Dark Souls II - Officiella tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det gör man faktiskt inte, hosten får alltid samma mängd souls, men alla summons (shades, phantoms) får typ 50-60% eller något sånt.

Ok, my bad.

Skrivet av Jaxione:

Förstår verkligen inte alls charmen med Dark Souls 2. Köpte det för att jag tyckte det så riktigt tufft ut på trailers och sökte ett bra RPG. Men nu önskar jag bara att jag kunde få pengarna tillbaka. Hittar noll känsla, striderna är aptråkiga och skitsvåra med tangentbord och mus och grafiken är usel för att vara ett nysläppt spel. Så? Varför spelar man Dark Souls 2? Vad är det jag missar som andra är så frälsta av?

Mvh J

Med mus och tangenbord kommer det bli svårt att få känsla tyvärr, jag tror steam till och med rekommenderar handkontroll vid köpet men har man ingen sådan så har man inte. Det som de allra flesta finner tilltalande med Souls-titlarna är just gameplay och hur väl balanserat och genomfört det är. Storyn är väl dold och kräver mycket intresse och pusslande och tankemöda för att hitta och att grafiken är "usel för att vara ett nysläppt spel" beror på att det utvecklats för ps3 (optimerat för att krama sista kraften ur ps3ans hårdvara och titeln har varit under utveckling sedan lååångt innan ps4 annonserades). Det här är ett old-schoolspel i grunden med King's Quest som förfader, From Software som utvecklarna heter är kända för att göra spel som fansen skallar sig blodiga mot och motivationen att spela vidare är att "jag ska minnsan visa de sadistiska jävlarna på From att jag kan klara det här ändå!". Tror jag. Jag rekommenderar att du ger det lite tid med en handkontroll och att du kanske åtminstone för början av spelet tar lite hjälp av youtube och wiki för att lista ut i vilken rikning du ska och hur du levlar och uppgraderar utrustning etc.

Och fråga här om du är osäker på något, vi hjälper gärna till!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag hoppade ner i brunnen från Majula och tog mig in i Grave of Saints. Blev "summoned" och anfallen av en annan spelare, och en massa råttor utan att han blev det. Förstod inte riktigt vad det var som hände så var tvungen att kolla upp det och måste säga att Rat King Covenant är rätt lustigt. Onödigt, och förmodligen sjukt irriterande i längden men kul på sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag hoppade ner i brunnen från Majula och tog mig in i Grave of Saints. Blev "summoned" och anfallen av en annan spelare, och en massa råttor utan att han blev det. Förstod inte riktigt vad det var som hände så var tvungen att kolla upp det och måste säga att Rat King Covenant är rätt lustigt. Onödigt, och förmodligen sjukt irriterande i längden men kul på sätt och vis.

Det är skoj, alla PvP covenants har liknande, dock är det lätt att maxa covenants, bara öka området till NG+++ eller så, då dödar mobsen de flesta som blir in summoned hos Rat och de är så litet område att ta sig genom där själv på högre NG++ är inte så svårt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tackar alla för hjälpen!
Jo jag börjar bli lite biten av spelet även om jag sitter och svär en hel del här hemma..
Jo jag har en Xbox 360 kontroller, men jag är sådan invand gammal PC spelare att jag har problem med controllers av de flesta slag. Mus och tangentbord har hjälpt mig i de flesta spel, Thief, Tombraider, Sleeping Dogs etc. Men här funkar det inte när timingen är så viktiga samt att flera manövrar är stört omöjliga att få till som man kan fixa lättare med controller.

Jag får hoppas på att en patch hjälper med input - samt öva med controllern - och fortsätta svära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tackar alla för hjälpen!
Jo jag börjar bli lite biten av spelet även om jag sitter och svär en hel del här hemma..
Jo jag har en Xbox 360 kontroller, men jag är sådan invand gammal PC spelare att jag har problem med controllers av de flesta slag. Mus och tangentbord har hjälpt mig i de flesta spel, Thief, Tombraider, Sleeping Dogs etc. Men här funkar det inte när timingen är så viktiga samt att flera manövrar är stört omöjliga att få till som man kan fixa lättare med controller.

Jag får hoppas på att en patch hjälper med input - samt öva med controllern - och fortsätta svära.

De spelen du nämner fungerar mus och tangentbord bra i, men inte här. Bara att bita i det sura äpplet och vänja dig. Det går dessutom snabbare än du tror.

Man kan ju alltid hoppas att det kommer patch som optimerar men jag skulle inte förlita mig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

De spelen du nämner fungerar mus och tangentbord bra i, men inte här. Bara att bita i det sura äpplet och vänja dig. Det går dessutom snabbare än du tror.

Man kan ju alltid hoppas att det kommer patch som optimerar men jag skulle inte förlita mig på det.

Njae, du har nog rätt angående patch - dom verkar inte vara supersnabba med saker till PC:n även de har blivit bättre än tidigare - har jag hört...

Vete sjutton det där med controller. Om det inte är en Bathandle eller Mus går det bara inge bra - börjar känna av ålderns klena inlärningskurva vissa dagar när man blir ägd av småkrams i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Njae, du har nog rätt angående patch - dom verkar inte vara supersnabba med saker till PC:n även de har blivit bättre än tidigare - har jag hört...

Vete sjutton det där med controller. Om det inte är en Bathandle eller Mus går det bara inge bra - börjar känna av ålderns klena inlärningskurva vissa dagar när man blir ägd av småkrams i spel

Jag har spelat med tangentbord och mus sedan innan det ens gick att spela på PC.
För att lira här spelet så finns inga genvägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Förstår verkligen inte alls charmen med Dark Souls 2. Köpte det för att jag tyckte det så riktigt tufft ut på trailers och sökte ett bra RPG. Men nu önskar jag bara att jag kunde få pengarna tillbaka. Hittar noll känsla, striderna är aptråkiga och skitsvåra med tangentbord och mus och grafiken är usel för att vara ett nysläppt spel. Så? Varför spelar man Dark Souls 2? Vad är det jag missar som andra är så frälsta av?

Mvh J

Charmen med spelet är att de är sjukt unikt. I stort sett inga andra stora speltillverkare vågar släppa spel som är riktigt svåra. Alla anpassar spelen för att alla ska kunna spela, i alla fall på lättare svårighetsgrader. Hela charmen är att det FINNS inga svårighetsgrader, det är lika sjukt svårt för alla.

Spelet blir ENORMT mycket roligare om man spelar med dosa. Jag spelade igenom DS1 med tgb+mus, men det gick endast om jag körde spellcaster, då de är relativt mycket enklare än melee-classer.

Grafiken måste du ha sett i syne, den är ruskigt bra med allt ställt på max. Den är även sjukt bra optimerad. Jag har provat att köra med mod för att downscala från 4k till 1080p, blir RIKTIGT snyggt. Dessutom har nu ENB släpps i typ alpha också. Det är enormt mycket snyggare än typ skyrim, så förstår inte vilka spel du jämför med.

Striderna är helt underbara, allt handlar om att lära sig timings, weapon swings, animations, boss patterns, invurnerability frames etc.
Det är sjukt kul när du lär dig. Detta är inte ett spel man blir frälst när man provar lite, det gäller att man verkligen hungrar efter en riktigt utmaning, och har tålamod att ta sig över tröskeln.

Nu när man klarat sig in en bit i spelet och springer runt med bästa armorn och slaktar saker åt höger och vänster är det hur kul som helst

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det jag kan säga som en som fortfarande är lite på kanten är att jag känner att det är lite som War of the Roses och War of The Vikings. Det är en ganska oförlåtande miljö man ger dig in i. När man väl hittar sin grej och det börjar funka så har man ett par minuter som är riktigt sköna. Men jag kan tycka att det är aningen för svårt för att vara riktigt roligt. Jag har inte gett upp ännu, men då jag ännu inte kommit till en första boss och inte ens klarat av att döda flodhäst monstren i början utom det första genom att lura den till ett cheesy stop och mata spells med sorcerer så vetisjutton.

Men jo, jag kan lätt förstå varför folk tycker om detta. Samma känsla som när jag skjutit in mig med crossbow i War of the Roses och lärt mig en laddningsmekanism, fått bra koll på flygbanan på olika skäktor mm. det tar lite tid, men belöningen känns bra. Här tar den slut lite snabbare innan nästa fiende fet-äger dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Det jag kan säga som en som fortfarande är lite på kanten är att jag känner att det är lite som War of the Roses och War of The Vikings. Det är en ganska oförlåtande miljö man ger dig in i. När man väl hittar sin grej och det börjar funka så har man ett par minuter som är riktigt sköna. Men jag kan tycka att det är aningen för svårt för att vara riktigt roligt. Jag har inte gett upp ännu, men då jag ännu inte kommit till en första boss och inte ens klarat av att döda flodhäst monstren i början utom det första genom att lura den till ett cheesy stop och mata spells med sorcerer så vetisjutton.

Men jo, jag kan lätt förstå varför folk tycker om detta. Samma känsla som när jag skjutit in mig med crossbow i War of the Roses och lärt mig en laddningsmekanism, fått bra koll på flygbanan på olika skäktor mm. det tar lite tid, men belöningen känns bra. Här tar den slut lite snabbare innan nästa fiende fet-äger dig

Jag förstår vad du menar, jag tänkte som erfaren Demon's och Dark Souls-veteran om flodhästen i början att "hah, den där klarar jag lätt, det är bara att vara lite tålmodig." Men likförbannat dog jag ca 15 gånger på honom innan jag tog honom. Men den flodhästen är att betrakta som en early optional mini-boss, det är inte MENINGEN att en nybörjare ska klara honom på första försöket eller med konventionella medel.

Första minibossen, i tutorial, i Demon's Souls SKULLE du dö på, det krävdes en Korean ett par månader efter release till att faktiskt slå den bossen, själv gjorde jag det inte alls.

I tutorial i Dark Souls har utvecklarna lämnat meddelandet "RUN!" på marken framför första bossen, sedan leder de dig vid näsan till en alternativ entré där de lär dig din första cheese-taktik mot bossar, för att två bossar senare aldrig ge dig möjlighet att använda samma cheesetaktik igen.

Jag är av naturen inte en tålmodig person, jag har slutat spela fler rpg-er än jag orkar lista för att jag till slut tappat intresset, men trots idel svordomar och det faktum att jag i frustration faktiskt har brutit en ps3handkontroll på mitten så sitter jag där, klistrad vid skärmen och skallar mig blodig. Jag har lätt 5-600+ timmmar Dark Souls under bältet, både på ps3 och pc, nio playthroughs senare och dks2 kommer säkert bli mer. det är något speciellt med det här spelet!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Spelade DS1 i mängder, kommer bli samma sak med DS2.
Inget RPG spel kommer någonsin kännas "bra" igen efter att man har spelat Dark Souls, inget annat spel ger samma utmaning, och man kommer inte få samma tillfredställelse.

PVPar mycket i DS2, men jag är inte med i ett PVP covenant, utan jag springer till covenaternas områden och slaktar alla som invadar mig. Är ganska envis när det kommer till det, vill hämnas dom som gankat mig(2v1), har tränat så att jag överlever dom flesta ganks. Men snart måste jag väl gå med i någon av dom för att kunna farma titanite.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Det jag kan säga som en som fortfarande är lite på kanten är att jag känner att det är lite som War of the Roses och War of The Vikings. Det är en ganska oförlåtande miljö man ger dig in i. När man väl hittar sin grej och det börjar funka så har man ett par minuter som är riktigt sköna. Men jag kan tycka att det är aningen för svårt för att vara riktigt roligt. Jag har inte gett upp ännu, men då jag ännu inte kommit till en första boss och inte ens klarat av att döda flodhäst monstren i början utom det första genom att lura den till ett cheesy stop och mata spells med sorcerer så vetisjutton.

Men jo, jag kan lätt förstå varför folk tycker om detta. Samma känsla som när jag skjutit in mig med crossbow i War of the Roses och lärt mig en laddningsmekanism, fått bra koll på flygbanan på olika skäktor mm. det tar lite tid, men belöningen känns bra. Här tar den slut lite snabbare innan nästa fiende fet-äger dig

Jo, de låter lite lika. Dock så är det precis som du säger, Dark souls är ingenting som du lär dig för att sedan bemästra. Du kommer behöva dö, om och om igen. De hittar hela tiden på nya sätt att döda dig. Allt handlar om tålamod och hur snabbt man lär sig området och fienderna. Hela spelet bygger på att det ska vara ruskigt svårt, för att det ska kännas desto skönare när du äntligen klarar det. Inget spel har en lika stor belöningskänsla som Dark souls, iaf av alla spel jag spelat i 20 år.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Galet bra recensioner på spelet:
5/5 plus aftonbladet
9/10 gamspot
9/10 IGN, 9,4/10 community IGN
4.5/5 gameradar
5/5 theguardian
4.5/5 metacritic

Lagom hypade eller vadå! spelet är knappast så bra ! det är mycket lättare än dark souls 1, så lätt att under min första playthrue av hela spelet dog jag inte mer än 10 gånger på nån boss. dom 2 som va krångliga va först 3 sentinels pga att jag råkade gå dit underlvlad och dåligt equiped, sen va the pursuer, vilket va svår för att jag körde endast med en 1 hander och ingen sköld, för att med flit göra spelet svårare, dock så är jag en dark souls och demon souls veteran och jag har klarat båda dom spelet flertalet gånger. Min första death va till och med inte från en mob eller boss utan för att jag råkade trycka ring när jag skulle hoppa istället för spaken, så sprang ut. 1 shotade the last giant, och alla 4 bossar fram tills jag döda sentinels vilket tog 7 försök

Permalänk
Medlem

[QUOTE="WoG;14572305"] Jo, de låter lite lika. Dock så är det precis som du säger, Dark souls är ingenting som du lär dig för att sedan bemästra.

Joo tro mig, du kommer bemästra spelet, och med tiden kommer du behöva göra det svårare för dig sj genom att tex sätta egna regler, jag kör atm med att jag inte för använda ranged spells, bara light armor. bara estus flasks och cleric heal den som är basic. och en mace + 10

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur alla orkar gnälla om hur svårt det är att spela med mus/tangentbord när spelet är gjort för att spela med handkontroll. Hur kan det vara ett problem att köpa en handkontroll att spela med för ett par hundra när det redan läggs ut tusentals kronor på maskinen spelet körs på?

Precis som det är otänkbart att köra Starcraft eller liknande med handkontroll så känns det lika otänkbart att köra den här sortens spel med mus/tangentbord. Bara för att det går betyder det inte att man bör. Köp en kontroll och känn spelglädjen som den borde vara istället.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuzuul:

Galet bra recensioner på spelet:
5/5 plus aftonbladet
9/10 gamspot
9/10 IGN, 9,4/10 community IGN
4.5/5 gameradar
5/5 theguardian
4.5/5 metacritic

Lagom hypade eller vadå! spelet är knappast så bra ! det är mycket lättare än dark souls 1, så lätt att under min första playthrue av hela spelet dog jag inte mer än 10 gånger på nån boss. dom 2 som va krångliga va först 3 sentinels pga att jag råkade gå dit underlvlad och dåligt equiped, sen va the pursuer, vilket va svår för att jag körde endast med en 1 hander och ingen sköld, för att med flit göra spelet svårare, dock så är jag en dark souls och demon souls veteran och jag har klarat båda dom spelet flertalet gånger. Min första death va till och med inte från en mob eller boss utan för att jag råkade trycka ring när jag skulle hoppa istället för spaken, så sprang ut. 1 shotade the last giant, och alla 4 bossar fram tills jag döda sentinels vilket tog 7 försök

"Be vary of liar... but hole"
Jag har alltid undrat hur saltat det här skrytet, som man väldigt ofta får läsa är. Jag betvivlar egentligen inte att vissa har väldigt lätt för spelet, men man får väl aldrig riktigt veta... Är det så att de som tycker det är för lätt alltid kör sina kraftfulla spells? Men, jag får nog hålla med om att det känns lite lättare än tidigare spel, även om jag inte kan påstå att jag dör sällan.

Hursom, någon som kan tipsa om ett vapen så jag kan byta ut fire sword+3? Har inte kommit så långt än, klarat sex första bossarna eller något sådant. Försöker mig på en kombo med båge och lite snabbare vapen + sköld - str/dex

Permalänk

Hallå

Ca 8 timmar in i spelet nu och alla nyheter och förändringar börjar sjunka in. Efter ca 150h i både Demon's och Darks Souls så är det inte direkt svårt ännu så länge, man har helt enkelt lärt sig hur spelen fungerar.

Kör med de grafiktweaks som Durante rekommenderade i sin artikel på PC Gamer. Väldigt konstig känsla när det flyter så bra

Blir spännande att spela igenom fortsättningen!

Får gärna lägga till mig på Steam om någon vill. Mitt namn är FilthyLuca

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

"Be vary of liar... but hole"
Jag har alltid undrat hur saltat det här skrytet, som man väldigt ofta får läsa är. Jag betvivlar egentligen inte att vissa har väldigt lätt för spelet, men man får väl aldrig riktigt veta... Är det så att de som tycker det är för lätt alltid kör sina kraftfulla spells? Men, jag får nog hålla med om att det känns lite lättare än tidigare spel, även om jag inte kan påstå att jag dör sällan.

Hursom, någon som kan tipsa om ett vapen så jag kan byta ut fire sword+3? Har inte kommit så långt än, klarat sex första bossarna eller något sådant. Försöker mig på en kombo med båge och lite snabbare vapen + sköld - str/dex

En polare sade nån gång i somras om Dark Souls att han tyckte det "blev för lätt efter första häften av spelet". Jag frågade hur han menar då, och han svarade att han hade hittat en sköld (black iron eller om det var Havels, minns inte riktigt) och ett fett spjut som han hade maxat med lightning eller nåt. "Då var det ju bara att gå med lyft sköld och sticka framför sig, blev ju jättelätt. Alldeles för lätt spel." Men sen är han ju också killen som aldrig spelat någon annan än Eddie i Tekken-spelen och köpte GameGenie-kasetter till nintendo, spelar Terran i starcraft och inleder varje match med att säga "ingen får attackera de första tjugo minuterna!"

Vapentips så har jag själv fäst mig vid Drangleic sword, ett greatsword med moveset som liknar Claymore i DkS. Tyvärr börjar det ge mig lite Drake Sword-vibbar så jag ska leta rätt på något annat. Mace verkar vara ett ganska bra all-roundvapen om än med lite kort range. Men snabbare "quality"-vapen brukar väl vara longswords och katanas, rapiers blir väl ganska ren dex men har för mig att ricards rapier var lite mer kombo...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

En polare sade nån gång i somras om Dark Souls att han tyckte det "blev för lätt efter första häften av spelet". Jag frågade hur han menar då, och han svarade att han hade hittat en sköld (black iron eller om det var Havels, minns inte riktigt) och ett fett spjut som han hade maxat med lightning eller nåt. "Då var det ju bara att gå med lyft sköld och sticka framför sig, blev ju jättelätt. Alldeles för lätt spel." Men sen är han ju också killen som aldrig spelat någon annan än Eddie i Tekken-spelen och köpte GameGenie-kasetter till nintendo, spelar Terran i starcraft och inleder varje match med att säga "ingen får attackera de första tjugo minuterna!"

Vapentips så har jag själv fäst mig vid Drangleic sword, ett greatsword med moveset som liknar Claymore i DkS. Tyvärr börjar det ge mig lite Drake Sword-vibbar så jag ska leta rätt på något annat. Mace verkar vara ett ganska bra all-roundvapen om än med lite kort range. Men snabbare "quality"-vapen brukar väl vara longswords och katanas, rapiers blir väl ganska ren dex men har för mig att ricards rapier var lite mer kombo...

Haha, det är så jag misstänker många av de skrytiga och gnälliga typerna gör. Väljer den mest bekväma och enklaste vägen och vägrar titta på andra alternativ.

Får leta vidare när det gäller vapen, men Katana eller longsword är väl vad jag mest är ute efter, och ett backupvapen av något slag. Snålar en del med uppgradering av vapen efter ett par snedsteg i Demon's Souls så det blir lite segt...

Permalänk
Medlem

Mace är ett underbart vapen i Dark Souls 2, Dual maces ännu mer så, speciellt med kombination av hög Stamina så kan du chain stunna ett par bossar från 100% till 0%. Kanske lite väl cheesy men otroligt effektivt.

Nackdel med dual wield är just att man får lära sig att spela utan sköld vilket är en utmaning i sig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Haha, det är så jag misstänker många av de skrytiga och gnälliga typerna gör. Väljer den mest bekväma och enklaste vägen och vägrar titta på andra alternativ.

Får leta vidare när det gäller vapen, men Katana eller longsword är väl vad jag mest är ute efter, och ett backupvapen av något slag. Snålar en del med uppgradering av vapen efter ett par snedsteg i Demon's Souls så det blir lite segt...

De flesta basic upgradematerials har varit lite lättare att få tag på än tidigare (trillade nästan av stolen när jag öppnade inventory och såg hur många slabs och chunks jag hade), elemental etc verkar svårare. Katanas har ju väldigt låg durability oftast så de kan vara meckiga att köra om man har lång sträcka till nästa bonfire, satsa på ett longsword för tillfället om du inte tagit dig till Iron Keep, mobsen i IK droppar en lite stadigare katana som jag pillat lite på också.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Vuzuul;14572341"]

Skrivet av WoG:

Jo, de låter lite lika. Dock så är det precis som du säger, Dark souls är ingenting som du lär dig för att sedan bemästra.

Joo tro mig, du kommer bemästra spelet, och med tiden kommer du behöva göra det svårare för dig sj genom att tex sätta egna regler, jag kör atm med att jag inte för använda ranged spells, bara light armor. bara estus flasks och cleric heal den som är basic. och en mace + 10

Klart man bemästrar spelet, om du tänker lite längre förstår du nog hur jag menar. Det finns inte någon i hela världen som skulle kunna klara hela spelet utan att dö första gången personen spelar spelet. Det är ett sånt spel du måste spela igenom och misslyckas om och om igen för att kunna lyckas. Så klart att man klarar det bättre om man är rutinerad spelare dock.

Skrivet av Tjodd:

"Be vary of liar... but hole"
Jag har alltid undrat hur saltat det här skrytet, som man väldigt ofta får läsa är. Jag betvivlar egentligen inte att vissa har väldigt lätt för spelet, men man får väl aldrig riktigt veta... Är det så att de som tycker det är för lätt alltid kör sina kraftfulla spells? Men, jag får nog hålla med om att det känns lite lättare än tidigare spel, även om jag inte kan påstå att jag dör sällan.

Hursom, någon som kan tipsa om ett vapen så jag kan byta ut fire sword+3? Har inte kommit så långt än, klarat sex första bossarna eller något sådant. Försöker mig på en kombo med båge och lite snabbare vapen + sköld - str/dex

Bullshit. Bara skitsnack, att säga att du bara dött 10 gånger i spelet utanför bossar är så mycket skitsnack så de finns inte.
Kolla statistiken på http://farfire.darksoulsii.com/pc/players/index.html så ser du det med klartext.

En VECKA efter lanseringen så har endast 6000+~ personer klarat spelet, jämför det med andra stora spelsläpp? Spelet har vissa lättare delar, ja. Men det har också flera fruktansvärt svåra delar, speciellt när du har långt mellan bonfires och liknande.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Mace är ett underbart vapen i Dark Souls 2, Dual maces ännu mer så, speciellt med kombination av hög Stamina så kan du chain stunna ett par bossar från 100% till 0%. Kanske lite väl cheesy men otroligt effektivt.

Nackdel med dual wield är just att man får lära sig att spela utan sköld vilket är en utmaning i sig.

Själva poängen i spelet är väl utmaningen?
Kanske skall testa mace.

Skrivet av Release:

De flesta basic upgradematerials har varit lite lättare att få tag på än tidigare (trillade nästan av stolen när jag öppnade inventory och såg hur många slabs och chunks jag hade), elemental etc verkar svårare. Katanas har ju väldigt låg durability oftast så de kan vara meckiga att köra om man har lång sträcka till nästa bonfire, satsa på ett longsword för tillfället om du inte tagit dig till Iron Keep, mobsen i IK droppar en lite stadigare katana som jag pillat lite på också.

Jo, jag såg också det. Har ju kört en del med den lilla såpstenen, vilket ger en del smooth & silky stone, och man får en del uppgraderingsstenar av kråkan i retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Förstår inte hur alla orkar gnälla om hur svårt det är att spela med mus/tangentbord när spelet är gjort för att spela med handkontroll. Hur kan det vara ett problem att köpa en handkontroll att spela med för ett par hundra när det redan läggs ut tusentals kronor på maskinen spelet körs på?

Precis som det är otänkbart att köra Starcraft eller liknande med handkontroll så känns det lika otänkbart att köra den här sortens spel med mus/tangentbord. Bara för att det går betyder det inte att man bör. Köp en kontroll och känn spelglädjen som den borde vara istället.

Ungefär lika länge som folk orgar gnälla på att folk orkar gnälla?

Om du inte har förståelse för att personer har olika preferenser här i livet och kan tycka om och ogilla/ha problem med andra saker är det kanske så att det är mer fel på din empati än andras gnäll...

Och som redan tidigare nämnts - många har handkontroll men gillar det inte, och många liknande spel går alldeles utmärkt att spela med handkontroll om bara inputs och koden fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Hursom, någon som kan tipsa om ett vapen så jag kan byta ut fire sword+3? Har inte kommit så långt än, klarat sex första bossarna eller något sådant. Försöker mig på en kombo med båge och lite snabbare vapen + sköld - str/dex

Fortsätt uppgradera Firesword, det är ett grymt vapen! Kör all PvP med det, snabbt och starkt. Gå till smeden och börja uppgradera, det är billigt.
Bytte precis ut Fire till Lightning, eftersom jag scalar med med lightning som Cleric.

Vad kör du för stil annars? Strength, dexterity?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Fortsätt uppgradera Firesword, det är ett grymt vapen! Kör all PvP med det, snabbt och starkt. Gå till smeden och börja uppgradera, det är billigt.
Bytte precis ut Fire till Lightning, eftersom jag scalar med med lightning som Cleric.

Vad kör du för stil annars? Strength, dexterity?

Jag fokuserar mest på dexterity, men har än så länge låtit strength hänga med strax efter. Lite sugen på att pumpa upp adaptability och testa poison, men det är bara med enchantments antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Om du inte har förståelse för att personer har olika preferenser här i livet och kan tycka om och ogilla/ha problem med andra saker är det kanske så att det är mer fel på din empati än andras gnäll...

Du har helt rätt, jag har ingen empati för folk som klagar över skrubbsår på kroppen när de försöker simma på asfalt för att det är deras preferens.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med att bossar kan döda en på två sekunder, att man kan trycka på rätt knappar i ca 8 minuter och sedan trycka fel en gång och behöva göra om hela bossen.

Det som gjorde att jag avinstallerade var att man inte respawnar precis utanför eller ens i närheten, utan att man behöver springa genom högar med mobs (som även dom kan döda en på två tre sekunder) innan man får försöka sig på bossen igen.

Att man får mindre hp för varje försök gör mig inte mer sugen på att göra om exakt samma skit x antal gånger heller.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Jag har inga problem med att bossar kan döda en på två sekunder, att man kan trycka på rätt knappar i ca 8 minuter och sedan trycka fel en gång och behöva göra om hela bossen.

Det som gjorde att jag avinstallerade var att man inte respawnar precis utanför eller ens i närheten, utan att man behöver springa genom högar med mobs (som även dom kan döda en på två tre sekunder) innan man får försöka sig på bossen igen.

Att man får mindre hp för varje försök gör mig inte mer sugen på att göra om exakt samma skit x antal gånger heller.

Ja, visst är det härligt elakt? Om du ogillar hur det ser ut här så skall du verkligen inte prova Demon's Souls... Finns nog inte många som spelat den här serien som helt undvikit rage quit och raseriutbrott. Det är nästan meningen att du skall balansera mellan hat och kärlek.

Det finns nästan alltid en genväg man kan aktivera för en lättare väg till bossen. Är det en jobbig zon och boss så lägg ut dina markeringar för att hjälpa andra och återfå "humanity" snabbt och riskfritt och sedan kalla in andra för att hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Jag har inga problem med att bossar kan döda en på två sekunder, att man kan trycka på rätt knappar i ca 8 minuter och sedan trycka fel en gång och behöva göra om hela bossen.

Det som gjorde att jag avinstallerade var att man inte respawnar precis utanför eller ens i närheten, utan att man behöver springa genom högar med mobs (som även dom kan döda en på två tre sekunder) innan man får försöka sig på bossen igen.

Att man får mindre hp för varje försök gör mig inte mer sugen på att göra om exakt samma skit x antal gånger heller.

Varför ska du respawna framför en boss?
Finns tillräckligt många bonfires i varje område...

Om du hjälper andra med bossen får du din humanity tillbaka, alternativt konsumera en Effigy.

Get good or die trying.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti