Om man värderar det till 1000-1500kr/timmen så skulle Windows kosta ca 5000:- minst innan man fått till allt.
Linux skulle kosta ca 500-750:- i dom flesta fall. Räknar man tiden så är Linux prisvärdare även där.
För och inte tala om all tid man måste lägga på rensa massa skit, defragmentera hårddiskar och annat för att Windows så fortsätta fungera någorlunda.
Blir många timmar i underhåll och inget av det behövs i Linux om man inte själv är och lägger in en massa skit då.
Så där har du ytterligare en anledning för att gå över till Linux.
Enda anledning jag godtar som ursäkt är om man spelar mycket eller om man nu är proffionell användare och nu måste ha dom dyra sviterna som nu inte finns till Linux men dte är inget folk normalt behöver.
Jag som är den person som folk hör av sig till då det är nåt problem vet vilka problem folk har med Windows hela tiden.
Båda operativen tar en stund att installera och konfigurera, vilket innebär att 900kr blir en struntsumma i sambandet. För mig tar windows ca 90 min att installera med basic program. Det tar mig nog lite längre på linux pga att jag har mindre erfarenhet av det. Jag brukar testa linuxdistar med ett par års mellanrum. Sist var det mint som åkte in en sväng. Hittills har jag inte hittat en dist som inte strulat med en eller annan drivrutin eller program. Drivrutinera har blivit bättre med åren men programstödet saknas fortfarande. Eftersom jag då kört dualboot och i stort sätt aldrig startar linux för att det är drygt att boota om så åker linux ut till slut.
Vad gäller "rensa massa skit" och defragmentera bla bla bla... så är det inget jag behövt göra sedan xp. Linux har en liten fördel här, det håller jag med om, men den är inte så stor som den en gång varit. Största anledningen att man måste göra det är användarfel. Om man som du säger "själv är och lägger in en massa skit" så spelar det ingen roll vilket operativ man har. De som sitter på linux vet oftast vad de håller på med vilket troligtvis gör att de lägger in mindre skit.
Först och främst så känns det känns ju lite överdrivet med "ett par timmar", jag vet inte vilket Linuxdist du använde, men efter mina erfarenheter så går det inte särskilt mycket snabbare att installera Windows än att installera tex Ubuntu.
Sedan att sätta pris sådär är lite orealistiskt. Du skulle inte vara så konkurrenskraftig om du tog tre-fyra tusen för "jobbet", Inet tror jag tar fyra hundra för att installera valfritt operativsystem (plus operativsystemets kostnad) som ett exempel.
Det tar ett par timmar för mig eftersom jag inte har lika bra koll på linux och dess commands.
Priset är definitivt inte orealistiskt. Det är vad en standard konsult kostar i min bransch. Kan ge exempel på seniora konsulter som kostar 3-6k i timmen att ta in. Anledningen att jag börjat värdesätta min tid på det sättet är att jag insåg att jag spenderade massa tid på att vara händig när jag tjänade på att jobba ett par timmar extra med det jag kan och hyra in yrkesmän (snickare/mekaniker) istället. I slutändan får jag mer tid över, mer pengar på fickan och ett betydligt bättre resultat. Finns säkert många som tänker annorlunda, men så tänker jag.
He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore