min uppfattning och det kommer säkert vara många som inte delar den.

Permalänk
Medlem

Intel presterar bättre i ren prestanda men är dyrare. AMD är bättre på priser i förhållandet till prestandan man får.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

intel.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Wow, det kom från en som kör Intel. Då kan man i alla fall inte kalla dig fanboy

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:
Skrivet av AMD-FX:

Wow, det kom från en som kör Intel. Då kan man i alla fall inte kalla dig fanboy

AMD för prestanda för pengar, Intel för prestanda utan budget.
AMD förevigt i mitt hjärta.

Men till TS: Allt beror ju på vad du ska göra.. Personligen anser jag AMD är bättre för multitasking, t.ex rendering, livestreaming och liknande. Däremot ligger Intel en bra bit framför när det kommer till single thread performance.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Har du en budget och ska göra produktiva saker som redigera videoklipp/streama osv osv. så är AMD självklara valet.
Ska du göra sådant men har någon tusenlapp mer så blir det Intel med en i7.
Ska du typ bara spela så beror det på budget. AMD för låg budget (760k, 6300) och Intel för högre budget. (4670k)

Enkeltrådade prestandan är dock sämre med AMDs. ~1.2 i enkeltrådat cinebench när Haswell får runt 1.5-1.6.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av gibson700:

Hallå

Sedan jag byggde min dator för 4 år sedan har intresset lagts lite på is.
Nu när det börjar bli dags att bygga en ny har jag börjat fundera på alternativ.

Ser ut som att Intel fortfarande kör med sina i5/i7
Är de samma koncept fast bättre bara?

Ser även att AMD har en 8 kärnig processor, som är relativt billig.
Intel är ändå dyrare, fast vilka har egentligen de bästa processorerna?

Och prismässigt?
Söker ingen för 10 k precis.

Men vilka har de bästa runt 1-3 k prisklassen numera?

4670k, 4820k 4770k 1-3k klassen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intel har bättre prestanda och är mindre strul samt svalare.

Amd är billigare.

Jag hade valt intel, har själv ägt 3 cpu o 3 gpu från amd och för min egen del så är det intel framöver, jag hade mest strul med amd. Värme problem och drivrutiner som jag inte var nöjd med.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Intel, utan tvekan.

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black-edition

Bra och billig med många nöjda Recensioner/betyg.

Prisvärd och klockar mellan 4.2-5.1 GHz stabilt med vatten kylning.

Högljudd fläkt som följer med cpun och kylaren bör byttas till något bättre. Exp H100i

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

https://www.inet.se/produkt/5308711/amd-fx-8350-8-4-0ghz-black-edition

Bra och billig med många nöjda Recensioner/betyg.

Prisvärd och klockar mellan 4.2-5.1 GHz stabilt med vatten kylning.

Högljudd fläkt som följer med cpun och kylaren bör byttas till något bättre. Exp H100i

Skall dock inte bara titta på GHz här eftersom Intels cpu generellt är bättre per GHz räknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skall dock inte bara titta på GHz här eftersom Intels cpu generellt är bättre per GHz räknat.

Ts fråga om cpu i 1-3k klassen och fick ett bra svar.

Aldrig ägt en nyare Intel och därför inte nämt något
Om dom.
www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2013/-03-Blender,3162....

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Wow, det kom från en som kör Intel. Då kan man i alla fall inte kalla dig fanboy

var mest lite sarkastisk, och ville starta ett flamewar (huehuehue)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Ts fråga om cpu i 1-3k klassen och fick ett bra svar.

Aldrig ägt en nyare Intel och därför inte nämt något
Om dom.
www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2013/-03-Blender,3162....

Sant, men eftersom du hänvisa till klocken så ville jag bara klargöra att man inte skall stirra sig blind på den när man jämför AMD och Intel.

Permalänk
Avstängd

enkla versionen är att intel är snabbare per kärna men amd har flera kärnor som är slöare så där inte alla cores används är det +intel
men kan en amd arbeta optimalt så kan en klockad 8320 med luft kylning och ett ganska billigt moderkort 970+ nästan matcha en 2700k/4770 i prestanda och då kostar cpu 1200kr och moderkort 700 om man snikar lite och är samanlagt 1900kr vilket är 200kr mer än en 4670 kostar och 700kr mindre än en 4770 kostar utan moderkort

så största fördelen med amd är att man kan få en helt ok cpu som är uplåst presterar bra aldrahelst med oc vist man måste ha en bättre kylare än stock men både intel och amds stock kylare är ruttna så en 212a som är poppis i dag är ett ok val och gör inget om dom är bättre än så heller

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MacAllan:

Min rekommendation i den prisklassen blir i5 4670 eller i7 4770, K modellerna om du vill kunna klocka.

TS, akta så du inte råkar köpa 4670 eller 4770. Typ alla som gör det ångrar det förr eller senare. Köp 4670K eller 4770K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Intel har bättre prestanda och är mindre strul samt svalare.

Amd är billigare.

Jag hade valt intel, har själv ägt 3 cpu o 3 gpu från amd och för min egen del så är det intel framöver, jag hade mest strul med amd. Värme problem och drivrutiner som jag inte var nöjd med.

Vad har deras drivrutiner för deras GPUer med att göra med deras firmware till CPU? Samt vad har strulat på AMD CPU? Banan och Sallad du jämför ser det ut som.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Skulle våga påstå att det är rätt så jämnt. En processor från 1500 från AMD eller Inter har väl sina för och nackdelar men ingen av dem är väldigt mycket bättre än den andra på något särskilt.

Skall man spela spel eller köra vanliga program kommer man troligtvis inte märka någon skillnad.

Permalänk
Avstängd

I prisklassen 1-3 k skulle jag också som gillar intel faktiskt föreslå en amd cpu all the way:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibson700:

Hallå

Sedan jag byggde min dator för 4 år sedan har intresset lagts lite på is.
Nu när det börjar bli dags att bygga en ny har jag börjat fundera på alternativ.

Ser ut som att Intel fortfarande kör med sina i5/i7
Är de samma koncept fast bättre bara?

Ser även att AMD har en 8 kärnig processor, som är relativt billig.
Intel är ändå dyrare, fast vilka har egentligen de bästa processorerna?

Och prismässigt?
Söker ingen för 10 k precis.

Men vilka har de bästa runt 1-3 k prisklassen numera?

Beror helt på din budget. Står det och väger mellan en Intel processor och en sämre GPU så skulle jag helt klart gå på AMD och deras FX8350/8320. Däremot har du en budget som tillåter en Intel processor utan att tumma på något annat så skulle jag valt Intel processorn. En i5 om du inte känner dig i behov av Hyperthreading eller en i7 om du vill ha HT.

Intels processorer har en högre IPC än AMDs motsvarighet (som ändå har ett antal år på nacken) och presterar därför bättre vid lägre klocks. En Intelprocessor idag går att överklocka någonstans mellan 4.3 - 4.6Ghz ganska garanterat beroende på processor etc. och då halkar AMD efter.

Mitt tips brukar vara när det kommer till en spelburk.. Om det står mellan GPU och en dyrare CPU välj då en AMD CPU och ett bättre grafikkort. I de flesta fall märker man sällan skillnaden.

Skrivet av MacAllan:

Sant, men eftersom du hänvisa till klocken så ville jag bara klargöra att man inte skall stirra sig blind på den när man jämför AMD och Intel.

Håller helt med. Pga. att Intel har en högre IPC så kan processorn prestera lika bra till en mindre klock. Finns en orsak varför AMD klockar upp sina processorer redan i fabrik till en grad som de faktiskt kommer med.

Skrivet av Mogwaii:

Intel har bättre prestanda och är mindre strul samt svalare.

Amd är billigare.

Jag hade valt intel, har själv ägt 3 cpu o 3 gpu från amd och för min egen del så är det intel framöver, jag hade mest strul med amd. Värme problem och drivrutiner som jag inte var nöjd med.

Vad har drivrutiner till deras GPU:er med deras CPU:er att göra?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

I prisklassen 1-3 k skulle jag också som gillar intel faktiskt föreslå en amd cpu all the way:)

Om maxkostnaden är 3k så har inte AMD nåt att komma med.
1-2k så kanske, 2-3k så är det intel utan tvekan.
Med andra ord; 1-3k - Intel.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Har själv en FX-6350 överklockad till 4.4GHz med ett R9 280X och jag får låg FPS i de flesta spel jag kör. Om jag ska vara helt seriös så är det kanska bortkastade pengar att köpa ett High End grafikkort till en FX CPU då dessa CPUer har en tendens att bottlenecka i många spel då dagens spel fortfarande kräver starkt singeltrådat.
Mitt grafikkort får aldrig jobba i 100%, inte äns i BF4 som är det mest optimerade spelet för FX- serien, endå bottleneckar det. Speciellt i Multiplayer då CPU'n får jobba, då kan jag få drops ner till 30-40 FPS och GPU'n begränsas ner till typ 50-60% usage.

I många reviews så har de rekommenderat att para ett mid end grafik kort med en FX CPU. Har en vän med FX-8320 parat med ett HD 7850 och han får bra FPS i nästan alla spel. Medans min andra kompis som har 8320 parat med ett R9 290X får mycket sämre fps då grafikkortet är för kraftfullt. Det luriga med AMD CPU'er är att de är igentligen inte svaga, utan det är applikationerna som är dåligt optimerade, speciellt för AMD då de har en annorlunda arkitektur och de flesta applikationer, speciellt spel, kräver starkt singeltrådat.

Så även om jag hade haft en låg budget så hade jag valt Intel + ett mid end grafik kort då CPU'er gör mycket av jobbet i spel. Hellre en dyrare stark processor som presterar optimalt + ett billigare Mid End grafikkort som inte bottleneckas, istället för en AMD CPU med ett High End kort som bottleneckas i de flesta spelen.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Håller helt med. Pga. att Intel har en högre IPC så kan processorn prestera lika bra till en mindre klock. Finns en orsak varför AMD klockar upp sina processorer redan i fabrik till en grad som de faktiskt kommer med.

Att amd har hög klock stämmer men inte helt! AMD's design är inte lik netburst men om man inte tittar till rena specifikationer utan hur AMD/Intel såg ut vid netburst tiden och A64 tiden

så hade AMD 1 kärna i låg klock och intel hade två logiska i mycket högre klock! AMD'n var även svalare!

Så det är omvänt nu det har gått så i omgångar nu sedan en 20 års period nu!

Så AMD kanske släpper något snart som gör att dom går om intel! det har ju hänt för båda lagen ett par gånger! så det kan ju hända igen?

Nu kom jag av mig

AMD's modul design är byggd för att kunna tåla bl.a högre spänning och även köra en mycket högre frekvens! det är så den är byggd helt enkelt! Och just att den är byggd som den är gör att den har vissa för och nack delar!

Det tråkiga är ju strömmen som FX cpuerna drar, dom drar en hel del, det är inte så farligt egentligen men bra mycket högre än intel!

Men där cpun brilljerar är den relativt imponerande decoder funktionerna den hade(intel har lika bra idag men nu snackar vi när bulldozer släpptes och sandy bridge nyligen var släppt)

256 bitars AVX instruktioner var speciellt när den kom! Likadant så var cpun bra på Heltal men inte Flyttal då flytals enheten tillsammans med backend för cache och fetch var under dimensionerade, visserligen så kunde inte AMD göra en piledriver då dom var tvungen att banta kretsen rätt hårt när den skulle lanseras! när AMD påbörjade designen så skulle den ha vassare FPU i var modul! tyvärr så gick det inte med dom medel som AMD hade (GF/TSMC vilket det var nu minns jag ikke)

Men till piledriver så fixade dom det som Bulldozer egentligen var tänkt!

Piledriver var väll inte riktigt som AMD hade tänkt sig då där var en hel del som behövdes anpassas till den så kallade "CMT" designen dom använder.

Tanken som jag tror från AMD och hela design teamet av ingenjörer, var att där skulle vara en bättre Fetch till Flyttals enheten något som inte var helt färdigt vid tidpunkten. lika så att dom underskattade flyttals enheten.

För heltal är processorn väldigt bra på och designen i sig! men den fallerar ju på flyttal! det som Exkavator skulle fixa var antagligen stora förändringar till och i FPUn/fetchen samtidigt som L1/L2/L3 skulle effektiviseras!

Och sen slutligen så är ju inte AMD's s.k "CMT" som AMD's urusla PR avdelning framförde den som en "gaming" processor.

Den lämpar sig ypperligt som server cpu med tanke på vad AMD's plattform(som nu är rätt gammal) kan åstadkomma med en liten budget!

till spel är den inte ultimat om man inte kan dela upp spelet så att mycket av spelet körs simultant över alla moduler/kärnor.

Det har vi att tacka DirectX för! för att PytteMjuk bara patchar och patchar utan att "göra om, gör rätt" visserligen så kan jag förstå Microsoft till viss del då alla vill ha full bakåt kompatibilitet samtidigt som alla entusiaster kräver 500 miljarder polygoner och rörelse punkter och 4K texturer i MS Röj(jepp, men jag hoppas ni förstår vinken?)

Om man ser till FX i en server/arbets station så är den bra lämpad till det på liten budget. du kan bygga en dator som är stöd för full passtrugh/virtualisering. alla AMD's FX cpuer och tillhörande moderkort har även stöd för ECC minnen och för att inte glömma IOMMU!

IOMMU är ju guld då det minskar overhead vid skrivning till minne vilket är fint om du nu kör ESXi och har en bunka VMs!

Sen är AMD's cpu design som sagt lämpad för server bruk, då det var det den först och främst var designad för. Den var även designad för att vara rätt mångsidig vilket den också är! med tanke på alla funktioner som IOMMU, Fullt virtualiserings stöd, ECC och även alla PCI express 2.0 banor som 990x chipset kan tillhanda hålla! (för att tillägga så är denna plattformen gammal! och har inte uppdaterats om man ser till chipset och så)

Nu så är jag inte helt klar i huvudet så där är saker jag säkert blandat ihop! varit vaken i två dygn så allt är väldigt suddigt

Men jag hoppas att allt nu stämmer för annars har vi ju Void "datavetaren" som nog kan förklara djupare och mer korrekt än vad jag har gjort Men nu när jag kollar över det så tycker jag iaf att det verkar vettigt! sen kanske jag får sota för detta i morgon när jag gått och laggt mig

mot jobbet!

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem

Integrerad Elektronik
INTegrated ELectronics.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Att amd har hög klock stämmer men inte helt! AMD's design är inte lik netburst men om man inte tittar till rena specifikationer utan hur AMD/Intel såg ut vid netburst tiden och A64 tiden

så hade AMD 1 kärna i låg klock och intel hade två logiska i mycket högre klock! AMD'n var även svalare!

Så det är omvänt nu det har gått så i omgångar nu sedan en 20 års period nu!

Så AMD kanske släpper något snart som gör att dom går om intel! det har ju hänt för båda lagen ett par gånger! så det kan ju hända igen?

Nu kom jag av mig

AMD's modul design är byggd för att kunna tåla bl.a högre spänning och även köra en mycket högre frekvens! det är så den är byggd helt enkelt! Och just att den är byggd som den är gör att den har vissa för och nack delar!

Det tråkiga är ju strömmen som FX cpuerna drar, dom drar en hel del, det är inte så farligt egentligen men bra mycket högre än intel!

Men där cpun brilljerar är den relativt imponerande decoder funktionerna den hade(intel har lika bra idag men nu snackar vi när bulldozer släpptes och sandy bridge nyligen var släppt)

256 bitars AVX instruktioner var speciellt när den kom! Likadant så var cpun bra på Heltal men inte Flyttal då flytals enheten tillsammans med backend för cache och fetch var under dimensionerade, visserligen så kunde inte AMD göra en piledriver då dom var tvungen att banta kretsen rätt hårt när den skulle lanseras! när AMD påbörjade designen så skulle den ha vassare FPU i var modul! tyvärr så gick det inte med dom medel som AMD hade (GF/TSMC vilket det var nu minns jag ikke)

Men till piledriver så fixade dom det som Bulldozer egentligen var tänkt!

Piledriver var väll inte riktigt som AMD hade tänkt sig då där var en hel del som behövdes anpassas till den så kallade "CMT" designen dom använder.

Tanken som jag tror från AMD och hela design teamet av ingenjörer, var att där skulle vara en bättre Fetch till Flyttals enheten något som inte var helt färdigt vid tidpunkten. lika så att dom underskattade flyttals enheten.

För heltal är processorn väldigt bra på och designen i sig! men den fallerar ju på flyttal! det som Exkavator skulle fixa var antagligen stora förändringar till och i FPUn/fetchen samtidigt som L1/L2/L3 skulle effektiviseras!

Och sen slutligen så är ju inte AMD's s.k "CMT" som AMD's urusla PR avdelning framförde den som en "gaming" processor.

Den lämpar sig ypperligt som server cpu med tanke på vad AMD's plattform(som nu är rätt gammal) kan åstadkomma med en liten budget!

till spel är den inte ultimat om man inte kan dela upp spelet så att mycket av spelet körs simultant över alla moduler/kärnor.

Det har vi att tacka DirectX för! för att PytteMjuk bara patchar och patchar utan att "göra om, gör rätt" visserligen så kan jag förstå Microsoft till viss del då alla vill ha full bakåt kompatibilitet samtidigt som alla entusiaster kräver 500 miljarder polygoner och rörelse punkter och 4K texturer i MS Röj(jepp, men jag hoppas ni förstår vinken?)

Om man ser till FX i en server/arbets station så är den bra lämpad till det på liten budget. du kan bygga en dator som är stöd för full passtrugh/virtualisering. alla AMD's FX cpuer och tillhörande moderkort har även stöd för ECC minnen och för att inte glömma IOMMU!

IOMMU är ju guld då det minskar overhead vid skrivning till minne vilket är fint om du nu kör ESXi och har en bunka VMs!

Sen är AMD's cpu design som sagt lämpad för server bruk, då det var det den först och främst var designad för. Den var även designad för att vara rätt mångsidig vilket den också är! med tanke på alla funktioner som IOMMU, Fullt virtualiserings stöd, ECC och även alla PCI express 2.0 banor som 990x chipset kan tillhanda hålla! (för att tillägga så är denna plattformen gammal! och har inte uppdaterats om man ser till chipset och så)

Nu så är jag inte helt klar i huvudet så där är saker jag säkert blandat ihop! varit vaken i två dygn så allt är väldigt suddigt

Men jag hoppas att allt nu stämmer för annars har vi ju Void "datavetaren" som nog kan förklara djupare och mer korrekt än vad jag har gjort Men nu när jag kollar över det så tycker jag iaf att det verkar vettigt! sen kanske jag får sota för detta i morgon när jag gått och laggt mig

mot jobbet!

Snackar om FX8350 serien som kommer i HELA 4Ghz WOOOOW..

Sedan kommer void dyka upp oberoende om du har fel eller inte.
Han kan sniffa till sig svar som ditt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kritax:

mycket sämre fps då grafikkortet är för kraftfullt.

Det var lustigt, hur går det till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snackar om FX8350 serien som kommer i HELA 4Ghz WOOOOW..

Sedan kommer void dyka upp oberoende om du har fel eller inte.
Han kan sniffa till sig svar som ditt.

Förstår mycket väl sarkasmen i ditt inlägg! sedan så spelar frekvenser en mindre roll beroende på hur processorn är byggd!

Det är ju självklart

Ingen gör en felfri processor/plattfrom och intel är väldigt duktiga på att dumma ner sina grejer! därför drar dom också mindre ström pga finare tillverknings teknik. tar man sen bort onödiga grejer från chipset som PCI-E lanes(dom är inte så viktiga!) lika så när det gäller fullt virtualiserings stöd i processorerna i 1500kr klassen!

Det är ingen som behöver sånt! Jag menar det finns ju ingen som skulle köra en virtuell server med direkt passthrugh till I/O?

totalt onödigt! så det gör Intel förjävla bra! tar bort sånt man helt enkelt inte behöver! lika så när det gäller buss frekvenser och sådant som I/O mellan cpu/brygga/pci-e? vem pillar med att ändra bussfrekvenser? lika bra att låsa cpuns buss med pci express, sata, usb och allt annat te.x ljud!

bättre att bara köpa en ny processor igen efter 8 månader! dom e ju inte dyra eller så!

och så får vi ju inte glömma alla sockel byten!

.PS FX serien finns upp till 4.7

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Milk is life