Permalänk
Medlem

Blocked Website (ibland/ibland inte)

Sitter i husvagnen och är inloggad på campingens trådlösa nätverk.
Igår på eftermiddagen tog jag mig in på en sida, men när jag skulle testa senare på kvällen så blev jag länkad till www.blocked-website.com
Har ett Net1 modem med mig också, så loggar in på det, och fortfarande www.blocked-website.com
Testar då att gå in på samma sida med telefonen som också är ansluten via WIFI till campingens nät. Där tar jag mig in.

Startar om datorn, hoppar mellan de olika näten, och efter c:a 1 timmes pillande och omstartande av datorn så tar jag mig in på sidan.

Nu på morgonen är det dock samma sak. Är det något lokalt i datorn som lagras? En av sidorna som var blockerade igårkväll är dock öppen idag och jag tar mig in på denna.
Datorn jag använder är en MacBook Pro om det är till någon hjälp.
Telefonen en Iphone.

Edit: Testade nu att dela ut internet via telefonens 3G. (Telia) Och även här kommer det upp blocerad webbsida. Så någonstans får jag för mig att det finns någon cache fil i datorn som loggar adressen och vidarebefodrar mig till denna sida. Hur får jag bort detta?
Har förresten även en VPN som jag har provat att ha både på och av utan att jag märker någon skillnad.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

kör ipconfig /flushdns i cmd, din dator sparar alla DNs-uppslag den gör. Dessa timar ut efter ett tag, ofta några timmar.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

kör ipconfig /flushdns i cmd, din dator sparar alla DNs-uppslag den gör. Dessa timar ut efter ett tag, ofta några timmar.

Detta är vad jag fick ut då jag körde det kommandot i Terminal.

ipconfig /flushdns
usage: ipconfig <command> <args>
where <command> is one of waitall, getifaddr, ifcount, getoption, getpacket, getv6packet, set, setverbose

Testade att gå in via en annan proxyserver och då fungerade nämnda sida.
Men det verkar alltså som att dom blockerat vissa sidor, exempelvis tv.nu, detta mesttroligt för att inte besökare skall sitta och streama filmer.

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

I Windows kan man i de flesta webbläsare trycka ctrl+f5 för att för just den websidan gå ifrån cachen och ladda om allt från webbservern. I safari på en mac kan man hålla inne shift och trycka refresh enligt google. Det borde hjälpa när du tex. kör ditt Net1 och redan fått fram blockeringsmeddelandet på campingens wifi

Permalänk
Medlem

Om du läser på blocked-website.com så står det Powered by OpenDNS, så antagligen använder campingen OpenDNS för att filtrera webbsidor. Det går enkelt att kringgå genom att använda en annan DNS-server, eller helt enkelt om datorn använder sig av cachade DNS-uppgifter ifall du nyligen har besökt ifrågavarande webbsida nyligen från en annan uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I Windows kan man i de flesta webbläsare trycka ctrl+f5 för att för just den websidan gå ifrån cachen och ladda om allt från webbservern. I safari på en mac kan man hålla inne shift och trycka refresh enligt google. Det borde hjälpa när du tex. kör ditt Net1 och redan fått fram blockeringsmeddelandet på campingens wifi

Skrivet av jetten:

Om du läser på blocked-website.com så står det Powered by OpenDNS, så antagligen använder campingen OpenDNS för att filtrera webbsidor. Det går enkelt att kringgå genom att använda en annan DNS-server, eller helt enkelt om datorn använder sig av cachade DNS-uppgifter ifall du nyligen har besökt ifrågavarande webbsida nyligen från en annan uppkoppling.

Helt mystiskt. Är nu hemkommen från helgens avkopplande övningar.
Öppnar samma sida hemma på samma dator och kommer till samma blocked-website sida?

Testar tipset ovan att hålla in shift när jag reloadar men utan gott resultat..
Kan det vara något virus eller dyl som smygit sig in?

Visa signatur

1:an: Intel Core i9-9900KS, ASUS ROG Strix Z390-F GAMING, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Samsung 970 EVO Plus 1TB, ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC